Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Am gresit TVA-ul. Ce fac?

26-Mar-2012
6353
Intrebare: Luna trecuta am gresit TVA-ul, luand soldul gresit al lunii precedente. Cum pot sa fac regularizarea si unde anume se trece in formular?

Raspuns: Nu numai erorile materiale din documentele de plata pot fi corectate. Pot fi corectate, in egala masura si erorile din deconturile de TVA depuse la organul fiscal de administrare a impozitelor, taxelor si contributiilor.

Corectarea erorilor materiale se efectueaza in conformitate cu procedura aprobata prin O.M.E.F. nr. 179 din 14 mai 2007, publicat in M.Of. nr. 347 din 22 mai 2007. Acest ordin a fost elaborat in baza prevederilor articolului 48 din Codul de procedura fiscala.

Retineti!
Prin acest ordin nu se prevede corectarea erorilor de inregistrare in evidentele fiscale si contabile ale firmelor inregistrate in scopuri de TVA

Atentie!
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii
Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Vezi detalii

Nu poate fi corectata orice fel de eroare dintr-un decont de taxa pe valoarea adaugata. Se pot corecta doar erorile materiale !

Clasificarea erorilor materiale din deconturile de TVA
Erorile materiale care pot fi corectate sunt strict delimitate prin procedura aprobata in baza O.M.E.F. nr. 179/2007, fara a exista posibilitatea extinderii acestora prin analogie cu alte tipuri de erori.

Aceste erori se pot clasifica in:

- erori de transcriere in decont, rezultate din:
- preluarea eronata a sumelor din jurnalul de vanzari si jurnalul de cumparari;
- inversarea unor cifre in decontul depus initial;
- preluarea eronata a soldului de plata sau a sumei de rambursat din decontul perioadei fiscale anterioare:
- inregistrarea in decont a diferentelor suplimentare de plata a TVA, constatate de organele de inspectie fiscala si preluate in decizia de impunere ca titlu de creanta;
- inscrierea in decontul de TVA a sumelor solicitate la rambursare in perioada anterioara;
- omisiuni de bifare a casetei pentru solicitarea TVA de rambursat din perioada fiscala de raportare.

Cine poate avea initiativa corectarii erorile materiale din deconturi ?
Erorile materiale din deconturile de TVA pot fi corectate atat din initiativa organului fiscal de administrare a impozitelor si taxelor la care este inregistrata firma care a depus un decont sau mai multe deconturi eronate cat si din initiativa platitorului de TVA care a constatat eroarea ulterior depunerii decontului la organul fiscal de administrare.

Cand initiaza organul fiscal corectarea deconturilor ?
Organul fiscal corecteaza erorile materiale din initiativa sa numai atunci cand poate identifica tipul erorii: preluarea eronata a sumelor din decontul perioadei precedente sau din evidentele de TVA

Daca se constata erori materiale care nu pot fi solutionate, organul fiscal teritorial notifica acest fapt firmei deponente si solicita prezenta acesteia la sediul sau cu toate documentele justificative de corectare a erorilor.

Cand initiaza firma deponenta corectarea deconturilor ?

Firma care are obligatia depunerii decontului de TVA initiaza procedura de corectare in situatia in care constata o eroare materiala ulterior depunerii decontului.

Corectarea se face numai pe baza de cerere de corectare adresata organului fiscal teriorial, cererea fiind depusa fie la registratura organului fiscal competent, fie la posta, prin scrisoare recomandata.

Procedura de corectare a erorilor materiale
In baza cererii depuse de platitorul de TVA , organul fiscal solicita in scris prezentarea la sediul sau a acestuia cu scopul prezentarii tuturor documentelor justificative care impun corectarea erorilor constatate.

Corectarea se face doar pe baza de decizie emisa de conducatorul organului fiscal si intocmita in doua exemplare, din care unul intra in posesia platitorului de TVA

Care sunt consecintele corectarii decontului de TVA cod 300?
Prin corectarea decontului pe baza de decizie, poate rezulta:

- TVA de rambursat, suma care se preia in decontul perioadei fiscale urmatoare, la sectiunea "Regularizari conform art. 147^3 ", randul 30: "Soldul sumei negative a taxei pe valoarea adaugata reportata din perioada precedenta, pentru care nu s-a solicitat rambursare";

- TVA de plata, suma se preia in decontul perioadei fiscale urmatoare, la sectiunea "Regularizari conform art. 1473 ", randul 28 "Soldul TVA de plata din decontul perioadei fiscale precedente neachitata pana la data depunerii decontului de TVA". Termenul de plata al acestei diferente se stabileste in functie de data comunicarii deciziei de corectare.

M-am referit aici la randurile din decontul de TVA reglementat prin O.M.E.F. nr. 94 17 ianuarie 2008, publicat in M.Of. nr. 68 din 29 ianuarie 2008.

Doriti rambursarea de TVA, dar prin depunerea decontului de taxa cod 300 ati uitat sa solicitati exact ceea ce doreati ?

Preocupati cu foarte multe probleme de rezolvat, nu este de mirare ca uitati cateodata sa cereti rambursarea sumei reprezentand TVA pentru care sunteti indreptatiti sa o primiti de la bugetul de stat.

Nu va nelinistiti: in situatia in care ati omis sa bifati caseta pentru solicitarea TVA de rambursat din perioada fiscala de raportare, aveti posibilitatea sa depuneti urgent, la organul fiscal competent o declaratie pe proprie raspundere prin care confirmati solicitarea rambursarii TVA dupa corectarea acestei erori materiale.

Declaratia se depune pana la data depunerii decontului de TVA cod 300 aferent perioadei fiscale urmatoare iar cererea de rambursare trebuie solutionata de catre organul fiscal in termen de 45 de zile de la data depunerii declaratiei de corectie.

