Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Avantaje in natura. Ce impozite se retin si ce alte obligatii fiscale apar?

22-Iul-2014
7508
Obligatiile fiscale aferente avantajelor in natura acordate salariatilor sunt dezbatute in randurile de mai jos pornind de la situatia unei firme cu restaurant propriu care nu acorda astfel tichete de masa salariatilor, ci o masa calda pe zi. Societatea doreste astfel sa puna in aplicare urmatoarea procedura:

A. Sa intocmeasca un tabel zilnic pe fiecare salariat din care sa rezulte felurile de mancare servite si valoarea acestora.

B. Daca rezulta ca salariatul a consumat mancare de 12 lei/zi sa fie impartita suma in: 9 lei valoarea unui tichet de masa sa fie impozitata cu impozit pe venitul din salarii similar unui tichet de masa si 3 lei sa fie considerat avantaj in natura cu percepere de impozit si contributii sociale.

Vom vedea astfel daca e corect tratamentul fiscal sau daca se va considera intreaga valoare ca avantaj in natura.
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii
Preturi de Transfer - Curs video
Preturi de Transfer - Curs video
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii
Cartea Verde a Contabilitatii
Vezi detalii

De asemenea, vom vedea daca masa calda per portie trebuie considerata ca valoare la costul de productie sau la pretul de vanzare practicat in relatie cu clientii restaurantului.

In al treilea rand, vom vedea daca e necesar sa fie efectuata calculatia costului mancarii separat pentru portiile angajatiilor si inregistrata separat in contabilitate pentru a justifica costul firmei cu masa.

Consideram ca din punct de vedere al impozitului pe veniturile din salarii, in conformitate cu prevederile art. 55 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal contravaloarea bunurilor acordate gratuit angajatilor este considerata avantaj si asimilata salariilor in vederea impunerii.

Sunt exceptate de la plata impozitului pe venit, astfel cum dispune art. 55 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal, drepturile de hrana acordate de angajatori angajatilor, in conformitate cu legislatia in vigoare in a caror categorie se includ potrivit pct. 82 din Normele metodologice de aplicare a acestui articol:
- alocatiile zilnice de hrana pentru activitatea sportiva de performanta, interna si internationala, diferentiata pe categorii de actiuni;
- contravaloarea hranei, alimentelor sau numerarul acordat sportivilor pentru asigurarea alimentatiei de efort necesare in perioada de pregatire;
- drepturile de hrana in timp de pace, primite de personalul din sectorul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala;
- alte drepturi de aceasta natura primite potrivit actelor normative specifice, cum ar fi: alocatia de hrana zilnica pentru personalul navigant si auxiliar imbarcat pe nave; alocatia zilnica de hrana pentru consumurile colective din unitatile bugetare si din regiile autonome/societatile comerciale cu specific deosebit; alocatia de hrana acordata donatorilor onorifici de sange; alocatia de hrana pentru consumurile colective din unitatile sanitare publice si altele asemenea.

In alte situatii, contravaloarea hranei acordata salariatilor este considerata avantaj si asimilata salariilor in vederea impunerii.

Pct. 74 din Titlul III al Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal stabileste ca veniturile in natura, precum si avantajele in natura primite cu titlu gratuit sunt evaluate la pretul pietei la locul si data acordarii avantajului. Avantajele primite cu plata partiala sunt evaluate ca diferenta intre pretul pietei la locul si data acordarii avantajului si suma reprezentand plata partiala.

Conform pct. 109 drepturile salariale acordate in natura, precum si avantajele acordate angajatilor se evalueaza conform pct. 74-76 si se impoziteaza in luna in care au fost primite. Documentele referitoare la calculul contravalorii veniturilor si avantajelor in natura primite de angajat se vor anexa la statul de plata.

Asadar, contravaloarea produselor oferite angajatilor se include in veniturile din salarii si se impoziteaza conform prevederilor art. 57 din Codul fiscal, in luna in care sunt primite. Avantajul in natura se evalueaza la pretul pietei (pretul de vanzare).Documentele referitoare la calculul contravalorii avantajelor in natura primite de angajati se vor anexa la statul de plata.

Potrivit art. 296 indice 15 lit. o) din Codul fiscal, nu se cuprind in baza lunara a contributiilor sociale obligatorii tichetele de masa, tichetele de vacanta, tichetele cadou si tichetele de cresa, acordate potrivit legii;

Legea care reglementeaza acordarea tichetelor de masa este Legea 142/1998. Potrivit acesteia, salariatii din cadrul societatilor comerciale, regiilor autonome si din sectorul bugetar, precum si din cadrul unitatilor cooperatiste si al celorlalte persoane juridice sau fizice care incadreaza personal prin incheierea unui contract individual de munca, denumite in continuare angajator, pot primi o alocatie individuala de hrana, acordata sub forma tichetelor de masa. Tichetele de masa sunt emise fie pe suport hartie, fie pe suport electronic, sunt destinate exclusiv alocatiei individuale de hrana reglementate de prezenta lege si sunt suportate integral pe costuri de angajator.

