Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Afla daca esti urmatorul pe lista ANAF pentru un control fiscal!

06-Aug-2015
6323

"Dupa 25 de ani in care inechitatea, sub toate formele ei, a marcat evolutia Romaniei si a romanilor, a venit momentul sa schimbam aceasta stare de fapt, macar in domeniul fiscalittii. Stiu foarte bine ca asteptarile de la ANAF sunt foarte mari in aceasta perioada si oamenii isi doresc sa vada lucrurile schimbate peste noapte.

Din pacat, mai avem inca nevoie de rabdare, din cauza capacitatii administrative limitate. De la preluarea mandatului (aprilie 2013), am restructurat mecanismele de combatere a evaziunii fiscale iar, astazi, Antifrauda si Inspectia Fiscala scot din piata firmele fantoma si destructureaza lanturi de firme evazioniste zi de zi.

Mentalitatea privind obligativitatea emiterii bonului fiscal s-a schimbat radical. Acum a venit momentul, dupa doi ani de pregatiri laborioase, sa apasam si mai tare pedala luptei impotriva evaziunii, inclusiv pe segmentul persoanelor fizice", scrie seful ANAF, Gelu Stefan Diaconu, in cadrul comunicatului publicat de institutie.

Decizia de a demara aceste controale a fost luata de conducerea ANAF ca urmare a analizelor de risc fiscal efectuate de Directia Verificari Fiscale asupra persoanelor fizice, in cadrul programului de asigurare a conformarii fiscale a persoanelor fizice cu averi mari (PFAM), pe baza datelor disponibile privind veniturile declarate si alocarile de fonduri (cresteri patrimoniale, achizitii, creante, cheltuieli etc.), in urma carora au fost identificate si alte persoane fizice decat cele din grupul PFAM care prezinta risc fiscal ridicat (risc de nedeclarare a unor venituri semnificative si sustragere de la plata impozitelor aferente - vezi in infograficul care insoteste acest comunicat "Filtrul 3").

In esantionul de risc PFRF intra persoanele fizice cu avere afisata semnificativa (imobile, autoturisme de lux, alte bunuri de mare valaoare, creante din creditari acordate companiilor si/sau persoanelor fizice, depuneri semnificative in conturi bancare din Romania sau din strainatate, cheltuieli personale ridicate) nejustificata de veniturile declarate.

Programul PFRF vizeaza verificarea veniturilor si a declararii acestora incepand cu anul 2011, intrucat doar pentru acestea se poate aplica atat regula de impozitare a veniturilor a caror sursa nu a fost identificata, cat si procedura de verificare, conform normelor stabilite de legiuitor. Se subliniaza faptul ca ANAF este o agentie de aplicare a legii, fara atributii in initierea si aprobarea actelor legislative.

Care e metodologia de verificare a situatiei fiscale personale?

Potrivit prevederilor Capitolului III Dispozitii speciale privind verificarea persoanelor fizice supuse impozitului pe venit din cadrul Titlului VII Inspectia fiscala al Codului de procedura fiscala (art. 109^1 - 109^4 din OG 92/2--3, cu modificarile si completarile ulterioare) precum si ale HG 248/2011 privind aprobarea Procedurii de aplicare a metodelor indirecte pentru stabilirea bazei impozabile ajustate, cu modificarile si completarile ulterioare, verificarea situatiei fiscale personale a persoanelor fizice presupune parcurgerea unei serii de etape, respectiv:

Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Vezi detalii
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Vezi detalii
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii

- analiza de risc fiscal
- selectarea persoanelor care vor fi supuse verificarilor fiscale prealabile documentare
- verificarea prealabila documentara efectuata asupra persoanelor selectate - se desfasoara la sediul organului fiscal, fara notificarea contribuabilului, pe baza informatiilor si documentelor detinute sau obtinute de administratia fiscala;

- verificarea fiscala a persoanelor pentru care verificarea fiscala prealabila documentara a constatat existenta diferentei semnificative, in sensul legii, intre veniturile estimate pe baza situatiei fiscale personale si veniturile declarate administratiei fiscale - se desfasoara impreua cu contribuabilul si cu colaborarea acestuia.

1. ANALIZA DE RISC consta in urmatoarele activitati:

a) definirea caracteristicilor grupului persoanelor fizice cu potential risc de nedeclarare;

b) stabilirea surselor de date specifice acestui grup;

c) culegerea si formalizarea informatiilor;

d) elaborarea indicatorilor de risc specifici grupului;

e) stabilirea riscului minim acceptat de administratia fiscala;

f) procesarea si elaborarea listei persoanelor care depasesc riscul minim;

g) propuneri pentru efectuarea verificarii fiscale prealabile documentare.

Riscurile de nedeclarare se ierarhizeaza in ordinea descrescatoare a acestora, cu respectarea conditiei riscului minim acceptat de administratia fiscala, stabilit potrivit prevederilor art. 109^1 alin. (4) din Ordonanta 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ca fiind o diferenta mai mare de 10%, dar nu mai putin de 50.000 lei intre veniturile estimate calculate in baza situatie fiscale personale si veniturile declarate de contribuabili sau de platitorii de venit.

