Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Achizitie servicii intracomunitare. Ce obligatii are un ONG roman, neplatitor TVA?

13-Feb-2015
2222
In cazul urmator, un ONG, neplatitor de TVA, trimite in baza contractelor de munca persoane in UE pentru a ingriji persoane varstnice si primeste din Germania (in baza unui contract) o factura de la "un mic intreprinzator" pentru intermedieri servicii de ingrijire

Ce obligatii revin ONG-ului din Romania in ceea ce priveste declararea, impozitarea si TVA-ul?

Din punctul de vedere al TVA, O.N.G.-ul este o persoana neimpozabila conform statutului sau de infiintare. Totusi, din situatia prezentata, rezulta ca O.N.G.-ul desfasoara si o activitate economica constand in angajarea de personal din Romania pentru a fi trimis sa efectueze servicii de ingrijire si supraveghere persoane varstnice. Pentru aceasta activitate, O.N.G..-ul dobandeste calitatea de persoana impozabila deoarece operatiunile respective sunt efectuate cu plata.

In acest context, am in vedere definitia notiunii "comision" asa cum este reglementata prin art. 7 "Definitii ale termenilor comuni" pct. 9 din Codul fiscal "comision - orice plata in bani sau in natura efectuata catre un broker, un agent comisionar general sau catre orice persoana asimilata unui broker sau unui agent comisionar general, pentru serviciile de intermediere efectuate in legatura cu o operatiune comerciala;".

Astfel, achizitia serviciului de intermediere pentru plasare de personal reprezinta operatiune impozabila in Romania, fiind aplicabile prevederile regulii generale de taxare de la art. 133 alin. (2) din Codul fiscal.
Capcanele comertului online
Capcanele comertului online
Vezi detalii
Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii

Conform acestei reguli, locul prestarii serviciului se considera a fi locul unde este stabilit beneficiarul persoana impozabila, adica in Romania.

Pentru primirea acestui serviciu, beneficiarul din Romania este obligat sa plateasca TVA conform prevederilor art. 150 alin. (2) din Codul fiscal "Taxa este datorata de orice persoana impozabila, inclusiv de catre persoana juridica neimpozabila inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 sau 153^1, care este beneficiar al serviciilor care au locul prestarii in Romania conform art. 133 alin. (2) si care sunt furnizate de catre o persoana impozabila care nu este stabilita pe teritoriul Romaniei sau nu este considerata a fi stabilita pentru respectivele prestari de servicii pe teritoriul Romaniei conform prevederilor art. 125^1 alin. (2), chiar daca este inregistrata in Romania conform art. 153 alin. (4) sau (5).".

Pentru achizitia acestui serviciul, O.N.G.-ul trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA, fara a se considera ca se inregistreaza in regim normal in scopuri de TVA. Obligatia de inregistrare in scopuri de TVA rezulta si din prevederile pct. 13 alin. (13) din Codul fiscal "Achizitiile intracomunitare de servicii sunt (13) Serviciile pentru care se aplica prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, de care beneficiaza persoane impozabile stabilite in Romania si care sunt prestate de un prestator persoana impozabila care nu este stabilit in Romania, au locul prestarii in Romania, fiind aplicabile cotele de TVA prevazute la art. 140 din Codul fiscal sau, dupa caz, scutirile de TVA prevazute la art. 141, 143, 144 sau 144^1 din Codul fiscal. Atunci cand prestatorul este o persoana impozabila stabilita in alt stat membru, beneficiarul persoana impozabila stabilita in Romania realizeaza o achizitie intracomunitara de servicii care se declara in declaratia recapitulativa prevazuta la art. 156^4 din Codul fiscal, daca serviciul nu este scutit de taxa. In situatia in care beneficiarul persoana impozabila stabilita in Romania nu este inregistrat in scopuri de taxa, trebuie sa indeplineasca obligatiile specifice de inregistrare pentru achizitii intracomunitare de servicii prevazute la art. 153 sau 153^1 din Codul fiscal."

