Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Achizitie bunuri sub 10.000 euro. In ce conditii apare obligatia de a plati TVA-ul?

17-Nov-2014
2044
In randurile de mai jos, facem referire la un cabinet medical individual care vrea sa cumpere din Danemarca un aparat medical. Cabinetul nu este platitor de TVA in Romania si nu se afla nici in Registrul Operatorilor intracomunitari. Vom vedea daca exista pbligatia inscrierii in ROI pentru CMI-ul romanesc sau daca poate sa plateasca si TVA-ul din Olanda fara sa fie inscrisa in ROI.

Pentru efectuarea achizitiei intracomunitare de bunuri sub valoarea de 10.000 euro, exclusiv TVA nu trebuie sa va inregistrati in scopuri de TVA in Romania conform prevederilor art. 153^1 " Inregistrarea in scopuri de TVA a altor persoane care efectueaza achizitii intracomunitare sau pentru servicii", dar trebuie sa retineti ca furnizorul va colecta TVA la cota aplicabila pe teritoriul statului membru unde este inregistrat in scopuri de TVA, altul decat Romania, de exemplu in Olanda.

Inregistrarea in scopuri de TVA pentru efectuarea unei achizitii intracomunitare de bunuri este obligatorie numai daca persoana respectiva a depasit in anul curent plafonul de 10.000 euro, exclusiv TVA sau daca nu a depasit acest plafon, dar urmeaza sa depaseasca plafonul prin achizitia urmatoare. De exemplu, daca valoarea aparatului este de 8.000 euro si reprezinta prima achizitie intracomunitara a CMI in anul 2014, CMI nu este obligat sa se inscrie in scopuri de TVA, dar nici in ROI.

Daca valoarea aparatului este de 8.000 euro si a efectuat anterior achizitii de 2.500 euro in anul 2014, CMI trebuie sa se inregistreze inainte de efectuarea acestei A.I.C. deoarece prin achizitia de 8.000 euro va depasi plafonul de 10.000 euro. Plafonul de 10.000 euro este stabilit pentru un echivalent de 34.000 lei (3,4 lei/euro). . Dupa inregistrarea in scopuri de TVA, cumparatorul trebuie sa comunice furnizorului din Olanda codul de TVA obtinut de la autoritatea fiscala din Romania astfel incat sa considere ca efectueaza o livrare intracomunitara de bunuri scutita de TVA in Olanda, dar impozabila la cumparatorul din Romania care si-a asumat responsabilitatea platii TVA prin comunicarea unui cod valid de TVA.

Inregistrarea in scopuri de TVA pentru efectuarea unor achizitii intracomunitare de bunuri si servicii se efectueaza in baza declaratiei cod 091 "Declaratie de inregistrare in scopuri de TVA/Declaratie de mentiuni pentru alte persoane care efectueaza achizitii intracomunitare sau pentru servicii " , cod MFP 14.13.01.10.11/a care se descarca gratuit de pe site www.mfinante.ro. reglementat prin O.M.F.P. nr. 7 din 4 ianuarie 2010 pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata.
Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii
Cartea Verde a Contabilitatii
Vezi detalii

Inregistrarea este valabila pentru o perioada de 2 ani.

Concomitent cu inregistrarea in scopuri de TVA, cabinetul este obligat sa se inscrie si in Registrul operatorilor intracomunitari in baza formularului cod 095 reglementat prin O.M.F.P. nr. 2101 din 24 iunie 2010 privind aprobarea Procedurii de organizare si functionare a Registrului operatorilor intracomunitari, precum si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare care se descarca, de asemenea, de pe site www.anaf.ro.
Inregistrarea se poate efectua si in situatia in care plafonul nu a fost depasit si nu va fi depasit, dar persoana impozabila formuleaza aceasta optiune prin formularul cod 091.

Trebuie retinut faptul o astfel de inregistrare in scopuri de TVA nu transforma persoana impozabila (CMI) in platitoare de TVA in regim normal, ci doar platitoare de TVA pentru achizitii intracomunitare de bunuri si servicii.

