Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

ANAF: Probleme intampinate in executarea sentintelor penale si valorificarea bunurilor confiscate in cazul ICA

21-Dec-2015
1345

ANAF a transmis recent un comunicat in care face referire la problemele intampinate in executarea sentintelor penale – valorificarea bunurilor confiscate in cazul ICA, precum si la operationalizarea Directiei Executari Silite Cazuri Speciale din ANAF.

1. Probleme intampinate in executarea sentintelor penale - valorificarea bunurilor confiscate in cazul ICA

Consideratii generale

In luna aprilie a.c., ANAF a prezentat un raport oficial care reliefeaza faptul ca recuperarea prejudiciilor este ingreunata in cea mai mare parte din cauze independente de ANAF.

Exemple:
· instantele comunica cu intarziere de pana la 4 ani hotararile penale ramase definitive
· sunt in curs formalitatile legale de partaj /iesire din indiviziune fortata
· persoanele fizice de la care trebuie recuperat prejudiciul nu detin bunuri sau venituri urmaribile sau pentru care s-a declarat starea de insolvabilitate
· neinstituirea de sechestre de catre organele de cercetare penala in cursul urmarii penale

Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii

In plus, ANAF a atras atentia asupra gradului extrem de mare de incarcare a unei institutii care are ca principal obiect de activitate colectarea si administrarea veniturilor datorate bugetului de stat, prin prisma celor patru bugete administrate de ANAF.

Printre sarcinile suplimentare, amintim aici:
1. sarcina de colectare a creantele bugetare rezultate din utilizarea fondurilor europene si/sau a fondurilor publice nationale aferente acestora

2. sarcina de colectare a creantelor de la contribuabilii care nu au respectat conditiile impuse prin programele in temeiul carora li s-au acordat facilitati cum ar fi : programul "Prima casa", programul "Mihail Kogalniceanu pentru intreprinderi mici si mijlocii”, programul privind cresterea performantei energetice a blocurilor de locuinte, programului de "stimulare a cumpararii de autoturisme noi”, etc

3. sarcina de a recupera prin procedura de executare silita sanctiunile contraventionale stabilite de catre diverse institutii care se fac venit la bugetul de stat, cum ar fi:
- Consiliul Concurentei
- Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale
- Inspectoratul Teritorial de Munca
- Inspectoratul de Stat in Constructii
- Agentia Nationala pentru Protectia Consumatorilor
- Organele abilitate ale Ministerului Afacerilor Interne
- Inspectoratele Teritoriale de Regim Silvic si de Vanatoare etc.

Consideram ca, atat din punctul de vedere al cuantumului prejudiciului, cat si al interesului manifestat de mass-media si publicul larg, cazul ICA este reprezentativ si edificator in ce priveste informarea corecta a opiniei publice legata de responsabilitatea ANAF in cazul executarii sentintelor penale.

Cazul ICA

Din aspectele prezentate in continuare, reiese fara dubii faptul ca valorificarea bunurilor sechestrate in dosarul ICA este ingreunata din cauze care sunt independente de competentele ANAF, conferite de actualul cadrul legislativ.

in ce priveste atributiile ANAF, mentionam ca acestea au fost indeplinite in totalitate (intabulare, inventariere, evaluare), bunurile fiind disponibile pentru valorificare.

Cu toate acestea, va prezentam situatia reala si problemele legate de valorificarea bunurilor confiscate in dosarul ICA, cu mentiunea ca nu contestam si nu comentam dreptul la justitie al partilor implicate si nici deciziile instantelor, fiind vorba doar de informarea onesta a opiniei publice, prin intermediul mass-media, cu privire la o tema actuala si problematica care priveste ANAF.

1. Prin sentinta 888/08.08.2014, pe langa alte bunuri, au fost confiscate urmatoarele 4 bunuri imobile:
- terenul 29.220 mp (din str. Garlei 1D)
- imobilul unde functioneaza postul de televiziune Antena 3 (?os. Bucuresti-Ploiesti
nr. 25-27)
- teren 4.457 mp+cladire P+3 (str. Garlei 1B)
- teren 3.000 mp+cladire P+8 (str. Garlei 1B) - sediul Grivco

2. Acestea NU sunt scoase la licitatie in prezent intrucat exista litigii in curs care vizeaza aceste bunuri imobile, litigii care au fost notate ca sarcini in cartea funciara.

3. Aceste litigii sunt rezultatul actiunilor demarate in instanta de catre SC Antena 3 SA, SC Antena Grup SA, Grupul Industrial Voiculescu si compania SC Grivco SA. 4. Subiectul litigiilor il constituie atat recunoasterea contractelor de inchiriere dintre reclamanti si fostii proprietari si, implicit, a dreptului de preemtiune (prioritate la cumparare) al chiriasilor la achizitionarea imobilelor, cat si legalitatea intabularii dreptului de proprietate inscris pe numele statului roman, prin Ministerul Finantelor Publice.

