Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Anularea codului de inregistrare in scopuri de TVA si monografia contabila. Care sunt consecintele fiscale negative?

23-Dec-2015
20708

Analiza noastra are in vedere situatia in care in luna octombrie 2015 societatea depaseste plafonul de 220.000 lei. Pana in data de 10 noiembrie 2015 aceasta depune declaratiile 010 si 088 pentru inregistrarea ca platitor de TVA (depasire plafonul de 65.000 euro). Incepand cu data de 01.12.2015 devine platitoare de TVA. Pentru luna noiembrie facturile si bonurile emise pentru clientii sai se emit fara TVA.

In urma analizei efectuate de ANAF s-a respins cererea de inregistrare de TVA. Tehnic, vom stabili cum emite societatea facturile si bonurile fiscale pentru clienti sai, in urmatoarele cazuri:

a) Factura incasata cu chitanta, pe factura emisa, codul de identificare fiscala va purta simbolul RO si in coloana de TVA il evidentiem? Chitanta va purta simbolul RO? Care este monografia contabila cu sume?

b) Bonurile fiscale (fara solicitare factura din partea clientului) vor purta simbolul RO si se evidentiaza TVA pe acesta? Care este monografia contabila cu sume?

c) Care este procedura in cazul in care clientul solicita factura pentru bonul fiscal emis? Care este monografia contabila cu sume?

 

Pentru operatiunile efectuate in luna noiembrie 2015 ati procedat corect deoarece societatea continua sa aplice regimul special de scutire pana pe data de 1.12.2015, moment in care devine platitoare de TVA. Este posibil ca societatea sa figureze platitoare de TVA in primele zile ale lunii decembrie 2015, de exemplu, in intervalul 1 – 4 decembrie 2015. In aceasta perioada, persoana impozabila este obligata sa colecteze TVA pentru toate operatiunile taxabile realizate, avand drept sa si deduca suma TVA deductibila inscrisa in facturile primite de la diversi furnizori/prestatori din Romania. In aceasta perioada, societatea intocmeste jurnalele pentru TVA si depune decontul de TVA cod 300, dar si declaratia informativa cod 394 pentru toate tranzactiile efectuate, pe teritoriul Romaniei, cu persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania.

Dupa aceasta perioada, societatea respectiva figureaza ca persoana impozabila al carui cod de TVA este anulat din oficiu, caz in care, suporta consecintele fiscale reglementate prin art. 11 " Prevederi speciale pentru aplicarea Codului fiscal " alin. (1^3) in sensul ca nu beneficiaza de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate, dar este obligata sa plateasca TVA colectata pentru operatiunile taxabile realizate in perioada in care figureaza cu cod TVA anulat.

Pentru operatiunile realizate in aceasta perioada, societatea depune, lunar, un formular cod 311 "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata, datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 153 alin. (9) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal" pentru suma TVA colectata, dar fara a mai depune declaratia informativa cod 394 pentru operatiunile respective, chiar daca au loc tranzactii cu persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA.

Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili
Vezi detalii
Capcanele comertului online
Capcanele comertului online
Vezi detalii

Practic, declaratia cod 394 se completeaza si se depune numai de catre platitorii de TVA inregistrati in scopuri de TVA in Romania care efectueaza tranzactii cu persoane impozabile din Romania, inregistrate in scopuri de TVA. Deci, formularul cod 311 se depune numai pentru luna calendaristica in care se realizeaza operatiuni taxabile pentru care este obligatorie colectarea TVA si plata efectiva a acesteia.

Pentru stabilirea corecta a celor doua perioade distincte (perioada in care figureaza cu cod valid TVA si perioada in care figureaza cu cod TVA anulat), este recomandabil sa consultati Registrul persoanelor impozabile al carui cod de TVA este anulat din oficiu.

Trebuie retinut faptul ca o persoana impozabila al carui cod de TVA este anulat din oficiu, nu poate aplica regimul special de scutire prevazut la art. 152, aspect reglementat, in mod expres prin art. 153 alin. (9^1), ultimul paragraf
" Persoanele impozabile aflate in situatiile prevazute de prezentul alineat nu pot aplica prevederile referitoare la plafonul de scutire pentru mici intreprinderi prevazut la art. 152 pana la data inregistrarii in scopuri de TVA, fiind obligate sa aplice prevederile art. 11 alin. (1^1) si (1^3). " In acest caz, persoana impozabila nu poate considera ca este neplatitoare de TVA, deoarece, conform legii, are calitatea de "persoana impozabila a carui cod de TVA a fost anulat din oficiu".

