Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Achizitie intracomunitara. Declaratia 390

27-Ian-2012
3072
Intrebare:

Societate din Romania, inregistrata in ROI, achizitioneaza materiale si primeste factura de la furnizor din Germania, persoana juridica inregistrata in scopuri de TVA in Germania. Materialele pleaca din Germania in Franta cu destinatia finala Algeria. Transportul este in sarcina societatii din Romania. Societatea din Romania factureaza clentului final, persoana impozabila din Algeria.
Achizitia de materiale din Germania se considera:

1. Achizitie intracomunitara, taxare inversa si declaratia 390? Exista documente de transport din Germania in Franta si din Franta in Algeria.
2. Scutita, fara taxare inversa si fara declaratia 390?


Raspuns:
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili
Vezi detalii
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii


Practic, operatiunile la care faceti referire nu sunt impozabile pe teritoriul Romaniei deoarece locul achizitiei de bunuri din Germania si locul livrarii de bunuri catre Algeria nu este considerat a fi pe teritoriul Romaniei. Din acest motiv, faptul ca firma din Romania este inscrisa in R.O.I. nu are relevanta deoarece bunurile cumparate din Germania nu reprezinta pentru firma din Romania o achizitie intracomunitara de bunuri. Asa cum sunt definite prin articolul 130^1, alineatul 1, achizitiile intracomunitare se refera la "bunuri mobile corporale expediate sau transportate la destinatia indicata de cumparator, de catre furnizor, de catre cumparator sau de catre alta persoana, in contul furnizorului sau al cumparatorului, catre un stat membru, altul decat cel de plecare a transportului sau de expediere a bunurilor.". Operatiunea reprezinta o A.I.C. pe teritoriul Frantei.

In acest caz, pentru bunurile cumparate, nu se aplica regimul de taxare inversa prin formula contabila 4426 = 4427 in Romania si operatiunea nu se raporteaza prin declaratia cod 390. Prin declaratia cod 390 se raporteaza doar achizitiile intracomunitare de bunuri, taxabile in Romania.

Cele doua operatiuni nu indeplinesc conditiile pentru a fi considerate impozabile pe teritoriul Romaniei, motiv pentru care nu sunt aplicabile prevederile legislatiei fiscale din Romania cu privire la tratamentul fiscal aplicabil. Pentru a fi considerata impozabila in Romania, orice operatiune realizata trebuie sa indeplineasca, cumulativ, urmatoarele conditii reglementate prin Codul fiscal articolul 126, alineatul 1:
1. operatiunea sa fie o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, in sfera taxei, efectuata cu plata;
2. locul de livrare a bunurilor sau de prestare a serviciilor sa fie considerat in Romania, conform articolului 132 sau 133;
3. livrarea bunurilor sau prestarea serviciului sa fie realizata de o persoana impozabila care actioneaza ca atare;
4. livrarea bunurilor si prestarea serviciilor sa fie rezultatul desfasurarii unei activitati economice ;

In acest context, trebuie sa aveti in vedere faptul ca prin normele metodologice de aplicare ale Codului fiscal la punctul 2 alineatul 1 se face de asemenea precizarea ca " In sensul art. 126 alin. (1) din Codul fiscal , operatiunea nu este impozabila in Romania daca cel putin una din conditiile prevazute la lit. a) - d) nu este indeplinita. In situatia dvs. nu este respectata conditia 2.

In situatia prezentata, firma din Romania realizeaza o achizitie intracomunitara de bunuri pe teritoriul Frantei deoarece bunurile sunt expediate de pe teritoriul Germaniei pe teritoriul Frantei. De asemenea, livrarea de bunuri de pe teritoriul Frantei pe teritoriul Algeriei reprezinta pentru firma din Romania un export de bunuri care are locul pe teritoriul Frantei, nicidecum pe teritoriul Romaniei. Exportul de bunuri este definit prin art. 143 alin. 1 drept livrari de bunuri expediate sau transportate de pe teritoriul Romaniei in afara Comunitatii. Exportul are la baza obligativitatea intocmirii declaratiei de export care se depune la biroul vamal in a carui raza de competenta se afla sediul exportatorului sau locul in care marfurile sunt ambalate sau incarcate in vederea exportului. Acest loc de incarcare a bunurilor se afla in Franta.

Datorita operatiunilor pe care intentioneaza sa le desfasoare pe teritoriul Frantei, persoana impozabila din Romania este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA in Franta, la autoritatea fiscala competenta din Franta, inainte de realizarea operatiunilor respective. Obligatia de inregistrare este reglementata prin legislatia fiscala din Franta, in mod similar prevederilor art. 153 alin. (4) din Codul fiscal aplicabil in Romania care prevede ca " O persoana impozabila care nu este stabilita in Romania conform art. 125^1 alin. (2) si nici inregistrata in scopuri de TVA in Romania conform art. 153 va solicita inregistrarea in scopuri de TVA la organele fiscale competente pentru operatiuni realizate pe teritoriul Romaniei care dau drept de deducere a taxei, inainte de efectuarea respectivelor operatiuni".
Inregistrarea in scopuri de TVA in Romania se poate efectua direct la organul fiscal sau prin reprezentant fiscal."