Finalitatea analizei consta in procesarea si elaborarea listei persoanelor fizice care depasesc riscul minim acceptat de administratia fiscal (i.e. diferente semnificative intre veniturile estimate de analiza si veniturile declarate) si elaborarea propunerilor pentru efectuarea verificarii fiscale prealabile documentare.

Conform prevederilor art. 17 din Hotararea Guvernului 248/2011 privind aprobarea Procedurii de aplicare a metodelor indirecte pentru stabilirea bazei impozabile ajustate, selectarea persoanelor fizice ce urmeaza a fi supuse verificarii fiscale prealabile documentare se face din lista persoanelor care depasesc riscul minim acceptat de administratia fiscala, in functie de nivelul riscului si de capacitatea de efectuare a verificarilor fiscale prealabile documentare.

Aici puteti afla mai multe informatii privind Verificarea fiscala prealabila documentara si Verificarea fiscala (metode)!

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Afla daca esti urmatorul pe lista ANAF pentru un control fiscal!":
Rating:

Nota: 3.7 din 22 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Declaratii si plati obligatorii pana la 20, respectiv 25 ianuarie 2017
    • Cele mai importante obligatii declarative si de plata sunt reamintite in aceasta de perioada de catre ANAF. Aducem astfel in atentia contribuabililor interesati lista de declaratii si plati cu termene stabilite pentru 20, respective 25 ianuarie 2017. ATENTIE! ANAF a propus prelungirea cu doua zile a termenului limita pentru depunerea declaratiilor fiscale si plata creantelor scadente la 25 ianuarie 2017 ANAF a inaintat proiectul de Ordonanta de Urgenta privind prorogarea termenului de depunere a...» citeste mai departe aici

  • ANAF propune spre aprobare formulare pentru stabilirea din oficiu a CAS pentru persoanele fizice
    • ANAF adapteaza formularele utilizate de organele fiscale pentru stabilirea din oficiu a CAS pentru presoanele fizice, in cazul in care acestea nu-si indeplinesc obligatiile declarative conform prevederilor legale stabilite la art.106, art.107 si art.342 alin. (1) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala. Persoanele fizice care datoreaza contributie de asigurari sociale au, potrivit legii, obligatii declarative. Nedepunerea declaratiei fiscale da dreptul organului fiscal sa...» citeste mai departe aici

  • ANAF propune un nou model de decont de TVA. Formular 300
    • Din 1 ianuarie 2017 a fost introdus regimul special pentru agricultori care le permite acestora sa beneficieze de o compensatie in cota forfetara pentru taxa aferenta achizitiilor. Totodata persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care efectueaza achizitii de la agricultori pot deduce aceasta compensatie. Cota standard de TVA este de 19%, incepand cu data de 1 ianuarie 2017, potrivit art. 291 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Cota standard de TVA se...» citeste mai departe aici

  • Obligatii fiscale de plata si declarative privind drepturile de autor in anul 2017
    • In analiza de mai jos, avem cazul in care trebuie sa se plateasca drepturi de autor in baza unui contract incheiat cu o persoana fizica. Stabilim ce impozite si contributii sociale trebuie sa se retina la sursa in 2017 (la momentul platii veniturilor din drepturi de autor), modul in care se calculeaza acestea atat in cazul impozitului final de 16%, cat si in cazul impozitului anticipat de 10% si daca in 2017 mai sunt categorii de persoane exceptate de la plata contributiilor sociale. De...» citeste mai departe aici

  • ANAF extinde sfera de competenta a Administratiei fiscale pentru contribuabili nerezidenti
    • Pentru o mai buna administrare a sumelor datorate de catre persoane nerezidente cu titlu de cheltuieli judiciare si avand in vedere atributiile Administratiei fiscale pentru contribuabili nerezidenti, precum si dificultatile intampinate de organele fiscale teritoriale in ceea ce priveste recuperarea sumelor stabilite de instantele competente, reprezentand cheltuieli judiciare datorate Statului Roman de catre cetateni straini, dar si pentru administrarea obligatiilor reprezentand cheltuieli...» citeste mai departe aici

  • Implicatii pierdere fiscala. In ce conditii se poate recupera pierderea fiscala?
    • In analiza de mai jos, stabilim daca o societate comerciala X mai inregistreaza la data de 31.12.2016 pierdere fiscala aferenta exercitiului 2009 in valoare de 10.000 lei in conditiile in care in anii 2015 si 2016 a aplicat regimul fiscal al microintreprinderii, iar incepand cu data de 01.01.2017 va trece din nou la impozit pe profit. Vom vedea daca societatea poate recupera fiscal in anul 2017 pierderea fiscala in valoare de 10.000 lei a exercitiului 2009. Potrivit art. 31 alin. (1) pierderea...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.