Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Analiza fiscala a operatiunilor cu persoane afiliate

10-Iul-2012
1382
In special in aceasta perioada, in cadrul grupurilor, societatile mama care au infiintat sau detin in Romania subsidiare vor intreprinde masuri de recuperare rapida a unor cheltuieli efectuate si negociate centralizat.

Vor aparea astfel mult mai des contracte incheiate in cadrul grupului unde societatea mama va pretinde plata unor sume importante pentru acoperirea unor cheltuieli utilizate de catre toate subsidiarele.

Pentru a optimiza aceste cheltuieli, in special in aceste momente cand orice dezechilibru poate afecta si cheltuielile salariale, este necesara protectia societatii prin asigurarea deductibilitatii
cheltuielilor impuse de catre grup.

Astfel, in cadrul primului pas este necesar un contract detaliat prin care societatile mama impun efectuarea unor cheltuieli cu sisteme informatice comune. Aceste contracte trebuie sa asigure o buna individualizare a partilor; obiectul este clar si riguros explicat, fiind detaliata motivatia acestuia si mecanismul de functionare.

Este necesara detalierea riguroasa a produselor si serviciilor utilizate. Pentru a demonstra lipsa intentiei de optimizare fiscala, contractul trebuie sa contina referinte la aplicarea acestuia la toate subsidiarele ceea ce asigura transparenta in stabilirea pretului si inexistenta unui mecanism de optimizare fiscala in raport cu fiscalitatea aplicabila subsidiarelor.
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili
Vezi detalii
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Vezi detalii
Capcanele comertului online
Capcanele comertului online
Vezi detalii


Pentru a facilita identificarea acestui fapt de catre organele fiscale este necesar ca dosarul operatiunii recomandat a fi intocmit sa contina si un inscris al grupului privind aplicarea unitara la nivelul tuturor subsidiarelor a mecanismului de distribuire a cheltuielilor pentru activitati, aplicatii ori servicii comune.

Temeiul preocuparii si motivul solicitarii unui astfel de inscris nu decurge direct din dispozitiile Codului fiscal, ci din interpretarea art. 11 alin. (2) din cadrul acestuia privind tranzactiile dintre persoane afiliate. Criteriul de stabilire a pretului este obiectiv si riguros determinat pe baza vanzarilor.

Din aceasta perspectiva a obiectului contractului, precum si din perspectiva mecanismelor de evaluare a pretului de piata al tranzactiilor intre persoane afiliate, un pret similar aplicabil si celorlalte entitati beneficiare asigura eliminarea riscului de retratare a tranzactiei.

Va fi necesar totodata ca, pentru anumite venituri cum sunt redeventele, societatea mama sa admita retinerea la sursa a impozitului datorat in Romania, desigur cu impunerea obligatiei de obtinere a inscrisurilor care constata acest fapt, ceea ce asigura usurinta in aplicarea mecanismului de evitare a dublei impuneri.

Din punct de vedere fiscal, trebuie analizata si conventia aplicabila intre Romania si statul de rezidenta al societatii mama. Spre exemplu, in vederea identificarii impozitului ce se va retine la sursa pentru unele situatii trebuie analizat contractul in raport cu prevederile art. 12 din conventie privind mecanismul de impozitare a redeventelor. Acestea sunt diferentiate in doua categorii, respectiv: redevente culturale si redevente industriale, fiecare dintre acestea putand avea cote diferentiate de impozitare.

Mecanismul aplicarii conventiei fata de cota standard de 16% prevazuta de art. 116 alin. (2) lit. c) din Codul fiscal este conditionat de existenta unui certificat de rezidenta fiscala a societatii mama in statul de rezidenta. Prezenta certificatului este necesara la momentul platii venitului pentru a face aplicabil art. 118 din Codul fiscal potrivit caruia dupa prezentarea certificatului sunt aplicabile prevederile conventiei dintre statele de rezidenta ale partilor contractante. Tehnic, in cazul anului curent, societatea mama ar trebui sa prezinte un certificat de rezidenta fiscala valabil pana la data primei plati, dar nu mai tarziu de momentul la care trebuie platit impozitul.

Impozitul se calculeaza, respectiv se retine in momentul platii venitului si se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-a platit venitul. In cazul unui mecanism in care anual societatii mama ii vor fi platite sume de bani, mecanismului de aplicare a contractului va trebui sa implice obtinerea anuala a unui certificat de rezidenta fiscala avand in vedere insa si faptul ca acesta este valabil, daca rezidenta nu este modificata, si 60 de zile din anul urmator.

Dupa plata impozitului retinut se va face aplicarea Codului fiscal, a conventiei dintre Romania si statul de rezidenta si a Ordinului ministrului finantelor nr. 724/2011 pentru aprobarea formularisticii referitoare la aplicarea conventiilor de evitare a dublei impuneri si stabilirea competentelor privind semnarea acestor formulare.

