Fiscalitatea.ro cauta meniu

Asociatie de locatari fara statut de persoana juridica. Plata Administrator

22-Nov-2010
11356
Autor: Dana Jinga, valabil la 22-Noiembrie-2010

Intrebare:


O asociatie de locatari fara statut de persoana juridica (fara cod fiscal), care nu s-a constituit in asociatie de proprietari, plateste administratorului de bloc un salariu fara ca asociatia sa fi incheiat cu acesta un contract de munca conventie civila. Astfel, administratorul desfasoara activitatea in baza unei hotarari a Adunarii Genarale a Asociatiei de Locatari din anul 2000, prin care acesta a fost numit si imputernicit sa desfasoare activitatea.

In prezent, asociatia nu mai are un Presedinte (decedat in 2007) si nici Comisie de cenzori (demisie si lipsa unor alte persoane care sa-si asume raspunderea). Administratorul este singura persoana care semneaza toate actele administratiei. Mentionam ca administratorul este pensionar.

Intrebari:

1. Ce fel de contract ar trebui sa incheie asociatia de locatari cu administratorul pentru munca desfasurata de acesta, avand in vedere ca asociatia nu are personalitate juridica? Unde ar trebui inregistrat acest contract, la Primaria Locala?
Legea 70/2015 - 37 intrebari si raspunsuri
Legea 70/2015 - 37 intrebari si raspunsuri
Vezi detalii
Proceduri Contabile pentru Societati Comerciale
Proceduri Contabile pentru Societati Comerciale
Vezi detalii
117 monografii contabile va arata cum sa aplicati CORECT noile modificari fiscal-contabile
117 monografii contabile va arata cum sa aplicati CORECT noile modificari fiscal-contabile
Vezi detalii


2. Ce impozite datoreaza administratorul pentru venitul incasat lunar, avand in vedere ca asociatia nu are personalitate juridica cod fiscal, iar aceste impozite nu pot fi virate in conturile bugetului de stat din raza unde isi are sediul asociatia. In ce cont pot fi virate aceste impozite, cine ar trebui sa fie beneficiarul acestor impozite (Administratia Financiara, Bugetul de stat sau Primaria Locala)?
3. Este legal ca asociatia de locatari sa functioneze numai pe baza raspunderii unei singure persoane, care este administratorul?
4. Asociatia are locatari restantieri la plata intretinerii cu sume de peste 2 ani vechime. Care este termenul de prescriere a acestor restante, avand in vedere ca asociatia nu a depus actiune in instanta impotriva acestor restantieri (persoane fizice)?

Raspuns:

1. Aspecte privind infiintarea asociatiei:

Avand in vedere datele prezentate mai sus, rezulta ca asociatia nu functioneaza corect si nu indeplineste conditiile legale prevazute de legislatia in vigoare la aceasta data.

Aspectele juridice, economice si tehnice cu privire la infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari, precum si modul de administrare si de exploatare a cladirilor de locuinte aflate in proprietatea a cel putin 3 persoane fizice sau juridice, de drept public ori de drept privat, inclusiv in cazul celor care au in structura lor si spatii cu alta destinatie decat aceea de locuinta sunt reglementate de Legea 230/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari, cu modificarile si completarile ulterioare. Aceasta lege obliga oarecum asociatiile de locatari sa se transforme in asociatii de proprietari.

Conform prevederilor art. 4 din HG 1588/2007 privind Normele metodologice de aplicare a Legii 230/2007, asociatia de proprietari se infiinteaza prin acordul scris a cel putin jumatate plus unu din numarul proprietarilor apartamentelor si spatiilor cu alta destinatie decat aceea de locuinta din cadrul aceluiasi condominiu cu cel putin 3 proprietari. Acordul se consemneaza intr-un tabel nominal, anexa la acordul de asociere(art. 5 alin. (1) din Legea 230/2007).

Asociatia de proprietari dobandeste personalitate juridica in baza unei Sentinte civile/Incheierii judecatoresti. (art. 8, alin. 4) din Normele metodologice) si se incadreaza in categoria entitatilor nonprofit. (art. 3, lit. g din Legea 230/2007).

