Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Ajustare TVA in cazul taxei deduse.

04-Mar-2010
4745

Intrebare:

La o societate comerciala, inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, s-a constatat cu ocazia inventarierii anuale a bunurilor lipsa unui mijloc fix, care nu a fost imputat, nefiind suficiente dovezi pentru stabilirea vinovatiei unei persoane sau mai multor persoane.

Pentru acest mijloc fix societatea a dedus taxa pe valoarea adaugata. In acest caz trebuie sa ajusteze taxa dedusa?

Raspuns - martie 2010
Irina Coma,
Editor fiscalitatea.ro

Conform art. 128 alin. (4) lit. d) din Codul fiscal, sunt asimilate livrarilor de bunuri efectuate cu plata bunurile constatate lipsa din gestiune, cu exceptia urmatoarelor:

a) activelor corporale fixe de natura bunurilor de capital casate, si pentru care se aplica prevederile art. 149 alin. (4) lit. d) din Codul fiscal daca au fost achizitionate sau, dupa caz, transformate, modernizate, fabricate dupa data aderarii in cazul in care s-efectuat deducerea taxei aferente.

Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii

Aceasta ajustare nu se efectueaza daca suma care ar rezulta ca urmare a ajustarii este mai mica de 1.000 lei.

De exemplu, mijlocul fix lipsa la data inceierii inventarierii anuale daca ar fi fost achizitionat in cursul anului 2007 si ar fi fost casat in decembrie 2009, perioada de ajustare conform art. 149 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal fiind de 5 ani, casarea nu se considera livrare de bunuri in sensul art. 128 alin. (4) lit. d) din Codul fiscal, dar se efectueaza ajustarea taxei aferente achizitiei sau fabricarii acestuia in favoarea bugetului de stat.

Valoarea taxei rezultate in urma ajustarii este de trei cincimi din taxa dedusa initial (taxa aferenta perioadei ramase din perioada de ajustare, incluzand anul in care apare obligatia ajustarii) si se trece in decontul perioadei fiscale in care s-a efectuat casarea, respectiv in decontul lunii decembrie 2009, cu semnul minus la randul ?Ajustari conform pro-rata/Ajustari pentru bunuri de capital. Conform art. 149 alin. (6) din Codul fiscal, persoana impozabila trebuie sa pastreze o situatie a bunurilor de capital care fac obiectul ajustarii taxei deductibile, care sa permita controlul taxei deductibile si al ajustarilor efectuate.

Aceasta situatie trebuie pastrata pe o perioada care incepe in momentul la care taxa aferenta achizitiei bunului de capital devine exigibila si se incheie la 5 ani dupa expirarea perioadei in care se poate solicita ajustarea deducerii. Orice alte inregistrari, documente si jurnale privind bunurile de capital trebuie pastrate pentru aceeasi perioada;

b) bunurile distruse ca urmare a unor calamitati naturale sau a unor cauze de forta majora, precum si bunurile pierdute ori furate, dovedite legal.

Prin cauze de forta majora se intelege:

1. incendiu, dovedit prin documente de asigurare si/sau alte rapoarte oficiale;
2. razboi, razboi civil, acte de terorism;
3. orice alte evenimente pentru care se poate invoca forta majora.

Prin bunuri pierdute se intelege bunurile disparute in urma unor calamitati naturale, cum ar fi inundatiile, alunecarile de teren, sau a unor cauze de forta majora.

Prin bunuri furate se intelege bunurile lipsa din gestiune, neimputabile, pentru care persoana impozabila poate prezenta dovada constatarii furtului de catre organele de politie, care este acceptata la despagubire de societatile de asigurari.

c) bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate, precum si activele corporale fixe casate, daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele 3 conditii:

1. bunurile nu sunt imputabile;
2. degradarea calitativa a bunurilor se datoreaza unor cauze obiective dovedite cu documente. Sunt incluse in aceasta categorie si produsele accizabile pentru care autoritatea competenta a emis decizie de aprobare a distrugerii in cadrul antrepozitului fiscal;
3. se face dovada ca s-au distrus bunurile si nu mai intra in circuitul economic;

d) perisabilitatile, in limitele prevazute prin lege.

Bunurile de la b) ? d) care nu sunt considerate livrari de bunuri cu plata si nici nu se efectueaza ajustarea dreptului de deducere conform prevederilor art. 148 si 149 din Codul fiscal.

