Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Amanarea la plata a obligatiilor fiscale. Procedura si chestiuni de interpretare

16-Sep-2009
3503

Noutate


Normele metodologice privind procedura de acordare a amanarii la plata a obligatiilor fiscale neachitate la termen, administrate de AgentiaNationala de Administrare Fiscala, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.321/2009, aduc noutati importante. Cine beneficiaza de amanarea la plata a obligatiilor fiscale? Pentru ce perioada se acorda? Care este procedura de acordare? Ce conditii trebuie sa indeplinim pentru a beneficia de amanarea la plata? Ce garantii trebuie sa depunem? Ce obligatii avem pe perioada amanarii la plata?

1. Obiectul amanarii la plata

Amanarea la plata se acorda pentru:

 obligatiile fiscale administrate de ANAF si neachitate la termen ca urmare a efectelor crizei economicofinanciare;
 majorarile de intarziere aferente obligatiilor fiscale neachitate la termen.

2. Persoanele care beneficiaza de amanarea la plata

Amanarea la plata se poate acorda, in baza unei cereri depuse la Fisc, persoanelor fizice sau juridice, indiferent de forma de proprietate, modul de organizare si data infiintarii.

3. Perioada pentru care se acorda amanarea la plata

Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii

Fiscul acorda amanarea la plata pentru perioada solicitata de noi, insa cu respectarea anumitor restrictii, astfel:

 perioada de amanare la plata nu poate fi mai mare de 6 luni;
 intr-un an calendaristic, amanarea la plata se poate acorda o singura data.

Amanarea la plata nu poate depasi data de 20 decembrie a anului fiscal in care se acorda. Amanarea se acorda pe numar de luni; termenul incepe sa curga de la data emiterii deciziei de acordare a amanarii la plata.

4. Procedura de acordare a amanarii la plata

Concomitent cu depunerea cererii de amanare la plata, trebuie sa solicitam si eliberarea certificatului de atestare fiscala. Acesta va cuprinde sumele ce vor face obiectul amanarii la plata. Asadar, in certificatul de atestare fiscala se vor mentiona creantele fiscale principale exigibile, existente in sold in ultima zi a lunii anterioare depunerii cererii si neachitate la data eliberarii acestuia, precum si majorarile de intarziere aferente acestora.

5. Conditiile pe care trebuie sa le indeplinim

Dupa depunerea cererilor de amanare la plata, Fiscul verifica daca indeplinim cumulativ urmatoarele conditii:

a) nu inregistram obligatii fiscale restante la data de 30 septembrie 2008.

Pentru aceasta, Fiscul va consulta si va edita fisa analitica pe platitori la data de 30 septembrie 2008, din care sa rezulte ca la aceasta data aveam toate declaratiile depuse si nu inregistram obligatii fiscale restante.

Aceasta conditie este indeplinita si in cazul in care la data de 30 septembrie 2008 inregistram obligatii fiscale restante, dar avemdepus un decont cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursare si/sau o cerere de restituire, in curs de solutionare la data depunerii cererii de amanare daca:

 suma obligatiilor fiscale restante este mai mica sau egala cu suma de rambursat/restituit;
 sunt indeplinite dispozitiile referitoare la data stingerii in cazul compensarii.

Deci, diferentele rezultate in urma solutionarii deconturilor cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursare si/sau a cererilor de restituire se considera obligatii de plata incepand cu data comunicarii modului de solutionare a acestora;

b) am depus toate declaratiile fiscale conformlegii pentru perioada 1 octombrie 2008 si data depunerii cererii de amanare la plata. Dovada depunerii acestora va fi editata din baza de date a Fiscului;

c) nu avem inscrise fapte in cazierul fiscal. In acest sens, Fiscul va solicita compartimentului cu atributii in eliberarea cazierului fiscal informatii privind existenta sau inexistent a faptelor sanctionate de legile fiscale, financiare, precum si cele care privesc disciplina financiara;

d) nu s-a atras raspunderea pentru contribuabilii persoane fizice, potrivit prevederilor Legii nr. 85/2006 privind procedura insolventei, cu modificarile si completarile ulterioare, si/sau nu s-a atras raspunderea solidara pentru contribuabilii persoane fizice si persoane juridice, potrivit prevederilor art. 27 si 28 din Codul de procedura fiscala. In acest sens, trebuie sa depunem o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca nu s-a atras raspunderea potrivit acestor prevederi legale.

