Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Aspecte fiscale: Obligatii ale angajatorului in raport cu detasarea salariatilor in strainatate

22-Feb-2013
5543
Vom analiza mai jos cazul unei societati comerciale cu capital privat romanesc, sediu social in Romania, care doreste sa presteze servicii de constructii intr-o alta tara membra UE. Vom vedea astfel care sunt conditiile, din punct de vedere fiscal, pe care va trebui sa le indeplineasca societatea in privinta muncitorilor care vor fi detasati.


Solutia consultantului:

Schimbarea locului de munca se poate realiza prin delegarea sau prin detasarea salariatului, in conformitate cu prevederile art. 42 si urmatoarele din Codul muncii .

Detasarea presupune schimbarea temporara a locului de munca, din dispozitia angajatorului, la un alt angajator, in scopul executarii unor lucrari in interesul acestuia. Detasarea poate fi dispusa pe o perioada de cel mult un an. In mod exceptional, perioada detasarii poate fi prelungita pentru motive obiective ce impun prezenta salariatului la angajatorul la care s-a dispus detasarea, cu acordul ambelor parti, din 6 in 6 luni. Detasarea dispusa de angajator poate fi refuzata de catre salariat, numai in situatii exceptionale si doar pentru motive personale temeinice, astfel cum prevede art. 46 alin. (3) din Codul muncii .
Preturi de Transfer - Curs video
Preturi de Transfer - Curs video
Vezi detalii
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Vezi detalii
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii

Salariatul detasat in strainatate are dreptul la diurna (indemnizatie de detasare) in temeiul prevederilor art. 46 alin. (4) din Codul muncii . Angajatorul va deconta toate cheltuielile de transport si cazare, precum si va asigura plata diurnei.

Fiecarui salariat detasat i se va intocmi o decizie de detasare conform cu art. 45 din Codul muncii , care va cuprinde datele de identificare ale salariatului detasat, ale angajatorului la care va fi detasat, obiectul detasarii, locul detasarii, durata detasarii si alte prevederi cu privire la modificarea contractului individual de munca.

Salariatului detasat va beneficia de o serie de drepturi acordate in baza art. 47 din Codul muncii . Astfel, drepturile cuvenite salariatului detasat se acorda de angajatorul la care s-a dispus detasarea.

Pe durata detasarii salariatul beneficiaza de drepturile care ii sunt mai favorabile, fie de drepturile de la angajatorul care a dispus detasarea, fie de drepturile de la angajatorul la care este detasat. Angajatorul care detaseaza are obligatia de a lua toate masurile necesare pentru ca angajatorul la care s-a dispus detasarea sa isi indeplineasca integral si la timp toate obligatiile fata de salariatul detasat. Daca angajatorul la care s-a dispus detasarea nu isi indeplineste integral si la timp toate obligatiile fata de salariatul detasat, acestea vor fi indeplinite de angajatorul care a dispus detasarea.

In cazul in care exista divergenta intre cei doi angajatori sau nici unul dintre ei nu isi indeplineste obligatiile potrivit acordarea drepturilor, salariatul detasat are dreptul de a reveni la locul sau de munca de la angajatorul care l-a detasat, de a se indrepta impotriva oricaruia dintre cei doi angajatori si de a cere executarea silita a obligatiilor neindeplinite.

Delegarea reprezinta exercitarea temporara, din dispozitia angajatorului, de catre salariat, a unor lucrari sau sarcini corespunzatoare atributiilor de serviciu in afara locului sau de munca. Pe durata delegarii, salariatul are dreptul la plata cheltuielilor de transport si cazare, precum si la o indemnizatie de delegare, in conditiile prevazute de lege sau de contractul colectiv de munca aplicabil. Conform art. 44 din Codul muncii , delegarea va putea fi dispusa pentru o perioada de cel mult 60 de zile calendaristice in 12 luni si se va putea prelungi pentru perioade succesive de maximum 60 de zile calendaristice, numai cu acordul salariatului.

Prin urmare, delegare se efectueaza initial pe o perioada de cel mult 60 de zile urmand sa poata fi prelungita daca salariatul isi exprima acordul.

Salariatul delegat are dreptul la plata cheltuielilor de transport si cazare, precum si la o indemnizatie de delegare, in conditiile prevazute de lege sau de contractul colectiv de munca aplicabil, conform art. 44 alin. (2) din Codul fiscal .