Inregistrarea in scopuri de TVA, concomitent cu inscrierea in ROI nu este obligatorie daca nu se depaseste plafonul de 10.000 euro, dar CMI trebuie sa cunoasca faptul ca, in lipsa unui cod de TVA comunicat, firma din Olanda va emite factura cu TVA colectata in Olanda prin aplicarea cotei de TVA 19%. In aceasta situatie, cumparatorul din Romania nu are nicio obligatie fiscala de plata si declarativa fata de autoritatea fiscala din Romania deoarece responsabilitatea platii TVA pentru livrarea efectuata revine furnizorului din Olanda catre autoritatea fiscala din Olanda.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Achizitie bunuri sub 10.000 euro. In ce conditii apare obligatia de a plati TVA-ul?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Declaratia 112 actualizata in ianuarie 2017!
    • Va informam ca ANAF a actualizat in luna ianuarie 2017 PDF-ul inteligent pentru D 112 - Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate - conform Ordinului comun al ministrului finantelor publice nr. 1977/ 09.12.2013, ministrului muncii, familiei, protectiei sociale si persoanelor varstnice nr.2757/ 23.12.2013 si al ministrului sanatatii nr. 1580/ 23.12.2013, valabil incepand cu 01/2017. Declaratia 112 a ajuns la...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe veniturile microintreprinderilor. Conditii de aplicare 2017
    • Prin ceea ce urmeaza, retineti ca de la 1 februarie, societatile care la data de 31.12.2016 au realizat o cifra de afacere sub 500.000 euro sunt obligate sa treaca la platitor de impozit microintreprindere. Vom vedea astfel daca obligativitatea de a avea un angajat pentru a plati numai 1% impozit din februarie se refera la 31.12 sau daca se pot face angajari in ianuarie pentru a avea din data de 1 februarie un angajat. Va recomandam o analiza completa privind impozitul pe microintreprinderi in...» citeste mai departe aici

  • Noi prevederi legale privind impozitul pe veniturile microintreprinderilor valabile in anul 2017. OFICIAL ANAF
    • Incepem prin a va reaminti ca in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 16 din data de 06.01.2017 a fost publicata OUG 3/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Va recomandam si materialul cuprinzator: SISTEMUL TVA LA INCASARE IN 2017. Conditii de eligibilitate si prevederi Astfel, potrivit actului normativ anterior mentionat, incepand cu data de 1 februarie 2017, sunt obligate la plata impozitului pe veniturile microintreprinderilor, persoanele juridice romane...» citeste mai departe aici

  • Intocmirea dosarului preturilor de transfer. Ce riscam daca depasim termenul de predare?
    • Supunem atentiei dumneavoastra cazul unui contribuabil mijlociu care achizitioneaza servicii de la parte afiliata cu o suma ce depaseste 250.000 euro pentru anul 2016. Stabilim daca exista obligatia ca incepand cu data de 25.03.2017 acesta sa puna la dispozitia ANAF dosarul preturilor de transfer in 10 zile sau intr-un termen de 30-60 zile si daca exista alte riscuri, in cazul in care nu il prezinta, in afara amenzii de 14.000 lei. Iata raspunsul specialistului: In conformitate cu prevederile...» citeste mai departe aici

  • 25 ianuarie 2017 e termenul-limita pentru declarare si plata impozit pe dividende
    • Va reamintim ca 25 ianuarie 2017 este termenul limita de plata si de declarare al impozitului pe dividende, in urmatoarele situatii: - in cazul dividendelor distribuite in anul 2016 si care nu au fost platite actionarilor/asociatilor persoane juridice pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale. Aceste prevederi nu se aplica pentru dividendele distribuite si neplatite pana la sfarsitul anului 2016, daca in ultima zi a anului calendaristic, persoana juridica romana...» citeste mai departe aici

  • Ce modificari face ANAF dupa eliminarea formularului 088
    • Potrivit programului de guvernare, unul dintre obiectivele Guvernului este reducerea sarcinilor administrative excesive ale contribuabililor, astfel Agentia Nationala de Administrare Fiscala a analizat oportunitatea eliminarii formularului (088) "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA" si a decis renuntarea la acesta. Din analiza procedurilor referitoare la inregistrarea in scopuri de...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.