Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

ANAF: Rezumat privind Ghid fiscal al PFA

06-Dec-2010
4039

Agentia Nationale de Administrare Fiscala intocmeste un Ghid privind impunerea veniturilor din activitati independente.

Aflati totul despre PFA in conformitate cu prevederile OUG 82/2010 121 studii de caz explicate de specialisti
>>> click aici pentru detalii

In Titlul III - Impozitul pe venit din Legea nr. 571/2010 - privind Codul fiscal si in Normele metodologice de aplicare a acestui, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004 este reglementata impunerea veniturilor din activitati independent.

Doriti sa aveti o afacere proprie ca persoana fizica autorizata sau ca asociatie familiala, atunci, trebuie sa obtineti autorizatie de functionare de la Primarie

Puteti desfasura o activitate ca persoana fizica autorizata sau intr-o asociatie familiala daca sunteti comerciant, meserias (croitor, tamplar, cizmar, zugrav, instalator etc.), taximetrist, transportator de marfuri si persoane.

Cum sa va inregistrati la Fisc?

Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii

Pentru a va inregistra, trebuie sa veniti la sediul administratiei fiscale in raza careia aveti domiciliul cu urmatoarele documente:

? Declaratie de inregistrare fiscala (formular 020), document pus la dispozitie de unitatea fiscala, sau care poate fi descarcat aici Formular 020;
? Declaratie de venit estimat (formular 221), document pus la dispozitie de unitatea fiscala, sau care poate fi descarcat aici Formular 221. In aceasta declaratie veti inscrie suma pe care dvs. credeti ca o veti castiga intr-un an; aceasta informatie este necesara intrucat va trebui sa platiti anticipat impozitul. Aceasta declaratie estimativa trebuie depusa in maximum 15 de zile de la inceperea activitatii;
? Copie dupa autorizatia de functionare obtinuta de la Primarie;
? Copie dupa buletinul/cartea de identitate (aceasta copie este solicitata pentru a confirma realitatea datelor inscrise la momentul inregistrarii).

Cum se stabileste si cum platiti impozitul?
Administratia fiscala calculeaza, pe baza declaratiei estimative pe care ati depus-o, un impozit anual care trebuie platit trimestrial, in rate egale. Termenul si impozitul de plata va sunt comunicate printr-o decizie (numita ?decizie de plati anticipate?) pe care o primiti prin posta la domiciliu.

Pentru a va putea desfasura activitatea in conditii legale, trebuie sa cumparati, de la unitati specializate, urmatoarele documente tipizate: registru de incasari si plati, registru inventar, chitantier, facturi (daca este cazul) si alte documente specifice fiecarui tip de activitate, conform legii contabilitatii. Daca sunteti taximetrist, asociatie familiala sau cabinet asociat, trebuie sa va procurati casa de marcat fiscala, numai de la unitati atestate.

Trebuie sa stiti ca pentru a vi se calcula impozitul puteti alege intre a tine o contabilitate simpla (denumita ?impunere in sistem real?), sau a fi impus pe baza normei de venit, situatie in care nu sunteti obligat sa completati registre. Norma de venit reprezinta o suma fixa, stabilita anual de catre directiile generale ale finantelor publice teritoriale, in functie de specificul activitatii si de zona in care va desfasurati activitatea.

In cazul in care ati optat pentru calcularea impozitului in sistem real, trebuie sa pastrati toate documentele justificative ? chitante, facturi, contracte, extrase de cont s.a. ? pe o perioada de 10 ani. In cazul in care documentele au fost pierdute sau distruse, acestea trebuie reconstituite. Va puteti schimba optiunea dintr-un sistem in altul numai dupa doi ani de activitate. Cererea de optiune pentru stabilirea venitului net in sistem real se depune pana la data de 31 ianuarie inclusiv, in cazul contribuabililor care au desfasurat activitate si in anul precedent, respectiv in termen de 15 zile de la inceperea activitatii, in cazul contribuabililor care incep activitatea in cursul anului fiscal.

Pentru plata impozitului se utilizeaza programul special, realizat de Ministerul Economiei si Finantelor, care genereaza foaia de varsamant respectiva. Plata se poate face in bani ?gheata? la sediul trezoreriei din sectorul de care apartineti, sau, daca aveti cont in banca, printr-un ordin de plata dat bancii, prin care se transfera suma respectiva in contul trezoreriei. Plata se poate face si prin mandat postal, dar trebuie cunoscute detaliile, care altfel sunt completate de program.

