Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

ANAF explica evolutia incasarilor din acest an

07-Oct-2015
747

Pentru o cat mai buna intelegere a evolutiei incasarilor este necesar sa facem o serie de precizari cu rolul de a contextualiza dinamica incasarilor, in asa fel incat trendul pozitiv sa nu fie reflectat doar de raportarea la planul de incasari.

In aces sens, precizam ca imbunatatirea colectarii si cresterea veniturilor administrate de ANAF au survenit in ciuda efectului de contractie a veniturilor ca rezultat al masurilor de relaxare a fiscalitatii care au afectat negativ incasarile precum:

1. scaderea CAS cu 5pp
2. neimpozitarea profitului reinvestit
3. diminuarea taxei "pe stalp"de la 1,5% la 1%
4. cresterea varsamintelor la pilonul II de pensii
5. scaderea TVA la alimente de la 24% la 9% (aici facem precizarea ca, in ciuda opiniei generale, nu doar alimentele au beneficiat de o cota redusa de TVA dar si la bauturile non-alcoolice, animalele si pasarile din specii domestice, Semintele si ingredientele alimentare, serviciile de restaurant si catering, ceea ce inseamna ca impactul acestei masuri este, in opinia noastra, mai mare decat cel estimat)

Cu toate acestea, in primele 9 luni din 2015, veniturile in suma de 146.579,10 mil.lei reprezinta o depasire cu 7,8% (indice nominal) si cu 10,6 miliarde lei in cifre absolute mai mult decat in perioada similara a anului 2014 (135.978,84 mil.lei),

Raportat la programul de incasari rectificat, gradul de realizare este de 100,81%, conform legilor bugetare anuale rectificate (145.394,71 mil.lei - prin corelare cu incasarile efective din operatiuni tip "swap" si taxa clawback).

Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii
Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii

Observatii

I. Comparativ cu planul initial de incasari de la inceputul anului (inainte de rectificare), gradul de realizare este de 103,8%. La rectificare, programul a fost majorat cu suma colectata in plus pe primele 7 luni.

II. De asemenea, subliniem faptul ca trendul pozitiv de la nivelul incasarilor se inregistreaza pe fondul deflatiei de 1,87% din 2015, fapt ce a diminuat veniturile in comparatie cu cele din 2014 cand s-a inregistrat inflatie.

III. Totodata, mentionam faptul ca, din cele 10,6 miliarde lei colectati in plus fata de anul trecut, veniturile suplimentare colectate din TVA sunt de 4,75 miliarde lei. Ceea ce reprezinta o crestere cu 12,52% indice nominal, cu mult peste cresterea economica din primele 9 luni. Aceasta diferenta (rezultata dupa eliminarea impactului cresterii economice) este rezultatul direct si exclusiv al combaterii evaziunii fiscale.

I. Colectare venituri bugetare cumulat 9 luni 2015 in structura, pe bugete si in cadrul bugetului de stat pe principalele impozite si taxe, situatia privind realizarea veniturilor bugetare in perioada analizata, se prezinta astfel:

>>>> La bugetul de stat s-au incasat 102.882,75 mil.lei, cu 10.984,69 mil. lei (11,95% indice nominal ) mai mult fata de aceeasi perioada din 2014 (91.989,06 mil.lei), pe fondul cresterii generale a volumului obligatiilor fiscale declarate ( cu cca. 7% mai mare decat in perioada similara din 2014 ) astfel:

· la impozitul pe profit s-au incasat 10.059,41 mil. lei, cu 985,87 mil.lei ( 10,87% indice nominal ) mai
mult decat in 2014 (9.073,54 mil.lei). Cresterea incasarilor din perioada analizata, la acest impozit, s-a datorat:

~ cresterilor de viramente inregistrate de la agentii economici (+11%), cat si impozitului virat de
catre bancile comerciale (+16%);
~ intensificarii inspectiilor fiscale la contribuabili identificati cu risc fiscal asociat preturilor de
transfer, selectati in baza analizei de risc. Rezultatele acestor controale se cuantifica atat prin stabilirea de sume suplimentare, cat si prin diminuarea pierderilor fiscale inregistrate de contribuabili, cu consecinta directa in cresterea nivelului sumelor declarate cu titlu de impozit pe profit;

