Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Analiza zilei cu Irina Dumitrescu: Impozitul pe veniturile drepturilor de autor in anul 2016

26-Ian-2016
2996

Normele Metodologice de aplicare a prevederilor Codului fiscal aprobate prin HG nr. 1/2016 stabilesc ca veniturile din drepturi de proprietate intelectuala sunt venituri realizate din valorificarea drepturilor industriale, cum ar fi: inventii, know-how, marci inregistrate, francize si altele asemenea, recunoscute si protejate prin inscrisuri ale institutiilor specializate, precum si a drepturilor de autor, inclusiv a drepturilor conexe dreptului de autor.

Din punct de vedere al impozitului pe venit, beneficiarul veniturilor din drepturi de autor poate opta intre doua modalitati de impozitare, respectiv:

1) retinere la sursa reprezentand plati anticipate. In acest caz, potrivit dispozitiilor art. 72 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, impozitul ce trebuie retinut se stabileste aplicand o cota de impunere de 10% la venitul brut. Regularizarea impozitului se efectueaza de catre Agentia de Administrare fiscala pe baza formularului 200, prin decizie de impunere, comunicata beneficiarului venitului. Retinerea impozitului reprezentand plata anticipata se efectueaza din veniturile platite in baza contractului incheiat in forma scrisa intre platitorul de venit si beneficiarul venitului.

Astfel, in acest caz platitorul de venit calculeaza impozitul anticipat (10% x Venit Brut), retine acest impozit si il plateste la stat pana pe 25 a lunii urmatoare celei in care s-a platit venitul. Pana la data de 25 mai a anului urmator celul de realizare a venitului beneficiarul depune declaratia 200 in care inscrie veniturile realizate si cheltuielile forfetare (40% din venitul brut anual). Pe baza declaratiei 200, ANAF determina impozitul final (16% x Venitul net anual) si emite o decizie de regularizare a situatiei:

- daca impozitul final este mai mare decat impozitul retinut la sursa reprezentant plati anticipate rezulta un impozit de platit in termen de 60 de zile de la primirea deciziei
- daca impozitul final este mai mic decat impozitul retinut la sursa reprezentant plati anticipate rezulta o diferenta de recuperat in termen de 60 de zile de la primirea deciziei.

PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii

La declaratia 200 beneficiarul veniturilor va anexa copii dupa adeverintele de venit eliberate de catre platitorii de venit.

2) stabilirea impozitului pe venit ca impozit final. In acest caz, conform art. 73 alin. (2) din Codul fiscal, impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul platii veniturilor de catre platitorii veniturilor prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului brut din care se deduce cota forfetara de cheltuieli (40%), dupa caz, si contributiile sociale obligatorii retinute la sursa. Impozitul calculat si retinut, in acest caz, reprezinta impozit final.

Astfel, impozitul final = 16%x (Venit Brut - Cheltuieli forfetare - Contributii sociale obligatorii). Impozitul se re?ine la sursa si se plateste la stat de platitorul de venit pana pe 25 a lunii urmatoare celei in care s-a platit venitul.
Beneficiarul veniturilor nu are obligatia de a depune declaratia 200 deoarece impozitul platit in cursul anului este impozit final.

Cheltuiala forfetara a crescut fata de Codul fiscal aplicabil in anul 2015, de la 20% la 40%.
Cota forfetara nu se aplica in cazul exploatarii de catre mostenitori a drepturilor de proprietate intelectuala, precum si in cazul remuneratiei reprezentand dreptul de suita si al remuneratiei compensatorii pentru copia privata. In cazul acestor venituri, venitul net se determina prin scaderea din venitul brut a sumelor ce revin organismelor de gestiune colectiva sau altor platitori de asemenea venituri.
Astfel, venitul net din drepturi de proprietate intelectuala se determina ca diferenta intre venitul brut si comisionul cuvenit organismelor de gestiune colectiva sau altor platitori care, conform legii, au atributii de colectare si de repartizare a veniturilor intre titularii de drepturi, in urmatoarele situatii:
a) venituri din drepturi de proprietate intelectuala transmise prin succesiune;
b) venituri din exercitarea dreptului de suita;
c) venituri reprezentand remuneratia compensatorie pentru copia privata.

