Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Aplicarea masurilor asiguratorii asupra bunurilor debitorului

11-Nov-2010
5940
In exercitarea atributiilor ce le revin pentru realizarea creantelor bugetului general consolidat, organele de control si organele de executare pot dispune masuri asiguratorii asupra bunurilor debitorului, ori de cate ori sunt indicii ca ar exista pericolul sustragerii, ascunderii ori risipirii patrimoniului, fapt ce ar ingreuna in mod considerabil colectarea.

Prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 2.605/2010, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 732/03.11.2010, a fost aprobata procedura de aplicare efectiva a masurilor asiguratorii prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de Procedura Fiscala. In articolul de mai jos, prezentam principalele atributii ale organelor fiscale in aceasta actiune, actele administrative utilizate, masurile asiguratorii dispuse.

Atributii

1.Organele de control care pot fi ale: Garzii Financiare, Directiei Generale Coordonare Inspectie Fiscala, Autoritatii Nationale a Vamilor, directiilor generale ale finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, organelor fiscale teritoriale subordonate acestora si ale Directiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili, pot dispune masuri asiguratorii ori de cate ori sunt indicii ca exista pericolul ca debitorul sa se sustraga, sa isi ascunda ori sa isi risipeasca patrimoniul periclitand sau ingreunand in mod considerabil colectarea, in urmatoarele situatii:

- in urma constatarii unor acte si fapte care pot constitui infractiuni de evaziune sau frauda fiscala, in cazul carora prejudiciul nu a fost stabilit prin acte administrative fiscale de impunere, potrivit Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 91/2003 privind organizarea Garzii Financiare, aprobata cu modificari prin Legea nr. 132/2004, cu modificarile si completarile ulterioare;
Manualul de politici contabile, 100% editabil
Manualul de politici contabile, 100% editabil
Vezi detalii
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii
Contabilitatii microintreprinderilor
Contabilitatii microintreprinderilor
Vezi detalii

- in situatia in care au fost stabilite obligatii fiscale cu ocazia actiunii de control prin acte administrative fiscale de impunere;

- in situatia in care urmeaza sa fie stabilite obligatii fiscale cu ocazia actiunii de control prin acte administrative fiscale de impunere;

- daca sunt indeplinite conditiile pentru deschiderea procedurii de atragere a raspunderii solidare dupa emiterea deciziei de atragere a raspunderii solidare;

- in cazul in care sunt indeplinite conditiile pentru deschiderea procedurii de atragere a raspunderii solidare inainte de emiterea deciziei de atragere a raspunderii solidare.

Masurile asiguratorii dispuse vor fi duse la indeplinire de organul de executare, in timpul actiunii de control, impreuna cu organul de control.

2. Organul de executare competent al Autoritatii Nationale a Vamilor, directiilor generale ale finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, organelor fiscale teritoriale subordonate acestora si al Directiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabil, poate dispune si duce la indeplinire masurile asiguratorii ori de cate ori sunt indicii ca exista pericolul ca debitorul sa se sustraga, sa isi ascunda ori sa isi risipeasca patrimoniul, periclitand sau ingreunand in mod considerabil colectarea, in urmatoarele situatii:

- inainte de existenta posibilitatii legale de aplicare a masurilor executorii;

- daca creantele fiscale sunt individualizate si inregistrate in evidenta fiscala si acestea fac obiectul unor inlesniri la plata, potrivit legii;

- dupa emiterea deciziei de atragere a raspunderii solidare;

- in cazul in care sunt indeplinite conditiile pentru deschiderea procedurii de atragere a raspunderii solidare inainte de emiterea deciziei de atragere a raspunderii solidare.

Masurile asiguratorii dispuse de organele de urmarire penala sau de instantele judecatoresti, asa cum este prevazut la art. 164 din Codul de Procedura Penala, ori de alte organe competente, potrivit legii, se duc la indeplinire de catre organul de executare in conformitate cu dispozitiile referitoare la executarea silita, care se aplica in mod corespunzator si raman valabile pe toata perioada executarii silite, fara indeplinirea altor formalitati.

Atentie! Organul de control/Organul de executare nu va dispune masuri asiguratorii pentru debitorii aflati in insolventa potrivit Legii nr. 85/2006 privind procedura insolventei, cu modificarile si completarile ulterioare, sau cand contribuabilul nu detine active patrimoniale urmaribile.

