Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Ati livrat marfa si nu puteti incasa CEC-ul sau bonul? Expertii raspund!

09-Apr-2014
2311
Este destul de intalnit riscul de neincasare a unui CEC sau bon emis de unele firme. Multe societati intampina astfel de probleme, iar solutionarea se face, in cele mai multe cazuri, in instanta. In cazul urmator, un client doreste sa achizitioneze marfa de la o societate cu plata la termen. Firma solicita bilet la ordin sau CEC, iar clientul a mentionat ca banca sa nu emite instrumente de plata si a sugerat incheierea unui contract de vanzare-cumparare in care sa se stipuleze ca plata va fi la 30 de zile.

Vom stabili daca in caz de neplata clientul poate fi silit sa achite numai pe baza contractului si in ce masura este mai eficient sa se ceara un CEC in loc de bilet la ordin.

Contractul incheiat cu clientul dumneavoastra este un acord scris ce intra sub incidenta Codul Comercial. Va recomand ca, indiferent de client, sa apelati la aceasta forma de incheiere a unei intelegeri comerciale. Contractul va stabili in mod clar si fara echivoc conditiile de livrare a marfii : termene, cantitati, calitate, valoare. In acelasi timp se vor stipula conditiile de plata: modalitati de plata, termene, penalitati datorate in cazul in care nu se indeplinesc conditiile asupra carora s-a convenit de partile semnatare si chiar daune material.

Nerespectarea de catre clientul dumneavostra a clauzelor contractuale cu privire la plata marfii livrate catre el de catre firma dumneavoastra, impreuna cu documentul care atesta acest lucru : factura si avizul de insotire a marfii (daca este cazul), vor sta la baza cererii de recuperare a creantei in instanta pe care aveti tot dreptul sa o depuneti in vederea recuperarii valorii pe care acesta o datoreaza catre companie. De asemenea, in cazul in care firma debitoare intra in procedura de insolventa, aceste documente: contract si facture de livrare vor sta la baza inscrierii companiei dumneavoastra in tabloul creditorilor, in vederea recuperarii de creanta.

Recomand incheierea unui contract cadru, indiferent de valoare sau cantitate a marfii de livrat, indifferent de modalitatea de plata (cash, OP si chiar CEC sau Bilet la ordin), cu conditia ca acesta sa fie corect intocmit, sa exprime clar si fara echivoc conditiile derularii afacerii.
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Vezi detalii
Capcanele comertului online
Capcanele comertului online
Vezi detalii

De asemenea, recomand ca anterior demararii unei relatii economice, sa va verificati partenerii, clienti sau furnizori, atat din punct de vedere juridic, cat si din punct de vere fiscal, al probitatii lor pe piata, cat si al modului de a-si derula relatiile de afaceri cu alti parteneri. Este foarte simplu, avand in vedere ca informatiile primare sunt publice la Registrul comertului ori consultand in prima faza informatiile oferite de site-ul ANAF si al Ministerului de finante.

Multe din problemele ce apar intr-o relatie de afaceri ar putea fi evitate daca s-ar acorda o minima atentie credibilitatii sau situatiei faptice economice in care se afla partenerii carora urmeaza sa le livrati bunuri/prestari servicii sau celor de la care urmeaza sa achizitionati dumneavoastra.

In privinta CEC-ului si al Biletului la ordin, acestea sunt instrumente de plata bancara, reglementate prin Regulamentul 1 al BNR si prin Legea 58 si 59/1934.

Nimeni nu poate garanta 100% ca, daca vi s-a emis un CEC, Bilet la ordin sau o cambie, dumneavoastra veti incasa sumele ce vi se cuvin.

Doar ca, riscul de neincasare a unui CEC, se diminueaza, avand in vedere prevederile legale cu privire la faptul ca se considera incident de plata major, generand interdictie bancara, interzicandu-i-se titularului de cont care se afla in aceasta situatie sa mai emita CEC-uri pe o perioada de un an. Firma respectiva, care a inregistrat un incident de plata, va fi inregistrata in evidentele Centralei Incidentelor de Plati, figurand in baza de date pe o perioada de 7 ani.

Interdictia bancare pentru un incident de plata major apare in una din situatiile de mai jos:

- CEC refuzat la plata pentru ca a fost emis fara autorizarea trasului
- CEC refuzat la plata din lipsa totala de disponibil, in cazul prezentarii la plata inainte de expirarea termenului de prezentare
- CEC refuzat la plata din lipsa partiala de disponibil, in cazul prezentarii la plata inainte de expirarea termenului de prezentare
- CEC refuzat la plata pentru ca a fost emis cu data falsa
- CEC refuzat la plata pentru ca a fost emis de un tragator aflat in interdictie bancara

Dar si in acest caz, dumneavoastra va trebui sa va recuperate creanta in instanta.

