Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Ati livrat marfa si nu puteti incasa CEC-ul sau bonul? Expertii raspund!

09-Apr-2014
2226
Este destul de intalnit riscul de neincasare a unui CEC sau bon emis de unele firme. Multe societati intampina astfel de probleme, iar solutionarea se face, in cele mai multe cazuri, in instanta. In cazul urmator, un client doreste sa achizitioneze marfa de la o societate cu plata la termen. Firma solicita bilet la ordin sau CEC, iar clientul a mentionat ca banca sa nu emite instrumente de plata si a sugerat incheierea unui contract de vanzare-cumparare in care sa se stipuleze ca plata va fi la 30 de zile.

Vom stabili daca in caz de neplata clientul poate fi silit sa achite numai pe baza contractului si in ce masura este mai eficient sa se ceara un CEC in loc de bilet la ordin.

Contractul incheiat cu clientul dumneavoastra este un acord scris ce intra sub incidenta Codul Comercial. Va recomand ca, indiferent de client, sa apelati la aceasta forma de incheiere a unei intelegeri comerciale. Contractul va stabili in mod clar si fara echivoc conditiile de livrare a marfii : termene, cantitati, calitate, valoare. In acelasi timp se vor stipula conditiile de plata: modalitati de plata, termene, penalitati datorate in cazul in care nu se indeplinesc conditiile asupra carora s-a convenit de partile semnatare si chiar daune material.

Nerespectarea de catre clientul dumneavostra a clauzelor contractuale cu privire la plata marfii livrate catre el de catre firma dumneavoastra, impreuna cu documentul care atesta acest lucru : factura si avizul de insotire a marfii (daca este cazul), vor sta la baza cererii de recuperare a creantei in instanta pe care aveti tot dreptul sa o depuneti in vederea recuperarii valorii pe care acesta o datoreaza catre companie. De asemenea, in cazul in care firma debitoare intra in procedura de insolventa, aceste documente: contract si facture de livrare vor sta la baza inscrierii companiei dumneavoastra in tabloul creditorilor, in vederea recuperarii de creanta.

Recomand incheierea unui contract cadru, indiferent de valoare sau cantitate a marfii de livrat, indifferent de modalitatea de plata (cash, OP si chiar CEC sau Bilet la ordin), cu conditia ca acesta sa fie corect intocmit, sa exprime clar si fara echivoc conditiile derularii afacerii.
Manualul de politici contabile, 100% editabil
Manualul de politici contabile, 100% editabil
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Vezi detalii
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii

De asemenea, recomand ca anterior demararii unei relatii economice, sa va verificati partenerii, clienti sau furnizori, atat din punct de vedere juridic, cat si din punct de vere fiscal, al probitatii lor pe piata, cat si al modului de a-si derula relatiile de afaceri cu alti parteneri. Este foarte simplu, avand in vedere ca informatiile primare sunt publice la Registrul comertului ori consultand in prima faza informatiile oferite de site-ul ANAF si al Ministerului de finante.

Multe din problemele ce apar intr-o relatie de afaceri ar putea fi evitate daca s-ar acorda o minima atentie credibilitatii sau situatiei faptice economice in care se afla partenerii carora urmeaza sa le livrati bunuri/prestari servicii sau celor de la care urmeaza sa achizitionati dumneavoastra.

In privinta CEC-ului si al Biletului la ordin, acestea sunt instrumente de plata bancara, reglementate prin Regulamentul 1 al BNR si prin Legea 58 si 59/1934.

Nimeni nu poate garanta 100% ca, daca vi s-a emis un CEC, Bilet la ordin sau o cambie, dumneavoastra veti incasa sumele ce vi se cuvin.

Doar ca, riscul de neincasare a unui CEC, se diminueaza, avand in vedere prevederile legale cu privire la faptul ca se considera incident de plata major, generand interdictie bancara, interzicandu-i-se titularului de cont care se afla in aceasta situatie sa mai emita CEC-uri pe o perioada de un an. Firma respectiva, care a inregistrat un incident de plata, va fi inregistrata in evidentele Centralei Incidentelor de Plati, figurand in baza de date pe o perioada de 7 ani.

Interdictia bancare pentru un incident de plata major apare in una din situatiile de mai jos:

- CEC refuzat la plata pentru ca a fost emis fara autorizarea trasului
- CEC refuzat la plata din lipsa totala de disponibil, in cazul prezentarii la plata inainte de expirarea termenului de prezentare
- CEC refuzat la plata din lipsa partiala de disponibil, in cazul prezentarii la plata inainte de expirarea termenului de prezentare
- CEC refuzat la plata pentru ca a fost emis cu data falsa
- CEC refuzat la plata pentru ca a fost emis de un tragator aflat in interdictie bancara

Dar si in acest caz, dumneavoastra va trebui sa va recuperate creanta in instanta.

