Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Accize. Obligatii fiscale si obtinerea certificatului constatator

14-Ian-2013
5004
Analizam mai jos cazul unei societati care detine magazine de desfacere a produselor nealimentare si care doreste sa comercializeze prin intermediul acestor magazine si unele bauturi alcoolice si tigari.

In conditiile in care aceste produse sunt achizitionate din intern, vom raspunde urmatoarelor intrebari:

1. Este societatea obligata sa isi scoata certificat constatator pe fiecare punct de lucru (magazine, sectoare difererite) cu completarea noilor activitati (comercializare bauturi alcoolice + tigari)?

2. Trebuie sa se inregistreze ca si platitor de accize? Dar in situatia in care achizitiile se fac din afara?

3. Daca bauturile alcoolice sunt folosite nu in scopul revanzarii, ci in scopuri de protocol in magazin (pentru clienti) ce prevederi ar trebui luate in calcul?
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Vezi detalii
Consilier Achizitii Publice
Consilier Achizitii Publice
Vezi detalii
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii

4. Exista obligatii declarative si fiscale, speciale pentru comercializarea acestor produse?

Solutia consultantului:

Tinand cont de domeniul de activitate mentionat de dumneavoastra, respectiv 4700, element care nu ajuta la stabilirea formei de comercializare pe care doriti sa o practicati in cazul bauturilor alcoolice si al tigaretelor si avand in vedere sintagma folosita in prezentarea dumneavoastra, respectiv magazine de desfacere a produselor nealimentare, consideram ca va referiti la comert cu amanuntul. Numai in aceste conditii, raspunsurile de mai jos sunt valabile.

1. Pentru a putea comercializa cu amanuntul bauturi alcoolice si produse din tutun, societatea dumneavoastra trebuie sa aiba inscrisa in obiectul de activitate o astfel de activitate, mentiune care ar trebui sa se regaseasca in actul constitutiv inscris la Oficiul Registrului Comertului. In ceea ce priveste punctele de lucru prin care societatea isi desfasoara activitate, acestea trebuie sa fie declarate la autoritatea competenta.

Din metodologia de lucru a Oficiului Registrului Comertului, certificatul constatator se elibereaza pe societate si contine informatii si date privind existenta si identificarea acesteia ca entitate in mediul economic, inclusiv punctele de lucru prin care se desfasoara activitatea, precum si activitatea desfasurata prin acele puncte de lucru.

2. Obligatia de inregistrare ca platitor de accize intervine, in principal, atunci cand operatorul economic desfasoara operatiuni cu produse accizabile care determina faptul generator al accizelor sau pentru care accizele vor deveni exigibile potrivit art. 2065, respectiv art. 2066 de la titlul VII – Accize si alte taxe speciale din Legea 571/2003 privind Codul fiscal , cu modificarile si completarile ulterioare.

In exemplul dat de dumneavoastra, si anume in cazul bauturilor alcoolice si al tigaretelor (in terminologia folosita de Codul fiscal ) achizitionate din intern (consideram ca este vorba de achizitii efectuate de la operatori economici inregistrati in Romania si nu de faptul ca produsele ar fi fabricate in Romania) si ulterior comercializate cu amanuntul prin magazinele proprii de desfacere, putem vorbi de produse accizabile cu accize platite.

Acest fapt presupune ca accizele au fost deja percepute si chiar platite la bugetul de stat de catre operatorul economic care avea astfel de obligatii potrivit legii, precum antrepozitarul autorizat pentru productie si/sau depozitare, destinatarul inregistrat, importatorul de bauturi alcoolice si tigarete sau comerciantul de bauturi alcoolice (vin, sampanie) achizitionate de la un comerciant situat in alt stat membru, altul decat un antrepozitar autorizat.

Atentie! Tigaretele nu pot fi achizitionate intracomunitar de catre un simplu comerciant, intrucat acestea trebuie sa fie timbrate corespunzator legislatiei din Romania, iar comerciantul nu poate avea drept de marcare. De asemenea, aceeasi regula se aplica si bauturilor alcoolice care intra sub incidenta sistemului de marcare prin banderole.
Vinul si sampania, potrivit legislatiei actuale, nu intra sub incidenta sistemului de marcare.

In consecinta, societatea dumneavoastra nu are obligatia de a plati accize pentru bauturile alcoolice si tigaretele achizitionate din intern si comercializate la preturi cu amanuntul prin magazinele proprii de desfacere.
Obligatia de plata a accizelor, precum si alte sanctiuni, ar putea sa va revina numai atunci cand nu puteti face dovada provenientei legale a respectivelor produse sau acele produse au fost fabricate in mod neregulamentar, adica in afara legii.
In situatia in care produsele sunt achizitionate dintr-un stat membru sau provin din operatiuni proprii de import, societatea dumneavoastra trebuie sa indeplineasca obligatiile fiscale specifice regimului accizelor, si anume:
- inregistrarea ca platitor de accize;
- autorizarea in calitate de destinatar inregistrat sau importator autorizat, dupa caz sau notificarea in calitate de comerciant pentru efectuarea achizitiilor intracomunitare;
- declararea si plata accizelor.