· la impozitul pe venit s-au incasat 19.449,83 mil. lei, cu 2.314,64 mil.lei ( 13,51% indice nominal ) mai mult decat in 2014 (17.135,19 mil.lei), fapt datorat:
~cresterii nivelului salariului minim pe tara;
~ intensificarii controalelor privind combaterea subdeclararii impozitului pe venit si a contributiilor sociale, cresterea gradului de colaborare cu Inspectia Muncii. Incepand cu luna ianuarie 2015 s-a extins la nivel national "Proiectul pilot" vizand "Reducerea salariilor subdeclarate" la contribuabilii care prezinta risc fiscal ridicat privind nedeclararea/subdeclararea veniturilor din salarii si/sau de natura salariala, prin efectuarea de inspectii fiscale partiale la contribuabilii selectati.

In acest sens, mentionam faptul ca, in cadrul "Proiectului de modernizare a administratiei fiscale din Romania - RAMP", exista o componenta de “dezvoltare si imbunatatire a inspectiei fiscale", prin intermediul careia se va dezvolta un sistem integrat de analiza de risc ce va conduce la obtinerea automata de liste de contribuabili cu risc fiscal ridicat si includerea acestora in planul de activitate corelat cu capacitatea de control;

Aspectele prezentate mai sus influenteaza pozitiv si nivelul realizarilor la bugetele contributiilor de asigurari sociale.

· incasarile din taxa pe valoarea adaugata au fost de 42.732,96 mil.lei, cu 4.755,86 mil.lei( 12,52% indice nominal ) mai mari decat incasarile din perioada similara a anului 2014 ( 37.977,0 mil. lei), chiar si in conditiile recentelor modificari ale Codului Fiscal, ( respectiv reducerea cotei de TVA pentru alimente si bauturi nonalcoolice, animale si pasari din specii domestice, seminte si ingrediente alimentare, servicii de restaurant si catering, de la 24% la 9%).

Separat de impactul cresterii economice, acest fapt se datoreaza diminuarii evaziunii fiscale prin :
~ modificarea legislatiei primare si secundare specifice, urmarind inasprirea criteriilor pentru inregistrarea in scopuri de TVA, crearii unui mecanism de evaluare periodica ulterioara inregistrarii si simplificarii procedurilor de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA;

~ intensificarea controalele antifrauda care sunt concentrate pe actiuni de investigare si instrumentare
a unor lanturi tranzactionale organizate in scopul sustragerii de la indeplinirea obligatiilor fiscal in materie de TVA.

>>> In domeniul accizelor (inclusiv taxa pe viciu), fata de incasarile din perioada analizata a anului precedent (17.544,08 mil.lei), accizele au fost mai mari cu 8,87% (in termeni nominali ), veniturile colectate in 2015 fiind de 19.100,55 mil. lei (plus 1.556,47 mil.lei).

Aceasta s-a datorat si actiunilor specifice de monitorizare si control realizate la nivelul activitatilor de inspectie fiscala, vamala si antifrauda fiscala, actiuni orientate catre domeniile economice in care se manifesta fenomene de evaziune fiscala, indisciplina financiara sau slaba conformare ( in special in zona Bucuresti - Ilfov).

- incasarile la capitolul "rest venituri" au fost mai mari cu 1.380,98 mil.lei ( 14,33%) fata de cele din aceeasi perioada a anului 2014 (realizari 2014: 9.638,73 mil.lei, respectiv 11.019,71 mil.lei in anul 2015).

Incasarile mai mari la acest capitol se datoreaza cresterii, fata de anul anterior, a:
~ volumului varsamintelor din dividende efectuate de companiile cu capital de stat, cu 474 mil.lei ;
~ sumelor recuperate in urma deciziilor de incompatibilitate a ajutorului de stat, cu 507,58 mil.lei ;
~ sumelor din vanzarea certificatelor verzi, cu 295,55 mil.lei;
~ sumelor incasate din taxele de licentiere/autorizare pentru jocurile de noroc, cu 375,77 mil.lei ;
~ veniturile suplimentare obtinute din reglementarea pretului la gazele naturale, cu 63,07 mil lei ,
coroborata cu scaderea incasarilor din impozitul pe constructii speciale datorata reducerii cotei de impunere de la 1,5% la 1% ( minus de 490,56 mil.lei ).

