Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Aplicarea discriminatorie a impozitului minim

28-Sep-2009
1471

Editorial preluat din Actualizarea nr. 10 pe luna august 2009 a lucrarii

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili

Surprizele impozitului minim sunt departe de a se fi terminat ... Fara nici un suport legal, administratia fiscala pretinde un impozit minim trimestrial microintreprinderilor, indiferent de impozitul platit de catre acestea in celelalte trimestre.

Paradoxal, o microintreprindere va fi obligata sa plateasca nu numai impozitul pe venit dar, in trimestrele in care veniturile vor fi mai mici decat plafonul impus, vor datora si impozitul minim. Asadar, anual, desi achita un impozit situat peste nivelul celui minim, va mai plati suplimentar un

Consilier Achizitii Publice
Consilier Achizitii Publice
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii
Cartea Verde a Contabilitatii
Vezi detalii
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii
impozit forfetar, indiferent de volumul impozitelor achitate.

Societatile care au activitati sezoniere, sau cele care au venituri distribuite inegal in cursul anului, sunt penalizate in raport cu societatile care, trimestrial, realizeaza un venit peste plafonul transformat din anual in trimestrial. Legal, indiferent de tipul de impozit datorat, pe profit sau pe venit, atat conditia de verificare a volumului veniturilor, cat si impozitul minim, sunt stabilite pe o baza anuala. Faptul ca declararea si plata impozitului este trimestriala nu modifica acest caracter anual, subliniat chiar de art. 106 alin. (1) din Codul fiscal.

Ordinul presedintelui ANAF nr. 1290 din 26 iunie 2009 descrie mecanismul concret de determinare a obligatiei de plata, iar Instructiunile de completare a Declaratiei 100 ne obliga sa procedam astfel: la randul 1.1 "Impozit minim" se inscrie suma reprezentand impozitul minim datorat pentru perioada de raportare. Acest rand se completeaza numai in cazul in care suma inscrisa la randul 1 "Suma datorata", reprezentand impozit pe veniturile microintreprinderilor, este mai mica decat impozitul minim datorat.

Teoretic, pana in acest moment textul nu iese din sfera prevederilor legale. Interpretarea nelegala apare atunci cand impozitul minim anual se ?transforma? in impozit minim trimestrial. Compararea nu se mai face la nivel anual, ci trimestrial, intre impozitul pe veniturile microintreprinderilor si impozitul minim: ori de cate ori, in cadrul fiecarui trimestru, impozitul datorat va fi sub nivelul impozitului minim trimestrial va fi datorat acesta din urma.

Insa platitorii de impozit pe veniturile microintreprinderii, spre deosebire de platitorii de impozit pe venit, nu determina cumulat, de la inceputul anului, obligatia de plata trimestriala, ci strict pe baza veniturilor realizate in trimestrul de raportare!

Solutia corecta si legala, care trebuia adoptata de catre administratia fiscala, se afla chiar in textul art. 107 alin. (2) din Codul fiscal: doar in situatia in care impozitul datorat de microintreprinderi este mai mic decat impozitul minim anual acestea sunt obligate la plata impozitului la nivelul acestei sume. In interpretarea logica a dispozitiei legale aceasta semnifica, fara echivoc, ca este vorba despre impozitul minim anual si nu trimestrial!

Concluzia este identica si prin aplicarea interpretarii per a contrario a prevederilor alin. (3) al aceluiasi articol: in situatia in care, in primul trimestru, platitorul de impozit pe veniturile microintreprinderii a achitat un impozit peste nivelul impozitului minim anual, nu va mai plati in trimestrele urmatoare si impozitul minim (daca intr-un trimestru nu a mai realizat venit si nu a mai datorat impozit). Aceeasi solutie trebuie sa fie aplicabila si in situatia in care, in trimestrul II datoreaza un impozit, sa spunem de 10 ori mai mare decat impozitul minim, dar in trimestrele urmatoare nu mai obtine venituri, astfel ca impozitul datorat este 0.

