Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Achizitie bunuri pe teritoriul altui stat membru decat Romania. Ce obligatii declarative avem?

07-Aug-2014
2237
Pentru analiza urmatoare, luam ca exemplu societatea A din Romania, inregistrata in scopuri de TVA in tara noastra si care achizitioneaza marfuri de la Societatea B din Cehia inregistata in scopuri de TVA in Cehia.

Societatea A d vinde (factureaza TVA 24%) marfurile unei societati C din RO, inregistrata in scopuri de TVA in Romania. Marfa este transportata direct de catre B din Cehia in Polonia, conform comenzii de livrare a societatii C din Romania.

Firma A a comunicat cod de TVA firmei din Cehia. Vom stabili daca aceasta operatiune este considerata achizitie intracomunitara si daca se face taxare inversa si se depune D390. Se mentioneaza ca marfurile nu au intrat in Romania si ca declaratia Intrastat nu trebuie facuta.

Avand in vedere faptul ca marfurile expediate de pe teritoriul Cehiei nu au sosit pe teritoriul Romaniei, operatiunea nu este o achizitie intracomunitara de bunuri, impozabila in Romania, prin aplicarea regimului de taxare inversa prin formula contabila 4426 = 4427. Asa cum se reglementeaza prin articolul 130^1, alineatul 1, achizitiile intracomunitare se refera la "bunuri mobile corporale expediate sau transportate la destinatia indicata de cumparator, de catre furnizor, de catre cumparator sau de catre alta persoana, in contul furnizorului sau al cumparatorului, catre un stat membru, altul decat cel de plecare a transportului sau de expediere a bunurilor.". Practic, achizitia bunurilor respective este operatiuni neimpozabile in Romania, motiv pentru care valoarea acesteia nu se raporteaza prin declaratia cod 390 VIES. Prin aceasta declaratie se raporteaza doar valoarea A.I.C. impozabile in Romania, la cumparatorul bunurilor.

Valoarea achizitiei de bunuri din Cehia se raporteaza doar prin decontul de TVA cod 300 la randul 26 denumit "Achizitii de bunuri si servicii scutite de taxa sau neimpozabile".
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili
Vezi detalii
Capcanele comertului online
Capcanele comertului online
Vezi detalii
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Vezi detalii

De asemenea, operatiunea de vanzare a bunurilor pe numele societatii C nu este pentru A o livrare intracomunitara de bunuri scutita cu drept de deducere conform prevederilor art 143 alin. (2) lit. a), deoarece locul livrarii nu este pe teritoriul Romaniei. Operatiunea este o livrare intracomunitara de bunuri neimpozabila in Romania deoarece expedierea sau transportarea bunurilor nu se efectueaza de pe teritoriul Romaniei pe teritoriul altui stat membru, ci de pe teritoriul Cehiei pe teritoriul Poloniei.

Din acest motiv, vanzarea bunurilor catre societatea C nu este operatiune taxabila in Romania prin aplicarea cotei standard TVA de 24%. Vanzarea bunurilor catre societatea C se raporteaza doar prin decontul de TVA cod 300 la randul 3 denumit "Livrari de bunuri sau prestari de servicii pentru care locul livrarii/locul prestarii este in afara Romaniei (in UE sau in afara UE), precum si livrari intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. b) si c) din Codul fiscal, din care:

Aceste operatiuni neimpozabile in Romania pot fi justificate de catre firma din Romania pe baza urmatoarelor documente:

- contractul incheiat cu firma din Cehia sau comanda din care sa rezulte locul livrarii bunurilor;
- documentul de achizitie a bunurilor;
- contractul incheiat cu beneficiarul stabilit pe teritoriul Romaniei sau comanda din care sa rezulte locul livrarii bunurilor, respectiv pe teritoriul Poloniei.


In acest caz, obligata la plata TVA pe teritoriul Poloniei este societatea C din Romania care trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA pe teritoriul Poloniei deoarece realizeaza o activitate economica pe teritoriul Poloniei (o achizitie intracomunitara de bunuri impozabila in Polonia si o livrare taxabila pe teritoriul national al Poloniei), similar prevederilor art. 153 alin. 4 si 5 din Codul fiscal.

Alineatul 4 prevede " (4) O persoana impozabila care nu este stabilita in Romania conform art. 125^1 alin. (2) si nici inregistrata in scopuri de TVA in Romania conform art. 153 va solicita inregistrarea in scopuri de TVA la organele fiscale competente pentru operatiuni realizate pe teritoriul Romaniei care dau drept de deducere a taxei, inainte de efectuarea respectivelor operatiuni, cu exceptia situatiilor in care persoana obligata la plata taxei este beneficiarul, conform art. 150 alin. (2) - (6)."

In situatia prezentata, consider ca nu sunt aplicabile prevederile cu privire la reteaua de siguranta asa cum sunt reglementate la pct. 12 de la alin. (1) la alin. (3) din normele de aplicare ale art. 132^1 "Locul achizitiei intracomunitare de bunuri". Conform acestor prevederi, locul unei achizitii intracomunitare de bunuri este intotdeauna in statul membru in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor. In cazul in care, conform art. 132 alin. (2) din Codul fiscal, cumparatorul furnizeaza un cod de inregistrare in scopuri de TVA dintr-un alt stat membru, decat cel in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor, se aplica reteaua de siguranta. Reteaua de siguranta consta in faptul ca se considera ca achizitia intracomunitara are loc si in statul membru care a furnizat codul de inregistrare in scopuri de TVA (de exemplu, Romania) si in statul membru in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor (de exemplu, Polonia).

