Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Aplicam termenele de 30 sau 60 zile pentru plata facturilor IMM-urilor?

29-Aug-2014
1118
A fost realizata de catre Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR) in perioada 08-22 august 2014 o consultare care a vizat gradul efectiv de aplicare a Legii nr. 72/2013 privind masurile pentru combaterea intarzierii in executarea obligatiilor de plata a unor sume de bani rezultand din contracte incheiate intre profesionisti si intre acestia si autoritati contractante, sub forma unui sondaj derulat prin intermediul portalului www.immromania.ro, la nivelul membrilor portalului si ai CNIPMMR.

Respondentii acestui sondaj sunt in proportie de 26% microintreprinderi, 61% intreprinderi mici si 11% intreprinderi mijlocii.

Referitor la termenul legal de plata de 60 de zile calendaristice din contractele comerciale dintre societati, s-a mentionat ca in ultimele 12 luni termenul a fost mai mic de 60 zile (76,32% din respondenti) sau de 60 de zile (13,16% din respondenti), rezultand o aplicare a termenului legal in procent de 89,48% din contracte.

Referitor la termenul legal de plata de 30 de zile calendaristice din contractele de achizitie publica, incheiate cu autoritati/institutii publice, s-a mentionat ca in ultimele 12 luni termenul a fost de 30 zile (45,35% din respondenti), rezultand o incalcare a termenului legal in procent de 54,65 % din contracte.

Referitor la termenul efectiv de plata a facturilor din contractele comerciale dintre societati, s-a mentionat ca in ultimele 12 luni termenul a fost mai mic de 60 zile (47,37% din respondenti), rezultand o incalcare a termenului legal in procent de 50% din cazuri.
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Vezi detalii
Contabilitatii microintreprinderilor
Contabilitatii microintreprinderilor
Vezi detalii

Referitor la termenul efectiv de plata a facturilor din contractele de achizitie publica, incheiate cu autoritati/institutii publice, s-a mentionat ca in ultimele 12 luni termenul a fost de 30 zile (28,36% din respondenti), rezultand o incalcare a termenului legal in procent de 69,01% din cazuri.

In ultimele 12 luni, peste 86% dintre respondenti nu au incasat dobanzi penalizatoare si/sau penalitati de intarziere pentru intarzierile platii facturilor in contractele comerciale si peste 92% dintre respondenti nu au incasat dobanzi penalizatoare pentru intarzierile platii facturilor in contractele de achizitie publica.

63% dintre respondenti considera ca partenerii contractuali cu o pozitie dominanta in raport cu statutul de IMM (ex. mari lanturi de magazine, furnizori de materii prime, utilitati, etc.) au impus in contracte clauze abuzive insa 42% dintre acestia nu au solicitat in instanta anularea clauzelor abuzive, intrucat procedura este foarte greoaie.

26,31% dintre respondenti au incasat efectiv creantele de la data introducerii procedurii ordonantei de plata in termen de pana la 30 zile si respectiv 60 zile.

92% dintre respondenti considera ca Legea nr. 72/2013, care instituie termene legale de plata si dobanzi penalizatoare NU este pusa efectiv in aplicare, iar 87% sunt de parere ca aceasta trebuie imbunatatita.

Propunerile CNIPMMR privind aplicarea legii 72/2013

Raportat la analizele si sondajele realizate de CNIPMMR, potrivit "Cartei albe a IMM-urilor din Romania 2014" si sondajului recent realizat, neplata la timp a facturilor in contractele de achizitie publica a ramas printre dificultatile majore din activitatea IMM-urilor, fiind inregistrata o imbunatatire doar cu 1,28 puncte procentuale, raportat la anul trecut, iar pentru intarzierile in incasarea facturilor dintre societati (comerciale) a fost inregistrata o imbunatatire cu 3,36 puncte procentuale, raportat la anul trecut.

CNIPMMR atrage atentia asupra gradului foarte ridicat de neaplicare de catre instititiile/autoritatile publice a prevederilor Legii nr. 72/2013 privind masurile pentru combaterea intarzierii in executarea obligatiilor de plata a unor sume de bani rezultand din contracte incheiate intre profesionisti si intre acestia si autoritati contractante, peste 54% din contractele de achizitie publica avand prevazut un termen mai mare decat termenul legal de 30 de zile, in peste 69% din cazuri, nefiind efectiv platite facturile furnizorilor/prestatorilor/executantilor de lucrari in termenul legal, iar in peste 92% din cazurile intarzierilor la plata nefiind incasate dobanzi penalizatoare, desi erau obligatorii.

Pentru asigurarea aplicarii efective a prevederilor Legii nr. 72/2013, CNIPMMR propune:

Masuri bugetare:
Prevederea in bugetul de stat a sumelor necesare pentru implementarea prevederilor Legii nr. 72/2013 (pentru asigurarea platii facturilor din contractele de achizitie publica in termen de 30 de zile);

Prevederea in bugetul de stat a sumelor necesare rezolvarii problemei arieratelor inregistrate pana in prezent (pentru asigurarea platii facturilor restante din contractele de achizitie publica);

Crearea unui "credit-pod" special, la nivel national, pentru a finanta temporar, cheltuielile din contractele publice ale autoritatilor si institutiilor publice, inclusiv a autoritatilor locale, in cazul problemelor de cash flow, cu incadrarea in bugetul aprobat.


