Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Anulare creante debitori. Ce inregistrari contabile facem?

18-Nov-2015
6210

In cazul de mai jos, discutam despre o societate cu debitori de la care nu mai poate recupera sume de bani. Date fiind aceste conditii, vom vedea daca societatea poate anula creantele in situatia in care clientii sunt firme in functiune, iar creantele sunt prescrise.

De asemenea, vom vedea ce note contabile se fac, precum si care sunt cheltuielile deductibile. In plus, stabilim daca poate anula creantele daca firmele sunt in insolventa, dar societatea nu a formulat declaratie de creanta. In caz afirmativ, vom vedea care sunt aspectele contabile si posibilitatea de deductibilitate. Mentionam ca in ambele situatii societatea a constituit provizioane, deductibile 30%, la 270 zile de intarziere.

 

In situatia in care sunt prescrise, creantele pot fi scoase din evidenta contabila, dar exista obligatia de a demonstra ca au fost luate masurile legale pentru incasarea acestora, aspect reglementat la pct. 328 din OMFP 1802/2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate.

In prima etapa, in client incert sau in litigiu se inregistreaza in contabilitate prin formula:
4118 "Clienti incerti sau in litigiu" = 4111 "Clienti"

concomitent cu constituirea provizioanelor:
6814 = 491 creantelor

Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Vezi detalii
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii
Capcanele comertului online
Capcanele comertului online
Vezi detalii

"Cheltuieli de exploatare privind ajustarile "Ajustari pentru deprecierea


pentru deprecierea activelor circulante" creantelor"

Provizioanele astfel constituite sunt cheltuieli deductibile in limita a 30%, diferenta de 70% fiind cheltuiala nedeductibila in cazul unei persoane juridice platitoare de impozit pe profit.

In a doua etapa, pentru stingerea creantei, se efectueaza inregistrarea contabila
654 = 4118
"Pierderi din creante "Clienti incerti sau in litigiu"
si debitori diversi"

In acest caz, cheltuiala astfel inregistrata este nedeductibila d.p.d.v. fiscal la determinarea profitului impozabil, fiind considerata cheltuiala deductibila doar valoarea provizionului constituit in limita a 30% din valoarea creantei. Deci, suma inregistrata in debitul contului 654 reprezinta cheltuiala nedeductibila d.p.d.v. fiscal.

Am in vedere prevederile art. 21 alin. (4) lit. o) conform carora sunt nedeductibile pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor creantelor incerte in alte situatii decat cele prevazute la art. 21 alin. (2) lit. n) " o) pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor incerte sau in litigiu, neincasate, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 22, precum si pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor incerte sau in litigiu, neincasate, in alte situatii decat cele prevazute la art. 21 alin. (2) lit. n).

In aceasta situatie, contribuabilii care scot din evidenta clientii neincasati sunt obligati sa comunice in scris acestora scoaterea din evidenta a creantelor respective, in vederea recalcularii profitului impozabil la persoana debitoare, dupa caz;"

Art. 21 alin. (2) lit. n) se refera la urmatoarele 4 situatii posibile pentru scoaterea din evidenta a creantelor neincasate:
1. inchiderea procedurii de faliment a debitorilor pe baza hotararii judecatoresti;
2. decesul debitorului si nerecuperarea creantei de la mostenitori;
3. dizolvarea debitorului daca acesta este o societate cu raspundere limitata cu
asociat unic;
4. inregistrarea de catre debitor a unor dificultati financiare majore care ii
afecteaza intreg patrimoniul;

Asa cum se impune prin textul de lege, scoaterea din evidenta a creantelor trebuie comunicata si persoanei impozabile debitoare, obligata sa supuna impozitarii datoria anulata de catre furnizor. Comunicarea se efectueaza doar catre debitorii persoane juridice care functioneaza.

La momentul anularii datoriei prin formula contabila 654 = 4118 , provizionul constituit se reia pe venituri. Anularea provizionului inregistrat initial se efectueaza prin formula contabila:
491 = 7814
"Ajustari pentru deprecierea "Venituri din ajustari pentru
creantelor - clienti" deprecierea activelor circulante"

Veniturile inregistrate in creditul contului 7814 sunt impozabile in limita provizionului constituit initial (30%) deoarece cheltuiala aferenta a fost deductibila, iar diferenta de 70% este considerata venit neimpozabil deoarece este aferent cheltuielilor de 70% considerate nedeductibile la momentul constituirii provizionului.

Creantele neincasate, prescrise, neconfirmate de catre debitori se scot din evidenta periodic dupa inventarierea anuala a acestora, la propunerea comisiei de inventariere.

In alta ordine de idei, trebuie retinut faptul ca suma inregistrata in debitul contului 654 cuprinde si TVA deoarece in lipsa unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile nu se poate efectua ajustarea bazei de impozitare a TVA in conformitate cu prevederile art. 138 lit. d) "in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila;".

Deci, pentru clientii declarati in insolventa se poate ajusta baza de impozitare a TVA numai daca exista o hotarare definitiva si irevocabila. Dupa inchiderea procedurii de insolventa se poate efectua ajustarea bazei de impozitare a TVA in conformitate cu prevederile art. 138 lit. d) din Codul fiscal: "Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, cu modificarile si completarile ulterioare, hotarare ramasa definitiva si irevocabila;".

