Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Amortizarea cheltuielilor de constituire

22-Oct-2009
44000

Problema fiscala


Cum amortizam cheltuielile de constituire? Pe ce perioada se amortizeaza? Cum se inregistreaza in contabilitate? Cum sunt tratate cheltuielile de constituire din punct de vedere fiscal?

1. Din punct de vedere contabil
Cheltuielile de constituire intra in categoria imobilizarilor necorporale.
Cheltuielile de constituire sunt cheltuielile ocazionate de infiintarea sau dezvoltarea unei entitati.

In aceasta categorie intra:
*

Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Vezi detalii
Contabilitatii microintreprinderilor
Contabilitatii microintreprinderilor
Vezi detalii
taxe si alte cheltuieli de inscriere si inmatriculare;
* cheltuieli privind emisiunea si vanzarea de actiuni si obligatiuni;
* alte cheltuieli de aceeasi natura legate de infiintarea si extinderea activitatii.

In legatura cu inregistrarea in contabilitate a cheltuielilor de constituire, entitatile au doua posibilitati. Astfel:
* fie le pot include la ?Active? in contul 201 ?Cheltuieli de constituire?;
* fie le pot inregistra direct pe cheltuieli prin debitul conturilor din clasa a 6-a.

Important
In cazul in care cheltuielile de constituire sunt imobilizate prin inregistrarea in contul 201 ?Cheltuieli de constituire?, acestea trebuie amortizate in cadrul unei perioade
de maximum cinci ani.

Atentie
In situatia in care cheltuielile de constituire nu au fost integral amortizate, nu se face nicio distribuire din profituri. Totusi, in cazul in care suma rezervelor disponibile pentru distribuire si a profitului reportat este cel putin egala cu cea a cheltuielilor neamortizate, atunci este posibila distribuirea.

Exemplu:
Asociatul unei societati comerciale depune in contul bancar suma de 400 lei reprezentand capitalul social al societatii, iar in casieria unitatii suma de 500 lei necesara pentru cheltuielile de constituire.

* Inregistrarea subscrierii capitalului social:

456 = 1011 400
?Decontari ?Capital
cu actionarii/asociatii subscris nevarsat?
privind capitalul?

* Inregistrarea varsarii capitalului social in contul bancar:

5121 = 456 400
?Conturi la banci in lei? ?Decontari cu actionarii/ asociatii
privind capitalul?

* Inregistrarea trecerii capitalului nevarsat in categoria celui varsat:

1011 = 1012 400
?Capital subscris nevarsat? ?Capital subscris varsat?

* Inregistrarea depunerii sumei de 500 lei in casieria unitatii:

5311 = 4551 500
?Casa in lei? ?Actionari/ asociati ?
conturi curente?

* Inregistrarea cheltuielilor de constituire la Registrul Comertului (societatea opteaza pentru includerea la active a acestor cheltuieli):

201 = 404 500
?Cheltuieli ?Furnizori de imobilizari?
de constituire?

* Inregistrarea achitarii cheltuielilor de constituire la Registrul Comertului:

404 = 5311 500
?Furnizori ?Casa in lei?
de imobilizari?

* Inregistrarea amortizarii lunare a cheltuielilor de constituire (societatea opteaza pentru amortizarea acestora pe un an de zile = 500 lei / 12 luni = 41,67 lei):

6811 = 2801 41,67
?Cheltuieli de exploatare ?Amortizarea cheltuielilor
privind amortizarea de constituire?
imobilizarilor?

* Inregistrarea scoaterii din evidenta a cheltuielilor de constituire dupa amortizarea lor integrala:

2801 = 201 500
?Amortizarea cheltuielilor ?Cheltuieli de constituire?
de constituire?

2. Din punct de vedere fiscal
Potrivit legii, imobilizarile necorporale care se recupereaza prin intermediul deducerilor de amortizare sunt cheltuielile aferente achizitionarii de brevete, drepturi de autor, licente, marci de comert sau fabrica si alte valori similare, precum si cheltuielile de dezvoltare calificate de lege ca imobilizari necorporale.

Observam ca, din punct de vedere fiscal, cheltuielile de constituire nu sunt incluse in categoria imobilizarilor necorporale ce pot fi amortizate.

Asadar, cheltuielile de constituire nu se amortizeaza fiscal, ci doar contabil.

Din acest motiv, la calculul profitului impozabil, cheltuielile de constituire pot fi deduse direct prin includerea acestora in cheltuielile curente ale unitatii.

Concluzie
* Din punct de vedere contabil, cheltuielile de constituire sunt incluse in categoria imobilizarilor necorporale. Acestea pot fi amortizate pe o perioada de maximum 5 ani sau pot fi incluse direct pe cheltuieli prin debitul conturilor din clasa a 6-a.

