Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Administrator nerezident. Obtinere NIF

11-Apr-2012
16257
Urmeaza sa stabilim prin intermediul prezentului studiu de caz care sunt impozitele pe care trebuie sa le plateasca o societate in cazul in care, in baza unui contract de administrare, achita o suma bruta drept indemnizatie unui cetatean nerezident. Facem precizarea ca persoana in cauza a fost rezident pana aproape de sfarsitului anului trecut, avand in posesie si un certificat de inregistrare eliberat de ORI cu un CNP care are prima cifra 7. Vom vedea astfel in ce masura poate societatea sa foloseasca CNP-ul pentru plata impozitului sau daca va fi nevoie de un NIF eliberat de administratia financiara, tinand cont de faptul ca acum nu mai este rezident.

Raspuns:

Cetatenii UE/SEE/Confederatiei Elvetiene pot lucra pe teritoriul Romaniei in mod dependent/independent in aceleasi conditii ca si cetatenii romani. Documentul emis de Oficiul Roman pentru Imigrari care atesta rezidenta in Romania este certificat de inregistrare pentru cetatenii UE/SEE/Confederatiei Elvetiene. Certificatul de inregistrare este valabil pentru o perioada de pana la 5 ani dar nu mai mica de un an.

Potrivit art. 72 alin. (1) din Codul de procedura fiscala , orice persoana sau entitate care este subiect intr-un raport juridic fiscal se inregistreaza fiscal primind un cod de identificare fiscala. Pentru persoanele fizice care nu detin cod numeric personal, codul de identificare fiscala este numarul de identificare fiscala atribuit de organul fiscal.

Din coroborarea acestor prevederi, in cazul in care codul numeric personal nu mai este valabil este necesara obtinerea unui numar de identificare fiscala (NIF) atribuit de organul fiscal.
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii

In temeiul art. 115 alin. (1) lit. j) din Codul fiscal , veniturile reprezentand remuneratii primite de nerezidenti ce au calitatea de administrator al unei persoane juridice romane sunt considerate venituri impozabile obtinute din Romania, indiferent daca veniturile sunt primite in Romania sau in strainatate.

Din coroborarea prevederilor art. 116 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal cu cele ale pct. 9 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 116 din Codul fiscal rezulta ca impunerea veniturilor ce reprezinta remuneratii primite de persoanele fizice nerezidente pentru activitatea desfasurata in calitate de administrator se realizeaza prin aplicarea dispozitiilor titlului III din Codul fiscal . Aceste venituri sunt calificate, in ceea ce priveste impozitarea, drept venituri asimilate salariilor carora li se aplica regulile de impunere proprii veniturilor din salarii, iar impozitul pe venit/salarii se calculeaza potrivit art. 57 din Codul fiscal.

Asadar, veniturile obtinute in aceasta calitate sunt impozabile in mod similar veniturilor de natura salariala, iar persoana juridica romana care efectueaza plata remuneratiei/indemnizatiei are obligatia retinerii si platii impozitului pe salarii in cota de 16% aplicabila asupra bazei de calcul determinate ca diferenta intre venitul brut si contributiile obligatorii, in conformitate cu prevederile art. 57 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal , astfel cum se dispune prin art. 116 alin. 3 lit. a) din Codul fiscal .

In ceea ce priceste contributiile obligatorii, potrivit art. 296 indice 3 lit. a) si b) din Codul fiscal , contribuabilii sistemelor de asigurari sociale sunt, atat persoanele fizice rezidente, cat si persoanele fizice nerezidente, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, daca realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, precum si orice alte venituri din desfasurarea unei activitati dependente, cum este si cazul remuneratiei acordate administratorului societatii.

Din punct de vedere al contributiilor sociale individuale, remuneratia administratorilor societatilor comerciale se regaseste mentionata ca fiind inclusa in castigul brut realizat din activitati dependente, la art. 296 indice 4 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal .

Potrivit acestor dispozitii, remuneratia administratorilor este exceptata de la plata urmatoarelor contributii sociale:
- contributia de asigurari pentru somaj potrivit art. 296 indice 16 lit. c1) din Codul fiscal ;
- contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale potrivit art. 296 indice 16 lit. d1) din Codul fiscal ;
- contributia la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale potrivit art. 296 indice 16 lit. f) din Codul fiscal .

In concluzie, potrivit reglementarilor actuale se vor datora urmatoarele contributii:
- contributia de asigurari sociale - individuala, potrivit art. 296 indice 4 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal , si datorata de angajator, potrivit art. art. 296 indice 5 alin. (1) din Codul fiscal ;
- contributia de asigurari sociale de sanatate - individuala, potrivit art. 296 indice 4 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal , si datorata de angajator, potrivit art. art. 296 indice 5 alin. (2) din Codul fiscal ;
- contributia pentru concedii si indemnizatii - potrivit art. 296 indice 5 alin. (2) indice 1) din Codul fiscal .

In conditiile legislatiei europene existente, respectarea instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, impune si respectarea regulamentelor comunitare, respectiv a Regulamentelor (CEE) nr. 1408/71 si (CEE) nr. 574/72 si in prezent a Regulamentelor (CE) nr. 883/2004 si (CE) nr. 987/2009, potrivit carora persoanele fizice sunt supuse legislatiei de securitate sociala a unui singur stat membru.

