Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Anulare din oficiu a inregistrarii in scop de TVA. Consecinte si tratament contabil-fiscal

02-Apr-2013
18850

Vom analiza mai jos cazul unei microintreprinderi (platitoare de TVA trimestrial) careia i se suspenda CIF incepand cu data de 01.02.2013 ca urmare a nedepunerii deconturilor de TVA pe semestrul anterior.



In lunile februarie si martie toate livrarile s-au facturat cu TVA (nestiindu-se ca a fost anulat CIF-ul). Vom vedea cum va proceda societatea in situatia data si care vor fi implicatiile fiscale privind atat societatea in cauza, cat si societatile care au efectuat achizitii de la aceasta firma.

Se mentioneaza ca societatea are un stoc de marfa (la pret de achizitie) la data de 01.02.2013 de 15.000 lei. Evidenta gestiunii se tine la pret de achizitie.

Solutia consultantului:

Situatiei cu care va confruntati ii sint aplicabile prevederile urmatoarelor dispozitii legale, in ceea ce priveste firma dvs, legate de TVA, intrucat fata de
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii
impozitul pe veniturile microintreprindeilor nu sunt generate situatii deosebite:
- art. 11 alin. (11^3) din Codul fiscal ;
- art. 153 alin. (9) litera d) din Codul fiscal ;
- art. 153 alin. (9^1) litera c) din Codul fiscal ;
- art. 156^3 alin. (10) din Codul fiscal , in baza caruia a fost dat OPANAF 418 din 19 martie 2012 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (311) "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 153 alin. (9) lit. a)-e) din Codul fiscal ";
- art 1 din OPANAF nr. 3596 din 19 decembrie 2011 privind declararea livrarilor/prestarilor si achizitiilor efectuate pe teritoriul national de persoanele înregistrate în scopuri de TVA si pentru aprobarea modelului si continutului declaratiei informative privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA - pentru nedepunerea declaratiei 394;
- art. 148 alin. (1) litera c) din codul fiscal si punctul 53 alin. (10) din norme - pentru efectuarea ajustarii mijloacelor fixe (altele decit bunurile de capital)
- art. 149 alin. (4) litera a) punctul 1 din codul fiscal si punctul 54 alin. (6) din norme;
- art. 219 alin. (1) litera b) si art. 219 alin. (2) litera d) din codul de procedura fiscala ;
- OPANAF 640/2012 pentru aprobarea declaratiei 307 "Declaratie privind sumele rezultate din ajustarea taxei pe valoarea adaugata ".

Pe scurt, din dispozitiile legale rezulta urmatoarele:

- incepind cu data de 01.02.2013 nu trebuia sa mai emiteti facturi cu TVA;
- incepind cu data de 01.02.2013 firma nu mai are dreptul la deducerea TVA de pe facturile primite (se comporta ca un neplatitor care achizitioneaza de la platitori);
- odata emise facturile cu TVA, dupa data anularii codului in scop de TVA, acest TVA trebuie declarat si platit la bugetul de stat;

- declararea acestuia se face prin completarea si depunerea declaratiei 311, doar pentru TVA colectata, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a intervenit exigibilitatea taxei, pentru perioada incepind cu data de la care firma a fost scoasa de la platitori de TVA si data la care ati fost instiintati de acest lucru; deci, dupa ce ati luat la cunostinta de faptul ca firmei i s-a anulat codul de TVA, nu trebuie sa mai emiteti facturi cu TVA si, bineinteles, nu trebuie sa deduceti TVA de pe facturile primite;

- plata TVA colectata in perioada de dupa anularea codului (neafectata de TVA din facturile primite) se face in IBAN normal de TVA;
- la data de 01.02.2013 sau la data la care ati luat la cunostinta de anularea codului de TVA, trebuie sa efectuati ajustarile de taxa dedusa pentru bunurile si serviciile aflata in sold la data anularii codului; aceste ajustari se efectuaeza pentru mijloace fixe si bunuri de capital (despre care nu mentionati ca le-ati detine in sold), stocuri (asa cum mentionati in intrebare), sold cont 471 etc;
- rezultatele ajustarii trebuie declarate in declaratia 307; de semenea, TVA rezultat din ajustare trebuie platit la bugetul de stat;
- daca doriti sa reveniti la platitor de tva, veti depuse declaratia 099 "Cerere de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, potrivit art.153 alin.(9^1) lit. b) - d) din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare" (OPANAF 1436/2012);
- nu in ultimul rind, trebuie depuse deconturile de TVA pentru perioada in care nu au fost depuse, cu plata unei amenzi;
- nu veti depune declaratia 394, incepind cu data de 01.02.2013, deoarece firma nu mai este inregsitrata in scop de TVA de la aceasta data.