***La bugetul fondului national unic pentru asigurari de sanatate se constata o crestere a volumului sumelor incasate cu 13,34% indice nominal (15.724,56mil. lei cumulat 9 luni 2015 fata de 13.873,54 mil. lei in perioada similara a anului 2014); Realizarile si programul de incasari includ, la bugetul FNUASS, contributia datorata pentru medicamentele finantate din bugetul Fondul national unic de asigurari de sanatate si din bugetul Ministerului Sanatatii (taxa de clawback ) in suma de 1.425,23 mil.lei).

>>> La bugetul asigurarilor sociale de stat se constata o scadere cu 8,14% (26.722,63 mil. lei cumulat noua luni 2015 fata de 29.089,84 mil. lei in perioada similara a anului 2014). Mentionam faptul ca incasarile din 2015 la acest buget sunt influentate negativ de:

~ reducerea cu 5 p.p. a contributiei datorate de angajator, masura aplicata incepand cu 01.10.2014 ;
~ cresterea volumului varsamintelor la Pilonul II de pensii; datorita cresterii cotei de contributie de la 4,5% in anul 2014, la 5% in anul 2015, suma virata la fondul privat de pensii a fost cu 790,39 mil. lei mai mare fata de cea virata in 2014, respectiv 3.585,95 mil.lei - cumulat noua luni 2014 fata de 2.795,56 mil.lei - in perioada similara din 2015;

>>> La bugetul asigurarilor sociale pentru somaj se constata o crestere cu 11,80% (1.249,15mil lei cumulat noua luni 2015 fata de1.117,29mil lei in perioada similara a anului 2014).


~ intensificarea controalele antifrauda care sunt concentrate pe actiuni de investigare si instrumentare a unor lanturi tranzactionale organizate in scopul sustragerii de la indeplinirea obligatiilor fiscal in materie de TVA.

- in domeniul accizelor (inclusiv taxa pe viciu), fata de incasarile din perioada analizata a anului precedent (17.544,08 mil.lei), accizele au fost mai mari cu 8,87% (in termeni nominali ), veniturile colectate in 2015 fiind de 19.100,55 mil. lei ( plus 1.556,47 mil.lei).

Aceasta s-a datorat si actiunilor specifice de monitorizare si control realizate la nivelul activitatilor de inspectie fiscala, vamala si antifrauda fiscala, actiuni orientate catre domeniile economice in care se manifesta fenomene de evaziune fiscala, indisciplina financiara sau slaba conformare ( in special in zona Bucuresti - Ilfov).

- incasarile la capitolul "rest venituri" au fost mai mari cu 1.380,98 mil.lei ( 14,33%) fata de cele din aceeasi perioada a anului 2014 (realizari 2014: 9.638,73 mil.lei, respectiv 11.019,71 mil.lei in anul 2015).

Incasarile mai mari la acest capitol se datoreaza cresterii, fata de anul anterior, a:
~ volumului varsamintelor din dividende efectuate de companiile cu capital de stat, cu 474 mil.lei ;
~ sumelor recuperate in urma deciziilor de incompatibilitate a ajutorului de stat, cu 507,58 mil.lei ;
~ sumelor din vanzarea certificatelor verzi, cu 295,55 mil.lei;
~ sumelor incasate din taxele de licentiere/autorizare pentru jocurile de noroc, cu 375,77 mil.lei ;
~ veniturile suplimentare obtinute din reglementarea pretului la gazele naturale, cu 63,07 mil lei ,
coroborata cu scaderea incasarilor din impozitul pe constructii speciale datorata reducerii cotei de impunere de la 1,5% la 1% ( minus de 490,56 mil.lei ).

>>>La bugetul fondului national unic pentru asigurari de sanatate se constata o crestere a volumului sumelor incasate cu 13,34% indice nominal (15.724,56mil. lei cumulat 9 luni 2015 fata de 13.873,54 mil. lei in perioada similara a anului 2014); Realizarile si programul de incasari includ, la bugetul FNUASS, contributia datorata pentru medicamentele finantate din bugetul Fondul national unic de asigurari de sanatate si din bugetul Ministerului Sanatatii (taxa de clawback ) in suma de 1.425,23 mil.lei ).