Masuri asiguratorii

Masurile asiguratorii dispuse de organele de control si/sau organele de executare pot fi:

- sechestru asigurator pentru bunuri imobile;

- sechestru asigurator pentru bunuri mobile, inclusiv titlurile de valoare si bunuri mobile necorporale;

- poprirea asiguratorie asupra sumelor datorate debitorului de catre terti;

- poprirea asiguratorie asupra disponibilitatilor banesti din conturile bancare.

Daca masurile asiguratorii sunt instituite asupra unor bunuri perisabile sau degradabile, in scopul protejarii valorii acestora, ele pot fi valorificate in conditiile art. 129 alin. (7) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, iar contravaloarea acestora, consemnata intr-un cont de disponibil, isi mentine caracterul asiguratoriu pana la data individualizarii si ajungerii la scadenta a creantei pentru care au fost instituite. Procedura valorificarii a fost aprobata prin OMFP nr. 2.389/2010 pentru aprobarea Procedurii de valorificare, in regim de urgenta, a bunurilor de consum alimentar si a materiilor prime necesare pentru prepararea acestor bunuri, cu grad ridicat de perisabilitate sau care, prin trecerea timpului, pierd din greutate ori din valoare, inclusiv animale, pasari vii sau plante, in cazul aplicarii masurilor asiguratorii si/sau executorii prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de Procedura Fiscala.

Acte administrative utilizate

In realizarea procedurii dispunerii masurilor asiguratorii organele de control si organele de executare vor intocmi urmatoarele acte administrative:

- ?Referatul justificativ al masurilor asiguratorii? se intocmeste de catre organul de control/ organul de executare si sta la baza emiterii ?Deciziei de instituire a masurilor asiguratorii?;

- ?Decizia de instituire a masurilor asiguratorii? se intocmeste de catre organul de control/organul de executare, cand s-a constatat existenta unor elemente care pot duce la periclitarea sau ingreunarea colectarii creantelor ce au fost sau urmeaza sa fie stabilite;

- ?Procesul-verbal de sechestru asigurator pentru bunuri mobile? se intocmeste de catre organul de executare in vederea ducerii la indeplinire a masurilor asiguratorii dispuse;

- ?Procesul-verbal de sechestru asigurator pentru bunuri imobile?se intocmeste de catre organul de executare in vederea ducerii la indeplinire a masurilor asiguratorii dispuse;

- ?Adresa de infiintare a popririi asiguratorii asupra disponibilitatilor banesti? se intocmeste de organul de executare in vederea ducerii la indeplinire a masurilor asiguratorii dispuse;

- ?Adresa de infiintare a popririi asiguratorii asupra sumelor datorate debitorului de catre terti? se intocmeste de catre organul de executare in vederea ducerii la indeplinire a masurilor asiguratorii dispuse;

- ?Referatul justificativ de ridicare a masurilor asiguratorii? se intocmeste de organul de control/ organul de executare si sta la baza emiterii ?Deciziei de ridicare a masurilor asiguratorii?;

- ?Decizia de ridicare a masurilor asiguratorii? se intocmeste de catre organul de control/organul de executare in situatia in care au incetat motivele pentru care s-au dispus masurile asiguratorii.

Alte precizari

In timpul derularii controlului/antrenarii raspunderii solidare sau in fazele premergatoare acestor activitati (analiza, documentare, informare), daca nu sunt detinute suficiente informatii, organul de control/organul de executare, pentru stabilirea si instituirea masurilor asiguratorii, va desfasura, dupa caz, urmatoarele activitati de documentare si pregatire:

- identificarea conturilor de disponibilitati si a depozitelor bancare ale debitorului/persoanelor la care s-a atras sau urmeaza sa se atraga raspunderea solidara, dupa caz, precum si a unitatilor bancare care le administreaza, evidentiate in documentele contabile ale acestora, precum si consultarea aplicatiei informatice clienti-banci detinute de ANAF si utilizate de unitatile subordonate;

- identificarea in declaratiile informative si/sau evidenta contabila a sumelor datorate debitorului/persoanelor la care s-a atras sau urmeaza sa se atraga raspunderea solidara de catre terti;

- identificarea bunurilor proprietate a debitorului/persoanelor la care s-a atras sau urmeaza sa se atraga raspunderea solidara si a locatiilor unde acestea se gasesc.