Practic, in cazul anularii codului de TVA, pentru luna decembrie 2015 trebuie depuse formulare distincte, respectiv decontul de TVA cod 300 pentru perioada 01 – 4.12.2015 (ipotetic) si declaratia cod 311, pentru perioada 04 - 31.12.2015 deoarece se aplica tratamente fiscale diferite pentru fiecare din cele doua perioade din cadrul unei luni calendaristice, fara a fi permisa depunerea declaratiei cod 311 si pentru suma TVA colectata in perioada 01 - 3.12.2015 (inclusiv).

 Dupa anularea codului de TVA, societatea nu mai poate utiliza conturile 4426, 4427, 4424 si 4423, suma TVA colectata fiind inregistrata prin creditul contului 446 analitic distinct, in corespondenta cu debitul contului 635 analitic distinct. Pe factura emisa, furnizorul/prestatorul trebuie sa inscrie o mentiune cu privire la anularea codului, de exemplu art. 153 alin. (9) lit. h), pentru atentionarea cumparatorului/beneficiarului.

Furnizorul/prestatorul trebuie sa cunoasca faptul ca beneficiarul bunurilor vandute sau a serviciilor prestate nu poate beneficia de exercitarea dreptului de deducere a sumei TVA colectate, inscrise in factura emisa de furnizorul/prestatorul al carui cod de TVA este anulat din oficiu, aspect reglementat in mod expres prin art. 11 alin. (1^4) "Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la contribuabilii persoane impozabile stabilite in Romania, carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 153 alin. (9) lit. b) - e) si h) si au fost inscrisi in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 153 a fost anulata, nu beneficiaza de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective,…. "

In niciuna din situatiile prezentate de dvs. nu se inscrie simbolul RO pe documentele emise (factura si chitanta) deoarece persoana impozabila emitenta figureaza cu codul TVA anulat din oficiu conform inscrierii din Registrul persoanelor al carui cod de TVA este anulat din oficiu. Suma TVA trebuie inscrisa distinct, in coloana de TVA, astfel incat, in eventualitatea unei inspectii fiscale sa se constate faptul ca persoana impozabila cu cod de TVA anulat din oficiu a colectat TVA, caz contrar, exista riscul ca organul de control sa stabileasca diferente suplimentare de plata TVA. Este recomandabil ca pe factura emisa sa se inscrie si mentiunea "art. 153 alin. (9) lit. h) " astfel incat beneficiarul inregistrat in scopuri de TVA sa fie atentionat asupra faptului ca nu isi poate exercita dreptul de deducere a sumei TVA colectate de furnizor/prestator prin factura emisa.

D.p.d.v. contabil, va recomand urmatoarele inregistrari ale documentelor justificative emise:
- factura, de exemplu in valoare totala de 3.100 lei, inclusiv TVA (baza de impozitare 2.500 lei si TVA 600 lei):
4111 = 707 3.100 lei
"Clienti" "Venituri din vanzarea marfurilor"

- obligatia de plata a sumei TVA colectate:
635 = 446 600 lei
"Cheltuieli cu alte impozite, "Alte impozite, taxe si
taxe si varsaminte asimilate" varsaminte asimilate"
(analitic distinct) (analitic distinct)

Asa cum se poate constata, desi este inscrisa distinct pe factura, suma TVA colectata nu se inregistreaza in evidenta contabila prin creditul contului 4427.
- incasarea valorii facturii de la client:
5121 = 4111 3.100 lei
"Conturi la banci in lei" "Clienti"

sau
5311 = 411 3.100 lei
"Conturi la banci in lei" "Clienti"

- virarea sumei TVA colectate bugetului de stat, evidentiata in formularul cod 311:
446 = 5121
"Alte impozite, taxe…." "Conturi la banci in lei"

Pentru a evita consecintele fiscale negative reglementate prin art. 11 alin. (1^3) si alin. (1^4), este recomandabil ca persoana impozabila sa solicite reinregistrarea in scopuri de TVA conform Procedurii de inregistrare, la cerere, in scopuri de taxa pe valoarea adaugata potrivit prevederilor art. 153 alin. (9^1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare reglementate prin O.P.A.N.A.F. nr. 18 din 7 ianuarie 2015.