Cererea pentru dobandirea personalitatii juridice a asociatiei de proprietari impreuna cu incheierea judecatoreasca, statutul, acordul de asociere si procesul-verbal al adunarii generale de constituire se depun si se inregistreaza la Administratia Finantelor Publice in a carui raza teritoriala se afla sediul asociatiei.(art. 6, alin. 1) din Legea 230/2007 si art. 75, alin. 1) din OG 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile ulterioare).

Cererea reprezinta, de fapt, formularul 010 ?Declaratie de inregistrare fiscala/mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica?, care se procura gratuit de la organul fiscal si se completeaza in vederea obtinerii codului de inregistrare fiscala.

2. Aspecte privind administratorul:

Legea 230/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari, cu modificarile si completarile ulterioare reglementeaza urmatoarele aspecte:

Art. 3, lit. k) - In sensul respectivei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii: atestat - actul care dovedeste calitatea de administrator de imobil.

Art. 35, alin. 1) - Pentru activitatea de administrare care include activitati de administrare tehnica, de contabilitate si casierie, asociatia de proprietari poate angaja fie persoane fizice atestate pentru functia de administrator de imobile, fie poate incheia contract de administrare cu persoane juridice specializate si autorizate, care au ca obiect de activitate numai domeniul asociatiilor de proprietari ori care au ca activitate principala administrarea imobilelor pe baza de tarife sau contract.

Art. 35, alin. 2) - Persoanele fizice pot fi angajate prin incheierea unui contract individual de munca, conform celor stabilite prin negociere directa.

ART. 36 - Administratorul, persoana fizica sau juridica, are, in principal, urmatoarele atributii:

a) prestarea serviciilor in mod profesional;

b) gestionarea bunurilor materiale si a fondurilor banesti;

c) efectuarea formalitatilor necesare in angajarea contractelor cu furnizorii de servicii pentru exploatarea si intretinerea cladirii, derularea si urmarirea realizarii acestor contracte;

d) asigurarea cunoasterii si respectarii regulilor cu privire la proprietatea comuna;

e) gestionarea modului de indeplinire a obligatiilor cetatenesti ce revin proprietarilor in raport cu autoritatile publice. Obligatiile cetatenesti sunt cele stabilite, potrivit legii, de adunarea generala a proprietarilor;

f) indeplinirea oricaror alte obligatii expres prevazute de lege.

Prin HG 1588/2007 au fost aprobate Normele metodologice de aplicare a Legii 230/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari, care precizeaza urmatoarele:

Art. 22, alin. 1) - Activitatea de administrare a condominiului include activitati de administrare tehnica, de contabilitate si casierie.

Art. 22, alin. 2) - Asociatia de proprietari angajeaza persoane fizice atestate pentru functia de administrator sau incheie contracte cu persoane juridice specializate si autorizate pentru realizarea, respectiv furnizarea serviciilor necesare administrarii, intretinerii, investitiilor si reparatiilor asupra proprietatii comune.

ART. 58

(1) Persoanele fizice care doresc sa obtina calitatea de administrator de imobile sunt atestate de catre primar, la propunerea compartimentelor specializate din cadrul autoritatii administratiei publice locale, in baza unei hotarari a consiliului local.

(2) Atestatul are drept scop certificarea calitatilor profesionale ale persoanelor care doresc sa practice activitatea de administrare a imobilelor la asociatiile de proprietari.

(3) Atestatul de administrator de imobil se elibereaza pentru o perioada nedeterminata si este valabil pe tot teritoriul Romaniei.

(4) Atestatul de administrator de imobil se poate retrage de catre autoritatea administratiei publice locale care l-a eliberat, daca nu mai sunt indeplinite conditiile pentru exercitarea acestei activitati.

