Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Baze calcul impozit pe venit si CAS pentru drepturi proprietate intelectuala. Cum procedam?

19-Ian-2016
1830

In randurile urmatoare, stabilim care este modalitatea de calcul incepand cu 01.01.2016 in cazul impozitului si al contributiilor retinute la sursa pentru veniturile din drepturi de proprietate intelectuala platite de catre o firma.

Verificam astfel daca sunt corecte cele de mai jos:
a) Impozit pe venit = 10% x Venitul brut
b) Impozit pe venit = 16% x Venitul brut - deducere 40% - CAS 10.5% - Sanatate 5.5%
c) Contributia de CAS = 10.5% x (venit brut - deducere 40%)
d) Contributia de sanatate = 5,5% x (venit brut - deducere 40%)

Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii

a) Aceasta este intr-adevar formula de calcul a impozitului reprezentand plati anticipate pentru veniturile din drepturile de proprietate intelectuala. Impozitul reprezentand plati anticipate pentru veniturile din drepturile de proprietate intelectuala se determina aplicand cota de impunere de 10% asupra venitului brut. impozitului reprezentand plata anticipata se efectueaza din veniturile platite in baza contractului incheiat in forma scrisa intre platitorul de venit si beneficiarul venitului, contribuabil potrivit titlului IV din Codul fiscal. Temeiul il reprezinta art. 72 din Codul fiscal si pct. 11 alin. (1) din Normele metodologice pentru aplicarea acestui articol.

b) Aceasta formula se identifica metodologiei de calcul a impozitului final. Persoana fizica poate opta pentru stabilirea impozitului pe venit ca impozit final. Impozitul pe venit final in cota de 16% se calculeaza, in situatia in care persoana opteaza pentru acest tip de impunere, prin retinere la sursa la momentul platii veniturilor de catre platitorii veniturilor, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului brut din care se deduce cota forfetara de cheltuieli, dupa caz, si contributiile sociale obligatorii retinute la sursa potrivit prevederilor titlului V - Contributii sociale obligatorii. Astfel, baza de calcul a impozitului pe venit final este venitul brut din care se deduce cota forfetara de cheltuieli, dupa caz, si contributiile sociale obligatorii retinute la sursa (contributia individuala de asigurari sociale in cota de 10,5% si contributia de asigurari sociale de sanatate de 5,5%).

Precizam ca potrivit art. 123 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, pentru situatia in care nu se opteaza pentru impozitul final de 16%, iar platitorul retine 10% ca plata anticipata, impozitul anual datorat se stabileste de organul fiscal competent pe baza declaratiei privind venitul realizat, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitul net anual impozabil, respectiv asupra diferentei dintre venitul brut si cheltuielile determinate prin aplicarea cotei de 40% asupra venitului brut, care reprezinta venitul net anual din drepturide proprietate intelectuala conform art. 70 alin. (1) din Codul fiscal.

c) Intr-adevar, obligatiile reprezentand contributia individuala de asigurari sociale se calculeaza prin aplicarea cotei individuale de contributie de 10,5% asupra diferentei dintre venitul brut si cheltuiala deductibila de 40% si nu poate fi mai mare decat echivalentul a de 5 ori castigul salarial mediu brut in vigoare in luna pentru care se datoreaza contributia. Contributia se retine si se plateste de catre platitorul de venit pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-au platit veniturile, acestea fiind obligatii finale. Temeiul il reprezinta art. 149, art. 151 alin. (9) - (11) din Codul fiscal.

d) In mod asemanator pct. c) de mai sus, si contributia individuala de asigurari sociale de sanatate datorata se calculeaza prin aplicarea cotei de contributie de 5,5% asupra diferenta dintre venitul brut si cheltuiala deductibila de 40%. Aceasta se retine si se plateste de catre platitorul de venit pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care au fost platite veniturile.

Obligatiile anuale de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate se determina de organul fiscal competent, prin decizie de impunere anuala pe fiecare sursa de venit, pe baza declaratiei privind venitul realizat, prin aplicarea cotei de 5,5% asupra diferentei dintre venitul brut si cheltuiala deductibila de 40%. Baza de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate se evidentiaza lunar in decizia de impunere. Baza lunara de calcul astfel evidentiata nu poate fi mai mica decat un salariu de baza minim brut pe tara, daca venitul pentru care se calculeaza contributia este singurul realizat.

