Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Arenda terenuri agricole. Tratament fiscal

20-Nov-2012
4278
Va prezentam mai jos ce tratament fiscal aplicam (declaratii, taxe, impozite) in cazul unei societati comerciale care ia in arenda mai multe terenuri de la o persoana fizica.


Incepand cu veniturile anului 2012, impozitul pe veniturile din arenda obtinute de persoanele fizice se calculeaza prin retinere la sursa de catre platitorii de venit la momentul platii venitului, degrevand astfel proprietarii de terenuri de obligatiile de evidenta, declarare si plata aferente acestor venituri.

1.Impozit pe venit
Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii
Consilier Achizitii Publice
Consilier Achizitii Publice
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii
Cartea Verde a Contabilitatii
Vezi detalii

Potrivit art. 62 alin. (2 ^ 1) - (2 ^ 6 ) din Codul fiscal , in cazul veniturilor obtinute din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal, venitul brut se stabileste pe baza raportului juridic/contractului incheiat intre parti si reprezinta totalitatea sumelor in bani incasate si/sau echivalentul in lei al veniturilor in natura primite.
Impozitul pe veniturile din arenda obtinute de persoanele fizice ce se calculeaza prin retinere la sursa de catre platitorii de venit (arendasi) la momentul platii venitului, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului net, impozitul fiind final.

Venitul net din arenda se stabileste la fiecare plata prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 25% asupra venitului brut.

In cazul in care arenda se exprima in natura, venitul net in lei se determina ca diferenta intre sumele reprezentand echivalentul in lei al veniturilor in natura , determinate pe baza preturilor medii ale produselor agricole, stabilite prin hotarari ale consiliilor judetene si, respectiv, ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti, si cota de cheltuiala forfetara de 25% reprezentand cheltuieli deductibile aferente venitului.

Impozitul astfel calculat si retinut pentru veniturile din arenda se vireaza la bugetul de stat catre platitorii de venituri din arenda pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.

Platitorii de venituri din arenda (arendasii) au obligatia declararii impozitului pe venit retinut la sursa pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut prin Formularul 100 " Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat".

Totodata, anual, acestia au obligatia sa depuna " Declaratia privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit" la organul fiscal competent, pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat.

Prin exceptie, persoanle fizice in calitate de proprietari de terenuri (arendatori) pot opta pentru determinarea venitului net din cedarea folosintei bunurilor in sistem real, ca diferenta intre venitul brut efectiv realizat si cheltuielile, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla.
In cazul in care opteaza pentru determinarea venitului net din arenda in sistem real, pe baza contabilitatii in partida simpla, contribuabilii sunt obligati sa precizeze in scris, in contractul/raportul juridic incheiat, la momentul incheierii acestuia.

Aceasta categorie de arendatori vor avea obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitate in partida simpla. Acesti contribuabili au obligatia sa depuna o declaratie prvind venitul estimat/norma de venit (Formularul 220), in tremen de 15 zile de la incheierea contractului intre parti, care se depune odata cu inregistrarea la organul fiscal a contractului incheiat intre parti.

Totodata pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului, arendatorul are obligatia declarariii venitului obtinut din arenda prin intremediul formularului 200 "Declaratie privind veniturile realizate din Romania" la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal, completata pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla. In ce priveste plata impozitului anual de catre prorietar, aceasta se efectueaza potrivit deciziei de impunere emise de organul fiscal pe baza Declaratie 200.

2. Contributia de asigurari sociale de sanatate

Potrivit art. 296 ^ 27 alin. (1) lit. a), contributia de asigurari sociale de sanatate se datoreaza si de catre persoanele care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor. Potrivit alin. (2) ale aceluiasi articol, persoanele care nu realizeaza intr-un an fiscal venituri de natura celor mentionate la cap. I, venituri sub forma indemnizatiilor de somaj, venituri din pensii mai mici de 740 lei, precum si venituri de natura celor mentionate la art. 296 indice 21 alin. (1) lit. a)-d), g) si h), art. 52 alin. (1) lit. b)-d) si din asocierile fara personalitate juridica prevazute la art. 13 lit. e) au obligatia platii contributiei de asigurari sociale de sanatate asupra veniturilor prevazute la alin. (1).

Potrivit prevederilor art. 296 ^ 28 , contributia de asigurari sociale de sanatate prevazuta la art. 296 ^ 27 alin. (1) se stabileste de organul fiscal competent, prin decizia de impunere anuala, pe baza informatiilor din:
a) declaratia privind venitul realizat, pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor, transferuri de titluri de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare, in cazul societatilor inchise, si operatiuni de vanzare-cumparare de valuta la termen, pe baza de contract, si orice alte operatiuni de acest gen;
b) declaratia de impunere trimestriala, pentru veniturile din tranzactii cu titluri de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare, in cazul societatilor inchise;
c) declaratia privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit;
d) evidenta fiscala, pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor, in cazul in care venitul net se stabileste prin deducerea cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 25% asupra venitului brut.