Astfel, pe baza Cererii referitoare la eliberarea Certificatului privind atestarea impozitului platit conform Conventiei de evitare a dublei impuneri, incheiata intre Romania si respectiva tara, de persoane juridice nerezidente, al carui model este stabilit in ordinul mentionat se va obtine certificatul ce va permite evitarea dublei impozitari a societatii mama, in general prin recunoasterea impozitului platit in Romania potrivit art. 21 din Conventie.

Cererea poate fi intocmita si prezentata autoritatii fiscale de catre societatea din Romania in numele persoanei juridice nerezidente, situatie in care reprezentantul firmei mentionate in cerere va fi reprezentantul firmei platitoare de venituri din Romania.

Pe baza unei riguroase evaluari a contractului si a raporturilor concrete dintre grup si subsidiara se pot evita consecinte importante, inclusiv aceea ca nu se impune declansarea mecanismului de obtinere a acordului de pret in avans aplicabil in cazul acestui tip de tranzactii, avand in vedere ca pretul este de 10.000 euro (sau chiar 20.000 euro pentru marii contribuabili), a termenului mare de obtinere, dar si a caracterului variabil al solutiei prin prisma evaluarii ulterioare de catre un inspector.



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Analiza fiscala a operatiunilor cu persoane afiliate":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • OUG 84/2016 si noul Cod fiscal: Firmele pot deduce TVA din 2017 pentru perioadele cu cod TVA anulat
    • Odata cu noile reglementari privind codul de TVA aduse de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 84/2016 (OUG 84/2016) pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal, va prezentam aspectele esentiale de care sa tineti cont din 2017. Astfel, ca modificare principala, retineti ca persoanele impozabile pot refactura, din 2017, cu TVA catre clienti vanzarile realizate in perioada in care codul de TVA era anulat. Astfel, se schimba regulile privind deducerea TVA in...» citeste mai departe aici

  • Plata impozit pe profit si CASS aferent: Termen-limita 15 decembrie
    • Pana joi, 15 decembrie 2016, contribuabilii obligatia sa efectueze plata celei de a doua rate de 50% din impozitul pe veniturile din activitati agricole impuse pe baza de norme de venit, precum si a contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS) aferente acestor venituri, pentru anul 2016. Contribuabilii care realizeaza venituri de aceasta natura datoreaza impozit de 16% si contributie de asigurari sociale de sanatate, in cota de 5,5% asupra venitului stabilit pe baza normelor anuale de...» citeste mai departe aici

  • Oficial ANAF: Executarea silita in cazul debitorilor care au de incasat sume de la stat
    • In Monitorul Oficial al Romaniei nr. 968/ 29.11.2016, a fost publicat OPANAF nr. 3.454/ 25.11.2016 pentru aprobarea Procedurii de executare silita in cazul debitorilor care au de incasat sume certe, lichide si exigibile de la autoritati sau institutii de stat. Acest ordin se aplica de la data aparitiei in Monitorul Oficial, respectiv 29.11.2016. Contribuabilii care au obligatii fiscale restante pentru care sunt in derulare masuri de executare silita pot beneficia de ridicarea masurilor de...» citeste mai departe aici

  • Un nou pas catre operationalizarea Agentiei Nationale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate
    • Guvernul a aprobat Regulamentul privind distribuirea sumelor incasate din valorificarea bunurilor confiscate in materie penala dupa ramanerea definitiva a hotararii de confiscare, unul din actele normative din legislatia secundara necesara operationalizarii Agentiei Nationale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI). Regulamentul stabileste modul in care sumele rezultate din valorificarea bunurilor mobile si imobile intrate prin confiscare in proprietatea privata a statului vor fi...» citeste mai departe aici

  • Buletin informativ ANAF: Noutati cu incidenta fiscala in perioada 28 noiembrie-4 decembrie 2016
    • ANAF, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili, publica lista si continutul noutatilor legislative cu incidenta fiscala. Iata cuprinsul numarului 47 (112) din 2016, care se refera la perioada 28 noiembrie-4 decembrie 2016. Regasiti mai jos lista acestor noutati legislative: 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.86/2016 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2016 (M.Of. nr.961 din 28 noiembrie 2016); 2. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.87/2016 pentru...» citeste mai departe aici

  • Tratament servicii turistice. Cum tratam cheltuielile sociale?
    • In randurile urmatoare, vom vedea care este modalitatea prin care se pot acorda salariatilor proprii contravaloarea de servicii turistice si/sau tratament inclusiv transportul acestora incadrate in categoria de cheltuieli sociale (5%). Contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament sunt neimpozabile din punct de vedere al impozitului pe venit si nu intra in baza de calcul a contributiilor sociale, doar daca posibilitatea de acordare a acestora este prevazuta prin contractul individual...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.