Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Aplicarea discriminatorie a impozitului minim

28-Sep-2009
1448

Editorial preluat din Actualizarea nr. 10 pe luna august 2009 a lucrarii

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili

Surprizele impozitului minim sunt departe de a se fi terminat ... Fara nici un suport legal, administratia fiscala pretinde un impozit minim trimestrial microintreprinderilor, indiferent de impozitul platit de catre acestea in celelalte trimestre.

Paradoxal, o microintreprindere va fi obligata sa plateasca nu numai impozitul pe venit dar, in trimestrele in care veniturile vor fi mai mici decat plafonul impus, vor datora si impozitul minim. Asadar, anual, desi achita un impozit situat peste nivelul celui minim, va mai plati suplimentar un

Manualul de politici contabile, 100% editabil
Manualul de politici contabile, 100% editabil
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Vezi detalii
Contabilitatii microintreprinderilor
Contabilitatii microintreprinderilor
Vezi detalii
impozit forfetar, indiferent de volumul impozitelor achitate.

Societatile care au activitati sezoniere, sau cele care au venituri distribuite inegal in cursul anului, sunt penalizate in raport cu societatile care, trimestrial, realizeaza un venit peste plafonul transformat din anual in trimestrial. Legal, indiferent de tipul de impozit datorat, pe profit sau pe venit, atat conditia de verificare a volumului veniturilor, cat si impozitul minim, sunt stabilite pe o baza anuala. Faptul ca declararea si plata impozitului este trimestriala nu modifica acest caracter anual, subliniat chiar de art. 106 alin. (1) din Codul fiscal.

Ordinul presedintelui ANAF nr. 1290 din 26 iunie 2009 descrie mecanismul concret de determinare a obligatiei de plata, iar Instructiunile de completare a Declaratiei 100 ne obliga sa procedam astfel: la randul 1.1 "Impozit minim" se inscrie suma reprezentand impozitul minim datorat pentru perioada de raportare. Acest rand se completeaza numai in cazul in care suma inscrisa la randul 1 "Suma datorata", reprezentand impozit pe veniturile microintreprinderilor, este mai mica decat impozitul minim datorat.

Teoretic, pana in acest moment textul nu iese din sfera prevederilor legale. Interpretarea nelegala apare atunci cand impozitul minim anual se ?transforma? in impozit minim trimestrial. Compararea nu se mai face la nivel anual, ci trimestrial, intre impozitul pe veniturile microintreprinderilor si impozitul minim: ori de cate ori, in cadrul fiecarui trimestru, impozitul datorat va fi sub nivelul impozitului minim trimestrial va fi datorat acesta din urma.

Insa platitorii de impozit pe veniturile microintreprinderii, spre deosebire de platitorii de impozit pe venit, nu determina cumulat, de la inceputul anului, obligatia de plata trimestriala, ci strict pe baza veniturilor realizate in trimestrul de raportare!

Solutia corecta si legala, care trebuia adoptata de catre administratia fiscala, se afla chiar in textul art. 107 alin. (2) din Codul fiscal: doar in situatia in care impozitul datorat de microintreprinderi este mai mic decat impozitul minim anual acestea sunt obligate la plata impozitului la nivelul acestei sume. In interpretarea logica a dispozitiei legale aceasta semnifica, fara echivoc, ca este vorba despre impozitul minim anual si nu trimestrial!

Concluzia este identica si prin aplicarea interpretarii per a contrario a prevederilor alin. (3) al aceluiasi articol: in situatia in care, in primul trimestru, platitorul de impozit pe veniturile microintreprinderii a achitat un impozit peste nivelul impozitului minim anual, nu va mai plati in trimestrele urmatoare si impozitul minim (daca intr-un trimestru nu a mai realizat venit si nu a mai datorat impozit). Aceeasi solutie trebuie sa fie aplicabila si in situatia in care, in trimestrul II datoreaza un impozit, sa spunem de 10 ori mai mare decat impozitul minim, dar in trimestrele urmatoare nu mai obtine venituri, astfel ca impozitul datorat este 0.

