Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Arenda terenuri agricole. Tratament fiscal

20-Nov-2012
4329
Va prezentam mai jos ce tratament fiscal aplicam (declaratii, taxe, impozite) in cazul unei societati comerciale care ia in arenda mai multe terenuri de la o persoana fizica.


Incepand cu veniturile anului 2012, impozitul pe veniturile din arenda obtinute de persoanele fizice se calculeaza prin retinere la sursa de catre platitorii de venit la momentul platii venitului, degrevand astfel proprietarii de terenuri de obligatiile de evidenta, declarare si plata aferente acestor venituri.

1.Impozit pe venit
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii

Potrivit art. 62 alin. (2 ^ 1) - (2 ^ 6 ) din Codul fiscal , in cazul veniturilor obtinute din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal, venitul brut se stabileste pe baza raportului juridic/contractului incheiat intre parti si reprezinta totalitatea sumelor in bani incasate si/sau echivalentul in lei al veniturilor in natura primite.
Impozitul pe veniturile din arenda obtinute de persoanele fizice ce se calculeaza prin retinere la sursa de catre platitorii de venit (arendasi) la momentul platii venitului, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului net, impozitul fiind final.

Venitul net din arenda se stabileste la fiecare plata prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 25% asupra venitului brut.

In cazul in care arenda se exprima in natura, venitul net in lei se determina ca diferenta intre sumele reprezentand echivalentul in lei al veniturilor in natura , determinate pe baza preturilor medii ale produselor agricole, stabilite prin hotarari ale consiliilor judetene si, respectiv, ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti, si cota de cheltuiala forfetara de 25% reprezentand cheltuieli deductibile aferente venitului.

Impozitul astfel calculat si retinut pentru veniturile din arenda se vireaza la bugetul de stat catre platitorii de venituri din arenda pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.

Platitorii de venituri din arenda (arendasii) au obligatia declararii impozitului pe venit retinut la sursa pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut prin Formularul 100 " Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat".

Totodata, anual, acestia au obligatia sa depuna " Declaratia privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit" la organul fiscal competent, pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat.

Prin exceptie, persoanle fizice in calitate de proprietari de terenuri (arendatori) pot opta pentru determinarea venitului net din cedarea folosintei bunurilor in sistem real, ca diferenta intre venitul brut efectiv realizat si cheltuielile, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla.
In cazul in care opteaza pentru determinarea venitului net din arenda in sistem real, pe baza contabilitatii in partida simpla, contribuabilii sunt obligati sa precizeze in scris, in contractul/raportul juridic incheiat, la momentul incheierii acestuia.

Aceasta categorie de arendatori vor avea obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitate in partida simpla. Acesti contribuabili au obligatia sa depuna o declaratie prvind venitul estimat/norma de venit (Formularul 220), in tremen de 15 zile de la incheierea contractului intre parti, care se depune odata cu inregistrarea la organul fiscal a contractului incheiat intre parti.

Totodata pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului, arendatorul are obligatia declarariii venitului obtinut din arenda prin intremediul formularului 200 "Declaratie privind veniturile realizate din Romania" la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal, completata pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla. In ce priveste plata impozitului anual de catre prorietar, aceasta se efectueaza potrivit deciziei de impunere emise de organul fiscal pe baza Declaratie 200.

2. Contributia de asigurari sociale de sanatate

Potrivit art. 296 ^ 27 alin. (1) lit. a), contributia de asigurari sociale de sanatate se datoreaza si de catre persoanele care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor. Potrivit alin. (2) ale aceluiasi articol, persoanele care nu realizeaza intr-un an fiscal venituri de natura celor mentionate la cap. I, venituri sub forma indemnizatiilor de somaj, venituri din pensii mai mici de 740 lei, precum si venituri de natura celor mentionate la art. 296 indice 21 alin. (1) lit. a)-d), g) si h), art. 52 alin. (1) lit. b)-d) si din asocierile fara personalitate juridica prevazute la art. 13 lit. e) au obligatia platii contributiei de asigurari sociale de sanatate asupra veniturilor prevazute la alin. (1).

Potrivit prevederilor art. 296 ^ 28 , contributia de asigurari sociale de sanatate prevazuta la art. 296 ^ 27 alin. (1) se stabileste de organul fiscal competent, prin decizia de impunere anuala, pe baza informatiilor din:
a) declaratia privind venitul realizat, pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor, transferuri de titluri de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare, in cazul societatilor inchise, si operatiuni de vanzare-cumparare de valuta la termen, pe baza de contract, si orice alte operatiuni de acest gen;
b) declaratia de impunere trimestriala, pentru veniturile din tranzactii cu titluri de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare, in cazul societatilor inchise;
c) declaratia privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit;
d) evidenta fiscala, pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor, in cazul in care venitul net se stabileste prin deducerea cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 25% asupra venitului brut.