Prin natura sa, serviciul achizitionat nu se incadreaza in categoria operatiunilor scutite fara drept de deducere reglementate prin art. 141 alin. (1) "Scutiri pentru operatiuni din interiorul tarii".

Astfel, pentru achizitia serviciului respectiv, firma din Romania este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA conform prevederilor art. 153^1 " Inregistrarea in scopuri de TVA a altor persoane care efectueaza achizitii intracomunitare sau pentru servicii". Inregistrarea se efectueaza prin completarea formularului cod 091, urmand sa comunice prestatorului din Germania codul obtinut de la autoritatea fiscala din Romania. Pentru inregistrare, beneficiarul completeaza in declaratia cod 091 datele sale de identificare, bifand la sectiunea D "Date privind vectorul fiscal" la punctul 1 "Inregistrare in scopuri de TVA" punctul 3 "Inregistrare pentru primirea de servicii de la un prestator persoana impozabila stabilita in alt stat membru, pentru care beneficiarul este persoana obligata la plata taxei in Romania conform art. 150 alin. (2) din Codul fiscal".

Odata cu inregistrarea in scopuri de TVA, beneficiarul din Romania este obligat sa se inscrie si in Registrul operatorilor intracomunitari prin formularul cod 095 "Cerere de inregistrare in/radiere din Registrul operatorilor intracomunitari".

La randul sau, trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA in Germania si micul intreprinzator din Germania, similar prevederilor art. 153^1 din Codul fiscal aplicabil in Romania deoarece efectueaza o prestare intracomunitara de servicii a caror valoare trebuie raportata prin sistemul VIES. Asa cum se poate constata, in baza codurilor de inregistrare in scopuri de TVA, ambele parti participante la tranzactie sunt obligate sa raporteze operatiunea prin declaratia recapitulativa asa cum se impune prin Directiva nr. 8/2008 a CEE.

Dupa inregistrarea in scopuri de TVA, in calitate de beneficiar al serviciilor intracomunitare, beneficiarul din Romania are urmatoarele obligatii fiscale:

- sa taxeze serviciul primit in Romania la o baza de impozitare determinata in lei prin aplicarea cursului valutar in vigoare la data emiterii facturii de catre prestatorul stabilit in Germania;
- sa achite efectiv bugetului de stat suma TVA rezultata din aplicarea cotei de TVA de 24% asupra bazei de impozitare calculate conform punctului 1;
- sa evidentieze factura primita in jurnalul pentru cumparari intocmit pentru luna taxarii serviciului. Acest document de evidenta fiscala trebuie intocmit de catre beneficiarul din Romania chiar daca nu este inregistrat in regim normal in scopuri de TVA.

sa raporteze fiscal operatiunea prin formularul cod (390 VIES) denumit "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare"Raportarea serviciului achizitionat se efectueaza cu simbolul S care reprezinta "achizitii intracomunitare de servicii" prevazute la art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, efectuate de persoane impozabile din Romania care au obligatia platii taxei in baza art. 150 alin. (2), de la persoane impozabile nestabilite in Romania, dar stabilite in Comunitate. Pentru aceste servicii , exigibilitatea de taxa intervine la data emiterii facturii de catre firma din Germania in calitate de prestator.

- sa raporteze serviciul achizitionat din Germania prin decontul de TVA cod 301 "Decont special de taxa pe valoarea adaugata". Raportarea se efectueaza in baza informatiilor preluate din jurnalul pentru cumparari. Decontul special se completeaza la sectiunea 4 denumita "Operatiuni prevazute la art. 150 alin. (2), (3), (5) si (6) din Codul fiscal", datele fiind reportate si la sectiunea 4.1 denumita "Achizitii de servicii intracomunitare, pentru care beneficiarul este obligat la plata TVA conform art. 150 alin. (2) din Codul fiscal".

