Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Administrator nerezident. Obtinere NIF

11-Apr-2012
15861
Urmeaza sa stabilim prin intermediul prezentului studiu de caz care sunt impozitele pe care trebuie sa le plateasca o societate in cazul in care, in baza unui contract de administrare, achita o suma bruta drept indemnizatie unui cetatean nerezident. Facem precizarea ca persoana in cauza a fost rezident pana aproape de sfarsitului anului trecut, avand in posesie si un certificat de inregistrare eliberat de ORI cu un CNP care are prima cifra 7. Vom vedea astfel in ce masura poate societatea sa foloseasca CNP-ul pentru plata impozitului sau daca va fi nevoie de un NIF eliberat de administratia financiara, tinand cont de faptul ca acum nu mai este rezident.

Raspuns:

Cetatenii UE/SEE/Confederatiei Elvetiene pot lucra pe teritoriul Romaniei in mod dependent/independent in aceleasi conditii ca si cetatenii romani. Documentul emis de Oficiul Roman pentru Imigrari care atesta rezidenta in Romania este certificat de inregistrare pentru cetatenii UE/SEE/Confederatiei Elvetiene. Certificatul de inregistrare este valabil pentru o perioada de pana la 5 ani dar nu mai mica de un an.

Potrivit art. 72 alin. (1) din Codul de procedura fiscala , orice persoana sau entitate care este subiect intr-un raport juridic fiscal se inregistreaza fiscal primind un cod de identificare fiscala. Pentru persoanele fizice care nu detin cod numeric personal, codul de identificare fiscala este numarul de identificare fiscala atribuit de organul fiscal.

Din coroborarea acestor prevederi, in cazul in care codul numeric personal nu mai este valabil este necesara obtinerea unui numar de identificare fiscala (NIF) atribuit de organul fiscal.
Capcanele comertului online
Capcanele comertului online
Vezi detalii
Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii
Preturi de Transfer - Curs video
Preturi de Transfer - Curs video
Vezi detalii

In temeiul art. 115 alin. (1) lit. j) din Codul fiscal , veniturile reprezentand remuneratii primite de nerezidenti ce au calitatea de administrator al unei persoane juridice romane sunt considerate venituri impozabile obtinute din Romania, indiferent daca veniturile sunt primite in Romania sau in strainatate.

Din coroborarea prevederilor art. 116 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal cu cele ale pct. 9 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 116 din Codul fiscal rezulta ca impunerea veniturilor ce reprezinta remuneratii primite de persoanele fizice nerezidente pentru activitatea desfasurata in calitate de administrator se realizeaza prin aplicarea dispozitiilor titlului III din Codul fiscal . Aceste venituri sunt calificate, in ceea ce priveste impozitarea, drept venituri asimilate salariilor carora li se aplica regulile de impunere proprii veniturilor din salarii, iar impozitul pe venit/salarii se calculeaza potrivit art. 57 din Codul fiscal.

Asadar, veniturile obtinute in aceasta calitate sunt impozabile in mod similar veniturilor de natura salariala, iar persoana juridica romana care efectueaza plata remuneratiei/indemnizatiei are obligatia retinerii si platii impozitului pe salarii in cota de 16% aplicabila asupra bazei de calcul determinate ca diferenta intre venitul brut si contributiile obligatorii, in conformitate cu prevederile art. 57 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal , astfel cum se dispune prin art. 116 alin. 3 lit. a) din Codul fiscal .

In ceea ce priceste contributiile obligatorii, potrivit art. 296 indice 3 lit. a) si b) din Codul fiscal , contribuabilii sistemelor de asigurari sociale sunt, atat persoanele fizice rezidente, cat si persoanele fizice nerezidente, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, daca realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, precum si orice alte venituri din desfasurarea unei activitati dependente, cum este si cazul remuneratiei acordate administratorului societatii.

Din punct de vedere al contributiilor sociale individuale, remuneratia administratorilor societatilor comerciale se regaseste mentionata ca fiind inclusa in castigul brut realizat din activitati dependente, la art. 296 indice 4 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal .

Potrivit acestor dispozitii, remuneratia administratorilor este exceptata de la plata urmatoarelor contributii sociale:
- contributia de asigurari pentru somaj potrivit art. 296 indice 16 lit. c1) din Codul fiscal ;
- contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale potrivit art. 296 indice 16 lit. d1) din Codul fiscal ;
- contributia la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale potrivit art. 296 indice 16 lit. f) din Codul fiscal .

In concluzie, potrivit reglementarilor actuale se vor datora urmatoarele contributii:
- contributia de asigurari sociale - individuala, potrivit art. 296 indice 4 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal , si datorata de angajator, potrivit art. art. 296 indice 5 alin. (1) din Codul fiscal ;
- contributia de asigurari sociale de sanatate - individuala, potrivit art. 296 indice 4 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal , si datorata de angajator, potrivit art. art. 296 indice 5 alin. (2) din Codul fiscal ;
- contributia pentru concedii si indemnizatii - potrivit art. 296 indice 5 alin. (2) indice 1) din Codul fiscal .

In conditiile legislatiei europene existente, respectarea instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, impune si respectarea regulamentelor comunitare, respectiv a Regulamentelor (CEE) nr. 1408/71 si (CEE) nr. 574/72 si in prezent a Regulamentelor (CE) nr. 883/2004 si (CE) nr. 987/2009, potrivit carora persoanele fizice sunt supuse legislatiei de securitate sociala a unui singur stat membru.

