Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Apararea datelor fiscale ale contribuabilului: exceptia

15-Mar-2011
1605
Potrivit Codului de procedura fiscala, functionarii publici din cadrul organului fiscal, inclusiv persoanele care nu mai detin aceasta calitate, sunt obligati, in conditiile legii, sa pastreze secretul asupra informatiilor pe care le detin ca urmare a exercitarii atributiilor de serviciu.

Aceasta este regula. Insa, tot potrivit Codului de procedura fiscala, de la asigurarea secretului cu privire la informatiile mentionate anterior se acorda derogare in urmatoarele situatii :

a) informatiile sunt necesare autoritatilor publice, in scopul determinarii obligatiilor datorate conform legii;

Exemplu: Inspectorul fiscal are ca obligatie sa furnizeze organului fiscal informatiile pentru determinarea unor obligatii fiscale.

b) autoritatilor fiscale ale altor tari, in conditii de reciprocitate in baza unor conventii;
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Vezi detalii
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
Preturi de Transfer - Curs video
Preturi de Transfer - Curs video
Vezi detalii

Exemplu: Conform conventiei incheiate de Romania cu un alt stat se precizeaza ca se va face schimb de informatii cu privire la veniturile salariale realizate de rezidentii unui stat in celalalt stat pentru a se asigura si impunerea in statul de rezidenta. Astfel daca un rezident al Romaniei obtine in celalalt stat venituri din salarii va primi informatii despre cuantumul acestora si despre impozitul retinut, urmand a tine cont de aceste informatii in determinarea impozitului pe salarii si in Romania.

c) autoritatilor judiciare competente.

Exemplu: In cazul in care se doreste stabilirea cuantumului pensiei alimentare pentru un copil aflat in intretinerea unuia din soti, iar celalalt sot nu furnizeaza informatii despre nivelul veniturilor sale, judecatoria poate solicita aceste informatii organelor fiscale.

d) alte cazuri stabilite prin lege.

Spre exemplu, intr-o speta , reclamanta SC ?M.R." SA a chemat in judecata pe parata Directia Generala a Finantelor Publice (D.G.F.P.) Constanta, pentru refuzul acesteia de a-i comunica in termenul stabilit de Legea nr. 544/2001 documentele solicitate prin adresa nr. 126 din 10 martie 2003 si de a-i transmite raspunsul privind solutionarea reclamatiei administrative formulate la 2 aprilie 2003.

In motivarea cererii, reclamanta a aratat ca in urma controlului efectuat de inspectorii D.G.F.P. Constanta in perioada 20 februarie 2003 - 28 februarie 2003 s-a incheiat procesul-verbal de control din 28 februarie 2003, din cuprinsul caruia a rezultat ca documentele care au stat la baza acestuia sunt in realitate adresele nr. 2.909 din 19 februarie 2003 si nr. 1.967 din 21 februarie 2003.

Prin sentinta civila nr. 401 din 4 noiembrie 2003, Tribunalul Constanta a respins plangerea formulata de reclamanta ca fiind neintemeiata, caci, prin adresa nr. 4.702 din 13 mai 2003, parata a raspuns solicitarii formulate de reclamanta prin adresa nr. 3741 din 14 martie 2003, in sensul ca inscrisurile solicitate nu contin informatii de interes public.

Impotriva acestei hotarari a declarat recurs in termen SC ?M.R." SA, criticand-o ca fiind nelegala, instanta de fond respingand cererea fara a analiza toate argumentele invocate, facand si o apreciere eronata asupra aplicarii dispozitiilor Legii nr. 544/2001.

Recursul s-a considerat nefondat si, pe cale de consecinta, a fost respins.
in conformitate cu prevederile art. 2 lit. b) din Legea nr. 544/2001, prin informatie de interes public se intelege orice informatie care priveste activitatile sau rezulta din activitatile publice sau institutiile publice, indiferent de suportul ori de forma sau de modul de exprimare a informatiei.

Adresele solicitate de catre reclamanta au fost emise de D.G.F.P Constanta catre D.C.F. Constanta, fiind in realitate ordine de serviciu in baza carora s-a efectuat controlul, astfel ca nu pot fi calificate ca informatii de interes public spre a se putea uzita de procedura prevazuta de Legea nr. 544/2001.