Persoanele care obtin venituri din drepturi de proprietate intelectuala, nu au obligatii de completare a Registrului de evidenta fiscala si de conducere a evidentei contabile.

 


Autor: Irina Dumitrescu
Economist
Experienta:
- 7 ani de activitate in domeniul contabilitatii de gestiune si financiara in cadrul unei companii multinationale
Expert contabil, CECCAR BUCURESTI

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Analiza zilei cu Irina Dumitrescu: Impozitul pe veniturile drepturilor de autor in anul 2016":
Rating:

Nota: 3.5 din 4 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • 6 categorii noi de operatiuni vor avea TVA zero de la 1 martie
    • Potrivit unui nou proiect de lege, mai multe operatiuni de livrare vor avea TVA zero de la 1 martie, in cazul in care proiectul va fi aprobat. Totodata, odata cu noul proiect, se propune si majorarea plafonului de TVA de la 220.000 lei la 300.000 lei (circa 85.000 euro). Iata care sunt categoriile de operatiuni pentru care ar urma sa se aplice TVA zero, conform proiectului: Cota redusa de 0% se aplica asupra bazei de impozitare pentru urmatoarele livrari de bunuri si prestari de servicii: a)...» citeste mai departe aici

  • Creante neincasate si eliminate prin planul de reorganizare. Ce cheltuieli se deduc?
    • In analiza de mai jos, avem situatia in care societate comerciala A, parte afiliata a societatii B, are creante (clienti neincasati) fata de societatea B. Societatea B se afla in inolventa conform Legii 85/2006. I se aproba un plan de reorganizare conform caruia creantele societatii A nu se vor putea achita vreodata. Stabilim ce trebuie sa faca societate A pentru a asigura o imagine fidela a patrimoniului, daca sunt deductibile cheltuielile cu anularea acestor creante, precum si in ce fel se...» citeste mai departe aici

  • Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar
    • Redam mai jos Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar pe anul 2017 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. nr. 126 din 16/02/2017. Art. 1. - Prezenta lege aproba plafoanele unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar, potrivit dispozitiilor art. 26 alin. (2) si art. 29 alin. (1) din Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicata. Art. 2. - (1) Plafonul soldului bugetului general consolidat, exprimat ca...» citeste mai departe aici

  • Firmele pot emite cereri de finantare nerambursabila. Ce conditii trebuie indeplinite?
    • Intreprinderile mici si mijlocii pot aplica, incepand de azi, pentru finantare nerambursabila cuprinsa intre 200.000 euro si 1 milion de euro. Ajutorul nerambursabil, cuprins intre 200.000 de euro si 1 milion de euro, se acorda ca ajutor nerambursabil firmelor pentru investii in active corporale noi, construirea si extinderea spatiilor de productie, dotari diverse, investitii in realizarea de instrumente de comercializare online. Obiectivul prezentei masuri de sprijin il reprezinta imbunatatirea...» citeste mai departe aici

  • Retur bunuri in garantie din UE. Masuri de simplificare pentru TVA. Ce inregistrari contabile se fac?
    • O societate comerciala vinde produse finite in UE. Produsele au si garantie. In cazul in care produsele se defecteaza, clientul extern le returneaza si furnizorul le va inlocui. Cand produsele se intorc au nota de retur, dar clientul extern plateste factura catre furnizorul din Romania mai putin cu valoarea produselor returnate. Vom vedea care sunt inregistrarile contabile la furnizorul din Romania si care este tratamentul fiscal in ce priveste TVA-ul. De asemenea, vom vedea care este documentul...» citeste mai departe aici

  • Romania a sustinut masurile de combatere a evaziunii fiscale in cadrul ECOFIN
    • Ministrul finantelor publice, Viorel stefan, a sustinut pozitia Romaniei in cadrul Consiliului pentru Afaceri Economice si Financiare al Uniunii Europene (ECOFIN) la reuniunea din 21 februarie a.c., consacrata in principal tematicii combaterii evaziunii fiscale. Primul punct pe agenda discutiilor l-a reprezentat propunerea de modificare a directivei Consiliului (UE) 2016/1164 in ceea ce priveste tratamentele neuniforme ale elementelor hibride care implica tari terte (ATAD 2). Propunerea face...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.