Activitatea administratorului trebuie desfasurata in baza unui contract de prestari servicii/ conventie civila incheiat conform Codului civil si se incadreaza in categoria activitatilor dependente, potrivit prevederilor art. 7, alin. 1, punctul 2 si 2.1 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, astfel:

2. activitate dependenta - orice activitate desfasurata de o persoana fizica intr-o relatie de angajare;

2.1. Orice activitate poate fi reconsiderata ca activitate dependenta daca indeplineste cel putin unul dintre urmatoarele criterii:

a) beneficiarul de venit se afla intr-o relatie de subordonare fata de platitorul de venit, respectiv organele de conducere ale platitorului de venit, si respecta conditiile de munca impuse de acesta, cum ar fi: atributiile ce ii revin si modul de indeplinire a acestora, locul desfasurarii activitatii, programul de lucru;

b) in prestarea activitatii, beneficiarul de venit foloseste exclusiv baza materiala a platitorului de venit, respectiv spatii cu inzestrare corespunzatoare, echipament special de lucru sau de protectie, unelte de munca sau altele asemenea si contribuie cu prestatia fizica sau cu capacitatea intelectuala, nu si cu capitalul propriu;

c) platitorul de venit suporta in interesul desfasurarii activitatii cheltuielile de deplasare ale beneficiarului de venit, cum ar fi indemnizatia de delegare-detasare in tara si in strainatate, precum si alte cheltuieli de aceasta natura;

d) platitorul de venit suporta indemnizatia de concediu de odihna si indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, in contul beneficiarului de venit.

Contractul civil/conventia civila trebuie inregistrat/inregistrata la organul fiscal competent prin depunerea formularului 020?Declaratie de inregistrare fiscala/mentiuni pentru persoane fizice? in 30 de zile de la data inceperii activitatii, respectiv de la data obtinerii primului venit.

Conform celor mentionate mai sus, in cazul reconsiderarii unei activitati ca activitate dependenta, impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii vor fi calculate si virate, fiind datorate solidar de catre platitorul de venit (Asociatia de locatari/proprietari) si beneficiarul de venit (Administratorul). In acest caz se aplica regulile de determinare a impozitului pentru veniturile din salarii realizate in afara functiei de baza.

Contributiile sociale obligatorii, sunt cele stabilite potrivit OUG 58/2010 pentru modificarea si completarea Legii 571/2003 privind Codul fiscal si alte masuri financiar-fiscale, cu modificarile si completarile ulterioare, si anume contributiile individuale de asigurari sociale si asigurari pentru somaj. Aceste contributii nu se platesc in cazul in care administratorul este pensionar.(art. III, alin. 5) din OUG 58/2010).

Acesta datoreaza numai impozitul pe venit retinut la sursa. Exista doua cazuri:

1. In cazul veniturilor din activitati desfasurate in baza contractelor/ conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil, conform art. 52, alin 1) si 2) din Codul fiscal, atunci:

- platitorul de venit (Asociatia de proprietari) calculeaza, retine si vireaza prin retinere la sursa, impozitul de plati anticipate in contul impozitului pe venitul net anual impozabil, in cota de 10% aplicata la venitul brut (art. 52, alin 1) si 2) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal).

- Impozitul retinut la sursa pentru veniturile realizate in baza unor contracte/conventii civile incheiate potrivit Codului civil, se declara si se plateste (conform art. 111, alin 7, lit. a) din OG 92, privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile ulterioare) : trimestrial, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului.

Declararea impozitului se face prin completarea informatica a formularului 100 ?Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat?, pozitia 10(616) ?Impozit pe venit contracte/conventii?, iar plata se efectueaza in contul bugetului de stat, deschis la Trezoreria la care este arondata pentru administrare fiscala Asociatia.

Asociatia de proprietari are obligatia sa depuna Declaratia 205 ?Declaratie informativa privind impozitul retinut pe veniturile cu regim de retinere la sursa, pe beneficiari de venit? la organul fiscal competent, pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat (art. 93 din Codul fiscal, republicat).

Contribuabilul care nu are impunere finala are obligatia de a depune o declaratie de impunere la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal (formularul 200 prevazut de OMFP 2371/2007)), pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului. Ulterior prelucrarii acestei declaratii de catre organul fiscal competent, contribuabilul va achita si diferenta de impozit de 6%.