Atunci cand se constata neconcordante intre obligatiile fiscale cuprinse in cerere si cele din certificatul de atestare fiscala, Fiscul va solicita, in scris, prezentarea noastra la sediul sau pentru clarificarea situatiei fiscale.

Odata cu aceasta solicitare ni se va transmite si o copie a certificatului de atestare fiscala.

Atentie
Termenul general de solutionare a cererilor de amanare la plata este de maximum 15 zile de la data depunerii cererii.

In situatia in care pentru solutionarea cererilor de amanare la plata este necesara clarificarea neconcordantelor, termenul de 15 zile se prelungeste cu perioada cuprinsa intre data solicitarii de prezentare la Fisc si data eliberarii noului certificat de atestare fiscala.

6. Garantii pe care trebuie sa le depunem

Pentru aprobarea amanarii la plata trebuie sa depunem urmatoarele garantii:

 fie scrisori de garantie bancara. Acestea vor avea o valabilitate mai mare cu 60 de zile decat perioada de amanare la plata;
 fie bunuri libere de orice sarcini.
Fiscul va dispune instituirea masurilor asiguratorii. Bunurile oferite vor fi insotite de raportul de evaluare intocmit de un expert independent.

Atentie
In cazul pierderii valabilitatii amanarii la plata sau la data expirarii perioadei de amanare la plata, Fiscul va executa garantia sau, dupa caz, va trece la valorificarea bunului in contul obligatiilor fiscale ramase de plata sau pentru stingerea obligatiilor fiscale amanate la plata nestinse.

7. Obligatiile pe care le avem pe perioada amanarii la plata

Pe perioada amanarii la plata suntem obligati sa achitam obligatiile fiscale cu termene de plata incepand cu data emiterii deciziei de amanare la plata.

Obligatia de plata se considera indeplinita si in cazul in care am depus la organul fiscal deconturi cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursare si/sau cereri de restituire, daca:

 suma obligatiilor de plata este mai mica sau egala cu suma de rambursat/ restituit;
 sunt indeplinite dispozitiile referitoare la data stingerii in cazul compensarii.

Diferentele rezultate in urma solutionarii deconturilor cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursare si/sau a cererilor de restituire se considera obligatii de plata incepand cu data comunicarii modului de solutionare a acestora.

Important
Incepand cu data emiterii deciziei de amanare la plata, pentru obligatiile fiscale care fac obiectul amanarii la plata, executarea silita nu incepe sau nu continua, dupa caz.

Atentie
Pe perioada amanarii la plata a obligatiilor fiscale neachitate la termen se datoreaza majorari de intarziere. Nivelul majorarii de intarziere este de 0,1% pentru fiecare zi de intarziere.

Concluzie
Daca pe perioada de amanare la plata, Fiscul nu ne scuteste de plata majorarilor de intarziere de 0,1% pentru fiecare zi de intarziere, putem spune ca prin instituirea acestei proceduri, Fiscul ne acorda practic un imprumut cu o dobanda deloc de neglijat, de 36,5% pe an. Avand in vedere ca nici Fiscul nu ne scuteste de garantii, nu ne ramane decat sa comparam dobanda practicata de Fisc cu cea oferita de bancile comerciale pentru a alege varianta cea mai viabila pentru iesirea din impas.