3. Totusi, actiunile de protocol se rezuma la acordarea unor cadouri, tratatii si mese partenerilor de afaceri, efectuate in scopul afacerii.

4. In cazul comercializarii cu amanuntul, din punct de vedere al regimului accizelor, aveti ca obligatie asigurarea respectarii preturilor de vanzare cu amanuntul declarate, de catre cei carora le revine aceasta obligatie, in vigoare la momentul vanzarii tigaretelor.

De asemenea, tot ca obligatie de respectat de dumneavoastra, ar fi dispozitia prevazuta la art. 20669 alin. (13)din Codul fiscal , care vizeaza interdictia de a comercializa produse accizabile sub costurile de productie in cazul producatorului sau a costurilor de achizitie in celelalte cazuri, la care se adauga acciza si TVA.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Accize. Obligatii fiscale si obtinerea certificatului constatator":
Rating:

Nota: 3.33 din 3 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noi prevederi legale privind impozitul pe veniturile microintreprinderilor valabile in anul 2017. OFICIAL ANAF
    • Incepem prin a va reaminti ca in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 16 din data de 06.01.2017 a fost publicata OUG 3/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Va recomandam si materialul cuprinzator: SISTEMUL TVA LA INCASARE IN 2017. Conditii de eligibilitate si prevederi Astfel, potrivit actului normativ anterior mentionat, incepand cu data de 1 februarie 2017, sunt obligate la plata impozitului pe veniturile microintreprinderilor, persoanele juridice romane...» citeste mai departe aici

  • Ce modificari face ANAF dupa eliminarea formularului 088
    • Potrivit programului de guvernare, unul dintre obiectivele Guvernului este reducerea sarcinilor administrative excesive ale contribuabililor, astfel Agentia Nationala de Administrare Fiscala a analizat oportunitatea eliminarii formularului (088) "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA" si a decis renuntarea la acesta. Din analiza procedurilor referitoare la inregistrarea in scopuri de...» citeste mai departe aici

  • Sistemul TVA la incasare in 2017. Conditii de eligibilitate si prevederi
    • Retineti, inainte de toate, ca in ce priveste sistemul TVA la incasare, avem urmatoarele doua componente importante: - exigibilitatea TVA se amana pana la data incasarii contravalorii integrale/partiale a livrarii de bunuri/prestarii de servicii, iar - dreptul de deducere a TVA este amanat pana la data la care TVA aferenta bunurilor/serviciilor a fost platita furnizorului/prestatorului . Persoanele care sunt eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare: - persoanele impozabile...» citeste mai departe aici

  • Atentie! Din februarie inregistrati firmele si PFA-urile gratuit
    • Incepand cu luna februarie 2017, ca urmare a eliminarii a 102 taxe nefiscale, veti putea inregistra in mod gratuit, la Registrul Comertului, o societate cu raspundere limitata (SRL) sau o forma de organizare de tip persoana fizica autorizata (P.F.A). Astfel, noile reglementari privind taxele eliminate se regasesc in Legea nr. 1/2017. In cuprinsul legii se mentioneaza astfel ca se elimina si taxele cerute pana in prezent de catre Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC) pentru...» citeste mai departe aici

  • PFA si baza de calcul contributii pensii. Ce includem la cheltuieli?
    • In randurile urmatoare, vom vedea cum se calculeaza baza pentru contributia la pensii datorata de un PFA: VENITURI - CHELTUIELI (exclusiv cheltuieli cu asigurarile sociale) si daca la cheltuieli includem si cheltuiala cu impozitul si cheltuiala cu sanatatea. Iata raspunsul specialistului: Conform art. 148 alin. (3) din Codul fiscal, pentru persoanele fizice fizice care realizeaza venituri din activitati independente si care determina venitul net anual in sistem real baza lunara de calcul al...» citeste mai departe aici

  • Cesiune parti sociale. Cum intocmim monografia contabila?
    • In cazul urmator, actionariatul societatii A este detinut de doua persoane fizice in proportii egale 50% X si 50% Y. Persoana X cedeaza partile sociale societatii B care devine actionar in A. Capitalul social al lui A este 200 lei. Vom vedea care este monografia contabila si ce declaratii trebuie depuse de cele doua societati A si B. Iata raspunsul specialistului: La nivelul societatii A, nu exista inregistrari contabile (schimbare asociatilor nu genereaza modificari). Daca partile sociale sunt...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.