>>> La bugetul asigurarilor sociale de stat se constata o scadere cu 8,14% (26.722,63 mil. lei cumulat noua luni 2015 fata de 29.089,84 mil. lei in perioada similara a anului 2014). Mentionam faptul ca incasarile din 2015 la acest buget sunt influentate negativ de:
~ reducerea cu 5 p.p. a contributiei datorate de angajator, masura aplicata incepand cu 01.10.2014 ;
~ cresterea volumului varsamintelor la Pilonul II de pensii; datorita cresterii cotei de contributie de la 4,5% in anul 2014, la 5% in anul 2015, suma virata la fondul privat de pensii a fost cu 790,39 mil. lei mai mare fata de cea virata in 2014, respectiv 3.585,95 mil.lei - cumulat noua luni 2014 fata de 2.795,56 mil.lei - in perioada similara din 2015;

#La bugetul asigurarilor sociale pentru somaj se constata o crestere cu 11,80% (1.249,15mil lei cumulat noua luni 2015 fata de1.117,29mil lei in perioada similara a anului 2014).

Sursa: ANAF

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "ANAF explica evolutia incasarilor din acest an":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • 28 februarie e ultima zi de depunere pentru mai multe obligatii fiscale. Se depune si D 394
    • Va reamintim ca pana marti, 28 februarie 2017, trebuie depuse, dupa caz, la unitatile fiscale, urmatoarele: - Declaratia informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit pentru anul precedent - formularul 205 - Declaratia informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti - formularul 207 - Declaratia informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF: Ce formulare se depun in martie 2017?
    • Regasiti mai jos principalele obligatii declarative si de plata cu termen in luna martie 2017. Acestea sunt formularele pe care trebuie sa le depuneti la organul fiscal competent, dupa caz, la termenele limita precizate mai jos, in luna martie 2017 si in privinta platilor pe care trebuie sa le efectuati, dupa caz, pana la data de 27 martie 2017. I. Obligatii declarative 30 zile de la data infiintarii/ data eliberarii actului legal de functionare/ data inceperii activitatii/ data eliberarii...» citeste mai departe aici

  • 15 martie 2017: Termen pentru depunerea formularului 204 de catre asocierile fara personalitate juridica
    • Va informam ca miercuri, 15 martie 2017, este termenul-limita pentru depunerea declaratiei anuale de venit aferente anului 2016 pentru asocieri (formularul 204), cu exceptia celor care realizeaza venituri din activitati agricole impuse pe baza normelor de venit. Cine depune declaratia Declaratia 204 se completeaza si se depune in cazul asocierilor fara personalitate juridica, constituite intre persoane fizice care realizeaza venituri din activitati independente - activitati de productie, comert,...» citeste mai departe aici

  • Platile anticipate la impozitul pe venit si contributiile sociale aferente Trim. I din 2017. Data-limita e la 27 martie
    • Informam contribuabilii - persoane fizice ca, in conformitate cu prevederile art. 74, ale art. 151 si ale art. 174 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt obligati sa efectueze in cursul anului plati anticipate cu titlu de impozit, contributii de asigurari sociale si contributii de asigurari sociale de sanatate, exceptandu-se cazul veniturilor pentru care platile anticipate se stabilesc prin retinere la sursa. Platile anticipate aferente...» citeste mai departe aici

  • Nu ai inca Gestiunea in cloud? Mai gandeste-te! 37 de motive ca sa folosesti aplicatia Smart Bill
    • Dragi contabili, cu siguranta cunoasteti deja aplicatia Smart Bill. Daca nu o folositi in mod direct, unul dintre colegii sau cunoscutii dvs. o foloseste cu siguranta. De aceea am decis sa va prezentam sucint cele mai importante facilitati ale aplicatiei de gestiune, facturare si contabilitate primara. Gestiunea - elementul cheie Puncte forte - Iti permite sa lucrezi atat cu gestiuni cantitativ-valorice, cat si cu cele global -valorice; - Rezolva toate problemele legate de stocuri: modalitatile...» citeste mai departe aici

  • Franciza stat strain. Cand trebuie sa retinem impozit pe venituri nerezidenti?
    • In randurile de mai jos, analiza noastra are ca subiect o societate din Romania care inchiriaza imprimante si care plateste franciza catre o firma straina. Vom vedea daca societatea romana trebuie sa retina impozit pe venituri nerezidenti, cu mentiunea ca exista conventie intre cele doua tari. Redeventele obtinute de la un rezident constituie venituri impozabile obtinute din Romania, indiferent daca veniturile sunt primite in Romania sau in strainatate, in conformitate cu prevederile art. 223...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.