Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu de caz: Posibilitatea unui PFA de a deduce cheltuieli in cazul unui contract de comodat

19-Iul-2011
4648

O persoana fizica autorizata dispune de un regim special in ceea ce priveste deductibilitatea, iar aceste situatii pot fi diverse, mai ales datorita gradului mare de variatie a activitatilor de care beneficiaza un PFA. Ca exemplu, se poate vedea in continuare daca un PFA poate deduce cheltuieli cu reparatiile auto in cazul in care exista un contract de comodat intre titular si PFA, precum si cheltuielile cu spatiul unde este sediul PFA-ului, tot in baza unui contract de comodat.



Legea reglementeaza contractul de comodat prin art. 1560 - art. 1575 din Codul civil, iar categoriile de cheltuieli care cad in sarcina (comodantului) proprietarului, respectiv a comodatarului sunt reglementate indeosebi de art. 1420,art. 1421, art. 1447, art. 1448, art. 1561, art. 1564 si art. 1569 din Codul civil.

Astfel, comodatarul (celui care primeste bunul spre utilizare gratuita) este responsabil numai de acele mici reparatii (denumite si reparatii locative), necesare acoperirii folosintei normale a lucrului si predarii lui in starea initiala (a se vedea indeosebi art. 1447 Cod civil). De asemenea, jurisprudenta in materie a stabilit ca si eventualele cheltuieli utile care sporesc valoarea lucrului nu sunt in sarcina comodatarului, de vreme ce proprietarul este dator sa le restituie celui care le-a facut.

Din punct de vedere fiscal, pct. 38 liniuta 21 din Normele metodologice date in aplicarea art. 48 din Codul fiscal prevede ca sunt deductibile la stabilirea venitului net impozabil cheltuielile cu functionarea si intretinerea, aferente bunurilor care fac obiectul unui contract de comodat, potrivit intelegerii din contract, pentru partea aferenta utilizarii in scopul afacerii.
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2015
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2015
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri  – conform Noului Cod Fiscal
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri – conform Noului Cod Fiscal
Vezi detalii
Proceduri Contabile pentru Societati Comerciale
Proceduri Contabile pentru Societati Comerciale
Vezi detalii

Prin urmare, cheltuielile de reparatii marunte si cheltuielile cu reparatiile auto efectuate pentru indepartarea urmarilor unui accident auto sau alt eveniment similar datorat utilizarii cad in sarcina persoanei care foloseste autovehiculul (PFA) si sunt deductibile si din punct de vedere fiscal deoarece aceste reparatii urmaresc readucerea autovehiculului in starea initiala. Trebuie mentionat ca nu sunt deductibile cheltuielile cu impozitele si taxele obligatorii, reparatiile capitale ori cheltuielile pentru imbunatatirea performantelor tehnice ale autoturismului intrucât acestea cad in sarcina proprietarului si nu reprezinta cheltuieli de functionare si intretinere.

In ceea ce priveste spatiul luat in comodat, cheltuielile deductibile sunt cele de intretinere si functionare uzuale (energie, apa, canal, salubrizare, telefon, internet, igienizare si zugraviri curente etc.). Nu sunt deductibile cheltuielile care au ca efect modernizarea spatiului locativ luat in comodat (inlocuire geamuri si usi, instalare centrala termica etc.) si alte cheltuieli specifice ce cad in sarcina proprietarilor (impozit pe cladire, asigurari etc.).

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu de caz: Posibilitatea unui PFA de a deduce cheltuieli in cazul unui contract de comodat":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Modificari fiscal-contabile 2015

Atentie contabili!

MFP a anuntat modificari majore in 2015 in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit, TVA-ul si Accizele! Toate aceste se aplica deja, conform legii.