In cazurile in care se impune, organul de control/organul de executare poate solicita informatii despre patrimoniul debitorului si de la urmatoarele institutii:

- Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara, oficiile si birourile teritoriale ale acesteia, cu privire la bunurile imobile aflate in patrimoniul debitorului/persoanelor la care s-a atras sau urmeaza sa se atraga raspunderea solidara;

- unitati administrativ-teritoriale, in cadrul carora sunt organizate directii/compartimente/structuri de impozite si taxe locale, cu privire la bunurile imobile si mobile aflate in patrimoniul debitorului/persoanelor la care s-a atras sau urmeaza sa se atraga raspunderea solidara;

- Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor, cu privire la bunurile mobile reprezentand vehicule inmatriculate in Romania, aflate in patrimoniul debitorului/persoanelor la care s-a atras sau urmeaza sa se atraga raspunderea solidara;

- Autoritatea Navala Romana, cu privire la bunurile mobile reprezentand nave de tip transport sau agrement, aflate in patrimoniul debitorului/persoanelor la care s-a atras sau urmeaza sa se atraga raspunderea solidara;

- Autoritatea Aeronautica Civila Romana, cu privire la bunurile mobile reprezentand aeronave de tip transport sau agrement, aflate in patrimoniul debitorului/persoanelor la care s-a atras sau urmeaza sa se atraga raspunderea solidara;

- Oficiul National al Registrului Comertului, cu privire la actiunile/partile sociale detinute de catre debitor/persoanele la care s-a atras sau urmeaza sa se atraga raspunderea solidara la societati comerciale;

- Depozitarul Central autorizat de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, cu privire la actiunile cotate pe piata bursiera detinute de catre debitor/persoanele la care s-a atras sau urmeaza sa se atraga raspunderea solidara la societati comerciale;

- orice alte institutii care detin informatii cu privire la bunurile si veniturile debitorului/ persoanelor la care s-a atras sau urmeaza sa se atraga raspunderea solidara.

Dispunerea si/sau ducerea la indeplinire a masurilor asiguratorii asupra bunurilor proprietate a debitorului se efectueaza, de regula, in limita a 150% din valoarea creantei estimate/stabilite si in urmatoarea ordine:

- bunuri care nu sunt nemijlocit predestinate desfasurarii activitatii care constituie principala sursa de venit;

- bunurile mobile si imobile care nu sunt direct folosite in activitatea ce constituie principala sursa de venit a contribuabilului;

- bunurile mobile si imobile care se afla temporar in detinerea altor persoane in baza contractelor de arenda, de imprumut, de inchiriere, de concesiune, de leasing si altele;

- ansamblu de bunuri in conditiile prevederilor art. 158 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;

- masini-unelte, utilaje, materii prime si materiale si alte bunuri mobile, precum si bunuri imobile ce servesc activitatii care constituie principala sursa de venit;

- produse finite;

- sume urmaribile datorate cu orice titlu debitorului de catre terte persoane;

- disponibilitati aflate in conturile bancare;

- bunuri perisabile sau supuse degradarii.

Masurile asiguratorii dispuse vor fi ridicate de catre organul de executare, in tot sau in parte, in baza deciziei motivate ori a inscrisurilor emise de instanta sau de alte organe competente prin care se dispune aceasta, comunicate tuturor celor carora le-au fost comunicate ?Decizia de dispunere a masurilor asiguratorii? sau celelalte acte de executare in legatura cu acestea.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Aplicarea masurilor asiguratorii asupra bunurilor debitorului":
Rating:

Nota: 3.75 din 2 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Sisteme moderne de plata la comercianti. Oficial ANAF
    • Autoritatile fiscale aduc in atentia contribuabililor faptul ca in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 913 din 14 noiembrie 2016 a fost publicata Legea 209/2016 pentru modificarea si completarea OUG nr.193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata. Astfel, odata cu Legea 209/2016 pentru modificarea si completarea OUG 193/2002 si noile reglementari aferente, se instituie obligatia pentru persoanele juridice care desfasoara activitati de comert cu amanuntul si care realizeaza anual o...» citeste mai departe aici

  • O sansa unica pentru profesionistii din domeniul fiscal-contabil
    • Ca profesionist, aveti sansa de a testa gratuit si de a beneficia astfel de cel mai puternic instrument de informare legislativa si consultanta specializata in domeniul taxelor si impozitelor!. Consilierul de Taxe si Impozite pentru Contabili cuprinde raspunsurile in concordanta cu litera legii, va asigura ca inregistrarile fiscal-contabile sunt perfecte in cazul unei inspectii si va aduce un sprijin esential pentru a avea declaratiile completate corect si raportate la timp! Profitati de o sansa...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.