Reritor la decontul special cod 301, retineti!
Pot fi corectate si erorile materiale de declarare a TVA din decontul special cod 301!

Erorile de declarare din decontul special de TVA depus de catre firmele neinregistrate ca platitoare de TVA dar obligate sa plateasca taxa pentru anumite operatiuni de natura economica, pot fi rectificate doar din initiativa firmei care a efectuat acele operatiuni.

Rectificarea se efectueaza prin depunerea unui nou decont special cod 301 prin bifarea casutei "declaratie rectificativa".

Atentie!
Nu se admite rectificarea decontului initial cod 300 sau cod 301 pentru perioadele fiscale care au fost deja verificate sau pentru perioada care se afla in curs de verificare.

Atentie!
Indiferent de faptul ca este vorba despre decontul normal de TVA cod 300 sau despre decontul special cod 301, corectarea erorilor materiale din decontul de TVA, se poate face in cadrul termenului de prescriptie de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a fost depus decontul supus corectarii.

Nu uitati!
Nu se admite rectificarea din proprie initiativa a decontului initial pentru perioadele fiscale care au fost deja verificate sau pentru perioada care se afla in curs de verificare. Daca sunteti in curs de verificare, rectificarea decontului initial se poate face doar din initiativa organului de inspectie fiscala, pe baza dispozitiei de masuri intocmite de acesta.

Aveti mare grija!
Calculati bine perioada scursa intre data depunerii initiale a decontului de TVA si data la care constatati eroarea materiala.

Depunerea solicitarii de corectare a erorilor materiale din decontul de taxa pe valoarea adaugata dupa expirarea termenului de prescriptie de 5 ani se considera o recunoastere voluntara a taxei pe valoarea adaugata de plata si a diferentelor de taxa pe valoarea adaugata de plata astfel stabilite.

O astfel de recunoastere inseamna ca sumele respective sunt legal datorate, motiv pentru care organul fiscal mai calculeaza si accesoriile aferente diferentelor suplimentare de plata.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Am gresit TVA-ul. Ce fac?":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Sistemul TVA la incasare in 2017. Conditii de eligibilitate si prevederi
    • Retineti, inainte de toate, ca in ce priveste sistemul TVA la incasare, avem urmatoarele doua componente importante: - exigibilitatea TVA se amana pana la data incasarii contravalorii integrale/partiale a livrarii de bunuri/prestarii de servicii, iar - dreptul de deducere a TVA este amanat pana la data la care TVA aferenta bunurilor/serviciilor a fost platita furnizorului/prestatorului . Persoanele care sunt eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare: - persoanele impozabile...» citeste mai departe aici

  • Gestiunea furnizorilor si a clientilor: exemple si explicatii
    • Pentru orice firma, gestiunea furnizorilor este unul dintre elementele vitale ale companiei. Un fel de sistem circulator care trebuie sa oxigeneze la timp intregul organism pentru a putea functiona la parametrii corecti. Mai ales cand vorbim despre firme care detin stocuri, au activitate de productie si au achizitii sau vanzari frecvente, in cantitati mici si diferite. Intr-o astfel de companie, gestionarea furnizorilor este extrem de costisitoare, atat ca timp cat si ca volum de documente...» citeste mai departe aici

  • Despre microintreprinderi si economia Romaniei. Ce cred specialistii
    • Mai multi specialisti si oameni de afaceri sunt de parere ca economia Romaniei isi continua trendul ascendent si ca unele masuri lipsite de predictibilitate fiscala nu vor influenta semnificativ dezvoltarea economica. Intr-un interviu pentru Capital.ro, consultantul fiscal Adrian Benta a precizat ca, in opinia sa, stabilitea economica a Romaniei, per ansamblu, "nu poate fi amenintata prin masurile propuse de noua putere politica din Romania. Cu siguranta vor fi masuri care afecteaza echilibrul...» citeste mai departe aici

  • Plafon microintreprindere. Care e regimul fiscal in 2017?
    • In cele ce urmeaza, tinem cont de faptul ca pentru incadrarea microintreprinderilor criteriul referitor la numarul salariatilor a fost eliminat din Codul fiscal. Asadar, stabilim in ce masura o societate cu peste 10 salariati poate plati cota de 1% daca respecta celelalte conditii. De asemenea, vom vedea ce plafon se ia in calcul pentru anul 2017 de la sfarsitul anului 2016 in vederea pastrarii cotei de impozitare pe veniturile microintreprinderilor sau a trecerii de la platitor de impozit pe...» citeste mai departe aici

  • Refacturarea cheltuielilor. Cum procedam pentru o microintreprindere?
    • Stabilim mai jos care este tratamentul fiscal pentru o societate platitoare de impozit pe venit (microintreprindere) pentru veniturile realizate din refacturarea cheltuielilor cu utilitatile (curent, apa, intretinere etc). Societatea detine un spatiu comercial pe care il inchiriaza unei alte societati, iar refacturarea cheltuielilor de utilitati se face exact la valoarea acestora (fara a se adauga nimic in plus). Vom vedea daca societatea datoreaza impozit pe venit pentru sumele incasate din...» citeste mai departe aici

  • ANAF in control! Cei vizati au atestate de comercializare produse accizabile
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala, prin Directia Generala a Vamilor, efectueaza in perioada 03.01.2017-31.01.2017, o operatiune de identificare si avertizare a agentilor economici asupra consecintelor nedepunerii, pana la data de 15.02.2017, a cererilor pentru obtinerea noilor atestate pentru comercializare si distributie in sistem angro/en detail de produse energetice, bauturi alcoolice si tutun prelucrat. Astfel, cei ce detin atestate pentru desfasurarea activitatii de distributie si...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.