Tichetele de masa, pe suport hartie sau pe suport electronic, se emit numai de catre unitatile autorizate de Ministerul Finantelor Publice, denumite in continuare unitati emitente, sau de catre angajatorii care au organizate cantine-restaurant ori bufete.

In cazul prezentat intelegem ca societatea nu acorda tichete de masa in conditiile legii 142/1998 ci acorda salariatilor o masa pe zi. Ca atare, scutirea de la plata contributiilor sociale prevazuta la art. 296 indice 15 lit. o) din Codul fiscal nu se aplica in acest caz.

Potrivit art. 296 indice 4 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, baza lunara de calcul al contributiilor sociale individuale obligatorii o reprezinta veniturile din salarii, in bani si/sau in natura, obtinute in baza contractului individual de munca.

Art. 296 indice 15 lit. p) pct. 3 din Codul fiscal exclude din baza de calcul al contributiilor sociale hrana acordata potrivit legii. Consideram ca se incadreaza aici acele cazuri in care dreptul salariatilor sau al persoanelor care realizeaza venituri asimilate salariilor la acordarea hranei sau a contravalorii acesteia este stabilit printr-un act normativ.

In alte situatii, contravaloarea hranei acordata salariatilor va intra in baza de calcul al contributiilor sociale.
 
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Avantaje in natura. Ce impozite se retin si ce alte obligatii fiscale apar?":
Rating:

Nota: 4.14 din 7 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Zoom fiscal: Toate modificarile aduse de OUG 3/2017
    • In Monitorul Oficial nr. 16/06.01.2017 a fost publicata OUG 3/2017 pentru modificare si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Va prezentam principalele modificari aduse de actul normativ mentionat anterior: >> Scutirea de impozit pe profit a contribuabililor care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare. - Contribuabilii care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare, definite potrivit O.G. nr. 57/2002, precum si activitati conexe...» citeste mai departe aici

  • Noutati ANAF: Inregistrarea fiscala a nerezidentilor de catre platitorii de venit
    • Va reamintim prevederile legale referitoare la inregistrarea fiscala a nerezidentilor de catre platitorii de venit, pentru veniturile supuse regulilor de impunere la sursa, pentru care impozitul retinut este final: Pentru nerezidentii care obtin venituri impozabile din Romania, platitorul de venit are obligatia de a calcula, retine,declara si plati bugetului de stat impozit pe venit sau impozit pe profit, dupa caz. Potrivit art.82 alin.1 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala,...» citeste mai departe aici

  • Studiu de caz: Capital social mai mare de 45.000 lei si impozit pe profit in anul 2017
    • In analiza de mai jos, la 31.12.2016, o societate platitoare de impozit pe profit are venituri totale in suma de 308.321 lei si indeplineste si celelalte conditii de la art.47 Cod fiscal (Definitia microintreprinderii). Societatea are la 31.12.2016, capital social in suma de 200.000 lei. Incepand cu 01.01.2017, stabilm daca ar trebui sa treaca la impozit pe veniturile microintreprinderii. Fiind platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderii, vom vedea daca ar putea sa-si exercite...» citeste mai departe aici

  • Analiza zilei: Formularul 088 va fi eliminat de la 1 februarie 2017
    • Prin ordinul Agentiei de Administrare Fiscala nr. 210 din 13 ianuarie 2017 a fost abrogat Ordinul nr. 3841/2015 privind aprobarea modelului si continutului formularului (088) "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA". Astfel, incepand cu 01 februarie 2017 nu se mai depune Formularul 088. Formularul 088 a fost mult contestat de catre mediul de afaceri. De la introducerea acestuia, in...» citeste mai departe aici

  • Noul formular pentru declararea veniturilor nerezidentilor. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu
    • Incepand cu acest an, pentru veniturile nerezidentilor se depune formularul 207 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti", cod 14.13.01.13/v.n. Aceasta declaratie inlocuieste formularul fara numar utilizat in anii trecuti pentru declararea impozitului retinut la sursa/veniturilor scutite obtinute de nerezidenti din Romania. Formularul 207 si instructiunile de completare au fost aprobate prin OANAF 3695 din 30 decembrie...» citeste mai departe aici

  • Conditia cu privire la salariati in 2017. Impozit pe venit microintreprinderi
    • In randurile urmatoare, avem cazul unei societati care are in 2017 doi angajati cu timp partial de cate 4 ore/fiecare. Vom vedea daca se poate considera ca fiind un angajat cu 8 ore si sa se aplice astfel cota de impozit pe venit de 1%. Conform prevederilor de la art. 51 alin.(4) din Codul fiscal, prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare....» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.