Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Achizitie bunuri pe teritoriul altui stat membru decat Romania. Ce obligatii declarative avem?

07-Aug-2014
2440
Pentru analiza urmatoare, luam ca exemplu societatea A din Romania, inregistrata in scopuri de TVA in tara noastra si care achizitioneaza marfuri de la Societatea B din Cehia inregistata in scopuri de TVA in Cehia.

Societatea A d vinde (factureaza TVA 24%) marfurile unei societati C din RO, inregistrata in scopuri de TVA in Romania. Marfa este transportata direct de catre B din Cehia in Polonia, conform comenzii de livrare a societatii C din Romania.

Firma A a comunicat cod de TVA firmei din Cehia. Vom stabili daca aceasta operatiune este considerata achizitie intracomunitara si daca se face taxare inversa si se depune D390. Se mentioneaza ca marfurile nu au intrat in Romania si ca declaratia Intrastat nu trebuie facuta.

Avand in vedere faptul ca marfurile expediate de pe teritoriul Cehiei nu au sosit pe teritoriul Romaniei, operatiunea nu este o achizitie intracomunitara de bunuri, impozabila in Romania, prin aplicarea regimului de taxare inversa prin formula contabila 4426 = 4427. Asa cum se reglementeaza prin articolul 130^1, alineatul 1, achizitiile intracomunitare se refera la "bunuri mobile corporale expediate sau transportate la destinatia indicata de cumparator, de catre furnizor, de catre cumparator sau de catre alta persoana, in contul furnizorului sau al cumparatorului, catre un stat membru, altul decat cel de plecare a transportului sau de expediere a bunurilor.". Practic, achizitia bunurilor respective este operatiuni neimpozabile in Romania, motiv pentru care valoarea acesteia nu se raporteaza prin declaratia cod 390 VIES. Prin aceasta declaratie se raporteaza doar valoarea A.I.C. impozabile in Romania, la cumparatorul bunurilor.

Valoarea achizitiei de bunuri din Cehia se raporteaza doar prin decontul de TVA cod 300 la randul 26 denumit "Achizitii de bunuri si servicii scutite de taxa sau neimpozabile".
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii

De asemenea, operatiunea de vanzare a bunurilor pe numele societatii C nu este pentru A o livrare intracomunitara de bunuri scutita cu drept de deducere conform prevederilor art 143 alin. (2) lit. a), deoarece locul livrarii nu este pe teritoriul Romaniei. Operatiunea este o livrare intracomunitara de bunuri neimpozabila in Romania deoarece expedierea sau transportarea bunurilor nu se efectueaza de pe teritoriul Romaniei pe teritoriul altui stat membru, ci de pe teritoriul Cehiei pe teritoriul Poloniei.

Din acest motiv, vanzarea bunurilor catre societatea C nu este operatiune taxabila in Romania prin aplicarea cotei standard TVA de 24%. Vanzarea bunurilor catre societatea C se raporteaza doar prin decontul de TVA cod 300 la randul 3 denumit "Livrari de bunuri sau prestari de servicii pentru care locul livrarii/locul prestarii este in afara Romaniei (in UE sau in afara UE), precum si livrari intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. b) si c) din Codul fiscal, din care:

Aceste operatiuni neimpozabile in Romania pot fi justificate de catre firma din Romania pe baza urmatoarelor documente:

- contractul incheiat cu firma din Cehia sau comanda din care sa rezulte locul livrarii bunurilor;
- documentul de achizitie a bunurilor;
- contractul incheiat cu beneficiarul stabilit pe teritoriul Romaniei sau comanda din care sa rezulte locul livrarii bunurilor, respectiv pe teritoriul Poloniei.


In acest caz, obligata la plata TVA pe teritoriul Poloniei este societatea C din Romania care trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA pe teritoriul Poloniei deoarece realizeaza o activitate economica pe teritoriul Poloniei (o achizitie intracomunitara de bunuri impozabila in Polonia si o livrare taxabila pe teritoriul national al Poloniei), similar prevederilor art. 153 alin. 4 si 5 din Codul fiscal.

Alineatul 4 prevede " (4) O persoana impozabila care nu este stabilita in Romania conform art. 125^1 alin. (2) si nici inregistrata in scopuri de TVA in Romania conform art. 153 va solicita inregistrarea in scopuri de TVA la organele fiscale competente pentru operatiuni realizate pe teritoriul Romaniei care dau drept de deducere a taxei, inainte de efectuarea respectivelor operatiuni, cu exceptia situatiilor in care persoana obligata la plata taxei este beneficiarul, conform art. 150 alin. (2) - (6)."

In situatia prezentata, consider ca nu sunt aplicabile prevederile cu privire la reteaua de siguranta asa cum sunt reglementate la pct. 12 de la alin. (1) la alin. (3) din normele de aplicare ale art. 132^1 "Locul achizitiei intracomunitare de bunuri". Conform acestor prevederi, locul unei achizitii intracomunitare de bunuri este intotdeauna in statul membru in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor. In cazul in care, conform art. 132 alin. (2) din Codul fiscal, cumparatorul furnizeaza un cod de inregistrare in scopuri de TVA dintr-un alt stat membru, decat cel in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor, se aplica reteaua de siguranta. Reteaua de siguranta consta in faptul ca se considera ca achizitia intracomunitara are loc si in statul membru care a furnizat codul de inregistrare in scopuri de TVA (de exemplu, Romania) si in statul membru in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor (de exemplu, Polonia).