In conditiile in care procesul-verbal de control este susceptibil de a fi contestat in instanta, intr-o procedura speciala - respectiv O.U.G. nr. 13/2001 in vigoare la acel moment- nu se poate sustine cu temei ca reclamanta a fost vatamata in drepturile prevazute de lege, apararile sale urmand a fi valorificate in procedura speciala de contestare a masurilor dispuse cu ocazia controlului.

Retinand aceste considerente, Curtea a apreciat ca hotararea instantei de fond este temeinica si legala, motiv pentru care, in temeiul art. 312 C.proc.civ., se va respinge recursul ca nefondat.

Horatiu Sasu
Jurist si economist
Consultant in afaceri

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Apararea datelor fiscale ale contribuabilului: exceptia":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 9-15 ianuarie 2017
    • ANAF a transmis recent un nou buletin informativ in care a inclus cele mai importante noutati legislative cu incidenta fiscala din intervalul 9-15 ianuarie 2017. 1. Legea nr.2/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal si pentru modificarea Legii nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii (M.Of. nr.36 din 12 ianuarie 2017); 2. Ordinul comun al ministrului comunicatiilor si pentru societatea informationala, ministrului educatiei nationale si cercetarii...» citeste mai departe aici

  • MFP si ANAF extind spatiul privat virtual si pentru persoanele juridice
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala extinde serviciul SPATIUL PRIVAT VIRTUAL (SPV) pentru toti contribuabilii. Astfel, pe langa persoanele fizice, si contribuabilii persoane juridice si entitati fara personalitate juridica pot opta sa primeasca, prin mijloace electronice de transmitere la distanta, acte administrative fiscale emise in forma electronica de organul fiscal central, precum si alte documente, daca acceseaza serviciul SPATIUL PRIVAT VIRTUAL (SPV). La randul lor, contribuabilii...» citeste mai departe aici

  • Sedinta ANAF privind Formularul 088. Deschidere totala a ANAF catre mediul de afaceri
    • Intr-un comunicat recent, se arata ca presedintele ANAF, domnul Bogdan-Nicolae Stan, impreuna cu specialisti ai institutiei au participat in data de 17 ianuarie, la prima sedinta a grupului de lucru care va identifica solutiile pentru posibile probleme generate de eliminarea formularului 088. Cu aceasta prima ocazie, presedintele ANAF a anuntat deschiderea totala a institutiei fata de mediul de afaceri, astfel incat activitatea acesteia sa simplifice interactiunea contribuabililor cu organele...» citeste mai departe aici

  • ANAF: Scoaterea din evidenta vectorului fiscal a impozitului pe constructii se va face la nivel centralizat
    • Persoanele juridice romane, cu exceptia institutiilor publice, institutelor nationale de cercetare-dezvoltare, asociatiilor, fundatiilor si a celorlalte persoane juridice fara scop patrimonial, potrivit legilor de organizare si functionare; persoanele juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania; precum si persoanele juridice cu sediul social in Romania infiintate potrivit legislatiei europene au fost obligati la plata impozitului pe constructii...» citeste mai departe aici

  • Calculul si declararea impozitului pe profit pentru organizatiile nonprofit. Cum procedam?
    • Prin cele ce urmeaza, facem referire la o asociatie care are drept obiect de activitate practicarea medicinei alternative si care inregistreaza in anul 2016 atat venituri din cotizatii si donatii, cat si venituri din predarea cursurilor in domeniu. In cazul in care cheltuielile asociatiei sunt de 1500 lei respectiv veniturile din cotizatii 1000 lei, iar cele din predarea de cursuri de 4000 lei (activitate economica), stabilim daca asociatia datoreaza impozit pe profit pe anul 2016, precum si...» citeste mai departe aici

  • Cifra de afaceri pentru plafon perioada fiscala. Cum procedam privind includerea in plafon a vanzarii de mijloace fixe?
    • In analiza de mai jos, avem o societate care realizeaza venituri brute din: - incasari pe anul 2016 - aproximativ 200.000 lei - vanzari mijloace fixe (apartament) - aproximativ 300.000 lei - plafonul perioada TVA (lunar/trimestru) 2016 = 454.110 lei. Stabilim daca la calculul plafonului TVA de 100.000 euro se includ si veniturile din vanzarea mijloacelor fixe. De asemenea, cu precizarea ca in anul 2016 este cu TVA la trimestru, vom vedea daca pentru anul 2017 este cu TVA lunar. Potrivit art. 322...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.