Masuri administrative:
organizarea unei dezbateri cu confederatiile patronale reprezentative la nivel national, pentru consultarea acestora si implicarea lor pentru stabilirea masurilor necesare implementarii Directivei;

colaborarea cu confederatiile patronale reprezentative la nivel national pentru monitorizarea aplicarii dispozitiilor respective;

elaborarea de Coduri de bune practici contractuale si de ghiduri care sa faciliteze interpretarea si aplicarea Legii nr. 72/2013;

actiuni de diseminare a informatiilor privind cadrul legal si procedurile de recuperare.


Masuri legislative:
Propuneri de imbunatatire (completare/modificare) a cadrului legal formulate de CNIPMMR:
Combaterea platilor intarziate trebuie sa vizeze toate relatiile contractuale, CNIPMMR propunand extinderea domeniului de aplicare al Legii nr. 72/2013.

Imbunatatirea mecanismului sanctionator, prin angajarea directa a raspunderii civile/materiale a functionarului public sau a personalului contractual din vina caruia autoritatea publica a intarziat plata in contractele de achizitie publica, pentru a se asigura implementarea efectiva a legii.

Reglementarea posibilitatii esalonarii si a termenelor pentru fiecare etapa fara nici o restrictie, raportat la termenele legale de plata, a permis practica repetata de prelungire peste 30/60 de zile a termenelor de plata in contractele de achizitie publica, CNIPMMR solicitand rezolvarea acestei probleme.

Sursa: CNIPMMR


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Aplicam termenele de 30 sau 60 zile pentru plata facturilor IMM-urilor?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF: Care sunt modificarile Codului fiscal, aplicabile de la 1 ianuarie 2017?
    • Noul Cod fiscal a intrat in vigoare la inceputul anului in curs, insa unele prevederi devin aplicabile incepand cu prima zi a anului viitor. Totodata, exista si reglementari care vor disparea efectiv din 2017, precum impozitul pe constructii cunoscut mai bine ca "taxa pe stalp". Despre acestea, dar si despre celelalte noutati fiscale ce vor intra in vigoare la 1 ianuarie 2017, aflati din cele ce urmeaza. TVA standard de 19% Una dintre principalele prevederi aplicabile din prima zi a anului...» citeste mai departe aici

  • Se modifica din nou legea evaziunii fiscale. Prejudiciul achitat ii scapa pe infractori de dosar penal
    • O sedinta din cursul acestei saptamani, organizata de Guvern, a avut ca subiect legea evaziunii fiscale si, spun unele surse, a vizat modificarea legii evaziunii fiscale prin aducerea mai multor completari referitoare la plata prejudiciilor cauzate de aceasta infractiune. O prima schita a proiectului emis de Ministerul de Finante si analizata de HotNews.ro arata ca una dintre prevederi propune ca, in cazul in care un faptuitor plateste integral prejudiciul provocat de o fapte de evaziune...» citeste mai departe aici

  • Cum se pot evita problemele generate de o acuzatie de aparenta evaziune fiscala
    • Noul Cod de Procedura Fiscala, intrat in vigoare pe 1 ianuarie 2016, permite "criminalizarea" litigiilor fiscale, adica posibilitatea ca organele fiscale sa considere evaziune fiscala sau frauda fiscala aplicarea unui tratament fiscal diferit fata de cel avut in vedere de organul fiscal. Practica judiciara recenta a organelor de urmarire penala confirma tendinta acestora de a considera ca s-a savarsit o infractiune de evaziune fiscala ori de cate ori regimul fiscal al unei cheltuieli...» citeste mai departe aici

  • Procedura faliment. Se poate anula provizionul nedeductibil in 2016?
    • In analiza urmatoare, avem ca subiect situatia in care pentru creanta veche din anul 2012 s-a constituit in luna decembrie 2012 un provizion 30% deductibil, 70% nedeductibil. In cursul anului 2013, se declara deschiderea procedurii de faliment a clientului, procedura aflata inca in desfasurare (societatea este inscrisa la masa credala). Stabilim astfel daca se poate anula in 2016 provizionul nedeductibil de 70% si constitui provizion deductibil. Conform art. 26 alin. (1) lit. j) din Codul fiscal...» citeste mai departe aici

  • Dividende distribuite unei persoane nerezidente. Cum vom proceda corect?
    • Analiza de mai jos are ca subiect o societate care plateste dividende aferente anilor precedenti catre actionarul unic, persoana juridica rezidenta in Grecia, actionar al societatii din Romania in procent de 100%. Vom vedea cine achita ?i unde impozitul pe dividende, ce documente trebuie sa prezinte actionarul din Grecia si daca in declaratia 100 trebuie trecut impozitul la cod 631 "Impozit pe venituri din dividende obtinut din Romania de personane nerezidente". Conform art. 229 din Codul...» citeste mai departe aici

  • Sunt disponibile noua pozitii de membru in Consiliul de Administratie al CEC Bank
    • in conformitate cu prevederile OUG nr.109/2011 privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice, cu modificarile si completarile ulterioare, Ministerul Finantelor Publice, in calitate de autoritate publica tutelara, a selectat compania TRANSEARCH International S.R.L. pentru a-l asista in procesul de recrutare a noua pozitii de membru in Consiliul de Administratie la CEC BANK S.A. CEC BANK S.A. este persoana juridica româna, organizata in forma juridica a unei societati pe actiuni,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.