Dupa inregistrarea in Franta, persoana impozabila din Romania, care are un cod valid de TVA valabil emis de autoritatile fiscale din Franta, trebuie tratata drept un cumparator si un furnizor de bunuri pe teritoriul Frantei care are aceleasi drepturi si obligatii fiscale d.p.d.v. al TVA, similar persoanelor impozabile stabilite pe teritoriul Frantei. In calitatea sa de platitor de TVA in Franta, persoana impozabila din Romania trebuie sa depuna toate raportarile fiscale impuse de legislatia fiscala din Franta pe teritoriul caruia efectueaza cele doua operatiuni economice.

In concluzie, firma din Romania, realizeaza pe teritoriul Frantei doua tipuri de operatiuni impozabile in Franta pentru care sunt aplicabile prevederile legislatiei fiscale in vigoare pe teritoriul Frantei:
- o achizitie intracomunitara de bunuri, taxabila in Franta;
- un export de bunuri in Franta, scutit cu drept de deducere.

Operatiunile nu sunt impozabile in Romania iar valoarea acestora poate fi raportata (fara a fi obligatorie) doar prin decontul de TVA cod 300 reglementat prin OMFP 3665/2011, la urmatoarele randuri :
- achizitia de bunuri in Franta la randul 26 denumit "Achizitii de bunuri si servicii scutite de taxa sau neimpozabile" ;
- livrarea de bunuri in Algeria la randul 3 denumit "Livrari de bunuri sau prestari de servicii pentru care locul livrarii/locul prestarii este in afara Romaniei (in UE sau in afara UE), ……, din care: "


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Achizitie intracomunitara. Declaratia 390":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • OUG 84/2016 si noul Cod fiscal: Firmele pot deduce TVA din 2017 pentru perioadele cu cod TVA anulat
    • Odata cu noile reglementari privind codul de TVA aduse de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 84/2016 (OUG 84/2016) pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal, va prezentam aspectele esentiale de care sa tineti cont din 2017. Astfel, ca modificare principala, retineti ca persoanele impozabile pot refactura, din 2017, cu TVA catre clienti vanzarile realizate in perioada in care codul de TVA era anulat. Astfel, se schimba regulile privind deducerea TVA in...» citeste mai departe aici

  • Plata impozit pe profit si CASS aferent: Termen-limita 15 decembrie
    • Pana joi, 15 decembrie 2016, contribuabilii obligatia sa efectueze plata celei de a doua rate de 50% din impozitul pe veniturile din activitati agricole impuse pe baza de norme de venit, precum si a contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS) aferente acestor venituri, pentru anul 2016. Contribuabilii care realizeaza venituri de aceasta natura datoreaza impozit de 16% si contributie de asigurari sociale de sanatate, in cota de 5,5% asupra venitului stabilit pe baza normelor anuale de...» citeste mai departe aici

  • Oficial ANAF: Executarea silita in cazul debitorilor care au de incasat sume de la stat
    • In Monitorul Oficial al Romaniei nr. 968/ 29.11.2016, a fost publicat OPANAF nr. 3.454/ 25.11.2016 pentru aprobarea Procedurii de executare silita in cazul debitorilor care au de incasat sume certe, lichide si exigibile de la autoritati sau institutii de stat. Acest ordin se aplica de la data aparitiei in Monitorul Oficial, respectiv 29.11.2016. Contribuabilii care au obligatii fiscale restante pentru care sunt in derulare masuri de executare silita pot beneficia de ridicarea masurilor de...» citeste mai departe aici

  • Buletin informativ ANAF: Noutati cu incidenta fiscala in perioada 28 noiembrie-4 decembrie 2016
    • ANAF, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili, publica lista si continutul noutatilor legislative cu incidenta fiscala. Iata cuprinsul numarului 47 (112) din 2016, care se refera la perioada 28 noiembrie-4 decembrie 2016. Regasiti mai jos lista acestor noutati legislative: 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.86/2016 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2016 (M.Of. nr.961 din 28 noiembrie 2016); 2. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.87/2016 pentru...» citeste mai departe aici

  • Un nou pas catre operationalizarea Agentiei Nationale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate
    • Guvernul a aprobat Regulamentul privind distribuirea sumelor incasate din valorificarea bunurilor confiscate in materie penala dupa ramanerea definitiva a hotararii de confiscare, unul din actele normative din legislatia secundara necesara operationalizarii Agentiei Nationale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI). Regulamentul stabileste modul in care sumele rezultate din valorificarea bunurilor mobile si imobile intrate prin confiscare in proprietatea privata a statului vor fi...» citeste mai departe aici

  • Tratament servicii turistice. Cum tratam cheltuielile sociale?
    • In randurile urmatoare, vom vedea care este modalitatea prin care se pot acorda salariatilor proprii contravaloarea de servicii turistice si/sau tratament inclusiv transportul acestora incadrate in categoria de cheltuieli sociale (5%). Contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament sunt neimpozabile din punct de vedere al impozitului pe venit si nu intra in baza de calcul a contributiilor sociale, doar daca posibilitatea de acordare a acestora este prevazuta prin contractul individual...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.