* Din punct de vedere fiscal, cheltuielile de constituire sunt tratate diferit in sensul ca acestea nu sunt incluse in categoria imobilizarilor necorporale, neexistand reglementari privitoare la amortizarea acestora, motiv pentru care acestea pot fi deduse dintr-o data.

Acte normative aplicabile:
Pct. 70, 71, 72 alin. (1) si (2) din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.752/2005
Art. 24 alin. (10) din Codul fiscal

Articol adaugat la 22 octombrie 2009

Articol preluat din Newsletter-ul Taxe si Impozite Actual nr. 34/ septembrie 2009

Legislatia fiscala este in continua schimbare!
Ea va creeaza probleme,
noi va oferim cele mai eficiente solutii pentru cele mai presante probleme fiscale!

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Amortizarea cheltuielilor de constituire":
Rating:

Nota: 3.63 din 4 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noi reglementari privind Registrul general de evidenta a salariatilor
    • Prin HG 877/2016 au fost aduse modificari si completari Hotararii Guvernului nr. 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor, modificari ce au intrat in vigoare la data de 28 noiembrie 2016. Principalele modificari vizeaza: 1. Gestiunea separata a registrului general de evidenta a salariatilor care lucreaza in mediul privat si a registrului general de evidenta a personalului platit din fonduri publice. Astfel, incepand cu 28.11.2016 registrul general de evidenta a salariatilor...» citeste mai departe aici

  • Subventii noi pentru firme si salariati! Masurile luate de Guvern se aplica deja de la 3 decembrie!
    • Pachetul de masuri active pentru stimularea ocuparii fortei de munca va intra in vigoare incepand cu 3 decembrie 2016, dupa ce Guvernul a adoptat astazi normele de aplicare a OUG 60/2016, iar finantarea este asigurata din fonduri nationale si europene. Normele metodologice adoptate la 29 noiembrie stabilesc modalitatea practica de acordare a primelor de activare, incadrare, instalare de care beneficiaza la angajare persoanele fara un loc de munca, precum si documentele in baza carora se obtin...» citeste mai departe aici

  • Campanie ANAF: Cum ne afecteaza coruptia in plan personal, economic si social
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala deruleaza o campanie nationala pentru constientizarea modului in care faptele de coruptie ne afecteaza in plan personal, economic si social. Campania este formata din doua componente, care se adreseaza publicului larg, pe de-o parte, si personalului ANAF pe de alta parte. 85% din finantare - 1,07 mil lei - provine din Granturi Norvegiene 2009-2014, in cadrul proiectului "Cresterea integritatii in Agentia Nationala de Administrare Fiscala prin cooperare...» citeste mai departe aici

  • Se declara in Declaratia 394 facturile unor livrari cu valoare individuala sub 10.000 lei?
    • In Declaratia 394 pana in ianuarie 2017 nu se declara livrarile catre persoane fizice care au valoarea individuala sub 10.000 lei. Stabilim daca seriile acestor facturi se declara sau in Declaratia 394. Conform prevederilor din Ghidul ANAF din 4.11.2016, pagina 27: Facturile emise catre persoanele fizice se raporteaza in Declaratia 394 la sectiunea D. Pentru perioada 1 octombrie 2016 -31 decembrie 2016, vor fi cuprinse in lista de detaliu, numai facturile emise cu valoare individuala mai mare de...» citeste mai departe aici

  • Guvernul majoreaza cu 75% indemnizatiile acordate invalizilor, veteranilor si vaduvelor de razboi
    • Indemnizatiile pentru invalizi, veterani si vaduve de razboi au fost majorate cu 75%, potrivit unei ordonante de urgenta aprobate de Executiv la finele lunii noiembrie. Conform actului normativ, cele trei categorii vor primi indemnizatii majorate, de la 1 ianuarie 2017, dupa cum urmeaza: a) pentru invalizii de razboi - marii mutilati si cei incadrati in gradul 1 de invaliditate vor primi o indemnizatie de 259 de lei lunar (majorata de la 148 de lei) - cei incadrati in gradul II de invaliditate...» citeste mai departe aici

  • Tratament fiscal pentru ambalaje. Care sunt implicatiile TVA?
    • In cazul pe care vi-l prezentam, o firma isi desfasoara activitatea in sistem lohn in domeniul confectii textile. Societatea primeste materie prima prin transfer, pentru prelucrare, o incorporeaza in produsul finit si incaseaza doar contravaloarea manoperei. Pana acum ambalarea articolelor se facea in cutii speciale, personalizate si primite in acelasi regim. Firmei i se cere ca, din aceasta luna, sa achizitioneze aceste cutii direct din Romania facturate catre firma direct si de asemenea...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.