Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Analiza: Noi pasi catre reglementarea completa a procedurii de stabilire a rezidentei persoanelor fizice

24-Iun-2016
234

In contextul actual al unei mobilitati crescute a persoanelor fizice este esentiala reglementarea prompta si detaliata a modului in care Romania isi exercita dreptul de impunere asupra veniturilor realizate de catre persoanele fizice, independent de cetatenia sau resedinta acestora, pe criteriul distinct al rezidentei fiscale.

Procedura si formularistica prin care organul fiscal competent stabileste in functie de prevederile Codului fiscal si ale conventiilor de evitare a dublei impuneri, dobandirea rezidentei in Romania sau pastrarea rezidentei celuilalt stat pentru persoana fizica nerezidenta, precum si schimbarea rezidentei romane a facut obiectul O.M.F.P. nr. 74/2012 emis in baza Legii 571/2003, fiind asteptat in perioada imediat urmatoare un nou act normativ care sa reglementeze aceste aspecte privind rezidenta persoanelor fizice in Romania in concordanta cu prevederile noului Codul fiscal adoptat prin Legea nr. 227/2015.

Un astfel de proiect a fost facut public recent de catre administratia fiscala, in conditiile in care o astfel de reglementare trebuia sa fie in vigoare de la 1 ianuarie 2016 data de la care toate reglementarile emise in aplicarea vechiului cod si-au incetat aplicabilitatea.

Subiect al impozitului pe venit reglementat de Titlul IV din Codul fiscal este persoana fizica care realizeaza venituri provenind din categorii de venituri enumerate la art. 61 din acest act normativ. Impunerea veniturilor persoanelor fizice se realizeaza, ca regula generala, pentru cele obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, in cazul persoanelor fizice rezidente si, pentru cele obtinute din Romania, in cazul persoanelor fizice nerezidente.

Daca in cazul persoanelor fizice rezidente, reglementarile fiscale privind impunerea veniturilor se regasesc in Titlul IV "Impozit pe venit" din Codul fiscal, in cazul persoanelor fizice nerezidente, incidente sunt, in functie de natura veniturilor realizate, atat Titlul VI "Impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti si impozitul pe reprezentantele firmelor straine infiintate in Romania", cat si Titlul IV din Codul fiscal. Astfel, o serie de venituri impozabile obtinute din Romania, chiar daca sunt ele realizate de nerezidenti persoane fizice, se impoziteaza conform Titlul IV. Acesta este cazul unor venituri precum cele atribuibile unui sediu permanent in Romania, obtinute din transferul proprietatilor imobiliare situate in Romania, inclusiv inchirierea sau cedarea folosintei bunurilor proprietatii imobiliare situate in Romania, obtinute dintr-o activitate dependenta desfasurata in Romania, primite de persoane fizice nerezidente care actioneaza in calitatea lor de administrator, fondator sau membru al consiliului de administratie al unei persoane juridice romane. Din acest punct de vedere, rezidenta fiscala este un atribut de mare insemnatate pentru stabilirea obligatiilor fiscale datorate de catre o persoana fizica pentru veniturile realizate.

Pentru persoanele fizice romane cu domiciliul in Romania, impunerea este mondiala, in sensul ca acestea vor fi supuse impozitului pe venit in Romania pentru veniturile realizate atat din tara cat si din strainatate. Trebuie recunoscuta insa masura de renuntare la impunerea in Romania a veniturile din activitati dependente desfasurate in strainatate si platite de un angajator nerezident.

Persoanele fizice rezidente romane, cu domiciliul in Romania, au posibilitatea schimbarii rezidentei intr-un alt stat. in acest sens, in vederea scoaterii din evidenta de catre organul fiscal central, persoana are obligatia de a se depune la organul fiscal central competent unde isi are domiciliul fiscal, cu 30 de zile inaintea plecarii din Romania, formularul Chestionar pentru stabilirea rezidentei persoanei fizice la plecarea din Romania. Sunt luate in considerare pentru stabilirea rezidentei unei persoane fizice care paraseste Romania domiciliul din Romania, locuinta permanenta din Romania a persoanei fizice, locuinta care poate fi in proprietate sau inchiriata, dar care ramane oricand la dispozitia acestuia si a familiei sale, centrul intereselor vitale amplasat in Romania, lipsa din Romania pentru o perioada sau mai multe perioade de sedere in strainatate care depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive.

Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii

Continuarea aici.



Autor: Consultant fiscal, director al societatii de consultanta. Global Tax Management S.R.L.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Analiza: Noi pasi catre reglementarea completa a procedurii de stabilire a rezidentei persoanelor fizice":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Transfer dreptul de proprietate asupra bunurilor. Ce regim fiscal se aplica?
    • In analiza de mai jos, avem ca subiect o persoana fizica rezidenta in Romania care a vandut altei persoane fizice NON-UE bunuri facute in Romania. Vom vedea ce declaratii este obligata persoana fizica din Romania sa depuna si ce impozite trebuie sa plateasca pentru venitul obtinut din vanzarea acestor bunuri. In stabilirea obligatiilor fiscale trebuie identificata natura si scopul operatiunii, precum si provenienta bunurilor. Astfel in situatia in care vanzarea vizeaza un transfer a dreptului de...» citeste mai departe aici

  • 6 categorii noi de operatiuni vor avea TVA zero de la 1 martie
    • Potrivit unui nou proiect de lege, mai multe operatiuni de livrare vor avea TVA zero de la 1 martie, in cazul in care proiectul va fi aprobat. Totodata, odata cu noul proiect, se propune si majorarea plafonului de TVA de la 220.000 lei la 300.000 lei (circa 85.000 euro). Iata care sunt categoriile de operatiuni pentru care ar urma sa se aplice TVA zero, conform proiectului: Cota redusa de 0% se aplica asupra bazei de impozitare pentru urmatoarele livrari de bunuri si prestari de servicii: a)...» citeste mai departe aici

  • ONG-urile trebuie sa declare si sa achite impozitul pe profit pana la 27 februarie 2017
    • Organizatiile nonprofit sunt obligate sa declare si sa achite impozitul pe profit aferent anului 2016 mai devreme decat alti contribuabili, potrivit Codului fiscal. Concret, desi obligatia de raportare si plata intervine, in general, in luna martie, organizatiile nonprofit trebuie sa faca aceste lucruri cu o luna mai devreme, adica in februarie. In caz contrar, amenzile pe care le risca acesti contribuabili sunt de pana la 5.000 de lei. Declararea si plata impozitului pe profit (in cota de 16%)...» citeste mai departe aici

  • UE elimina neconcordantele hibride de care profita unele companii pentru a plati mai putine taxe
    • Uniunea Europeana extinde masurile de combatere a evaziunii fiscale de catre marile companii. In concret, Consiliul Europei a decis sa aplice noi masuri prin care sa combata evitarea impozitelor prin intermediul tarilor care sunt membre ale Uniunii Europene. Inca de anul trecut au fost dezvoltate noi reguli sau au fost incheiate noi conventii care au ca obiectiv combaterea situatiilor prin care multinationalele profita de lacunele din legislatia europeana pentru a evita plata taxelor datorate....» citeste mai departe aici

  • Obligatii declarative privind veniturile platite nerezidentilor. Ce declaratii se depun?
    • In randurile de mai jos, analiza noastra de azi se refera la serviciile prestate de nerezidenti (din SUA, Singapore, Republica Moldova) in anul 2016 catre o societate din Romania pentru a stabili daca acestea trebuie declarate veniturile in declaratia D207 in cazul in care serviciile au fost efectuate pe teritoriul tarii nerezidente si nu in Romania. Se mentioneaza ca societatea platitoare nu a retinut impozit pe venituri aferente nerezidentilor tocmai pentru ca serviciile nu au fost prestate in...» citeste mai departe aici

  • Buletin informativ ANAF: Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 13-19 februarie 2017
    • In randurile de mai jos, regasiti o lista de acte normative noi din domeniul fiscal. ANAF a publicat astfel un nou buletin informativ care se refera la perioada 13-19 februarie 2017. 1. Legea bugetului de stat pe anul 2017 nr.6/2017 (M.Of. nr.127 din 17 februarie 2017); 2. Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2017 nr.7/2017 (M.Of. nr.128 din 17 februarie 2017); 3. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.15/2017 pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.51/2015 privind...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.