Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Analiza modificarilor aduse de OUG nr. 125 privind venitul net determinat pe baza de norme de venit

23-Mar-2012
1678
In Monitorul Oficial, Partea I, nr. 938 din 30 decembrie 2011 a fost publicata O.U.G. nr. 125/
27.12.2012 care modifica si completeaza Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal. in continuare vom puncta modificarile si completarile importante pe care Ordonanta le aduce pentru contribuabilii care desfasoara activitati pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit.


La art. I alin. (24) din O.U.G. nr. 125 se prevede ca: "La art. 49 alin. (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(2) Ministerul Finantelor Publice elaboreaza nomenclatorul activitatilor pentru care venitul
net se poate determina pe baza normelor anuale de venit, care se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice, in conformitate cu activitatile din Clasificarea activitatilor din economia nationala - CAEN, aprobata prin H.G. nr. 656/1997, cu modificarile ulterioare.

Directiile generale ale finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, au urmatoarele obligatii:
Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili
Vezi detalii

a) stabilirea nivelului normelor de venit;
b) publicarea acestora, anual, in cursul trimestrului IV al anului anterior celui in care urmeaza a se aplica."

Pentru anul 2012, prin O.M.F.P. nr. 2.875/30.11.2011, publicat in Monitorul Oficial nr. 871/
09.12.2011, a fost aprobat Nomenclatorul activitatilor independente pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit.

Nomenclatorul activitatilor independente pentru care venitul net se determina pe baza normelor de venit nu mai include, incepand cu anul 2012, activitatea topografilor si serviciile informatice cu exceptia cod CAEN 6202 ("Activitati de consultanta in tehnologia informatiei") si 6203 ("Activitati de management - gestiune si exploatare - a mijloacelor de calcul").

La art. I alin. (25) din O.U.G. nr. 125 se prevede ca: "La art. 49 alin. (8) se modifica si va avea urmatorul cuprins: "(8) Contribuabilii care desfasoara activitati pentru care venitul net se determina pe baza de nor me de venit au obligatia sa completeze numai partea din Registrul-jurnal de incasari si plati referitoare la incasari, potrivit reglementarilor contabile elaborate in acest scop".

Pana la 31 decembrie 2011, Codul fiscal prevedea in acest sens: "Contribuabilii care desfasoara activitati pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit nu au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitate in partida simpla pentru activitatea respectiva".

Obligativitatea de a completa partea de incasari din Registrul-jurnal de incasari si plati nu inseamna ca se va conduce contabilitatea in partida simpla, ci instituie o evidenta a incasarilor necesara pentru aplicarea urmatoarei modificari pe care o vom trata la punctul urmator.

La art. I alin. (26) din O.U.G. nr. 125 se prevede ca: "La art. 49, dupa alin. (8) se introduce un nou alineat, alin. (9), cu urmatorul cuprins: "(9) Contribuabilii pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit si care in anul fiscal anterior au inregistrat un venit brut anual mai mare decat echivalentul in lei al sumei de 100.000 euro, incepand cu anul fiscal urmator, au obligatia determinarii venitului net anual in sistem real. Aceasta categorie de contribuabili are obligatia sa completeze corespunzator si sa depuna declaratia privind venitul estimat/norma de venit pana la data de 31 ianuarie inclusiv".
Deci in urma completarii partii de incasari din Registrul-jurnal de incasari si plati se poate tine evidenta atingerii pragului de 100.000 de euro - la cursul de schimb mediu comunicat de BNR la sfarsitul anului fiscal.

La art. I alin. (27) din nr. O.U.G. 125 se prevede ca: "La art. 51 alin. (2) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins: "(2) Optiunea de a determina venitul net pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla este obligatorie pentru contribuabil pe o perioada de 2 ani fiscali consecutivi si se considera reinnoita pentru o noua perioada daca contribuabilul nu solicita revenirea la sistemul anterior, prin completarea corespunzatoare a declaratiei privind venitul estimat/norma de venit si depunerea formularului la organul fiscal competent pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului urmator expirarii perioadei de 2 ani.

(3) Optiunea pentru determinarea venitului net in sistem real se exercita prin completarea declaratiei privind venitul estimat/norma de venit cu informatii privind determinarea venitului net anual in sistem real si depunerea formularului la organul fiscal competent pana la data de 31 ianuarie inclusiv, in cazul contribuabililor care au desfasurat activitate in anul precedent, respectiv in termen de 15 zile de la inceperea activitatii, in cazul contribuabililor care incep activitatea in cursul anului fiscal".