Concret:
- pentru perioada 01.02.2013 pina la data la care ati luat la cunostinta de anularea codului de TVA:
> daca ati dedus TVA de pe facturile de la furnizori - ori refaceti inregistrarile aferente acelor facturi, fara deducerea TVA, si inregistrarea TVA in valoarea bunurilor / serviciilor aferente, ori stornati TVA deductibila si o inregistrati in valoarea acestora;

Exemplu:
- 371 = 401
4426 = 401
- revenire asupra inregistrarii initiale:
341 = 401 - cu valoarea integrala din factura
sau
- stornarea ulterioara a TVA dedusa:
4426 = 401 - cu suma in rosu a TVA
371 = 401 cu aceeasi suma in negru
- refacerea descarcarii din gestiune acestor marfuri, daca au fost deja vindute, in sensul ca in costul marfurilor (in contul 607) se va inregistra si tva.
sau
- 628 = 401
4426 = 4426
- revenire asupra inregistrarii initiale:
628 = 401 cu toata suma din factura
sau
- stornarea ulterioara a TVA dedusa:
4426 = 401 - cu suma in rosu a TVA
628 = 401 cu aceeasi suma in negru.

> daca s-a colectat TVA - acesta ramine colectat si se va declara, ca baza si TVA, prin declaratia 311, depusa pina in 25.04.2013; aceasta TVA se va plati in contul IBAN de TVA pina la aceeasi data;
Exemplu:
411 = 707 1.000 lei
411 = 4427 240 lei
Sumele de 1.000 lei si 240 lei se vor inscrie pe rindul 1, coloanele "Baza impozabila" si "TVA de plata" din declaratia 311.

La data de 01.02.2013 trebuia facuta ajustare la TVA dedusa pentru stocul de marfa, iar TVA astfel rezultat trebuia declarat in ultimul de cont de taxa depus pina la 25.03.2013. Deoarece aceasta ajustare nu s-a efectuat la acea data, in martie 2013 veti face ajustarea la TVA aferenta stocului de marfa, iar rezultatul ajustarii (TVA de plata ) se va declara prin declaratia 307, care se depune pina in 25.04.2013, in care se va bifa casuta din capitolul III corespunzatoare "anularii codului de inregistrare in scopuri de TVA conform art.153 alin. (9) lit a) - e) sau lit. g) din Codul fiscal ". Suma TVA rezultata din ajustare se va trece pe rindul de TVA din aceasta declaratie, pentru tip operatiune C "in cazul anularii codului de inregistrare in scopuri de TVA conform art.153 alin. (9) lit a) - e) sau lit. g) din Codul fiscal ".

Exemplu:

- stoc marfa la pret de achizitie de 15.000 lei;
- ajustarea TVA = 15.000 lei * 24% (se aplica cota de TVA in vigoare la data achizitiei marfurilor - presupunem ca este 24%);
- TVA rezultata din ajustare = 3.600 lei;
- inregistrare in contabilitate: 635 / ajustare TVA = 4426 3.600 lei;
- suma de 3.600 lei se inregistreaza in declaratia 307 pe coloana "TVA" si se achita la bugetul de stat.

In ceea ce ii priveste pe beneficiarii dvs, acestia nu beneficiaza de dreptul de deducere a TVA aferenta achizitiilor respective, chiar daca dvs pe facturi ati mentionat TVA colectata.

Acestia trebuie, la rindul lor, sa-si revizuiasca inregistrarile contabile privind taxa dedusa pentru perioada incepind din 01.02.2013, aferenta chizitiilor de la firma dvs.

Cheltuiala cu marfa sau cu alte servicii achizitioante de la dvs. este deductibila, intrucit dvs nu sinteti declarat inactiv fiscal, astfel incit beneficiarii sa nu aiba drept de deducere a cheltuielilor.