Potrivit acestor prevederi, contributia de asigurari sociale de sanatate se calculeaza de catre organul fiscal pe baza declaratiei privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit depuse de catre paltitorul de venit. In concluzie, nu aveti obligatia retinerii si platii contributiei de asigurari sociale de sanatate.

3. TVA

In cazul in care plata arendei se face in natura catre arendator (persoana fizica), de catre arendasul - persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, aceasta efectuaeaza o livrare de bunuri taxabila cu cota de 24%. In aceasta situatie, arendasul trebuie sa emita facturi respectand prevederile art. 155 din Codul fiscal.

Baza de impozitare a TVA pentru plata prin produse agricole a arendei, in acest caz, este constituita din valoarea de piata pentru respectiva livrare in conformitate cu art. 137 alin (1) lit. e) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Arenda terenuri agricole. Tratament fiscal":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (1)

04-Mar-2013

impozitul pentru terenul agricol arendat sa fie suportat de catre arendas intrucat acesta primeste toate subventiile.scutirea de la plata contributiilor de asigurari sociale de sanatate a contravalorii cerealelor ce revin arendatorilor-de pe suprafetele arendate





Subiectele saptamanii

  • ANAF actualizeaza Nomenclatorul obligatiilor fiscale care se platesc in contul unic
    • Incepand cu anul 2017, prin Legea 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, publicata in Monitorul Oficial nr.812/14.10.2016, a fost prevazuta obligatia de plata a impozitului specific pentru persoanele juridice romane care desfasoara activitati corespunzatoare codurilor CAEN prevazute de legea mai sus mentionata. In acest sens, a fost efectuata actualizarea continutului nomenclatorului in baza caruia se declara obligatiile fiscale de plata la bugetul de stat utilizand formularul 100,...» citeste mai departe aici

  • Zoom fiscal: Modificarea formularelor de inregistrare fiscala
    • Prin OMFP 511/2017 au fost aduse modificari si completari Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.698/2015 pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor si a tipurilor de obligatii fiscale care formeaza vectorul fiscal. Prin acest ordin obligatiile fiscale de declarare cu caracter permanent au fost completate cu impozitul specific introdus prin Legea 170/2016 incepand cu 01 ianuarie 2017. Astfel, categoriile de obligatii fiscale de...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • Termenul limita pentru depunerea formularelor 402 si 403 este 28 februarie 2017
    • Data de 28 februarie 2017 este termen limita de depunere a declaratiilor informative - formularul 402 si formularul 403 pentru anul 2016. Declaratiile se completeaza cu informatiile necesare realizarii schimbului automat de informatii, cu privire la rezidentii din alte state membre ale Uniunii Europene. Platitorii de venituri de natura salariala precum si asiguratorii au obligatia completarii si depunerii formularului 402 - "Declaratie informativa privind veniturile de natura salariala sau...» citeste mai departe aici

  • Vanzare cladire veche. Anulare cod TVA din oficiu. Ce regim fiscal se aplica?
    • Avem in analiza urmatoare ca subiect o societate comerciala in inactivitate fiscala din cauza expirarii duratei detinerii spatiului cu destinatia de sediu social. Firmei i se anuleaza din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA si parcurge formalitatile de reactivare, dar nu solicita si inregistrarea in scopuri de TVA in vederea obtinerii unui cod valabil de TVA. Societatea intentioneaza sa vanda o constructie veche. Stabilim cum trebuie procedat d.p.d.v. al TVA-ului la emiterea facturii si ce...» citeste mai departe aici

  • Schimbarea destinatiei de utilizare pentru autoturism in leasing. Care va fi regimul fiscal aplicat pentru deduceri?
    • In analiza de mai jos, avem o societate care a achizitionat anul trecut un autoturism in sistem de leasing si si-a exercitat integral dreptul de deducere a taxei, autoturismul fiind folosit in scopul activitatilor economice (fapt dovedit prin intocmirea foii de parcurs). Vom vedea daca este suficienta aceasta dovada, cu mentiunea ca in 2017 nu s-a mai folosit 100% pentru acest scop. In cazul in care se trecere la deducerea a 50% din cheltuielile aferente masinii (combustibil, reparatie,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.