Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Aplicam termenele de 30 sau 60 zile pentru plata facturilor IMM-urilor?

29-Aug-2014
1214
A fost realizata de catre Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR) in perioada 08-22 august 2014 o consultare care a vizat gradul efectiv de aplicare a Legii nr. 72/2013 privind masurile pentru combaterea intarzierii in executarea obligatiilor de plata a unor sume de bani rezultand din contracte incheiate intre profesionisti si intre acestia si autoritati contractante, sub forma unui sondaj derulat prin intermediul portalului www.immromania.ro, la nivelul membrilor portalului si ai CNIPMMR.

Respondentii acestui sondaj sunt in proportie de 26% microintreprinderi, 61% intreprinderi mici si 11% intreprinderi mijlocii.

Referitor la termenul legal de plata de 60 de zile calendaristice din contractele comerciale dintre societati, s-a mentionat ca in ultimele 12 luni termenul a fost mai mic de 60 zile (76,32% din respondenti) sau de 60 de zile (13,16% din respondenti), rezultand o aplicare a termenului legal in procent de 89,48% din contracte.

Referitor la termenul legal de plata de 30 de zile calendaristice din contractele de achizitie publica, incheiate cu autoritati/institutii publice, s-a mentionat ca in ultimele 12 luni termenul a fost de 30 zile (45,35% din respondenti), rezultand o incalcare a termenului legal in procent de 54,65 % din contracte.

Referitor la termenul efectiv de plata a facturilor din contractele comerciale dintre societati, s-a mentionat ca in ultimele 12 luni termenul a fost mai mic de 60 zile (47,37% din respondenti), rezultand o incalcare a termenului legal in procent de 50% din cazuri.
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii

Referitor la termenul efectiv de plata a facturilor din contractele de achizitie publica, incheiate cu autoritati/institutii publice, s-a mentionat ca in ultimele 12 luni termenul a fost de 30 zile (28,36% din respondenti), rezultand o incalcare a termenului legal in procent de 69,01% din cazuri.

In ultimele 12 luni, peste 86% dintre respondenti nu au incasat dobanzi penalizatoare si/sau penalitati de intarziere pentru intarzierile platii facturilor in contractele comerciale si peste 92% dintre respondenti nu au incasat dobanzi penalizatoare pentru intarzierile platii facturilor in contractele de achizitie publica.

63% dintre respondenti considera ca partenerii contractuali cu o pozitie dominanta in raport cu statutul de IMM (ex. mari lanturi de magazine, furnizori de materii prime, utilitati, etc.) au impus in contracte clauze abuzive insa 42% dintre acestia nu au solicitat in instanta anularea clauzelor abuzive, intrucat procedura este foarte greoaie.

26,31% dintre respondenti au incasat efectiv creantele de la data introducerii procedurii ordonantei de plata in termen de pana la 30 zile si respectiv 60 zile.

92% dintre respondenti considera ca Legea nr. 72/2013, care instituie termene legale de plata si dobanzi penalizatoare NU este pusa efectiv in aplicare, iar 87% sunt de parere ca aceasta trebuie imbunatatita.

Propunerile CNIPMMR privind aplicarea legii 72/2013

Raportat la analizele si sondajele realizate de CNIPMMR, potrivit "Cartei albe a IMM-urilor din Romania 2014" si sondajului recent realizat, neplata la timp a facturilor in contractele de achizitie publica a ramas printre dificultatile majore din activitatea IMM-urilor, fiind inregistrata o imbunatatire doar cu 1,28 puncte procentuale, raportat la anul trecut, iar pentru intarzierile in incasarea facturilor dintre societati (comerciale) a fost inregistrata o imbunatatire cu 3,36 puncte procentuale, raportat la anul trecut.

CNIPMMR atrage atentia asupra gradului foarte ridicat de neaplicare de catre instititiile/autoritatile publice a prevederilor Legii nr. 72/2013 privind masurile pentru combaterea intarzierii in executarea obligatiilor de plata a unor sume de bani rezultand din contracte incheiate intre profesionisti si intre acestia si autoritati contractante, peste 54% din contractele de achizitie publica avand prevazut un termen mai mare decat termenul legal de 30 de zile, in peste 69% din cazuri, nefiind efectiv platite facturile furnizorilor/prestatorilor/executantilor de lucrari in termenul legal, iar in peste 92% din cazurile intarzierilor la plata nefiind incasate dobanzi penalizatoare, desi erau obligatorii.

Pentru asigurarea aplicarii efective a prevederilor Legii nr. 72/2013, CNIPMMR propune:

Masuri bugetare:
Prevederea in bugetul de stat a sumelor necesare pentru implementarea prevederilor Legii nr. 72/2013 (pentru asigurarea platii facturilor din contractele de achizitie publica in termen de 30 de zile);

Prevederea in bugetul de stat a sumelor necesare rezolvarii problemei arieratelor inregistrate pana in prezent (pentru asigurarea platii facturilor restante din contractele de achizitie publica);

Crearea unui "credit-pod" special, la nivel national, pentru a finanta temporar, cheltuielile din contractele publice ale autoritatilor si institutiilor publice, inclusiv a autoritatilor locale, in cazul problemelor de cash flow, cu incadrarea in bugetul aprobat.