In domeniul determinarii legislatiei aplicabile, se mentine regula unicitatii legislatiei aplicabile conform careia, la un moment dat, un lucrator este supus legislatiei unui singur stat membru.

Regula generala este ca persoanele carora li se aplica aceste regulamente sunt supuse legislatiei unui singur stat membru. Persoana care desfasoara o activitate salariata sau independenta intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv, sub rezerva prevederilor art. 12-16 din Regulamentul (CE) nr. 883/2004. De referinta sunt articolele 12 si 13 din acest regulament care cuprind exceptii de la aceasta regula generala, persoana fizica putand ramane supusa legislatiei statului de trimitere daca este vorba de o detasare sau in situatia desfasurarii in mod obisnuit a activitatii in doua sau mai multe state, sub conditia respectarii dipozitiilor cuprinse de aceste articole.

Pentru justificare este necesara prezentarea unui document portabil care sa ateste legislatia aplicabila acestei persoane (A1). Astfel in situatia in care administratorul nu prezinta un asemenea document eliberat de autoritatea competenta a statului de rezidenta, prin care sa fie precizata legislatia aplicabila, societatea va calcula contributiile sociale obligatorii datorate pentru aceste venituri al caror calcul, retinere, virare si declarare cad in sarcina societatii.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Administrator nerezident. Obtinere NIF":
Rating:

Nota: 4.14 din 7 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (1)

09-Sep-2013

A-si dori sa stiu cum pot sa obtin Nr.de identitate fiscala.Eu sint cetatean german si am de rezolvat o succesiune.cu speranta ca i-mi raspundeti,Va multumesc,Fischer





Subiectele saptamanii

  • ANAF aduce lamuriri privind modul de anulare a codului de TVA
    • ANAF a transmis recent informatii oficiale referitoare la modul de anulare a codului de TVA. Raspunsul a vizat cateva interventii ale domnului Adrian Benta, consultant fiscal, in ce priveste anularea codului de TVA. Iata explicatiile oferite de ANAF: Procedura efectiva de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA se realizeaza in urma unei discutii fata in fata cu persoana impozabila, identificata cu risc fiscal. Aceste persoane sunt invitate la sediul organului fiscal, in vederea evaluarii...» citeste mai departe aici

  • Ce declaratii fiscale depunem pana la 27 februarie?
    • Prin cele ce urmeaza, reamintim contribuabililor interesati ca, luni, 27 ianuarie 2017, inclusiv, este ultima zi in care se pot depuna la administratiile financiare teritoriale, urmatoarele declaratii: - Formular 010 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica. Se completeaza, pentru anul 2017, de persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit care la data de 31 decembrie 2016 indeplinesc...» citeste mai departe aici

  • Luni, 27 februarie 2017, expira termenul pentru declararea impozitului pe profit pentru anumite categorii de contribuabili
    • Potrivit art.41, alin.(5) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia de a declara si plati impozitul pe profit pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator celui pentru care se calculeaza impozitul, urmatoarele categorii de contribuabili: - organizatiile nonprofit; - contribuabilii care obtin venituri majoritare din cultura cerealelor, a plantelor tehnice si a cartofului, pomicultura si viticultura. Intrucat termenul limita...» citeste mai departe aici

  • Trecerea de la micro la impozit pe profit. Cum procedam la aplicarea plafonului de 45.000 euro?
    • In analiza de mai jos, avem o societate a trecut de la data de 01.01.2017 la impozitul pe venit. La data de 31.12.2016 veniturile erau sub 100.000 euro. Capitalul social al societatii este de 69.000 lei, societatea opteaza sa treaca la impozit pe profit de la data de 01.02.2017. Vom vedea cum trebuie depusa declatia 100 pentru primul trimestru si daca se depune D100 cu impozit microintreprindere pentru luna ianuarie pana in data de 25.02.2017 si pana in data de 25.04.2017 se va depune D100 cu...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 010 microintreprindere dizolvare cu lichidare. Ce ne sfatuieste specialistul?
    • In analiza noastra de mai jos, avem ca exemplu o societate comerciala, platitoare de impozit pe venit, care hotaraste dizolvarea cu lichidare a intreprinderii. Vom stabili cand trebuie depusa la ANAF declaratia 010 cu trecere de la platitor de impozit pe venit la platitor de impozit pe profit. Microintreprinderea este persoana juridica romana care indeplineste cumulativ la data de 31 decembrie a anului anterior conditiile prevazute la art. 47 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare....» citeste mai departe aici

  • Declaratii din partea Ministerului de Comunicatii privind interogarile ANAF pentru domeniile.ro
    • In cadrul intalnirii pe care a avut-o la sfarsitul saptamanii trecute cu presedintele Fiscului, Bogdan-Nicolae Stan, ministrul Comunicatiilor, Augustin Jianu a declarat ca interogarile de date pe care Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) le va solicita despre detinatorii de domenii .ro' trebuie sa fie realizate numai pentru situatii temeinic fundamentate, in conformitate cu legislatia in vigoare. "Este esential sa ne asiguram ca interogarile nu pot fi facute decat pentru situatii...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.