Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Avans incasat in 2015 si cota TVA utilizata. Ce inregistrari contabile se fac si cum procedam?

14-Iul-2016
615

In analiza urmatoare, avem o societate care a emis o factura avans procurare echipamente in luna noiembrie 2015 si care a incasat avansul (TVA 24%). Echipamentele au fost achizitionate si duse beneficiarului in luna noiembrie 2015. Societatea a intocmit bon de consum pentru echipamentele respective. In anul 2016 s-au efectuat lucrarile pentru montarea echipamentelor si a fost intocmita factura pentru executie lucrari. Situatia de lucrari intocmita nu a cuprins si echipamentele pentru care a fost incasat avansul in luna noiembrie 2015. S-a procedat la stornarea avansului. Vom vedea daca la facturarea procurarii echipamentelor in luna iunie 2016 cota de TVA este 24% sau 20%.

In situatia in care prin contract s-a prevazut livrarea de echipamente cu montarea/instalarea acestora, era corect daca valoarea echipamentelor ar fi fost cuprinsa in valoarea lucrarilor, conform devizului intocmit in luna iunie 2016. In acest sens, am in vedere si precizarea dvs. din care rezulta ca pentru echipamentele respective s-a intocmit in noiembrie 2015 un bon de consum, fiind efectuata, de exemplu, inregistrarea contabila 602 "Cheltuieli cu materialele auxiliare" = 3021 "Materiale auxiliare", urmata de receptia partiala a lucrarii inregistrata contabil prin formula 332 " Servicii in curs de executie" = 712 " Venituri aferente costurilor serviciilor in curs de executie".

Astfel, avansul incasat se considera a fi o suma partiala din valoarea totala a lucrarilor de instalare/montare echipamente contractate, fara a fi tratat de sine statator, ca un avans total, doar pentru livrarea de marfuri (echipamente).

In acest caz, in luna iunie 2016, dupa receptia si punerea in functiune a lucrarilor, se procedeaza dupa cum urmeaza:
- se storneaza factura de avans emisa in noiembrie 2015 prin aplicarea cotei TVA 24%;
- se emite factura pentru valoarea totala a lucrarilor efectuate care include si valoarea echipamentelor pentru care s-a emis bonul de consum in noiembrie 2015, aplicand, in luna iunie 2016 cota standard TVA de 20% asupra valorii totale a contractului avand ca obiect livrarea de echipamente cu instalare/montare. Data faptului generator se considera a fi data intocmirii Procesului verbal de receptie si punere in functiune a lucrarii, semnat de catre ambele parti contractante. In acest caz, sunt aplicabile prevederile art. 291 alin. (4) "Cota aplicabila este cea in vigoare la data la care intervine faptul generator, cu exceptia cazurilor prevazute la art. 282 alin. (2), pentru care se aplica cota in vigoare la data exigibilitatii taxei. "

Aceste prevederi trebuie coroborate cu cele de la alin. (6) al art. 291 prin care se reglementeaza in mod expres faptul ca, in cazul schimbarii cotei, se va proceda la regularizarea avansurilor pentru a se aplica cota in vigoare la data livrarii de bunuri sau prestarii de servicii. In mod similar se procedeaza si in situatia in care se aplica sistemul TVA la incasare, aspect reglementat prin art. 291 alin. (5) "In cazul operatiunilor supuse sistemului TVA la incasare, cota aplicabila este cea in vigoare la data la care intervine faptul generator, cu exceptia situatiilor in care este emisa o factura sau este incasat un avans, inainte de data livrarii/prestarii, pentru care se aplica cota in vigoare la data la care a fost emisa factura ori la data la care a fost incasat avansul. "

Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii
Cartea Verde a Contabilitatii
Vezi detalii
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Vezi detalii

In acest sens, la pct. 39 alin. (2) "(2) Pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii,……, in situatia modificarilor de cote se aplica regularizarile prevazute la art. 291 alin. (6) din Codul fiscal. ", se regaseste exemplul nr. 1 care poate fi adaptat situatiei prezentate de dvs. "Exemplul nr. 1: O societate de constructii intocmeste situatia de lucrari in cursul lunii decembrie 2015, pentru lucrarile efectuate in lunile noiembrie si decembrie. Contractul prevede ca situatia de lucrari trebuie acceptata de beneficiar.

Beneficiarul accepta situatia de lucrari in luna ianuarie 2016. Faptul generator de taxa, respectiv data la care se considera serviciul prestat, intervine la data acceptarii situatiei de lucrari de catre beneficiar, potrivit prevederilor art. 281 alin. (7) din Codul fiscal. In consecinta, cota aplicabila pentru intreaga contravaloare a serviciilor acceptate de beneficiar este de 20%, cota in vigoare la data faptului generator de taxa. In situatia in care anterior emiterii situatiei de lucrari au fost emise facturi de avans cu cota de 24%, dupa data de 1 ianuarie 2016 avansurile respective se regularizeaza prin aplicarea cotei de 20%."