In schimb, conform prevederilor Titlui III “Dispozitii finale, penale si tranzitorii” , art.84 alin.(1) din Legea 59/1934 asupra CEC-ului, retinem ca se va pedepsi cu amenda de la 5.000 - 100.000 lei si inchisoare de la 6 luni pana la 1 an, afara de cazul cand faptul constituie un delict sanctionat cu o pedeapsa mai mare, in care caz se aplica aceasta pedeapsa:

1. Oricine emite un cec fara a fi avut autorizarea trasului;
2. Oricine emite un cec fara a avea la tras disponibil suficient, sau dupa ce a tras cecul si mai inainte de trecerea termenelor fixate pentru prezentare, dispune altfel, in total sau in parte de disponibilul avut;
3. Oricine emite un cec cu data falsa sau caruia ii lipseste unul din elementele esentiale aratate de alineatele 1, 2, 3 si 5 al art. 1 si art. 11;
4. Oricine emite un cec contrar dispozitiei ultimului alineat al art. 6.

Daca in cazurile prevazute de alineatele 2 si 3 de mai sus, emitentul procura trasului disponibilul necesar mai inainte de prezentarea cecului, pedeapsa se reduce la jumatate. Cand emiterea cecului se datoreaza unui fapt scuzabil, emitentul va fi aparat de pedeapsa.

Prevederile de mai sus nu se aplica in cazul in care fapta constituie o infractiune sanctionata cu o pedeapsa mai drea (inselaciune in forma agravata), intrand sub incidenta Codului penal.

In schimb, emiterea un Ordin de plata pentru care nu exista acoperire la data valorificarii sale nu constituie infractiune daca nu exista elemente subiective sau obiective din care sa reiasa continutul constitutive al unei fapte penale, spre exemplu dovada existentei intentiei de savarsire a unei infractiuni de inselaciune, conform Codului Penal.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Ati livrat marfa si nu puteti incasa CEC-ul sau bonul? Expertii raspund!":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Subventii noi pentru firme si salariati! Masurile luate de Guvern se aplica deja de la 3 decembrie!
    • Pachetul de masuri active pentru stimularea ocuparii fortei de munca va intra in vigoare incepand cu 3 decembrie 2016, dupa ce Guvernul a adoptat astazi normele de aplicare a OUG 60/2016, iar finantarea este asigurata din fonduri nationale si europene. Normele metodologice adoptate la 29 noiembrie stabilesc modalitatea practica de acordare a primelor de activare, incadrare, instalare de care beneficiaza la angajare persoanele fara un loc de munca, precum si documentele in baza carora se obtin...» citeste mai departe aici

  • Campanie ANAF: Cum ne afecteaza coruptia in plan personal, economic si social
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala deruleaza o campanie nationala pentru constientizarea modului in care faptele de coruptie ne afecteaza in plan personal, economic si social. Campania este formata din doua componente, care se adreseaza publicului larg, pe de-o parte, si personalului ANAF pe de alta parte. 85% din finantare - 1,07 mil lei - provine din Granturi Norvegiene 2009-2014, in cadrul proiectului "Cresterea integritatii in Agentia Nationala de Administrare Fiscala prin cooperare...» citeste mai departe aici

  • Noi reglementari privind Registrul general de evidenta a salariatilor
    • Prin HG 877/2016 au fost aduse modificari si completari Hotararii Guvernului nr. 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor, modificari ce au intrat in vigoare la data de 28 noiembrie 2016. Principalele modificari vizeaza: 1. Gestiunea separata a registrului general de evidenta a salariatilor care lucreaza in mediul privat si a registrului general de evidenta a personalului platit din fonduri publice. Astfel, incepand cu 28.11.2016 registrul general de evidenta a salariatilor...» citeste mai departe aici

  • Guvernul majoreaza cu 75% indemnizatiile acordate invalizilor, veteranilor si vaduvelor de razboi
    • Indemnizatiile pentru invalizi, veterani si vaduve de razboi au fost majorate cu 75%, potrivit unei ordonante de urgenta aprobate de Executiv la finele lunii noiembrie. Conform actului normativ, cele trei categorii vor primi indemnizatii majorate, de la 1 ianuarie 2017, dupa cum urmeaza: a) pentru invalizii de razboi - marii mutilati si cei incadrati in gradul 1 de invaliditate vor primi o indemnizatie de 259 de lei lunar (majorata de la 148 de lei) - cei incadrati in gradul II de invaliditate...» citeste mai departe aici

  • Tratament fiscal pentru ambalaje. Care sunt implicatiile TVA?
    • In cazul pe care vi-l prezentam, o firma isi desfasoara activitatea in sistem lohn in domeniul confectii textile. Societatea primeste materie prima prin transfer, pentru prelucrare, o incorporeaza in produsul finit si incaseaza doar contravaloarea manoperei. Pana acum ambalarea articolelor se facea in cutii speciale, personalizate si primite in acelasi regim. Firmei i se cere ca, din aceasta luna, sa achizitioneze aceste cutii direct din Romania facturate catre firma direct si de asemenea...» citeste mai departe aici

  • Se declara in Declaratia 394 facturile unor livrari cu valoare individuala sub 10.000 lei?
    • In Declaratia 394 pana in ianuarie 2017 nu se declara livrarile catre persoane fizice care au valoarea individuala sub 10.000 lei. Stabilim daca seriile acestor facturi se declara sau in Declaratia 394. Conform prevederilor din Ghidul ANAF din 4.11.2016, pagina 27: Facturile emise catre persoanele fizice se raporteaza in Declaratia 394 la sectiunea D. Pentru perioada 1 octombrie 2016 -31 decembrie 2016, vor fi cuprinse in lista de detaliu, numai facturile emise cu valoare individuala mai mare de...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.