In situatia in care cumparatorul face dovada ca a supus la plata taxei achizitia intracomunitara si in statul membru in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor si in statul membru care a furnizat un cod de inregistrare in scopuri de TVA, acesta poate solicita restituirea taxei achitate in statul membru care a furnizat codul de inregistrare in scopuri de TVA (de exemplu, Romania).

Practic, restituirea taxei aferente achizitiei intracomunitare in cazul unui cumparator din Romania inregistrat in regim normal in scopuri de TVA are loc prin inregistrarea cu semnul minus in decontul de taxa a achizitiei intracomunitare si a taxei aferente. In acest sens, prin normele de aplicare ale acestui articol este reglementat urmatorul exemplu: "o persoana impozabila din Romania inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 sau art. 153^1 din Codul fiscal, achizitioneaza in Ungaria (locul unde se incheie transportul bunurilor) bunuri livrate din Franta.

Persoana respectiva nu este inregistrata in Ungaria in scopuri de TVA, dar comunica furnizorului din Franta codul sau de inregistrare in scopuri de TVA din Romania, pentru a beneficia de scutirea de taxa aferenta livrarii intracomunitare realizata de furnizorul din Franta. Dupa inregistrarea in scopuri de TVA in Ungaria si plata TVA aferenta achizitiei intracomunitare conform art. 132^1 alin. (1) din Codul fiscal, persoana respectiva poate solicita restituirea taxei platite in Romania aferente achizitiei intracomunitare, care a avut loc si in Romania conform art. 132^1 alin. (2) din Codul fiscal".

Asa cum se poate constata, pentru aplicarea retelei de siguranta, cumparatorul A trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA in Polonia pentru a impozita A.I.C. efectuata pe teritoriul Poloniei.
In concluzie, operatiunea este o A.I.C. pe teritoriul Poloniei, fara a fi pe teritoriul Romaniei, motiv pentru care valoarea acesteia nu se raporteaza prin declaratia cod 390 VIES deoarece nu este impozabila in Romania.


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Achizitie bunuri pe teritoriul altui stat membru decat Romania. Ce obligatii declarative avem?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • OUG 84/2016 si noul Cod fiscal: Firmele pot deduce TVA din 2017 pentru perioadele cu cod TVA anulat
    • Odata cu noile reglementari privind codul de TVA aduse de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 84/2016 (OUG 84/2016) pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal, va prezentam aspectele esentiale de care sa tineti cont din 2017. Astfel, ca modificare principala, retineti ca persoanele impozabile pot refactura, din 2017, cu TVA catre clienti vanzarile realizate in perioada in care codul de TVA era anulat. Astfel, se schimba regulile privind deducerea TVA in...» citeste mai departe aici

  • Plata impozit pe profit si CASS aferent: Termen-limita 15 decembrie
    • Pana joi, 15 decembrie 2016, contribuabilii obligatia sa efectueze plata celei de a doua rate de 50% din impozitul pe veniturile din activitati agricole impuse pe baza de norme de venit, precum si a contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS) aferente acestor venituri, pentru anul 2016. Contribuabilii care realizeaza venituri de aceasta natura datoreaza impozit de 16% si contributie de asigurari sociale de sanatate, in cota de 5,5% asupra venitului stabilit pe baza normelor anuale de...» citeste mai departe aici

  • Oficial ANAF: Executarea silita in cazul debitorilor care au de incasat sume de la stat
    • In Monitorul Oficial al Romaniei nr. 968/ 29.11.2016, a fost publicat OPANAF nr. 3.454/ 25.11.2016 pentru aprobarea Procedurii de executare silita in cazul debitorilor care au de incasat sume certe, lichide si exigibile de la autoritati sau institutii de stat. Acest ordin se aplica de la data aparitiei in Monitorul Oficial, respectiv 29.11.2016. Contribuabilii care au obligatii fiscale restante pentru care sunt in derulare masuri de executare silita pot beneficia de ridicarea masurilor de...» citeste mai departe aici

  • Buletin informativ ANAF: Noutati cu incidenta fiscala in perioada 28 noiembrie-4 decembrie 2016
    • ANAF, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili, publica lista si continutul noutatilor legislative cu incidenta fiscala. Iata cuprinsul numarului 47 (112) din 2016, care se refera la perioada 28 noiembrie-4 decembrie 2016. Regasiti mai jos lista acestor noutati legislative: 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.86/2016 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2016 (M.Of. nr.961 din 28 noiembrie 2016); 2. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.87/2016 pentru...» citeste mai departe aici

  • Un nou pas catre operationalizarea Agentiei Nationale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate
    • Guvernul a aprobat Regulamentul privind distribuirea sumelor incasate din valorificarea bunurilor confiscate in materie penala dupa ramanerea definitiva a hotararii de confiscare, unul din actele normative din legislatia secundara necesara operationalizarii Agentiei Nationale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI). Regulamentul stabileste modul in care sumele rezultate din valorificarea bunurilor mobile si imobile intrate prin confiscare in proprietatea privata a statului vor fi...» citeste mai departe aici

  • Tratament servicii turistice. Cum tratam cheltuielile sociale?
    • In randurile urmatoare, vom vedea care este modalitatea prin care se pot acorda salariatilor proprii contravaloarea de servicii turistice si/sau tratament inclusiv transportul acestora incadrate in categoria de cheltuieli sociale (5%). Contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament sunt neimpozabile din punct de vedere al impozitului pe venit si nu intra in baza de calcul a contributiilor sociale, doar daca posibilitatea de acordare a acestora este prevazuta prin contractul individual...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.