Masuri administrative:
organizarea unei dezbateri cu confederatiile patronale reprezentative la nivel national, pentru consultarea acestora si implicarea lor pentru stabilirea masurilor necesare implementarii Directivei;

colaborarea cu confederatiile patronale reprezentative la nivel national pentru monitorizarea aplicarii dispozitiilor respective;

elaborarea de Coduri de bune practici contractuale si de ghiduri care sa faciliteze interpretarea si aplicarea Legii nr. 72/2013;

actiuni de diseminare a informatiilor privind cadrul legal si procedurile de recuperare.


Masuri legislative:
Propuneri de imbunatatire (completare/modificare) a cadrului legal formulate de CNIPMMR:
Combaterea platilor intarziate trebuie sa vizeze toate relatiile contractuale, CNIPMMR propunand extinderea domeniului de aplicare al Legii nr. 72/2013.

Imbunatatirea mecanismului sanctionator, prin angajarea directa a raspunderii civile/materiale a functionarului public sau a personalului contractual din vina caruia autoritatea publica a intarziat plata in contractele de achizitie publica, pentru a se asigura implementarea efectiva a legii.

Reglementarea posibilitatii esalonarii si a termenelor pentru fiecare etapa fara nici o restrictie, raportat la termenele legale de plata, a permis practica repetata de prelungire peste 30/60 de zile a termenelor de plata in contractele de achizitie publica, CNIPMMR solicitand rezolvarea acestei probleme.

Sursa: CNIPMMR


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Aplicam termenele de 30 sau 60 zile pentru plata facturilor IMM-urilor?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Modificarile valabile in 2017 pentru Declaratia 300 decont TVA
    • OPANAF 591/2017 a modificat la acest inceput de an modelul si continutul pentru Declaratia 300 (Decont TVA). De retinut ca se utilizeaza noul model de formular 300 „Decont de taxa pe valoarea adaugata” in varianta impusa de OPANAF nr. 591/27 ianuarie 201 pentru obligatiile fiscale valabile incepand cu 1 ianuarie 2017. Principalele modificari aduse in ce priveste Declaratia 300 decont TVA in 2017: Click aici pentru D 300 model 2017! - s-a introdus randul 26: Compensatia in cota...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • Sinteza Fiscalitatea.ro: Noutati din legislatia fiscala si modificari TVA
    • In ultima perioada au fost propuse mai multe modificari legislative si au fost adoptate masuri noi care schimba din nou reglementarile din domeniul fiscal. Avem astfel o procedura clarificata de ANAF in ce priveste anularea codului de TVA, beneficii noi pentru bugetari, un termen-limita de depunere pentru unele declaratii si, totodata, se va aplica TVA zero pentru vanzarea de cladiri si alte tranzactii. ANAF aduce lamuriri privind modul de anulare a codului de TVA ANAF a transmis recent...» citeste mai departe aici

  • In ce conditii se poate incheia un contract de antrepriza reglementat de Codul civil?
    • Regasiti mai jos conditiile in care se poate incheia un contract de antrepriza, reglementat de Codul Civil, art. 1851-1873, cu o persoana fizica, cu exceptia persoanei fizice autorizate. Iata raspunsul oferit de specialist: In functie de tipul activitatii, se va putea incheia fie un contract individual de munca, fie un contract de antrepriza incheiat in baza Codului civil. Daca activitatea este dependenta se va incheia contract individual de munca cu timp partial sau norma intreaga. Daca...» citeste mai departe aici

  • Acordare tichete de incentivare. Care e regimul fiscal?
    • Stabilim prin cele de mai jos ce tratament fiscal se aplica la acordarea de tichete incentivare catre partenerii comerciali in vederea stimularii vanzarilor si care este cadrul legal. Tichetele de incentivare se acorda in cadrul campaniilor pentru fidelizarea clientilor care, pentru un numar de achizitii, beneficiaza de aceste tichete in locul reducerilor comerciale. Potrivit punctului 437 alin. (3) din OMFP 1802/2014, in cazul in care entitatea practica alte sisteme de fidelizare a clientilor...» citeste mai departe aici

  • Ce regim TVA se aplica pentru bunuri expediate in afara UE de catre furnizor in contul cumparatorului din UE?
    • In randurile de mai jos, stabilim cum se procedeaza in situatia unui contract cu un partener din Austria, iar marfa este transportata in Turcia in calitate de furnizor sau o persoana in contul meu (firma transportatoare). Stabilim daca factura emisa catre partenerul din statul strain UE va fi fara TVA, caz in care vom vedea daca se va mentiona pe factura locul livrarii (Turcia). De asemenea, stabilim ce documente sunt necesare pentru a justifica scutirea de TVA. Iata raspunsul specialistului:...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.