5. De exemplu, in dosarul nr.17616/3/2015 aflat pe rolul Tribunalului Bucuresti sectia a IV-a civila, Societatea Antena TV Group SA a solicitat constatarea valabilitatii contractului de inchiriere incheiat cu Compania de Cercetari Aplicative si Investitii SA si a dreptului de preemtiune la cumpararea imobilului situat in ?oseaua Bucuresti-Ploiesti, nr. 25-27, sector 1.

Prin sentinta civila nr. 1299/04.11.2015,Tribunalul Bucuresti sectia a IV-A civila, a admis actiunea, respectiv a constatat valabilitatea la data de 08.08.2014 a contractului de inchiriere incheiat la 01.09.2007 intre Antena TV Group S.A, si S.C. Compania de Cercetari Aplicative si Investitti S.A , astfel cum a fost modificat prin Actul Aditional nr.1/27.03.2009, Actul Aditional nr. 2/01.08.2011, Actul Aditional nr. 2 bis /31.08.2012 si actul aditional nr. 3 /09.10.1012. Instanta a constatat dreptul de preemtiune al reclamantei la cumpararea imobilului ce reprezinta spatiul inchiriat potrivit contractului de inchiriere mentionat, la pretul stabilit de comisia de evaluare pe baza raportului de expertiza tehnica sau de evaluare, potrvit art. 22 alin. 8 din Normele metodologice de aplicare a O.G. nr. 14/2007.

Mentionam ca ANAF a formulat cale de atac impotriva acestei decizii.

6. Elocventa pentru intelegerea problemelor cu care ANAF se confrunta in valorificare este si situatia care vizeaza terenul de 3.000 mp+cladire P+8 (str. Garlei 1B) – sediul Grivco (dosar 36368/3/2015). Dupa ce plangerea reclamantilor a fost respinsa, acestia au continuat demersurile in instanta, iar in luna octombrie au introdus noi actiuni, inregistrandu-le in cartea funciara in 23.10.2015.

7. in ceea ce priveste dosarul 61665/299/2014 (terenul 29.220 mp din str. Garlei 1D), cat si dosarul 61666/299/2014 (teren 4.457 mp+cladire P+3 din str. Garlei 1B), acestea au ca obiect reclamarea nelegalitatii intabularii a dreptului de proprietate inscris pe numele statului roman. in aceste dosare instanta de fond a respins actiunea reclamantilor, acestia avand drept de a exercita cale de atac impotriva sentintei judecatoresti in termen de 30 de zile de la data la care hotararea le-a fost comunicata. Subliniem faptul ca, pana la acesta data, instanta NU a comunicat ANAF motivarea sentintelor pronuntate in luna iunie a.c.

8. Toate litigiile amintite au fost inscrise ca sarcina de reclamantii din dosare in cartea funciara, inscriere contestata de institutia noastra.


9. Potrivit legislatiei in vigoare, ANAF poate scoate la licitatie imobilele mentionate la pct. 2, asumandu-si insa riscul de a nu primi nicio oferta, in conditiile in care probabilitatea ca un potential cumparator/i sa-si asume achizitonarea unor imobile de valoare ridicata cu sarcini este extrem de scazuta. Mentionam faptul ca scoaterea la licitatie publica avand ca rezultat nevanzarea imobilelor, din cauza lipsei ofertantilor, conduce automat la diminuarea pretului de vanzare cu 25%, la fiecare licitatie.

in cazul in care s-ar initia procedurile de valorificare, cu reducerea succesiva a pretului de vanzare (potrivit legii), exista riscul real al valorificarii in ultima etapa la un pret cu mult sub cel din rapoartele de evaluare.

Din acest motiv, ANAF apreciaza ca, pana la solutionarea tuturor litigiilor, nu este oportuna scoaterea la vanzare a bunurilor imobile, avand in vedere ca interesul ANAF este de a obtine pentru statul roman o suma cat mare.

2. Operationalizarea Directiei Executari Silite Cazuri Speciale din ANAF

Consideratii generale

in vederea remedierii propriilor deficiente din cadrul activitatii privind executarea hotararilor judecatoresti pronuntate de instantele penale, incepand cu 18.11.2015, a fost infiintata "Directia executari silite cazuri speciale", urmand a fi operationalizata efectiv de la 01.01.2016.

Principalul obiect de activitate il constituie punerea in executare a hotararilor judecatoresti din dosarele cu cazuistica penala.

Detalii legate de functionarea Directiei executari silite cazuri speciale 1. Directia executari silite cazuri speciale are ca obiect de activitate coordonarea si monitorizarea activitatii de executare silita a sumelor cuvenite bugetului general consolidat al statului, precum si a bunurilor sechestrate sau confiscate, dispuse prin:

·hotarari judecatoresti definitive, pronuntate in materie penala

·hotarari judecatoresti definitive pronuntate ca urmare a sesizarilor formulate de catre comisiile de cercetare a averilor de pe langa curtile de apel prin care s-a dispus fie confiscarea unei cote parti dintr-un bun sau a anumitor bunuri determinate, constatate ca fiind dobandite nejustificat, fie plata unei sume de bani egala cu valoarea bunului dobandit nejustificat

·ordine ale ministrului finantelor publice de blocare a fondurilor sau a resurselor economice care se afla in proprietate, sunt detinute sau se afla sub controlul persoanelor fizice ori juridice care au fost identificate ca fiind persoane sau entitati desemnate, ce fac obiectul sanctiunilor internationale, potrivit legii