M ecanismul ar trebui, in acelasi timp, reglementat in cuprinsul normelor si pentru situatiile la fel de posibile, in care, in ultimele trimestre ale anului, societatea realizeaza venituri superioare venitului minim anual, in timp ce in primele trimestre, in lipsa veniturilor, a achitat impozitul minim proportional acestor perioade.

Editor Justinian Cucu,
Global Tax Management

Articol adaugat luni, 28 septembrie 2009

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Aplicarea discriminatorie a impozitului minim":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Declaratii si plati obligatorii pana la 20, respectiv 25 ianuarie 2017
    • Cele mai importante obligatii declarative si de plata sunt reamintite in aceasta de perioada de catre ANAF. Aducem astfel in atentia contribuabililor interesati lista de declaratii si plati cu termene stabilite pentru 20, respective 25 ianuarie 2017. ATENTIE! ANAF a propus prelungirea cu doua zile a termenului limita pentru depunerea declaratiilor fiscale si plata creantelor scadente la 25 ianuarie 2017 ANAF a inaintat proiectul de Ordonanta de Urgenta privind prorogarea termenului de depunere a...» citeste mai departe aici

  • ANAF propune spre aprobare formulare pentru stabilirea din oficiu a CAS pentru persoanele fizice
    • ANAF adapteaza formularele utilizate de organele fiscale pentru stabilirea din oficiu a CAS pentru presoanele fizice, in cazul in care acestea nu-si indeplinesc obligatiile declarative conform prevederilor legale stabilite la art.106, art.107 si art.342 alin. (1) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala. Persoanele fizice care datoreaza contributie de asigurari sociale au, potrivit legii, obligatii declarative. Nedepunerea declaratiei fiscale da dreptul organului fiscal sa...» citeste mai departe aici

  • ANAF propune un nou model de decont de TVA. Formular 300
    • Din 1 ianuarie 2017 a fost introdus regimul special pentru agricultori care le permite acestora sa beneficieze de o compensatie in cota forfetara pentru taxa aferenta achizitiilor. Totodata persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care efectueaza achizitii de la agricultori pot deduce aceasta compensatie. Cota standard de TVA este de 19%, incepand cu data de 1 ianuarie 2017, potrivit art. 291 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Cota standard de TVA se...» citeste mai departe aici

  • Implicatii pierdere fiscala. In ce conditii se poate recupera pierderea fiscala?
    • In analiza de mai jos, stabilim daca o societate comerciala X mai inregistreaza la data de 31.12.2016 pierdere fiscala aferenta exercitiului 2009 in valoare de 10.000 lei in conditiile in care in anii 2015 si 2016 a aplicat regimul fiscal al microintreprinderii, iar incepand cu data de 01.01.2017 va trece din nou la impozit pe profit. Vom vedea daca societatea poate recupera fiscal in anul 2017 pierderea fiscala in valoare de 10.000 lei a exercitiului 2009. Potrivit art. 31 alin. (1) pierderea...» citeste mai departe aici

  • Obligatii fiscale de plata si declarative privind drepturile de autor in anul 2017
    • In analiza de mai jos, avem cazul in care trebuie sa se plateasca drepturi de autor in baza unui contract incheiat cu o persoana fizica. Stabilim ce impozite si contributii sociale trebuie sa se retina la sursa in 2017 (la momentul platii veniturilor din drepturi de autor), modul in care se calculeaza acestea atat in cazul impozitului final de 16%, cat si in cazul impozitului anticipat de 10% si daca in 2017 mai sunt categorii de persoane exceptate de la plata contributiilor sociale. De...» citeste mai departe aici

  • ANAF extinde sfera de competenta a Administratiei fiscale pentru contribuabili nerezidenti
    • Pentru o mai buna administrare a sumelor datorate de catre persoane nerezidente cu titlu de cheltuieli judiciare si avand in vedere atributiile Administratiei fiscale pentru contribuabili nerezidenti, precum si dificultatile intampinate de organele fiscale teritoriale in ceea ce priveste recuperarea sumelor stabilite de instantele competente, reprezentand cheltuieli judiciare datorate Statului Roman de catre cetateni straini, dar si pentru administrarea obligatiilor reprezentand cheltuieli...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.