Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Ascensiunea fiscala a avantajelor in natura

18-Sep-2012
1759
Este binecunoscut faptul ca peste tot in lume exista o permanenta disputa intre companii si Administratia fiscala avand ca miza slabiciunile legislatiei fiscale care permit legal diminuarea presiunii fiscale. Primele, beneficiind de resurse si de flexibilitate, incearca sa isi diminueze obligatiile fiscale, iar Administratia, avand de partea sa posibilitatea ajustarii legislatiei, sa blocheze eventualele brese in sistemul de impozitare.

Asa cum s-a intamplat si in cazul altor brese in legislatia fiscala, odata identificate de catre Administratia fiscala au fost luate rapid masuri de eliminare. Aceeasi situatie pare sa se intample si in zona avantajelor acordate persoanelor fizice, sistemul avantajelor reprezentand o zona extrem de delicata. Este neindoielnic faptul ca prin modificarile intervenite in legislatia in materie de impozit pe venit o asemenea bresa a fost treptat inchisa.

Impozitarea avantajelor la nivelul salariatului este in vigoare inca de la aplicarea pentru prima data a impozitului pe venit din anul 2000. Dificultatile in abordarea veniturilor constand in avantaje au pornit de la complexitatea modului de determinare a acestora. La inceputurile sale, legislatia in materie de impozitare a veniturilor persoanelor fizice definea avantajele in natura ca fiind acele beneficii personale acordate de diverse persoane sau entitati incercand sa disipeze sfera lor de cuprindere catre toate categoriile de venituri, idee sustinuta si de pozitia articolului de reglementare in cuprinsul actului normativ.

Insasi sfera de cuprindere s-a conturat abia odata cu intrarea in vigoare a Codului fiscal, situand avantajele in categoria veniturilor din salarii, si nu printre regulile comune pentru toate categoriile de venituri.

Alaturi de nivelul salariului de baza, primele acordate din fondul de participare la profit, concediu de odihna anual, formarea profesionala s.a., avantajele in natura - acordarea unei masini din patrimoniul afacerii, plata unor asigurari medicale, prime pentru diverse ocazii cum ar fi de Craciun, de Pasti, de 8 martie, de 1 Iunie, au devenit parte a procedurii de negociere a pachetului salarial.
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Vezi detalii
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili
Vezi detalii
Capcanele comertului online
Capcanele comertului online
Vezi detalii


Aceasta procedura presupune nu numai stabilirea cuantumului acestuia, ci si a tuturor elementelor care fac parte din ceea ce tot mai frecvent se numeste pachet salarial. Desi cuprinse in categoria veniturilor din salarii, sfera avantajelor este cu mult mai intinsa, cuprinzand de la dreptul salariatului de a dobandi actiuni la societatea in care isi desfasoara activitatea la un pret preferential si pana la sistemul asigurarilor unde primele sunt platite de catre angajator, iar beneficiarul fiind salariatul.

Ne vom folosi de exemplul asigurarilor pentru a prezenta evolutia in timp a fiscalitatii avantajelor in natura. Bresa din reglementarile de la vremea respectiva s-a conturat in jurul principiului de neimpozitare a sumelor ce reprezentau avantaje la nivelul persoanei fizice beneficiare in conditiile in care erau considerate cheltuieli nedeductibile pentru entitatea care le acorda.

In fapt prin acea formulare, se incerca inlaturarea unei dublei impozitari prin impozitarea la nivelul entitatii. Astfel, era de fapt ocolita impozitarea mai apasatoare la nivelul persoanei fizice. Pe fondul acestor prevederi s-a construit un sistem de acordare de avantaje cu precadere in sistemul asigurarilor. Mecanismul consta in suportarea de catre angajator a primelor de asigurare cu titlu expres de cheltuieli nedeductibile la calculul impozitului pe profit, in timp ce pentru beneficiar (salariatul) veniturile erau neimpozabile in baza principiului enuntat.

In plus, beneficiarul putea obtine prin rascumparari o componenta salariala neimpozabila. Asadar, intreaga constructie avea la baza caracterul de cheltuiala nedeductibila la nivelul platitorului primelor de asigurare pe care acesta si-o insusea.

In prezent, problema avantajelor in natura, in general, si in special pentru cele reprezentand contravaloarea primelor de asigurare, a fost solutionata, rationamentul privind impozitarea pornind de data aceasta de la nivelul persoanei fizice.

Este cert ca, la nivelul persoanei fizice, avantajele vor fi impozabile. intelegem prin avantaje acele bunuri, servicii sau orice alte beneficii in bani sau in natura, acordate de angajator si care nu au legatura cu indeplinirea sarcinilor de serviciu sau reflecta o folosinta in interes personal.

Potrivit prevederilor Titlului III - Impozit pe venit din Codul fiscal, exista doua abordari in ceea ce priveste tratamentul fiscal al avantajelor:
- cumulare cu veniturile salariale ale lunii in care este acordat avantajul, in cazul in care beneficiarul este salariatul; avantajul este considerat un venit din salarii si este impozitat cu 16% alaturi de celelalte drepturi primite in luna respectiva;
- impozitare finala ca un venit din alte surse, in cazul in care beneficiarul este o persoana fizica cu care suportatorul venitului nu are o relatie contractuala de munca, un pensionar, fost salariat; avantajul este considerat un venit din alte surse si se impoziteaza cu 16%, cota aplicata la venitul brut.