M ecanismul ar trebui, in acelasi timp, reglementat in cuprinsul normelor si pentru situatiile la fel de posibile, in care, in ultimele trimestre ale anului, societatea realizeaza venituri superioare venitului minim anual, in timp ce in primele trimestre, in lipsa veniturilor, a achitat impozitul minim proportional acestor perioade.

Editor Justinian Cucu,
Global Tax Management

Articol adaugat luni, 28 septembrie 2009

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Aplicarea discriminatorie a impozitului minim":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noi reglementari privind Registrul general de evidenta a salariatilor
    • Prin HG 877/2016 au fost aduse modificari si completari Hotararii Guvernului nr. 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor, modificari ce au intrat in vigoare la data de 28 noiembrie 2016. Principalele modificari vizeaza: 1. Gestiunea separata a registrului general de evidenta a salariatilor care lucreaza in mediul privat si a registrului general de evidenta a personalului platit din fonduri publice. Astfel, incepand cu 28.11.2016 registrul general de evidenta a salariatilor...» citeste mai departe aici

  • Subventii noi pentru firme si salariati! Masurile luate de Guvern se aplica deja de la 3 decembrie!
    • Pachetul de masuri active pentru stimularea ocuparii fortei de munca va intra in vigoare incepand cu 3 decembrie 2016, dupa ce Guvernul a adoptat astazi normele de aplicare a OUG 60/2016, iar finantarea este asigurata din fonduri nationale si europene. Normele metodologice adoptate la 29 noiembrie stabilesc modalitatea practica de acordare a primelor de activare, incadrare, instalare de care beneficiaza la angajare persoanele fara un loc de munca, precum si documentele in baza carora se obtin...» citeste mai departe aici

  • Campanie ANAF: Cum ne afecteaza coruptia in plan personal, economic si social
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala deruleaza o campanie nationala pentru constientizarea modului in care faptele de coruptie ne afecteaza in plan personal, economic si social. Campania este formata din doua componente, care se adreseaza publicului larg, pe de-o parte, si personalului ANAF pe de alta parte. 85% din finantare - 1,07 mil lei - provine din Granturi Norvegiene 2009-2014, in cadrul proiectului "Cresterea integritatii in Agentia Nationala de Administrare Fiscala prin cooperare...» citeste mai departe aici

  • Se declara in Declaratia 394 facturile unor livrari cu valoare individuala sub 10.000 lei?
    • In Declaratia 394 pana in ianuarie 2017 nu se declara livrarile catre persoane fizice care au valoarea individuala sub 10.000 lei. Stabilim daca seriile acestor facturi se declara sau in Declaratia 394. Conform prevederilor din Ghidul ANAF din 4.11.2016, pagina 27: Facturile emise catre persoanele fizice se raporteaza in Declaratia 394 la sectiunea D. Pentru perioada 1 octombrie 2016 -31 decembrie 2016, vor fi cuprinse in lista de detaliu, numai facturile emise cu valoare individuala mai mare de...» citeste mai departe aici

  • Guvernul majoreaza cu 75% indemnizatiile acordate invalizilor, veteranilor si vaduvelor de razboi
    • Indemnizatiile pentru invalizi, veterani si vaduve de razboi au fost majorate cu 75%, potrivit unei ordonante de urgenta aprobate de Executiv la finele lunii noiembrie. Conform actului normativ, cele trei categorii vor primi indemnizatii majorate, de la 1 ianuarie 2017, dupa cum urmeaza: a) pentru invalizii de razboi - marii mutilati si cei incadrati in gradul 1 de invaliditate vor primi o indemnizatie de 259 de lei lunar (majorata de la 148 de lei) - cei incadrati in gradul II de invaliditate...» citeste mai departe aici

  • Tratament fiscal pentru ambalaje. Care sunt implicatiile TVA?
    • In cazul pe care vi-l prezentam, o firma isi desfasoara activitatea in sistem lohn in domeniul confectii textile. Societatea primeste materie prima prin transfer, pentru prelucrare, o incorporeaza in produsul finit si incaseaza doar contravaloarea manoperei. Pana acum ambalarea articolelor se facea in cutii speciale, personalizate si primite in acelasi regim. Firmei i se cere ca, din aceasta luna, sa achizitioneze aceste cutii direct din Romania facturate catre firma direct si de asemenea...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.