Potrivit acestor prevederi, contributia de asigurari sociale de sanatate se calculeaza de catre organul fiscal pe baza declaratiei privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit depuse de catre paltitorul de venit. In concluzie, nu aveti obligatia retinerii si platii contributiei de asigurari sociale de sanatate.

3. TVA

In cazul in care plata arendei se face in natura catre arendator (persoana fizica), de catre arendasul - persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, aceasta efectuaeaza o livrare de bunuri taxabila cu cota de 24%. In aceasta situatie, arendasul trebuie sa emita facturi respectand prevederile art. 155 din Codul fiscal.

Baza de impozitare a TVA pentru plata prin produse agricole a arendei, in acest caz, este constituita din valoarea de piata pentru respectiva livrare in conformitate cu art. 137 alin (1) lit. e) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Arenda terenuri agricole. Tratament fiscal":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (1)

04-Mar-2013

impozitul pentru terenul agricol arendat sa fie suportat de catre arendas intrucat acesta primeste toate subventiile.scutirea de la plata contributiilor de asigurari sociale de sanatate a contravalorii cerealelor ce revin arendatorilor-de pe suprafetele arendate





Subiectele saptamanii

  • Conditia cu privire la salariati in 2017. Impozit pe venit microintreprinderi
    • In randurile urmatoare, avem cazul unei societati care are in 2017 doi angajati cu timp partial de cate 4 ore/fiecare. Vom vedea daca se poate considera ca fiind un angajat cu 8 ore si sa se aplice astfel cota de impozit pe venit de 1%. Conform prevederilor de la art. 51 alin.(4) din Codul fiscal, prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare....» citeste mai departe aici

  • Zoom fiscal: Toate modificarile aduse de OUG 3/2017
    • In Monitorul Oficial nr. 16/06.01.2017 a fost publicata OUG 3/2017 pentru modificare si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Va prezentam principalele modificari aduse de actul normativ mentionat anterior: >> Scutirea de impozit pe profit a contribuabililor care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare. - Contribuabilii care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare, definite potrivit O.G. nr. 57/2002, precum si activitati conexe...» citeste mai departe aici

  • Studiu de caz: Capital social mai mare de 45.000 lei si impozit pe profit in anul 2017
    • In analiza de mai jos, la 31.12.2016, o societate platitoare de impozit pe profit are venituri totale in suma de 308.321 lei si indeplineste si celelalte conditii de la art.47 Cod fiscal (Definitia microintreprinderii). Societatea are la 31.12.2016, capital social in suma de 200.000 lei. Incepand cu 01.01.2017, stabilm daca ar trebui sa treaca la impozit pe veniturile microintreprinderii. Fiind platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderii, vom vedea daca ar putea sa-si exercite...» citeste mai departe aici

  • Analiza zilei: Formularul 088 va fi eliminat de la 1 februarie 2017
    • Prin ordinul Agentiei de Administrare Fiscala nr. 210 din 13 ianuarie 2017 a fost abrogat Ordinul nr. 3841/2015 privind aprobarea modelului si continutului formularului (088) "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA". Astfel, incepand cu 01 februarie 2017 nu se mai depune Formularul 088. Formularul 088 a fost mult contestat de catre mediul de afaceri. De la introducerea acestuia, in...» citeste mai departe aici

  • Noul formular pentru declararea veniturilor nerezidentilor. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu
    • Incepand cu acest an, pentru veniturile nerezidentilor se depune formularul 207 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti", cod 14.13.01.13/v.n. Aceasta declaratie inlocuieste formularul fara numar utilizat in anii trecuti pentru declararea impozitului retinut la sursa/veniturilor scutite obtinute de nerezidenti din Romania. Formularul 207 si instructiunile de completare au fost aprobate prin OANAF 3695 din 30 decembrie...» citeste mai departe aici

  • Noutati ANAF: Inregistrarea fiscala a nerezidentilor de catre platitorii de venit
    • Va reamintim prevederile legale referitoare la inregistrarea fiscala a nerezidentilor de catre platitorii de venit, pentru veniturile supuse regulilor de impunere la sursa, pentru care impozitul retinut este final: Pentru nerezidentii care obtin venituri impozabile din Romania, platitorul de venit are obligatia de a calcula, retine,declara si plati bugetului de stat impozit pe venit sau impozit pe profit, dupa caz. Potrivit art.82 alin.1 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.