In urma depasirii plafonului de 100.000 de euro sau ca urmare a exercitarii optiunii contribuabilului,
determinarea venitului net in sistem real - adica prin tinerea contabilitatii in partida simpla - este obligatorie timp de cel putin 2 ani consecutivi. Se poate reveni la determinarea venitului pe baza de norme de venit prin depunerea formularului de solicitare pana la 31 ianuarie a celui de-al treilea an. Daca nu faceti acest lucru va trebui sa asteptati inca 2 ani deoarece optiunea se va considera reinnoita pentru o noua perioada de 2 ani consecutivi.

Cererea depusa, cuprinzand optiunea pentru sistemul real, precum si cererea de renuntare la optiune se considera aprobate de drept prin depunerea si inregistrarea la organul fiscal (conform punctului 60 din Normele de aplicare a art. 51 din Codul fiscal).





Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Analiza modificarilor aduse de OUG nr. 125 privind venitul net determinat pe baza de norme de venit":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • 32 documente oficiale ANAF vor fi trimise electronic
    • Va informam ca Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice a aprobat ordinul nr. 3097/2016 pentru aplicarea prevederilor art. 46 alin. (8) si ale art. 47 alin. (9) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, potrivit caruia 32 de acte administrative si fiscale emise de Fisc pot fi primite de contribuabili prin e-mail, fax sau printr-o alta platforma online. De luni, 5 decembrie, contribualilii pot primi de la Fisc documente si in varianta electronica sau pe fax....» citeste mai departe aici

  • OUG 84/2016 si noul Cod fiscal: Firmele pot deduce TVA din 2017 pentru perioadele cu cod TVA anulat
    • Odata cu noile reglementari privind codul de TVA aduse de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 84/2016 (OUG 84/2016) pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal, va prezentam aspectele esentiale de care sa tineti cont din 2017. Astfel, ca modificare principala, retineti ca persoanele impozabile pot refactura, din 2017, cu TVA catre clienti vanzarile realizate in perioada in care codul de TVA era anulat. Astfel, se schimba regulile privind deducerea TVA in...» citeste mai departe aici

  • Plata impozit pe profit si CASS aferent: Termen-limita 15 decembrie
    • Pana joi, 15 decembrie 2016, contribuabilii obligatia sa efectueze plata celei de a doua rate de 50% din impozitul pe veniturile din activitati agricole impuse pe baza de norme de venit, precum si a contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS) aferente acestor venituri, pentru anul 2016. Contribuabilii care realizeaza venituri de aceasta natura datoreaza impozit de 16% si contributie de asigurari sociale de sanatate, in cota de 5,5% asupra venitului stabilit pe baza normelor anuale de...» citeste mai departe aici

  • Comert cu ridicata. Ce documente solicita ANAF la un control inopinat?
    • Va prezentam mai jos principalele documente solicitate in timpul controlului operativ si inopinat, desfasurat la contribuabilii din domeniul comertului cu ridicata. Avem astfel urmatoarele documente care trebuie prezentate OBLIGATORIU: 1. Atestat pentru distribuitie si comercializare angro de bauturi alcoolice si/sau tutun prelucrat (daca este cazul) 2. Documente care atesta provenienta marfurilor si de evidenta gestionara, care pot fi: - facturi/facturi externe (invoice) - avize de insotite a...» citeste mai departe aici

  • Noul Regulament General de Protectia Datelor si modificarile valabile din 2018
    • La inceputul anului in curs au fost publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene cele doua acte normative care compun pachetul legislativ privind protectia datelor la nivelul Uniunii Europene: - Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), - Directiva (UE) 2016/680 referitoare la...» citeste mai departe aici

  • Scutirea de la plata a impozitului pe profitul reinvestit. Cum procedam pentru a beneficia de facilitate?
    • In cazul urmator, societatea (platitoare de impozit profit trimestrial pe baza de calcule efective) are profit contabil si fiscal in primele 3 trimestre cumulat in suma de 1.000.000 lei. Nu a facut investitii in primele 3 trimestre si a inregistrat impozit profit in suma de 160.000 lei. Trimestrul IV luat separat se incheie pe zero profit sau pierdere atat brut cat si fiscal. In trimestrul IV se achizitioneaza si se pune in functiune un utilaj de 50.000 lei. Stabilim daca firma beneficiaza de...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.