·alte titluri executorii prin care se stabilesc dobanzi, penalitati de intarziere, majorari de intarziere, sau alte sume, dispuse, dar neindividualizate, prin hotarari judecatoresti definitive, cele prin care se stabileste cuantumul cheltuielilor de executare silita, precum si cele prin care se stabileste suma reprezentand diferenta de pret sisau cheltuielile prilejuite cu urmarirea bunului

2. Vor exista 8 servicii teritoriale la nivelul directiilor regionale si o structura de coordonare in cadrul aparatului central. in acesta structura isi desfasoara activitatea atat functionari cu experienta in activitatea de urmarire penala (inclusiv institutire sechestre) detasati din cadrul MAI, cat si specialisti in executare silita din cadrul ANAF.

3. Angajatii directiei centrale si ai serviciilor regionale vor fi dotati cu uniforme si autoturisme inscriptionate.

4. Pana la 31.12.2015 aplicatia informatica, dezvoltata cu reurse proprii, pentru monitorizeazarea hotararilor judecatoresti pronuntate in materie penala va fi incarcata cu toate datele preluate din inscrisurile tranmise de din instante, precum si din rapoartele stadiul executarii silite al fiecarui caz in parte (ex: popriri, sechestre, sume valorificate).

5. Precizam ca, pentru evitarea inadvertentelor in explicitarea considerentelor si a dispozitivelor hotararilor judecatoresti de pus in aplicare, se va solicita asistenta permanenta prin detasare de personal calificat din cadrul parchetelor, in toate cazurile semnificative din punctul de vedere al valorii prejudiciului.

Avand in vedere aceste impedimente cu care se confrunta ANAF in executarea sentintelor penale apreciem ca se impune modificarea legislatiei si crearea unui cadru legislativ care sa usureze punerea in executare si, implicit, recuperarea prejudiciilor cauzate prin acte si fapte penale.


Sursa: ANAF

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "ANAF: Probleme intampinate in executarea sentintelor penale si valorificarea bunurilor confiscate in cazul ICA":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • 6 categorii noi de operatiuni vor avea TVA zero de la 1 martie
    • Potrivit unui nou proiect de lege, mai multe operatiuni de livrare vor avea TVA zero de la 1 martie, in cazul in care proiectul va fi aprobat. Totodata, odata cu noul proiect, se propune si majorarea plafonului de TVA de la 220.000 lei la 300.000 lei (circa 85.000 euro). Iata care sunt categoriile de operatiuni pentru care ar urma sa se aplice TVA zero, conform proiectului: Cota redusa de 0% se aplica asupra bazei de impozitare pentru urmatoarele livrari de bunuri si prestari de servicii: a)...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • Modificarile valabile in 2017 pentru Declaratia 300 decont TVA
    • OPANAF 591/2017 a modificat la acest inceput de an modelul si continutul pentru Declaratia 300 (Decont TVA). De retinut ca se utilizeaza noul model de formular 300 „Decont de taxa pe valoarea adaugata” in varianta impusa de OPANAF nr. 591/27 ianuarie 201 pentru obligatiile fiscale valabile incepand cu 1 ianuarie 2017. Principalele modificari aduse in ce priveste Declaratia 300 decont TVA in 2017: Click aici pentru D 300 model 2017! - s-a introdus randul 26: Compensatia in cota...» citeste mai departe aici

  • Firmele pot emite cereri de finantare nerambursabila. Ce conditii trebuie indeplinite?
    • Intreprinderile mici si mijlocii pot aplica, incepand de azi, pentru finantare nerambursabila cuprinsa intre 200.000 euro si 1 milion de euro. Ajutorul nerambursabil, cuprins intre 200.000 de euro si 1 milion de euro, se acorda ca ajutor nerambursabil firmelor pentru investii in active corporale noi, construirea si extinderea spatiilor de productie, dotari diverse, investitii in realizarea de instrumente de comercializare online. Obiectivul prezentei masuri de sprijin il reprezinta imbunatatirea...» citeste mai departe aici

  • Creante neincasate si eliminate prin planul de reorganizare. Ce cheltuieli se deduc?
    • In analiza de mai jos, avem situatia in care societate comerciala A, parte afiliata a societatii B, are creante (clienti neincasati) fata de societatea B. Societatea B se afla in inolventa conform Legii 85/2006. I se aproba un plan de reorganizare conform caruia creantele societatii A nu se vor putea achita vreodata. Stabilim ce trebuie sa faca societate A pentru a asigura o imagine fidela a patrimoniului, daca sunt deductibile cheltuielile cu anularea acestor creante, precum si in ce fel se...» citeste mai departe aici

  • Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar
    • Redam mai jos Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar pe anul 2017 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. nr. 126 din 16/02/2017. Art. 1. - Prezenta lege aproba plafoanele unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar, potrivit dispozitiilor art. 26 alin. (2) si art. 29 alin. (1) din Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicata. Art. 2. - (1) Plafonul soldului bugetului general consolidat, exprimat ca...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.