In schimb, conform prevederilor Titlui III “Dispozitii finale, penale si tranzitorii” , art.84 alin.(1) din Legea 59/1934 asupra CEC-ului, retinem ca se va pedepsi cu amenda de la 5.000 - 100.000 lei si inchisoare de la 6 luni pana la 1 an, afara de cazul cand faptul constituie un delict sanctionat cu o pedeapsa mai mare, in care caz se aplica aceasta pedeapsa:

1. Oricine emite un cec fara a fi avut autorizarea trasului;
2. Oricine emite un cec fara a avea la tras disponibil suficient, sau dupa ce a tras cecul si mai inainte de trecerea termenelor fixate pentru prezentare, dispune altfel, in total sau in parte de disponibilul avut;
3. Oricine emite un cec cu data falsa sau caruia ii lipseste unul din elementele esentiale aratate de alineatele 1, 2, 3 si 5 al art. 1 si art. 11;
4. Oricine emite un cec contrar dispozitiei ultimului alineat al art. 6.

Daca in cazurile prevazute de alineatele 2 si 3 de mai sus, emitentul procura trasului disponibilul necesar mai inainte de prezentarea cecului, pedeapsa se reduce la jumatate. Cand emiterea cecului se datoreaza unui fapt scuzabil, emitentul va fi aparat de pedeapsa.

Prevederile de mai sus nu se aplica in cazul in care fapta constituie o infractiune sanctionata cu o pedeapsa mai drea (inselaciune in forma agravata), intrand sub incidenta Codului penal.

In schimb, emiterea un Ordin de plata pentru care nu exista acoperire la data valorificarii sale nu constituie infractiune daca nu exista elemente subiective sau obiective din care sa reiasa continutul constitutive al unei fapte penale, spre exemplu dovada existentei intentiei de savarsire a unei infractiuni de inselaciune, conform Codului Penal.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Ati livrat marfa si nu puteti incasa CEC-ul sau bonul? Expertii raspund!":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Declaratia 112 actualizata in ianuarie 2017!
    • Va informam ca ANAF a actualizat in luna ianuarie 2017 PDF-ul inteligent pentru D 112 - Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate - conform Ordinului comun al ministrului finantelor publice nr. 1977/ 09.12.2013, ministrului muncii, familiei, protectiei sociale si persoanelor varstnice nr.2757/ 23.12.2013 si al ministrului sanatatii nr. 1580/ 23.12.2013, valabil incepand cu 01/2017. Declaratia 112 a ajuns la...» citeste mai departe aici

  • 25 ianuarie 2017 e termenul-limita pentru declarare si plata impozit pe dividende
    • Va reamintim ca 25 ianuarie 2017 este termenul limita de plata si de declarare al impozitului pe dividende, in urmatoarele situatii: - in cazul dividendelor distribuite in anul 2016 si care nu au fost platite actionarilor/asociatilor persoane juridice pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale. Aceste prevederi nu se aplica pentru dividendele distribuite si neplatite pana la sfarsitul anului 2016, daca in ultima zi a anului calendaristic, persoana juridica romana...» citeste mai departe aici

  • Intocmirea dosarului preturilor de transfer. Ce riscam daca depasim termenul de predare?
    • Supunem atentiei dumneavoastra cazul unui contribuabil mijlociu care achizitioneaza servicii de la parte afiliata cu o suma ce depaseste 250.000 euro pentru anul 2016. Stabilim daca exista obligatia ca incepand cu data de 25.03.2017 acesta sa puna la dispozitia ANAF dosarul preturilor de transfer in 10 zile sau intr-un termen de 30-60 zile si daca exista alte riscuri, in cazul in care nu il prezinta, in afara amenzii de 14.000 lei. Iata raspunsul specialistului: In conformitate cu prevederile...» citeste mai departe aici

  • Bogdan-Nicolae Stan este noul presedinte al ANAF
    • Bogdan-Nicolae Stan a fost numit in functia de presedinte, cu rang de secretar de stat, al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in urma deciziei prim-ministrului, publicata in Monitorul Oficial nr 0039, din 13 ianuarie 2017. Bogdan-Nicolae Stan a avut atributii de coordonare a activitatilor de combatere a evaziunii si fraudei fiscale, in func?ii precum cea de Director general/Director general adjunct, in cadrul Activitatii de inspectie fiscala de la DGRFP Ilfov (2012 - 2013) si respectiv...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe veniturile microintreprinderilor. Conditii de aplicare 2017
    • Prin ceea ce urmeaza, retineti ca de la 1 februarie, societatile care la data de 31.12.2016 au realizat o cifra de afacere sub 500.000 euro sunt obligate sa treaca la platitor de impozit microintreprindere. Vom vedea astfel daca obligativitatea de a avea un angajat pentru a plati numai 1% impozit din februarie se refera la 31.12 sau daca se pot face angajari in ianuarie pentru a avea din data de 1 februarie un angajat. De asemenea, vom vedea daca este suficient ca la sfarsitul anului societatea...» citeste mai departe aici

  • O noua metodologie de calcul a contributiilor si taxelor datorate la Fondul pentru mediu
    • Prin O.U.G. nr. 39/2016 din 28 iunie 2016 a fost modificata si completata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 196/2005 in sensul modificarii unor taxe si introducerii unor noi taxe si contributii la bugetul Fondului pentru mediu. Contributiile nou introduse sunt: >> o contributie datorata de operatorii economici care introduc pe piata nationala echipamente electrice si electronice, astfel: 1. de la data de 1 ianuarie 2017 pana la data de 31 decembrie 2017, pentru diferenta dintre cantitatile...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.