In ceea ce priveste bonurile fiscale, va recomand, de asemenea, ca suma TVA colectata sa fie evidentiata distinct, dar fara a inscrie pe bon simbolul RO. De exemplu, pe bon se poate inscrie valoarea totala a bunului, cu mentiunea "din care TVA …..lei" Pentru inregistrarea contabila a bonurilor, va recomand inregistrari contabile similare facturii:
5311 = 707 58 lei
"Casa " "Venituri din vanzarea marfurilor "

concomitent cu obligatia de plata a sumei TVA colectate, inscrise pe bon ("din care TVA …..lei":
635 = 446 11,22 lei
"Cheltuieli cu alte impozite, "Alte impozite, taxe si
taxe si varsaminte asimilate" varsaminte asimilate"
(analitic distinct) (analitic distinct)

Cheltuiala inregistrata in debitul contului 635 este deductibila d.p.d.v. fiscal la determinarea profitului impozabil deoarece este aferenta veniturilor impozabile inregistrate in creditul contului 707.

 In situatia in care clientul solicita factura pentru bonul fiscal primit, vanzatorul emite o factura conform precizarilor mentionate anterior, adica: inscrie distinct suma TVA, urmata de mentiunea "art. 153 alin. (9) lit. h) Legea nr. 571/2003".

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Georgeta Serban Matei - Consultant fiscal si expert contabil

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Anularea codului de inregistrare in scopuri de TVA si monografia contabila. Care sunt consecintele fiscale negative?":
Rating:

Nota: 3.74 din 31 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • OUG 84/2016 si noul Cod fiscal: Firmele pot deduce TVA din 2017 pentru perioadele cu cod TVA anulat
    • Odata cu noile reglementari privind codul de TVA aduse de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 84/2016 (OUG 84/2016) pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal, va prezentam aspectele esentiale de care sa tineti cont din 2017. Astfel, ca modificare principala, retineti ca persoanele impozabile pot refactura, din 2017, cu TVA catre clienti vanzarile realizate in perioada in care codul de TVA era anulat. Astfel, se schimba regulile privind deducerea TVA in...» citeste mai departe aici

  • 32 documente oficiale ANAF vor fi trimise electronic
    • Va informam ca Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice a aprobat ordinul nr. 3097/2016 pentru aplicarea prevederilor art. 46 alin. (8) si ale art. 47 alin. (9) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, potrivit caruia 32 de acte administrative si fiscale emise de Fisc pot fi primite de contribuabili prin e-mail, fax sau printr-o alta platforma online. De luni, 5 decembrie, contribualilii pot primi de la Fisc documente si in varianta electronica sau pe fax....» citeste mai departe aici

  • Plata impozit pe profit si CASS aferent: Termen-limita 15 decembrie
    • Pana joi, 15 decembrie 2016, contribuabilii obligatia sa efectueze plata celei de a doua rate de 50% din impozitul pe veniturile din activitati agricole impuse pe baza de norme de venit, precum si a contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS) aferente acestor venituri, pentru anul 2016. Contribuabilii care realizeaza venituri de aceasta natura datoreaza impozit de 16% si contributie de asigurari sociale de sanatate, in cota de 5,5% asupra venitului stabilit pe baza normelor anuale de...» citeste mai departe aici

  • Noul Regulament General de Protectia Datelor si modificarile valabile din 2018
    • La inceputul anului in curs au fost publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene cele doua acte normative care compun pachetul legislativ privind protectia datelor la nivelul Uniunii Europene: - Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), - Directiva (UE) 2016/680 referitoare la...» citeste mai departe aici

  • Comert cu ridicata. Ce documente solicita ANAF la un control inopinat?
    • Va prezentam mai jos principalele documente solicitate in timpul controlului operativ si inopinat, desfasurat la contribuabilii din domeniul comertului cu ridicata. Avem astfel urmatoarele documente care trebuie prezentate OBLIGATORIU: 1. Atestat pentru distribuitie si comercializare angro de bauturi alcoolice si/sau tutun prelucrat (daca este cazul) 2. Documente care atesta provenienta marfurilor si de evidenta gestionara, care pot fi: - facturi/facturi externe (invoice) - avize de insotite a...» citeste mai departe aici

  • Scutirea de la plata a impozitului pe profitul reinvestit. Cum procedam pentru a beneficia de facilitate?
    • In cazul urmator, societatea (platitoare de impozit profit trimestrial pe baza de calcule efective) are profit contabil si fiscal in primele 3 trimestre cumulat in suma de 1.000.000 lei. Nu a facut investitii in primele 3 trimestre si a inregistrat impozit profit in suma de 160.000 lei. Trimestrul IV luat separat se incheie pe zero profit sau pierdere atat brut cat si fiscal. In trimestrul IV se achizitioneaza si se pune in functiune un utilaj de 50.000 lei. Stabilim daca firma beneficiaza de...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.