Angajatorul poate acorda avantaje pentru fidelizarea angajatilor, care vor fi impozabile prin cumulare cu salariul, putand imbraca si urmatoarele forme:
- folosirea vehiculelor de orice tip din patrimoniul afacerii in interes personal;
- acordarea de produse alimentare, cazare, imbracaminte, cherestea, lemne de foc, carbuni, energie electrica, termica, si altele, precum si alte bunuri sau servicii oferite gratuit sau la un pret mai mic decat pretul pietei;
- imprumuturi nerambursabile;
- abonamente de radio si televiziune, abonamente de transport, abonamentele si costul convorbirilor telefonice inclusiv cartele telefonice, in scop personal;
- anularea unei creante a angajatorului asupra angajatului;
- permise de calatorie pe diverse mijloace de transport, folosite in scopul personal;
- cadouri primite cu diverse ocazii, cu exceptia celor acordate salariatilor cu diverse ocazii in limita de 150 lei pentru fiecare eveniment si persoana beneficiara; cadourile oferite de angajatori in beneficiul copiilor minori ai angajatilor, cu ocazia Pastelui, zilei de 1 Iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, precum si cadourile oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie sunt neimpozabile, in masura in care valoarea cadoului oferit fiecarei persoane, cu orice ocazie dintre cele de mai sus, nu depaseste 150 lei;
- tichete cadou acordate potrivit legii;
- locuinta folosita in scop personal si a cheltuielilor conexe de intretinere, cum sunt cele privind consumul de apa, consumul de energie electrica si termica si altele asemenea, cu exceptia celor aferente locuintei de serviciu;
- contravaloarea primelor de asigurare suportate de persoana juridica sau de o alta entitate, pentru angajatii proprii, precum si pentru alti beneficiari, cu exceptia primelor de asigurare obligatorii potrivit legislatiei in materie.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Ascensiunea fiscala a avantajelor in natura":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • OUG 84/2016 si noul Cod fiscal: Firmele pot deduce TVA din 2017 pentru perioadele cu cod TVA anulat
    • Odata cu noile reglementari privind codul de TVA aduse de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 84/2016 (OUG 84/2016) pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal, va prezentam aspectele esentiale de care sa tineti cont din 2017. Astfel, ca modificare principala, retineti ca persoanele impozabile pot refactura, din 2017, cu TVA catre clienti vanzarile realizate in perioada in care codul de TVA era anulat. Astfel, se schimba regulile privind deducerea TVA in...» citeste mai departe aici

  • Plata impozit pe profit si CASS aferent: Termen-limita 15 decembrie
    • Pana joi, 15 decembrie 2016, contribuabilii obligatia sa efectueze plata celei de a doua rate de 50% din impozitul pe veniturile din activitati agricole impuse pe baza de norme de venit, precum si a contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS) aferente acestor venituri, pentru anul 2016. Contribuabilii care realizeaza venituri de aceasta natura datoreaza impozit de 16% si contributie de asigurari sociale de sanatate, in cota de 5,5% asupra venitului stabilit pe baza normelor anuale de...» citeste mai departe aici

  • Buletin informativ ANAF: Noutati cu incidenta fiscala in perioada 28 noiembrie-4 decembrie 2016
    • ANAF, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili, publica lista si continutul noutatilor legislative cu incidenta fiscala. Iata cuprinsul numarului 47 (112) din 2016, care se refera la perioada 28 noiembrie-4 decembrie 2016. Regasiti mai jos lista acestor noutati legislative: 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.86/2016 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2016 (M.Of. nr.961 din 28 noiembrie 2016); 2. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.87/2016 pentru...» citeste mai departe aici

  • Oficial ANAF: Executarea silita in cazul debitorilor care au de incasat sume de la stat
    • In Monitorul Oficial al Romaniei nr. 968/ 29.11.2016, a fost publicat OPANAF nr. 3.454/ 25.11.2016 pentru aprobarea Procedurii de executare silita in cazul debitorilor care au de incasat sume certe, lichide si exigibile de la autoritati sau institutii de stat. Acest ordin se aplica de la data aparitiei in Monitorul Oficial, respectiv 29.11.2016. Contribuabilii care au obligatii fiscale restante pentru care sunt in derulare masuri de executare silita pot beneficia de ridicarea masurilor de...» citeste mai departe aici

  • Un nou pas catre operationalizarea Agentiei Nationale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate
    • Guvernul a aprobat Regulamentul privind distribuirea sumelor incasate din valorificarea bunurilor confiscate in materie penala dupa ramanerea definitiva a hotararii de confiscare, unul din actele normative din legislatia secundara necesara operationalizarii Agentiei Nationale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI). Regulamentul stabileste modul in care sumele rezultate din valorificarea bunurilor mobile si imobile intrate prin confiscare in proprietatea privata a statului vor fi...» citeste mai departe aici

  • Tratament servicii turistice. Cum tratam cheltuielile sociale?
    • In randurile urmatoare, vom vedea care este modalitatea prin care se pot acorda salariatilor proprii contravaloarea de servicii turistice si/sau tratament inclusiv transportul acestora incadrate in categoria de cheltuieli sociale (5%). Contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament sunt neimpozabile din punct de vedere al impozitului pe venit si nu intra in baza de calcul a contributiilor sociale, doar daca posibilitatea de acordare a acestora este prevazuta prin contractul individual...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.