Delegarea este dispusa printr-un ordin de delegare/deplasare. Ordinul de deplasare corect completat serveste drept dispozitie catre persoana delegata sa efectueze deplasarea, document pentru decontarea de catre titularul de avans a cheltuielilor efectuate, pentru stabilirea diferentelor de primit sau de restituit de titularul de avans si document justificativ de inregistrare in contabilitate, pe baza lui determinandu-se diurna cuvenita.

In ceea ce priveste desfasurarea activitatii in strainatate, sunt aplicabile si prevederile art. 18 din Codul muncii . In cazul in care salariatul urmeaza sa isi desfasoare activitatea in strainatate, angajatorul are obligatia de a-i comunica in timp util, inainte de plecare, o serie de informatii cum ar fi durata perioadei de munca ce urmeaza sa fie prestata in strainatate, moneda in care vor fi platite drepturile salariale, prestatiile in bani si/sau in natura aferente desfasurarii activitatii in strainatate, care trebuie sa se regaseasca si in continutul contractului individual de munca, dar si conditiile de clima, reglementarile principale din legislatia muncii din acea tara, obiceiurile locului a caror nerespectare i-ar pune in pericol viata, libertatea sau siguranta personala, conditiile de repatriere a lucratorului, dupa caz.

Din acest punct de vedere, va trebui analizata necesitatea modificarii contractului individual de munca pentru indeplinirea acestor conditionari.

Din punct de vedere fiscal, urmeaza a fi avute in vedere modificarile aduse de OG 8/2013 tratamentului fiscal aplicat diurnei din punct de vedere al impozitului pe salarii si contributiilor sociale obligatorii incepand cu 1 februarie 2013, aceasta devenind, la nivelul salaritului, venit asimilat salariului supus impozitului pe salarii si contributiilor sociale obligatorii pentru partea care depaseste 2,5 ori nivelul legal stabilit prin hotarare a Guvernului pentru personalul din institutiile publice, indiferent de regimul de impunere aplicat la nivelul angajatorului.

In conditiile legislatiei europene existente, se impune si respectarea Regulamentului (CE) nr. 883/2004 si Regulamentul (CE) nr. 987/2009, potrivit carora persoanele fizice sunt supuse legislatiei de securitate sociala a unui singur stat membru. Articolul 11 din noul Regulament stabileste regulile generale pe principiului ca persoanele trebuie sa fie supuse doar legislatiei unui singur Stat membru.

Astfel, regula generala impune persoanei care desfasoara o activitate salariata intr-un stat membru sa se supuna legislatiei din statul membru respectiv.

De la aceasta regula, Regulamentul stabileste prin art. 12 regula speciala potrivit careia, in cazul detasarii, persoana care desfasoara o activitate salariata intr-un stat membru, pentru un angajator care isi desfasoara in mod obisnuit activitatile in acest stat membru, si care este detasata de angajatorul respectiv in alt stat membru pentru a lucra pentru angajator continua sa fie supusa legislatiei primului stat membru, cu conditia ca durata previzibila a activitatii sa nu depaseasca douazeci si patru de luni si sa nu fi fost trimisa sa inlocuiasca o alta persoana.

Pe cale de consecinta in situatia depasirii celor douazeci si patru de luni sau trimiterii salariatului pentru inlocuirea unei alte persoane, se va aplica legislatia de securitate sociala in care se afla locul de munca. Pentru ca salariatul detasat sa ramana supus legislatiei de securitate sociala din statul care a dispus detasarea, trebuie obtinut formularul A1 care este o declaratie cu privire la legislatia aplicabila, fiind util pentru dovedirea platii contributiilor in strainatate.

Se recomanda ca formularul A1 sa fie disponibil spre a putea fi prezentat de salariat sau de angajatorul sau institutiei din tara in care acesta lucreaza, pentru a confirma situatia sa in materie de securitate sociala si a indica in ce tara trebuie platite contributiile de asigurari. Pentru eliberarea documentului portabil A1, angajatorul va depune la CNPAS o cerere pentru determinarea legislatiei aplicabile in cazul angajatorilor.

Aceasta va contine date despre lucratorii pentru care se solicita documentele portabile A1 si se vor anexa o serie de documente care sa dovedeasca desfasurarea de activitati substantiale specifice domeniului sau profesional.

Trebuie insa precizat ca notiunea de detasare in intelesul Regulamentului corespunde celei de delegare definite de Codul muncii , salariatul delegat desfasurand o activitate pentru angajatorul din statul de trimitere si nu in interesul angajatorului unde isi desfasoara activitatea. Exceptia prevazuta de art. 12 din Regulament vizeaza aşadar situatia desfasurarii de catre salariat a unei activitati salariate intr-un stat membru, pentru un angajator care isi desfasoara in mod obisnuit activitatile in acest stat membru, si care este de fapt delegat de angajatorul respectiv in alt stat membru pentru a lucra pentru angajator.