In domeniul determinarii legislatiei aplicabile, se mentine regula unicitatii legislatiei aplicabile conform careia, la un moment dat, un lucrator este supus legislatiei unui singur stat membru.

Regula generala este ca persoanele carora li se aplica aceste regulamente sunt supuse legislatiei unui singur stat membru. Persoana care desfasoara o activitate salariata sau independenta intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv, sub rezerva prevederilor art. 12-16 din Regulamentul (CE) nr. 883/2004. De referinta sunt articolele 12 si 13 din acest regulament care cuprind exceptii de la aceasta regula generala, persoana fizica putand ramane supusa legislatiei statului de trimitere daca este vorba de o detasare sau in situatia desfasurarii in mod obisnuit a activitatii in doua sau mai multe state, sub conditia respectarii dipozitiilor cuprinse de aceste articole.

Pentru justificare este necesara prezentarea unui document portabil care sa ateste legislatia aplicabila acestei persoane (A1). Astfel in situatia in care administratorul nu prezinta un asemenea document eliberat de autoritatea competenta a statului de rezidenta, prin care sa fie precizata legislatia aplicabila, societatea va calcula contributiile sociale obligatorii datorate pentru aceste venituri al caror calcul, retinere, virare si declarare cad in sarcina societatii.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Administrator nerezident. Obtinere NIF":
Rating:

Nota: 4.14 din 7 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (1)

09-Sep-2013

A-si dori sa stiu cum pot sa obtin Nr.de identitate fiscala.Eu sint cetatean german si am de rezolvat o succesiune.cu speranta ca i-mi raspundeti,Va multumesc,Fischer





Subiectele saptamanii

  • Declaratii si plati obligatorii pana la 20, respectiv 25 ianuarie 2017
    • Cele mai importante obligatii declarative si de plata sunt reamintite in aceasta de perioada de catre ANAF. Aducem astfel in atentia contribuabililor interesati lista de declaratii si plati cu termene stabilite pentru 20, respective 25 ianuarie 2017. ATENTIE! ANAF a propus prelungirea cu doua zile a termenului limita pentru depunerea declaratiilor fiscale si plata creantelor scadente la 25 ianuarie 2017 ANAF a inaintat proiectul de Ordonanta de Urgenta privind prorogarea termenului de depunere a...» citeste mai departe aici

  • ANAF propune spre aprobare formulare pentru stabilirea din oficiu a CAS pentru persoanele fizice
    • ANAF adapteaza formularele utilizate de organele fiscale pentru stabilirea din oficiu a CAS pentru presoanele fizice, in cazul in care acestea nu-si indeplinesc obligatiile declarative conform prevederilor legale stabilite la art.106, art.107 si art.342 alin. (1) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala. Persoanele fizice care datoreaza contributie de asigurari sociale au, potrivit legii, obligatii declarative. Nedepunerea declaratiei fiscale da dreptul organului fiscal sa...» citeste mai departe aici

  • ANAF propune un nou model de decont de TVA. Formular 300
    • Din 1 ianuarie 2017 a fost introdus regimul special pentru agricultori care le permite acestora sa beneficieze de o compensatie in cota forfetara pentru taxa aferenta achizitiilor. Totodata persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care efectueaza achizitii de la agricultori pot deduce aceasta compensatie. Cota standard de TVA este de 19%, incepand cu data de 1 ianuarie 2017, potrivit art. 291 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Cota standard de TVA se...» citeste mai departe aici

  • Obligatii fiscale de plata si declarative privind drepturile de autor in anul 2017
    • In analiza de mai jos, avem cazul in care trebuie sa se plateasca drepturi de autor in baza unui contract incheiat cu o persoana fizica. Stabilim ce impozite si contributii sociale trebuie sa se retina la sursa in 2017 (la momentul platii veniturilor din drepturi de autor), modul in care se calculeaza acestea atat in cazul impozitului final de 16%, cat si in cazul impozitului anticipat de 10% si daca in 2017 mai sunt categorii de persoane exceptate de la plata contributiilor sociale. De...» citeste mai departe aici

  • Implicatii pierdere fiscala. In ce conditii se poate recupera pierderea fiscala?
    • In analiza de mai jos, stabilim daca o societate comerciala X mai inregistreaza la data de 31.12.2016 pierdere fiscala aferenta exercitiului 2009 in valoare de 10.000 lei in conditiile in care in anii 2015 si 2016 a aplicat regimul fiscal al microintreprinderii, iar incepand cu data de 01.01.2017 va trece din nou la impozit pe profit. Vom vedea daca societatea poate recupera fiscal in anul 2017 pierderea fiscala in valoare de 10.000 lei a exercitiului 2009. Potrivit art. 31 alin. (1) pierderea...» citeste mai departe aici

  • ANAF extinde sfera de competenta a Administratiei fiscale pentru contribuabili nerezidenti
    • Pentru o mai buna administrare a sumelor datorate de catre persoane nerezidente cu titlu de cheltuieli judiciare si avand in vedere atributiile Administratiei fiscale pentru contribuabili nerezidenti, precum si dificultatile intampinate de organele fiscale teritoriale in ceea ce priveste recuperarea sumelor stabilite de instantele competente, reprezentand cheltuieli judiciare datorate Statului Roman de catre cetateni straini, dar si pentru administrarea obligatiilor reprezentand cheltuieli...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.