Pentru ajustarea TVA se emite o factura cu sumele inscrise cu semnul minus (baza de impozitare, TVA, total suma). Obligativitatea emiterii unei facturi pentru ajustarea bazei de impozitare a TVA rezulta din prevederile articolului 159 "Corectarea documentelor" alineatul 2 din Codul fiscal prin care se face precizarea "In situatiile prevazute la art. 138 furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi sau alte documente, cu valorile inscrise cu semnul minus, cand baza de impozitare se reduce ……care vor fi transmise si beneficiarului, cu exceptia situatiei prevazute la art. 138 lit. d).". Prin litera d) este permisa ajustarea "in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului.".

Reducerea bazei de impozitare se efectueaza la nivelul sumei neincasate inregistrate in soldul debitor al contului 4118 existent la data inceperii formalitatilor de declarare in stare de faliment a clientului.

Pe factura astfel emisa se face referire la factura initiala si se inscrie mentiunea "ajustare baza de impozitare".

Astfel, prin ajustarea bazei de impozitare a TVA se recupereaza, de la bugetul de stat, suma TVA colectata, dar neincasata de la client. Valoarea facturii de ajustarea se evidentiaza cu semnul minus in jurnalul pentru vanzari si se raporteaza cu semnul minus la randul de regularizari T.V.A. colectata din decontul de T.V.A. cod 300, la randul 16 denumit " Regularizari taxa colectata". Ajustarea sumei TVA colectate ca efect a reducerii bazei de impozitare se inregistreaza d.p.d.v. contabil prin formula 4427 = 4118.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Anulare creante debitori. Ce inregistrari contabile facem?":
Rating:

Nota: 3.5 din 6 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Cum se pot evita problemele generate de o acuzatie de aparenta evaziune fiscala
    • Noul Cod de Procedura Fiscala, intrat in vigoare pe 1 ianuarie 2016, permite "criminalizarea" litigiilor fiscale, adica posibilitatea ca organele fiscale sa considere evaziune fiscala sau frauda fiscala aplicarea unui tratament fiscal diferit fata de cel avut in vedere de organul fiscal. Practica judiciara recenta a organelor de urmarire penala confirma tendinta acestora de a considera ca s-a savarsit o infractiune de evaziune fiscala ori de cate ori regimul fiscal al unei cheltuieli...» citeste mai departe aici

  • 32 documente oficiale ANAF vor fi trimise electronic
    • Va informam ca Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice a aprobat ordinul nr. 3097/2016 pentru aplicarea prevederilor art. 46 alin. (8) si ale art. 47 alin. (9) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, potrivit caruia 32 de acte administrative si fiscale emise de Fisc pot fi primite de contribuabili prin e-mail, fax sau printr-o alta platforma online. De luni, 5 decembrie, contribualilii pot primi de la Fisc documente si in varianta electronica sau pe fax....» citeste mai departe aici

  • Se pregatesc noi masuri impotriva evaziunii fiscale
    • Ministrii de Finante din Uniunea Europeana au discutat saptamana aceasta, la Bruxelles, despre combaterea evaziunii fiscale, in special despre masurile de stopare a practicilor prin care societatile exploateaza neconcordantele dintre sistemele fiscale ale statelor membre si cele ale tarilor terte, pentru a se sustrage de la plata impozitelor. Subiectul va fi si pe agenda presedintiei malteze, pentru a se ajunge la un acord asupra propunerii de directiva. "Apreciem si sustinem propunerea Comisiei...» citeste mai departe aici

  • Imprumuturi acordate. Aflam de la un auditor financiar cu experienta care sunt implicatiile fiscale!
    • Avem urmatorul exemplu: o persoana fizica, asociat in cadrul unei societati comerciale, imprumuta suma de 175.000 euro pe care ii depune direct in contul unui creditor al societatii imprumutate. In contractul de imprumut se prevede ca durata imprumutului este de 6 ani, iar nivelul dobanzii este de 456.000 euro. Dobanda este foarte mare, ea depaseste cu mult nivelul dobanzii de pe piata. Vom vedea care sunt implicatiile fiscale pentru societate, cat si pentru persoana fizica (asociatul care a...» citeste mai departe aici

  • Reguli importante actuale privind deductibilitatea amortizarii fiscale
    • Retineti, in primul rand, ca pentru mijloacele fixe amortizabile, deducerile de amortizare se determina fara a lua in calcul amortizarea contabila. * Pentru mijloacele de transport de persoane care au cel mult 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, din categoria M1, astfel cum sunt definite in Reglementarile privind omologarea de tip si eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere, precum si omologarea de tip a produselor utilizate la acestea - RNTR 2, aprobate prin...» citeste mai departe aici

  • Infiintare punct de lucru. Ce regim fiscal se aplica si ce procedura urmam?
    • In randurile de mai jos, cazul pe care vi-l propunem azi se refera la o firma cu sediu social intr-un judet care efectueaza import de marfuri in alt judet unde nu are deschis punct de lucru, dar are incheiat un contract de prestari servicii cu o firma specializata in domeniu. Firma asigura efectuarea urmatoarelor servicii: formalitati vamale, descarcare, incarcare in mijloace auto. Toata marfa care se importa in respectiva locatie este livrata la un singur client in baza unui contract de...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.