In concluzie in situatia din exemplul nostru in care mijlocul fix (nu este casat), fiind constatat lipsa la data inventarierii efectuate obligatoriu in fiecare an conform Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, si care nu a fost asigurat la o societate de asigurari in caz de furt, nu a fost distrus ca urmare a unor calamitati naturale sau a unor cauze de forta majora, nu a disparut in urma unor calamitati naturale, cum ar fi inundatiile, alunecarile de teren, sau a unor cauze de forta majora, lipsa acestuia este considerata livrare catre sine sau operatiune asimilata unei livrari de bunuri efectuate cu plata conform art. 128 alin. (4) lit. d) din Codul fiscal, pentru care se colecteaza taxa pe valoarea adaugata corespunzator bazei de impozitare stabilite conform art. 137 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal.

La pct. 18 alin. (4) din normele metodologice, se precizeaza ca in sensul art. 137 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, baza de impozitare pentru active corporale fixe care constituie livrare de bunuri conform art. 128 alin. (4) lit. d) din Codul fiscal, altele decat bunurile imobile, este constituita din valoarea ramasa la care aceste bunuri sunt inregistrate in contabilitate, calculata in functie de amortizarea contabila, dar nu mai putin decat valoarea la care bunurile au fost imputate, in cazul bunurilor constatate lipsa din gestiune.

Daca activele corporale fixe sunt complet amortizate, baza de impozitare este zero sau, dupa caz, valoarea imputata, in cazul lipsurilor imputabile.

Avand in vedere aceasta precizare de la pct. 18 alin. (4) din normele metodologice, taxa colectata ar fi zero daca mijlocul fix din exemplul nostru constatat lipsa si neimputabil, ar fi complet amortizat.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Ajustare TVA in cazul taxei deduse.":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • 6 categorii noi de operatiuni vor avea TVA zero de la 1 martie
    • Potrivit unui nou proiect de lege, mai multe operatiuni de livrare vor avea TVA zero de la 1 martie, in cazul in care proiectul va fi aprobat. Totodata, odata cu noul proiect, se propune si majorarea plafonului de TVA de la 220.000 lei la 300.000 lei (circa 85.000 euro). Iata care sunt categoriile de operatiuni pentru care ar urma sa se aplice TVA zero, conform proiectului: Cota redusa de 0% se aplica asupra bazei de impozitare pentru urmatoarele livrari de bunuri si prestari de servicii: a)...» citeste mai departe aici

  • Modificarile valabile in 2017 pentru Declaratia 300 decont TVA
    • OPANAF 591/2017 a modificat la acest inceput de an modelul si continutul pentru Declaratia 300 (Decont TVA). De retinut ca se utilizeaza noul model de formular 300 „Decont de taxa pe valoarea adaugata” in varianta impusa de OPANAF nr. 591/27 ianuarie 201 pentru obligatiile fiscale valabile incepand cu 1 ianuarie 2017. Principalele modificari aduse in ce priveste Declaratia 300 decont TVA in 2017: Click aici pentru D 300 model 2017! - s-a introdus randul 26: Compensatia in cota...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • Firmele pot emite cereri de finantare nerambursabila. Ce conditii trebuie indeplinite?
    • Intreprinderile mici si mijlocii pot aplica, incepand de azi, pentru finantare nerambursabila cuprinsa intre 200.000 euro si 1 milion de euro. Ajutorul nerambursabil, cuprins intre 200.000 de euro si 1 milion de euro, se acorda ca ajutor nerambursabil firmelor pentru investii in active corporale noi, construirea si extinderea spatiilor de productie, dotari diverse, investitii in realizarea de instrumente de comercializare online. Obiectivul prezentei masuri de sprijin il reprezinta imbunatatirea...» citeste mai departe aici

  • Creante neincasate si eliminate prin planul de reorganizare. Ce cheltuieli se deduc?
    • In analiza de mai jos, avem situatia in care societate comerciala A, parte afiliata a societatii B, are creante (clienti neincasati) fata de societatea B. Societatea B se afla in inolventa conform Legii 85/2006. I se aproba un plan de reorganizare conform caruia creantele societatii A nu se vor putea achita vreodata. Stabilim ce trebuie sa faca societate A pentru a asigura o imagine fidela a patrimoniului, daca sunt deductibile cheltuielile cu anularea acestor creante, precum si in ce fel se...» citeste mai departe aici

  • Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar
    • Redam mai jos Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar pe anul 2017 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. nr. 126 din 16/02/2017. Art. 1. - Prezenta lege aproba plafoanele unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar, potrivit dispozitiilor art. 26 alin. (2) si art. 29 alin. (1) din Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicata. Art. 2. - (1) Plafonul soldului bugetului general consolidat, exprimat ca...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.