Acte normative aplicabile:
Art. 1 alin. (1) si (2), art. 2, art. 3 alin. (3), art. 4 alin. (1), art. 5 alin. (1), art. 6, art. 7 alin. (1), (2), (7)-(9), (11) si art. 8 din Normele metodologice privind procedura de acordare a amanarii la plata a obligatiilor fiscale neachitate la termen, administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.321/2009

Articol adaugat in 16 septembrie 2009

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Amanarea la plata a obligatiilor fiscale. Procedura si chestiuni de interpretare":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Transfer dreptul de proprietate asupra bunurilor. Ce regim fiscal se aplica?
    • In analiza de mai jos, avem ca subiect o persoana fizica rezidenta in Romania care a vandut altei persoane fizice NON-UE bunuri facute in Romania. Vom vedea ce declaratii este obligata persoana fizica din Romania sa depuna si ce impozite trebuie sa plateasca pentru venitul obtinut din vanzarea acestor bunuri. In stabilirea obligatiilor fiscale trebuie identificata natura si scopul operatiunii, precum si provenienta bunurilor. Astfel in situatia in care vanzarea vizeaza un transfer a dreptului de...» citeste mai departe aici

  • 6 categorii noi de operatiuni vor avea TVA zero de la 1 martie
    • Potrivit unui nou proiect de lege, mai multe operatiuni de livrare vor avea TVA zero de la 1 martie, in cazul in care proiectul va fi aprobat. Totodata, odata cu noul proiect, se propune si majorarea plafonului de TVA de la 220.000 lei la 300.000 lei (circa 85.000 euro). Iata care sunt categoriile de operatiuni pentru care ar urma sa se aplice TVA zero, conform proiectului: Cota redusa de 0% se aplica asupra bazei de impozitare pentru urmatoarele livrari de bunuri si prestari de servicii: a)...» citeste mai departe aici

  • ONG-urile trebuie sa declare si sa achite impozitul pe profit pana la 27 februarie 2017
    • Organizatiile nonprofit sunt obligate sa declare si sa achite impozitul pe profit aferent anului 2016 mai devreme decat alti contribuabili, potrivit Codului fiscal. Concret, desi obligatia de raportare si plata intervine, in general, in luna martie, organizatiile nonprofit trebuie sa faca aceste lucruri cu o luna mai devreme, adica in februarie. In caz contrar, amenzile pe care le risca acesti contribuabili sunt de pana la 5.000 de lei. Declararea si plata impozitului pe profit (in cota de 16%)...» citeste mai departe aici

  • UE elimina neconcordantele hibride de care profita unele companii pentru a plati mai putine taxe
    • Uniunea Europeana extinde masurile de combatere a evaziunii fiscale de catre marile companii. In concret, Consiliul Europei a decis sa aplice noi masuri prin care sa combata evitarea impozitelor prin intermediul tarilor care sunt membre ale Uniunii Europene. Inca de anul trecut au fost dezvoltate noi reguli sau au fost incheiate noi conventii care au ca obiectiv combaterea situatiilor prin care multinationalele profita de lacunele din legislatia europeana pentru a evita plata taxelor datorate....» citeste mai departe aici

  • Obligatii declarative privind veniturile platite nerezidentilor. Ce declaratii se depun?
    • In randurile de mai jos, analiza noastra de azi se refera la serviciile prestate de nerezidenti (din SUA, Singapore, Republica Moldova) in anul 2016 catre o societate din Romania pentru a stabili daca acestea trebuie declarate veniturile in declaratia D207 in cazul in care serviciile au fost efectuate pe teritoriul tarii nerezidente si nu in Romania. Se mentioneaza ca societatea platitoare nu a retinut impozit pe venituri aferente nerezidentilor tocmai pentru ca serviciile nu au fost prestate in...» citeste mai departe aici

  • Buletin informativ ANAF: Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 13-19 februarie 2017
    • In randurile de mai jos, regasiti o lista de acte normative noi din domeniul fiscal. ANAF a publicat astfel un nou buletin informativ care se refera la perioada 13-19 februarie 2017. 1. Legea bugetului de stat pe anul 2017 nr.6/2017 (M.Of. nr.127 din 17 februarie 2017); 2. Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2017 nr.7/2017 (M.Of. nr.128 din 17 februarie 2017); 3. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.15/2017 pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.51/2015 privind...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.