Temeiul legal il reprezinta art. 171 alin. (1) lit. d), art. 174 alin. (1), (7) si (8) si art. 175 din Codul fiscal.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dani Cucu - Consultant fiscal, director al societatii de consultanta. Global Tax Management S.R.L.

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Baze calcul impozit pe venit si CAS pentru drepturi proprietate intelectuala. Cum procedam?":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • 6 categorii noi de operatiuni vor avea TVA zero de la 1 martie
    • Potrivit unui nou proiect de lege, mai multe operatiuni de livrare vor avea TVA zero de la 1 martie, in cazul in care proiectul va fi aprobat. Totodata, odata cu noul proiect, se propune si majorarea plafonului de TVA de la 220.000 lei la 300.000 lei (circa 85.000 euro). Iata care sunt categoriile de operatiuni pentru care ar urma sa se aplice TVA zero, conform proiectului: Cota redusa de 0% se aplica asupra bazei de impozitare pentru urmatoarele livrari de bunuri si prestari de servicii: a)...» citeste mai departe aici

  • Creante neincasate si eliminate prin planul de reorganizare. Ce cheltuieli se deduc?
    • In analiza de mai jos, avem situatia in care societate comerciala A, parte afiliata a societatii B, are creante (clienti neincasati) fata de societatea B. Societatea B se afla in inolventa conform Legii 85/2006. I se aproba un plan de reorganizare conform caruia creantele societatii A nu se vor putea achita vreodata. Stabilim ce trebuie sa faca societate A pentru a asigura o imagine fidela a patrimoniului, daca sunt deductibile cheltuielile cu anularea acestor creante, precum si in ce fel se...» citeste mai departe aici

  • Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar
    • Redam mai jos Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar pe anul 2017 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. nr. 126 din 16/02/2017. Art. 1. - Prezenta lege aproba plafoanele unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar, potrivit dispozitiilor art. 26 alin. (2) si art. 29 alin. (1) din Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicata. Art. 2. - (1) Plafonul soldului bugetului general consolidat, exprimat ca...» citeste mai departe aici

  • Firmele pot emite cereri de finantare nerambursabila. Ce conditii trebuie indeplinite?
    • Intreprinderile mici si mijlocii pot aplica, incepand de azi, pentru finantare nerambursabila cuprinsa intre 200.000 euro si 1 milion de euro. Ajutorul nerambursabil, cuprins intre 200.000 de euro si 1 milion de euro, se acorda ca ajutor nerambursabil firmelor pentru investii in active corporale noi, construirea si extinderea spatiilor de productie, dotari diverse, investitii in realizarea de instrumente de comercializare online. Obiectivul prezentei masuri de sprijin il reprezinta imbunatatirea...» citeste mai departe aici

  • Retur bunuri in garantie din UE. Masuri de simplificare pentru TVA. Ce inregistrari contabile se fac?
    • O societate comerciala vinde produse finite in UE. Produsele au si garantie. In cazul in care produsele se defecteaza, clientul extern le returneaza si furnizorul le va inlocui. Cand produsele se intorc au nota de retur, dar clientul extern plateste factura catre furnizorul din Romania mai putin cu valoarea produselor returnate. Vom vedea care sunt inregistrarile contabile la furnizorul din Romania si care este tratamentul fiscal in ce priveste TVA-ul. De asemenea, vom vedea care este documentul...» citeste mai departe aici

  • Romania a sustinut masurile de combatere a evaziunii fiscale in cadrul ECOFIN
    • Ministrul finantelor publice, Viorel stefan, a sustinut pozitia Romaniei in cadrul Consiliului pentru Afaceri Economice si Financiare al Uniunii Europene (ECOFIN) la reuniunea din 21 februarie a.c., consacrata in principal tematicii combaterii evaziunii fiscale. Primul punct pe agenda discutiilor l-a reprezentat propunerea de modificare a directivei Consiliului (UE) 2016/1164 in ceea ce priveste tratamentele neuniforme ale elementelor hibride care implica tari terte (ATAD 2). Propunerea face...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.