2. In cazul veniturilor din activitati desfasurate in baza contractelor/ conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil, incadrate ca ?venituri din alte surse? potrivit art. 78, alin 1), lit. e) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal cu modificarile ulterioare, atunci:

- platitorul de venit (Asociatia de proprietari) calculeaza, retine si vireaza prin retinere la sursa, impozitul, in cota de 16% aplicata la venitul brut, impozitul fiind final (art. 78, alin 1), lit. e) din Legea 571/2003, republicata privind Codul fiscal). Retinerea la sursa a cotei finale de 16% se face potrivit optiunii exercitate in scris de catre contribuabil, in momentul incheierii fiecarei/fiecarui conventii/contract civil individual si este aplicabila veniturilor realizate urmare activitatii desfasurate in baza acestei/acestui conventii/contract.

- Impozitul se vireaza la bugetul de stat, lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut (art. 79 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal).

Declararea impozitului se face prin completarea formularului 100 ?Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat?, pozitia 20(690) ?Impozit pe alte venituri ale persoanelor fizice?.

Asociatia de proprietari are obligatia sa depuna Declaratia 205 ?Declaratie informativa privind impozitul retinut pe veniturile cu regim de retinere la sursa, pe beneficiari de venit? la organul fiscal competent, pana la data de 30 iunie inclusiv a anului curent pentru anul expirat (art. 93, alin.2) din Codul fiscal).

In ceea ce priveste termenul de prescriere al restantelor, in conformitate cu art 405 din Codul de procedura civila, "dreptul de a cere executarea silita se prescrie in termen de 3 ani, daca legea nu prevede altfel".

Termenul de prescriptie incepe sa curga de la data cand se naste dreptul de a cere executarea silita.

Cursul prescriptiei se suspenda (art 405 1 din Codul de procedura civila):

" a) in cazurile stabilite de lege pentru suspendarea termenului de prescriptie a dreptului material la actiune;

b) pe timpul cat suspendarea executarii silite este prevazuta de lege ori a fost stabilita de instanta sau de alt organ jurisdictional competent;

c) atata timp cat debitorul isi sustrage veniturile si bunurile de la urmarire;

d) in alte cazuri prevazute de lege"

Dupa incetarea suspendarii, prescriptia isi reia cursul, socotindu-se si timpul scurs inainte de suspendare.

Prescriptia nu se suspenda pe timpul cat executarea silita este suspendata la cererea creditorului urmaritor.

Cursul prescriptiei se intrerupe (art 405 2 din Codul de procedura civila):

" a) pe data indeplinirii de catre debitor, inainte de inceperea executarii silite sau in cursul acesteia, a unui act voluntar de executare a obligatiei prevazute in titlul executoriu ori a recunoasterii, in orice alt mod, a datoriei;

b) pe data depunerii cererii de executare, insotita de titlul executoriu, chiar daca a fost adresata unui organ de executare necompetent;

c) pe data trimiterii spre executare a titlului executoriu, in conditiile art. 453 alin. 2;

d) pe data indeplinirii in cursul executarii silite a unui act de executare;

e) pe data depunerii cererii de reluare a executarii, in conditiile art. 371^6 alin. 1;

f) in alte cazuri prevazute de lege".

Dupa intrerupere incepe sa curga un nou termen de prescriptie.

Prescriptia nu este intrerupta daca cererea de executare a fost respinsa, anulata sau daca s-a perimat ori daca cel care a facut-o a renuntat la ea".
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Asociatie de locatari fara statut de persoana juridica. Plata Administrator":
Rating:

Nota: 1.5 din 4 voturi
Modificari fiscal-contabile 2015

Atentie contabili!

MFP a anuntat modificari majore in 2015 in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit, TVA-ul si Accizele! Toate aceste se aplica deja, conform legii.

Cititi care dintre ele va afecteaza activitatea!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul "Modificari fiscal-contabile 2015"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (1)

15-Ian-2012

as dori sa stiu cum pot face sa nu mai platesc un lucru pe car nu il folosesc De exemplu platesc lumina si curatenia pe scara iar eu nu locuesc dacit o luna pe an Mentionez ca nu locueste nimeni in restu anului CUM POT FACE SA NU MAI PLATESC ?