Din prisma inregistrarii modificarii locului muncii in registrul general de evidenta a salariatilor, angajatorul de baza va avea si obligatia de inregistrare a perioadei detasarii si a denumirii angajatorului la care se face detasarea, anterior inceperii detasarii, in conformitate cu prevederile art. 4 alin. (1) lit. e) din HG 500/2011.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Aspecte fiscale: Obligatii ale angajatorului in raport cu detasarea salariatilor in strainatate":
Rating:

Nota: 3.1 din 5 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Declaratii si plati obligatorii pana la 20, respectiv 25 ianuarie 2017
    • Cele mai importante obligatii declarative si de plata sunt reamintite in aceasta de perioada de catre ANAF. Aducem astfel in atentia contribuabililor interesati lista de declaratii si plati cu termene stabilite pentru 20, respective 25 ianuarie 2017. ATENTIE! ANAF a propus prelungirea cu doua zile a termenului limita pentru depunerea declaratiilor fiscale si plata creantelor scadente la 25 ianuarie 2017 ANAF a inaintat proiectul de Ordonanta de Urgenta privind prorogarea termenului de depunere a...» citeste mai departe aici

  • ANAF propune spre aprobare formulare pentru stabilirea din oficiu a CAS pentru persoanele fizice
    • ANAF adapteaza formularele utilizate de organele fiscale pentru stabilirea din oficiu a CAS pentru presoanele fizice, in cazul in care acestea nu-si indeplinesc obligatiile declarative conform prevederilor legale stabilite la art.106, art.107 si art.342 alin. (1) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala. Persoanele fizice care datoreaza contributie de asigurari sociale au, potrivit legii, obligatii declarative. Nedepunerea declaratiei fiscale da dreptul organului fiscal sa...» citeste mai departe aici

  • ANAF propune un nou model de decont de TVA. Formular 300
    • Din 1 ianuarie 2017 a fost introdus regimul special pentru agricultori care le permite acestora sa beneficieze de o compensatie in cota forfetara pentru taxa aferenta achizitiilor. Totodata persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care efectueaza achizitii de la agricultori pot deduce aceasta compensatie. Cota standard de TVA este de 19%, incepand cu data de 1 ianuarie 2017, potrivit art. 291 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Cota standard de TVA se...» citeste mai departe aici

  • Obligatii fiscale de plata si declarative privind drepturile de autor in anul 2017
    • In analiza de mai jos, avem cazul in care trebuie sa se plateasca drepturi de autor in baza unui contract incheiat cu o persoana fizica. Stabilim ce impozite si contributii sociale trebuie sa se retina la sursa in 2017 (la momentul platii veniturilor din drepturi de autor), modul in care se calculeaza acestea atat in cazul impozitului final de 16%, cat si in cazul impozitului anticipat de 10% si daca in 2017 mai sunt categorii de persoane exceptate de la plata contributiilor sociale. De...» citeste mai departe aici

  • ANAF extinde sfera de competenta a Administratiei fiscale pentru contribuabili nerezidenti
    • Pentru o mai buna administrare a sumelor datorate de catre persoane nerezidente cu titlu de cheltuieli judiciare si avand in vedere atributiile Administratiei fiscale pentru contribuabili nerezidenti, precum si dificultatile intampinate de organele fiscale teritoriale in ceea ce priveste recuperarea sumelor stabilite de instantele competente, reprezentand cheltuieli judiciare datorate Statului Roman de catre cetateni straini, dar si pentru administrarea obligatiilor reprezentand cheltuieli...» citeste mai departe aici

  • Implicatii pierdere fiscala. In ce conditii se poate recupera pierderea fiscala?
    • In analiza de mai jos, stabilim daca o societate comerciala X mai inregistreaza la data de 31.12.2016 pierdere fiscala aferenta exercitiului 2009 in valoare de 10.000 lei in conditiile in care in anii 2015 si 2016 a aplicat regimul fiscal al microintreprinderii, iar incepand cu data de 01.01.2017 va trece din nou la impozit pe profit. Vom vedea daca societatea poate recupera fiscal in anul 2017 pierderea fiscala in valoare de 10.000 lei a exercitiului 2009. Potrivit art. 31 alin. (1) pierderea...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.