Daca beneficiarii au depus declaratia 394 pentru luna februarie 2013, cu facturile primite de la dvs, ca baza si TVA, atunci acestia trebuie sa refaca si sa depuna o noua declaratie 394 pentru luna februarie 2013, care sa nu mai contina facturile primite de la dvs, considerindu-se ca sint facturi primite de la un neplatitor de TVA (chiar daca dvs ati mentionat, in mod eronat, TVA pe facturile respective).

De asemenea, pentru luna februarie 2013, daca au depus decontul de 300, benefiaciarii vor trebui sa faca regularizare de TVA dedusa pentru aceasta luna, pe care o vor mentiona pe rindul de regularizari taxa dedusa, cu semnul minus, din decontul de TVA depus pentru luna martie 2013. Posibil sa rezulte un TVA de plata pentru luna februarie 2013, care va genera majorari de intirziere.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Anulare din oficiu a inregistrarii in scop de TVA. Consecinte si tratament contabil-fiscal":
Rating:

Nota: 3.71 din 17 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Modificari Codul fiscal: OUG 3/2017, Legea nr. 1/2017 si HG nr. 1/2017
    • In urma cu doar un an, incercam sa ne imaginam viitorul pentru antreprenorii din Romania prin prisma a ceea ce, la momentul respectiv, insemna un nou Cod fiscal. Modificarile fiscale abia intrate in vigoare au fost insa schimbate din nou, facand ca lipsa de predictibilitate fiscala sa isi consolideze iarasi prezenta in mediul de afaceri autohton. La inceputul acestui an, in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 15 si 16 din 6 ianuarie 2017, au fost publicate mai multe acte normative prin care se...» citeste mai departe aici

  • Cota zero de TVA atrage factori de risc. Ce obstacole apar pentru firme daca intra in vigoare?
    • In fata acordarii de TVA zero pentru mai multe categorii de tranzactii (dintre care amintim livrari de cladiri si difuzare publicitate in mass-media), ANAF risca sa se trezeasca in imposibilitatea de a solutiona eficient si in timp util numarul mare de cereri de rambursare TVA la care se asteapta deja consultantii fiscali. Mai mult, asa cum au atras atentia specialisti din domeniul fiscalitatii, masurile propuse recent de liderul PSD, Liviu Dragnea, risca sa atraga dupa sine declansarea unor...» citeste mai departe aici

  • ANAF actualizeaza unele formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale
    • ANAF actualizeaza modelele unor formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale, emise si tiparite prin intermediul Unitatii de imprimare rapida. Totodata, prin acest proiect de act normativ au fost prevazute doua noi modele de formulare, respectiv "Decizie referitoare la obligatiile fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare" si "Notificare privind obligatiile fiscale restante", care vor fi tiparite si transmise debitorilor prin Unitatea de imprimare rapida....» citeste mai departe aici

  • Conventii civile raportate prin D112 in anul 2016. Se depune D 205?
    • In randurile de mai jos, analiza noastra face referire la o societate comerciala care are ca obiect de activitate: Alte forme de invatamant - formarea profesionala a adultilor. Societatea a incheiat pe parcursul anului trecut conventii civile pentru membrii comisiilor de examinare. A retinut un impozit de 16% la suma bruta stabilita prin conventie si a declarat nominal impozitul pentru fiecare persoana prin Declaratia 112. Vom vedea in ce masura societatea are obligatia intocmirii Declaratiei...» citeste mai departe aici

  • Dividendele distribuite unei persoane juridice rezidente stat UE. Ce impozite se achita?
    • In analiza de mai jos, avem ca subiect o societate care obtine profit pe anul 2016 si care are ca asociat unic o persoana juridica din alt stat UE. La repartizarea profitului pe dividende, stabilim ce impozite trebuie platite conform noilor modificari avand in vedere ca asociatul este persoana juridica straina. Din punct de vedere contabil, conform prevederilor pct. 420 si urmatoarele din Omfp nr. 1802/2014, privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale...» citeste mai departe aici

  • IMM-urile pot primi finantare de pana la 1.000.000 de euro
    • Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice a lansat apelul de proiecte nr. POR/102/2/2, aferent Axei prioritare 2 - Imbunatatirea competitivitatii intreprinderilor mici si mijlocii, Prioritatii de investitii 2.2 - Sprijinirea crearii si extinderea capacitatilor avansate de productie si dezvoltarea serviciilor. Obiectivul acestei axe prioritare il reprezinta imbunatatirea competitivitatii economice prin cresterea productivitatii muncii in IMM-uri in sectoarele...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.