Cititi care dintre ele va afecteaza activitatea!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul "Modificari fiscal-contabile 2015"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Subiectele saptamanii

  • Formulare cu explicatii. Termen-limita in luna iulie 2015
    • In luna iulie 2015, contribuabilii au obligatia de a depune la Fisc, dupa caz, documentele precizate mai jos. Pana la 7 iulie 2015, inclusiv: - Declaratia de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscale pentru persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA, care utilizeaza trimestrul calendaristic ca perioada fiscala si care efectueaza o achizitie intracomunitara taxabila in Romania, formular 092. Se depune de catre persoanele juridice si persoanele fizice care desfasoara activitati...» citeste mai departe aici

  • PFA-urile, impozitate la greu din 2016. Ce s-a modificat?
    • Daca PFA-urile au avut de dus o lupta in ce priveste pastrarea regulilor clare cand vine vorba de activitati independente si dependente, iata ca noul Cod fiscal reuseste sa aduca reguli care sa ingreuneze activitatea acestora printr-o noua forma de impozitare. Prevederile din noul Cod fiscal schimba felul in care se platesc contributiile de catre persoanele fizice autorizate (PFA). Noile taxe din Codul fiscal aprobat recent vin cu reguli modificate pentru PFA-uri. Masurile propuse de Executiv si...» citeste mai departe aici

  • Acordare masa calda. Care e tratamentul fiscal pe care il aplica societatea?
    • O societate acorda salariatilor o masa calda pe zi, pregatita in unitatea proprie. Poate firma sa asimileze aceasta masa calda ca avantaj in natura? Datoreaza contributii si va deduce TVA-ul pentru materiile prime cumparate? In ceea ce priveste suma TVA deductibila aferenta marfurilor alimentare destinate prepararii mesei calde, aveti de ales una din urmatoarele trei variante: - sa exercitati dreptul de deducere a TVA, caz in care suma respectiva reintregeste valoarea avantajului in natura...» citeste mai departe aici

  • Sediu secundar si autorizatie de functionare. Ce obligatii are firma?
    • In cazul in care o firma are un sediu secundar declarat la ONRC, la aceeasi adresa cu sediul principal, are firma nevoie de autorizatie de functionare ,declarare punct fiscal la ANAF, registru unic de control, registru de casa, separat de cele de la sediul principal? Se precizeaza cas sediul secundar are peste 5 angajati. In cazul in care aveti sediul secundar declarat la ONRC la aceeasi adresa cu sediul principal,este necesar sa declarati acest sediu secundar la ANAF , avand si pentru acesta...» citeste mai departe aici

  • Carta Alba a IMM-urilor din Romania 2015. Care sunt concluziile?
    • Editia din anul 2015 a Cartei Albe a IMM-urilor din Romania incorporeaza cele mai ample, cuprinzatoare si actuale analize si proiectii privind sectorul IMM-urilor din Romania. In realizarea lucrarii din acest an s-au avut in vedere, pe langa problematica specifica IMM-urilor si contextului economico-social national si prevederile Strategiei UE 2020, Programul UE de finantare 2014-2020 si a Small Business Act, principalele documente strategice ale UE care marcheaza major evolutia IMM-urilor din...» citeste mai departe aici

  • Ce se va intampla cu piata autohtona dupa majorarea salariului minim?
    • Influentele asupra pietei autohtone nu au fost semnificative dupa reducerea TVA-ului la alimente, chiar daca s-a constatat o crestere a vanzarilor pentru respectivele produse. In ce priveste schimbarile asteptate dupa majorarea salariului minim, ministrul Finantelor Publice, Eugen Teodorovici, a declarat la finele saptamanii trecute ca statul nu poate interveni in cazul unor agenti economici care cresc preturile produselor pe care le comercializeaza. In opinia acestuia, piata se va regla si de...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

MFP a anuntat modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit, TVA-ul si Accizele!
Cititi care dintre ele va afecteaza activitatea! 

Modificari fiscal-contabile 2015

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special "Modificari fiscal-contabile 2015"!
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.