Subiectele saptamanii

  • Noul Cod de procedura fiscala. Discutam Legea 207/2015 impreuna cu Adrian Benta, consultant fiscal
    • Legea 207/2015 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 0547 din 23 iulie 2015. Discutam noutatile aduse de Legea privind Codul de procedura fiscal impreuna cu Adrian Benta, consultant fiscal si auditor financiar. Puteti consulta AICI noul Cod de procedura fiscala, actualizat 2015. Noul Cod de procedura fiscala va intra in vigoare la 1 ianuarie 2016, ocazie cu care se abroga OG 92/2003 privind actualul Cod de procedura fiscala. Este o lege ampla, cu lucruri bunuri si lucruri mai putin placute....» citeste mai departe aici

  • Noul cod de procedura fiscala: Stabilirea domiciliului fiscal in noua varianta
    • Noul Cod de procedura fiscala a fost publicat de ANAF, fiind astfel actualizate vechile prevederi. Puteti consulta integral noul Cod de procedura actualizat 2015 AICI. Incepand cu 1 ianuarie 2016, se vor aplica prevederile din Codul de procedura publicat in Monitorul Oficial 547/ 23.07.2015. In vechiul Cod de procedura fiscala, prevederile referitoare la domiciliul fiscal se regaseau la art. 31, sub titlul Domiciliul fiscal. Asa cum atrage atentia Contzilla.ro, noul cod de procedura fiscala...» citeste mai departe aici

  • Corectarea diferentelor de impozit. Rezolvarea oferita de consultantul fiscal!
    • Punctul 129 din Normele la Codul fiscal precizeaza: In situatia in care se constata elemente care genereaza modificarea veniturilor din salarii si/sau a bazei de impunere aferente veniturilor unei persoane fizice, pentru care angajatorul/platitorul a efectuat calculul impozitului lunar, recalcularea drepturilor respective si stabilirea diferentelor de impozit constatate se efectueaza pentru luna la care se refera, iar diferentele de impozit rezultate vor majoradiminua impozitul datorat incepand...» citeste mai departe aici

  • Declaratii rectificative pentru venituri din salarii. Iata etapele pe care nu trebuie sa le sarim!
    • Ceea ce ne dorim sa clarificam prin randurile urmatoare are de-a face cu modul in care gestionam depunerea declaratiilor rectificative. Ca punct de pornire pentru analiza aleasa, avem o societate care trebuie sa depuna rectifivative pentru un angajat caruia nu i s-a retinut impozitul pe venit dintr-o eroare. In aceasta privinta, vom vedea cum se vor intocmi rectificativele la fisele fiscale si pentru ce ani trebuie depuse rectificative la fise fiscale. De asemenea, vom vedea pentru ce ani...» citeste mai departe aici

  • Proiect de ordin al presedintelui ANAF privind aprobarea procedurii de reducere a normei de venit, in cazul activitatilor agricole
    • Potrivit art. 73 alin. (7) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, pentru veniturile din activitati agricole realizate de persoanele fizice, individual sau intr-o forma de asociere, in cazul in care s-au inregistrat pierderi ca urmare a unor fenomene meteorologice nefavorabile care pot fi asimilate dezastrelor naturale precum inghetul, grindina, poleiul, inundatiile, ploaia abundenta, seceta, precum si a celor produse de animalele salbatice, care afecteaza peste 30% din suprafetele destinate...» citeste mai departe aici

  • Ministrul de finante vrea sa aduca toate directiile economice ale ministelor sub umbrela MFP
    • Recent, ministrul de finante, Eugen Teodorovici, considera ca sectorul bugetar este incarcat artificial si ineficient. "In administratia publica sunt oameni care se sacrifica – vietile, familiile, timpul liber. Sunt oameni care nu petrec doar opt ore pe zi la serviciu. Sunt oameni care stau 10-12-14 ore pe zi. Nu spun ca fac toti asta. Sunt foarte multi din sistemul de stat care la ora - nu la 4.00, poate chiar mai devreme - au spart usa. Iar daca stau la serviciu, poate o ora doar aloca...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit, TVA-ul si Accizele anuntate de MFP!
Cititi care dintre ele va afecteaza activitatea! 

Modificari fiscal-contabile 2015

Alaturati-va celor peste 20.000 contabili informati!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special "Modificari fiscal-contabile 2015"!
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.