Cum declarati venitul anual?
Pana la data de 15 mai a anului urmator celui in care v-ati desfasurat activitatea va trebui sa depuneti Declaratia speciala privind veniturile realizate in anul.. Formular 200 , in care veti completa venitul obtinut intr-o activitate independenta (medici, avocati, notari, comercianti, proiectanti, maseuri s.a.) pe care ati desfasurat-o; pentru fiecare sursa de venit se va completa un cartus din cadrul acestei declaratii speciale (observati ca se repeta grupul de informatii de la 1A-1C pana la 6A-6C).

Aflati totul despre PFA in conformitate cu prevederile OUG 82/2010 121 studii de caz explicate de specialisti
>>> click aici pentru detalii

Dupa prelucrarea acestei declaratii de catre functionarii fiscali, veti primi o decizie prin care veti fi informat daca mai aveti de platit sau daca vi se va restitui o parte din impozitul platit in timpul anului. Aceasta decizie se numeste ?decizie de impunere anuala?. Diferentele de impozit trebuie platite in termen de 60 de zile de la data comunicarii acestei decizii.

Sanctiuni
Daca nu veti reusi sa respectati termenele de depunere a declaratiilor de venit, trebuie sa stiti ca prin lege datorati o amenda intre 10 lei si 100 lei; in cazul declaratiei de inregistrare, amenda este de la 1.500 lei la 3.000 lei.
In cazul in care nu veti reusi sa achitati la termenele stabilite prin lege diferentele de impozit, puteti fi sanctionati cu majorari de intarziere de 0,1% pentru fiecare zi de intarziere.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "ANAF: Rezumat privind Ghid fiscal al PFA":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • 6 categorii noi de operatiuni vor avea TVA zero de la 1 martie
    • Potrivit unui nou proiect de lege, mai multe operatiuni de livrare vor avea TVA zero de la 1 martie, in cazul in care proiectul va fi aprobat. Totodata, odata cu noul proiect, se propune si majorarea plafonului de TVA de la 220.000 lei la 300.000 lei (circa 85.000 euro). Iata care sunt categoriile de operatiuni pentru care ar urma sa se aplice TVA zero, conform proiectului: Cota redusa de 0% se aplica asupra bazei de impozitare pentru urmatoarele livrari de bunuri si prestari de servicii: a)...» citeste mai departe aici

  • Modificarile valabile in 2017 pentru Declaratia 300 decont TVA
    • OPANAF 591/2017 a modificat la acest inceput de an modelul si continutul pentru Declaratia 300 (Decont TVA). De retinut ca se utilizeaza noul model de formular 300 „Decont de taxa pe valoarea adaugata” in varianta impusa de OPANAF nr. 591/27 ianuarie 201 pentru obligatiile fiscale valabile incepand cu 1 ianuarie 2017. Principalele modificari aduse in ce priveste Declaratia 300 decont TVA in 2017: Click aici pentru D 300 model 2017! - s-a introdus randul 26: Compensatia in cota...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • Firmele pot emite cereri de finantare nerambursabila. Ce conditii trebuie indeplinite?
    • Intreprinderile mici si mijlocii pot aplica, incepand de azi, pentru finantare nerambursabila cuprinsa intre 200.000 euro si 1 milion de euro. Ajutorul nerambursabil, cuprins intre 200.000 de euro si 1 milion de euro, se acorda ca ajutor nerambursabil firmelor pentru investii in active corporale noi, construirea si extinderea spatiilor de productie, dotari diverse, investitii in realizarea de instrumente de comercializare online. Obiectivul prezentei masuri de sprijin il reprezinta imbunatatirea...» citeste mai departe aici

  • Creante neincasate si eliminate prin planul de reorganizare. Ce cheltuieli se deduc?
    • In analiza de mai jos, avem situatia in care societate comerciala A, parte afiliata a societatii B, are creante (clienti neincasati) fata de societatea B. Societatea B se afla in inolventa conform Legii 85/2006. I se aproba un plan de reorganizare conform caruia creantele societatii A nu se vor putea achita vreodata. Stabilim ce trebuie sa faca societate A pentru a asigura o imagine fidela a patrimoniului, daca sunt deductibile cheltuielile cu anularea acestor creante, precum si in ce fel se...» citeste mai departe aici

  • Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar
    • Redam mai jos Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar pe anul 2017 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. nr. 126 din 16/02/2017. Art. 1. - Prezenta lege aproba plafoanele unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar, potrivit dispozitiilor art. 26 alin. (2) si art. 29 alin. (1) din Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicata. Art. 2. - (1) Plafonul soldului bugetului general consolidat, exprimat ca...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.