In situatia in care devizul de lucrari a cuprins in luna iunie 2016 doar valoarea manoperei si a regiilor aferente, fara a include si valoarea echipamentelor instalate/montate, factura se emite prin aplicarea cotei standard 20%, in vigoare la data faptului generator. Astfel, factura de avans trebuia stornata (regularizata) la momentul livrarii echipamentelor in luna noiembrie 2015, ca data a faptului generator, operatiunea fiind tratata ca o vanzare de marfa in anul 2015 (4111 " Clienti" = 707 "Venituri din vanzarea marfurilor" concomitent cu 607 "Cheltuieli privind marfurile" = 371 "Marfuri"). La regularizarea facturii in noiembrie 2015 s-ar fi aplicat aceeasi cota TVA 24%.

In concluzie, pentru aplicarea unui tratament fiscal corect, trebuie sa analizati prevederile contractuale cu privire la obiect, pret, obligatii, etc. Asa cum am precizat anterior, daca obiectul contractului este livrarea cu instalare, in valoarea facturii emise in luna iunie 2016 trebuie inclusa si valoarea echipamentelor livrate in anul 2015, inclusa, pe baza bonului de consum in debitul contului 332 " Servicii in curs de executie". In iunie 2016, se efectueaza receptia lucrarilor, inregistrata prin formula contabila 712 " Venituri aferente costurilor serviciilor in curs de executie" = 332 " Servicii in curs de executie", concomitent cu valoarea facturii emise pe numele beneficiarului lucrarii:
4111 "Clienti" = 704 " Venituri din servicii prestate" /4427 " TVA colectata"

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant

 

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Avans incasat in 2015 si cota TVA utilizata. Ce inregistrari contabile se fac si cum procedam?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Sistemul TVA la incasare in 2017. Conditii de eligibilitate si prevederi
    • Retineti, inainte de toate, ca in ce priveste sistemul TVA la incasare, avem urmatoarele doua componente importante: - exigibilitatea TVA se amana pana la data incasarii contravalorii integrale/partiale a livrarii de bunuri/prestarii de servicii, iar - dreptul de deducere a TVA este amanat pana la data la care TVA aferenta bunurilor/serviciilor a fost platita furnizorului/prestatorului . Persoanele care sunt eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare: - persoanele impozabile...» citeste mai departe aici

  • Plafon microintreprindere. Care e regimul fiscal in 2017?
    • In cele ce urmeaza, tinem cont de faptul ca pentru incadrarea microintreprinderilor criteriul referitor la numarul salariatilor a fost eliminat din Codul fiscal. Asadar, stabilim in ce masura o societate cu peste 10 salariati poate plati cota de 1% daca respecta celelalte conditii. De asemenea, vom vedea ce plafon se ia in calcul pentru anul 2017 de la sfarsitul anului 2016 in vederea pastrarii cotei de impozitare pe veniturile microintreprinderilor sau a trecerii de la platitor de impozit pe...» citeste mai departe aici

  • Gestiunea furnizorilor si a clientilor: exemple si explicatii
    • Pentru orice firma, gestiunea furnizorilor este unul dintre elementele vitale ale companiei. Un fel de sistem circulator care trebuie sa oxigeneze la timp intregul organism pentru a putea functiona la parametrii corecti. Mai ales cand vorbim despre firme care detin stocuri, au activitate de productie si au achizitii sau vanzari frecvente, in cantitati mici si diferite. Intr-o astfel de companie, gestionarea furnizorilor este extrem de costisitoare, atat ca timp cat si ca volum de documente...» citeste mai departe aici

  • ANAF in control! Cei vizati au atestate de comercializare produse accizabile
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala, prin Directia Generala a Vamilor, efectueaza in perioada 03.01.2017-31.01.2017, o operatiune de identificare si avertizare a agentilor economici asupra consecintelor nedepunerii, pana la data de 15.02.2017, a cererilor pentru obtinerea noilor atestate pentru comercializare si distributie in sistem angro/en detail de produse energetice, bauturi alcoolice si tutun prelucrat. Astfel, cei ce detin atestate pentru desfasurarea activitatii de distributie si...» citeste mai departe aici

  • Despre microintreprinderi si economia Romaniei. Ce cred specialistii
    • Mai multi specialisti si oameni de afaceri sunt de parere ca economia Romaniei isi continua trendul ascendent si ca unele masuri lipsite de predictibilitate fiscala nu vor influenta semnificativ dezvoltarea economica. Intr-un interviu pentru Capital.ro, consultantul fiscal Adrian Benta a precizat ca, in opinia sa, stabilitea economica a Romaniei, per ansamblu, "nu poate fi amenintata prin masurile propuse de noua putere politica din Romania. Cu siguranta vor fi masuri care afecteaza echilibrul...» citeste mai departe aici

  • Refacturarea cheltuielilor. Cum procedam pentru o microintreprindere?
    • Stabilim mai jos care este tratamentul fiscal pentru o societate platitoare de impozit pe venit (microintreprindere) pentru veniturile realizate din refacturarea cheltuielilor cu utilitatile (curent, apa, intretinere etc). Societatea detine un spatiu comercial pe care il inchiriaza unei alte societati, iar refacturarea cheltuielilor de utilitati se face exact la valoarea acestora (fara a se adauga nimic in plus). Vom vedea daca societatea datoreaza impozit pe venit pentru sumele incasate din...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.