In ceea ce priveste impozitul pe venituri persoane juridice nerezidente, venitul obtinut de prestatorul din Germania nu se supune impozitarii prin retinere la sursa in Romania daca prezinta platitorului de venit din Romania certificatul de rezidenta fiscala in Germania. In lipsa acestui certificat, O.N.G.-ul din Romania trebuie sa retina la sursa impozitul pe venit prin aplicarea cotei de 16% asupra valorii brute facturate de catre prestator.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Achizitie servicii intracomunitare. Ce obligatii are un ONG roman, neplatitor TVA?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • 32 documente oficiale ANAF vor fi trimise electronic
    • Va informam ca Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice a aprobat ordinul nr. 3097/2016 pentru aplicarea prevederilor art. 46 alin. (8) si ale art. 47 alin. (9) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, potrivit caruia 32 de acte administrative si fiscale emise de Fisc pot fi primite de contribuabili prin e-mail, fax sau printr-o alta platforma online. De luni, 5 decembrie, contribualilii pot primi de la Fisc documente si in varianta electronica sau pe fax....» citeste mai departe aici

  • Comert cu ridicata. Ce documente solicita ANAF la un control inopinat?
    • Va prezentam mai jos principalele documente solicitate in timpul controlului operativ si inopinat, desfasurat la contribuabilii din domeniul comertului cu ridicata. Avem astfel urmatoarele documente care trebuie prezentate OBLIGATORIU: 1. Atestat pentru distribuitie si comercializare angro de bauturi alcoolice si/sau tutun prelucrat (daca este cazul) 2. Documente care atesta provenienta marfurilor si de evidenta gestionara, care pot fi: - facturi/facturi externe (invoice) - avize de insotite a...» citeste mai departe aici

  • Scutirea de la plata a impozitului pe profitul reinvestit. Cum procedam pentru a beneficia de facilitate?
    • In cazul urmator, societatea (platitoare de impozit profit trimestrial pe baza de calcule efective) are profit contabil si fiscal in primele 3 trimestre cumulat in suma de 1.000.000 lei. Nu a facut investitii in primele 3 trimestre si a inregistrat impozit profit in suma de 160.000 lei. Trimestrul IV luat separat se incheie pe zero profit sau pierdere atat brut cat si fiscal. In trimestrul IV se achizitioneaza si se pune in functiune un utilaj de 50.000 lei. Stabilim daca firma beneficiaza de...» citeste mai departe aici

  • Noul Regulament General de Protectia Datelor si modificarile valabile din 2018
    • La inceputul anului in curs au fost publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene cele doua acte normative care compun pachetul legislativ privind protectia datelor la nivelul Uniunii Europene: - Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), - Directiva (UE) 2016/680 referitoare la...» citeste mai departe aici

  • Surplus realizat din rezerve din reevaluare si acoperirea pierderilor contabile. Cum procedam?
    • In analiza urmatoare, la data de 31.12.2014 societatea prezinta: - pierdere contabila neta din anii precedenti in suma de 500.000 lei (cont 1171); - rezultat reportat (pierdere) provenit din corectarea erorilor contabile in suma de 10.000 lei, - pierdere exercitiu curent 300.000 lei (cont 121), - rezultat reportat reprezentand surplus realizat din rezerve din reevaluare (cont 1175) in suma de 60.000 lei. Avand in vedere prevederile OMFP 1802/2014 pct. 109 alin. 1 si alin. 2, stabilim daca poate...» citeste mai departe aici

  • Cerinte in materie de informare pentru alte contracte decat contractele in afara spatiilor comerciale si contractele la distanta
    • Redam, in conformitate cu Ordonanta de urgenta nr. 34/2014 - OUG 34/2014 - privind drepturile consumatorilor in cadrul contractelor incheiate cu profesionistii, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cerintele in materie de informare pentru alte contracte decat contractele in afara spatiilor comerciale si contractele la distanta: (1) Inainte ca un contract, altul decat un contract la distanta sau un contract in afara spatiilor comerciale, sau orice oferta similara sa...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.