In situatia in care cumparatorul face dovada ca a supus la plata taxei achizitia intracomunitara si in statul membru in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor si in statul membru care a furnizat un cod de inregistrare in scopuri de TVA, acesta poate solicita restituirea taxei achitate in statul membru care a furnizat codul de inregistrare in scopuri de TVA (de exemplu, Romania).

Practic, restituirea taxei aferente achizitiei intracomunitare in cazul unui cumparator din Romania inregistrat in regim normal in scopuri de TVA are loc prin inregistrarea cu semnul minus in decontul de taxa a achizitiei intracomunitare si a taxei aferente. In acest sens, prin normele de aplicare ale acestui articol este reglementat urmatorul exemplu: "o persoana impozabila din Romania inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 sau art. 153^1 din Codul fiscal, achizitioneaza in Ungaria (locul unde se incheie transportul bunurilor) bunuri livrate din Franta.

Persoana respectiva nu este inregistrata in Ungaria in scopuri de TVA, dar comunica furnizorului din Franta codul sau de inregistrare in scopuri de TVA din Romania, pentru a beneficia de scutirea de taxa aferenta livrarii intracomunitare realizata de furnizorul din Franta. Dupa inregistrarea in scopuri de TVA in Ungaria si plata TVA aferenta achizitiei intracomunitare conform art. 132^1 alin. (1) din Codul fiscal, persoana respectiva poate solicita restituirea taxei platite in Romania aferente achizitiei intracomunitare, care a avut loc si in Romania conform art. 132^1 alin. (2) din Codul fiscal".

Asa cum se poate constata, pentru aplicarea retelei de siguranta, cumparatorul A trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA in Polonia pentru a impozita A.I.C. efectuata pe teritoriul Poloniei.
In concluzie, operatiunea este o A.I.C. pe teritoriul Poloniei, fara a fi pe teritoriul Romaniei, motiv pentru care valoarea acesteia nu se raporteaza prin declaratia cod 390 VIES deoarece nu este impozabila in Romania.


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Achizitie bunuri pe teritoriul altui stat membru decat Romania. Ce obligatii declarative avem?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Transfer dreptul de proprietate asupra bunurilor. Ce regim fiscal se aplica?
    • In analiza de mai jos, avem ca subiect o persoana fizica rezidenta in Romania care a vandut altei persoane fizice NON-UE bunuri facute in Romania. Vom vedea ce declaratii este obligata persoana fizica din Romania sa depuna si ce impozite trebuie sa plateasca pentru venitul obtinut din vanzarea acestor bunuri. In stabilirea obligatiilor fiscale trebuie identificata natura si scopul operatiunii, precum si provenienta bunurilor. Astfel in situatia in care vanzarea vizeaza un transfer a dreptului de...» citeste mai departe aici

  • ANAF actualizeaza Nomenclatorul obligatiilor fiscale care se platesc in contul unic
    • Incepand cu anul 2017, prin Legea 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, publicata in Monitorul Oficial nr.812/14.10.2016, a fost prevazuta obligatia de plata a impozitului specific pentru persoanele juridice romane care desfasoara activitati corespunzatoare codurilor CAEN prevazute de legea mai sus mentionata. In acest sens, a fost efectuata actualizarea continutului nomenclatorului in baza caruia se declara obligatiile fiscale de plata la bugetul de stat utilizand formularul 100,...» citeste mai departe aici

  • Zoom fiscal: Modificarea formularelor de inregistrare fiscala
    • Prin OMFP 511/2017 au fost aduse modificari si completari Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.698/2015 pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor si a tipurilor de obligatii fiscale care formeaza vectorul fiscal. Prin acest ordin obligatiile fiscale de declarare cu caracter permanent au fost completate cu impozitul specific introdus prin Legea 170/2016 incepand cu 01 ianuarie 2017. Astfel, categoriile de obligatii fiscale de...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • Termenul limita pentru depunerea formularelor 402 si 403 este 28 februarie 2017
    • Data de 28 februarie 2017 este termen limita de depunere a declaratiilor informative - formularul 402 si formularul 403 pentru anul 2016. Declaratiile se completeaza cu informatiile necesare realizarii schimbului automat de informatii, cu privire la rezidentii din alte state membre ale Uniunii Europene. Platitorii de venituri de natura salariala precum si asiguratorii au obligatia completarii si depunerii formularului 402 - "Declaratie informativa privind veniturile de natura salariala sau...» citeste mai departe aici

  • Vanzare cladire veche. Anulare cod TVA din oficiu. Ce regim fiscal se aplica?
    • Avem in analiza urmatoare ca subiect o societate comerciala in inactivitate fiscala din cauza expirarii duratei detinerii spatiului cu destinatia de sediu social. Firmei i se anuleaza din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA si parcurge formalitatile de reactivare, dar nu solicita si inregistrarea in scopuri de TVA in vederea obtinerii unui cod valabil de TVA. Societatea intentioneaza sa vanda o constructie veche. Stabilim cum trebuie procedat d.p.d.v. al TVA-ului la emiterea facturii si ce...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.