Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Baze calcul impozit pe venit si CAS pentru drepturi proprietate intelectuala. Cum procedam?

19-Ian-2016
1739

In randurile urmatoare, stabilim care este modalitatea de calcul incepand cu 01.01.2016 in cazul impozitului si al contributiilor retinute la sursa pentru veniturile din drepturi de proprietate intelectuala platite de catre o firma.

Verificam astfel daca sunt corecte cele de mai jos:
a) Impozit pe venit = 10% x Venitul brut
b) Impozit pe venit = 16% x Venitul brut - deducere 40% - CAS 10.5% - Sanatate 5.5%
c) Contributia de CAS = 10.5% x (venit brut - deducere 40%)
d) Contributia de sanatate = 5,5% x (venit brut - deducere 40%)

Capcanele comertului online
Capcanele comertului online
Vezi detalii
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii
Cartea Verde a Contabilitatii
Vezi detalii

a) Aceasta este intr-adevar formula de calcul a impozitului reprezentand plati anticipate pentru veniturile din drepturile de proprietate intelectuala. Impozitul reprezentand plati anticipate pentru veniturile din drepturile de proprietate intelectuala se determina aplicand cota de impunere de 10% asupra venitului brut. impozitului reprezentand plata anticipata se efectueaza din veniturile platite in baza contractului incheiat in forma scrisa intre platitorul de venit si beneficiarul venitului, contribuabil potrivit titlului IV din Codul fiscal. Temeiul il reprezinta art. 72 din Codul fiscal si pct. 11 alin. (1) din Normele metodologice pentru aplicarea acestui articol.

b) Aceasta formula se identifica metodologiei de calcul a impozitului final. Persoana fizica poate opta pentru stabilirea impozitului pe venit ca impozit final. Impozitul pe venit final in cota de 16% se calculeaza, in situatia in care persoana opteaza pentru acest tip de impunere, prin retinere la sursa la momentul platii veniturilor de catre platitorii veniturilor, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului brut din care se deduce cota forfetara de cheltuieli, dupa caz, si contributiile sociale obligatorii retinute la sursa potrivit prevederilor titlului V - Contributii sociale obligatorii. Astfel, baza de calcul a impozitului pe venit final este venitul brut din care se deduce cota forfetara de cheltuieli, dupa caz, si contributiile sociale obligatorii retinute la sursa (contributia individuala de asigurari sociale in cota de 10,5% si contributia de asigurari sociale de sanatate de 5,5%).

Precizam ca potrivit art. 123 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, pentru situatia in care nu se opteaza pentru impozitul final de 16%, iar platitorul retine 10% ca plata anticipata, impozitul anual datorat se stabileste de organul fiscal competent pe baza declaratiei privind venitul realizat, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitul net anual impozabil, respectiv asupra diferentei dintre venitul brut si cheltuielile determinate prin aplicarea cotei de 40% asupra venitului brut, care reprezinta venitul net anual din drepturide proprietate intelectuala conform art. 70 alin. (1) din Codul fiscal.

c) Intr-adevar, obligatiile reprezentand contributia individuala de asigurari sociale se calculeaza prin aplicarea cotei individuale de contributie de 10,5% asupra diferentei dintre venitul brut si cheltuiala deductibila de 40% si nu poate fi mai mare decat echivalentul a de 5 ori castigul salarial mediu brut in vigoare in luna pentru care se datoreaza contributia. Contributia se retine si se plateste de catre platitorul de venit pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-au platit veniturile, acestea fiind obligatii finale. Temeiul il reprezinta art. 149, art. 151 alin. (9) - (11) din Codul fiscal.

d) In mod asemanator pct. c) de mai sus, si contributia individuala de asigurari sociale de sanatate datorata se calculeaza prin aplicarea cotei de contributie de 5,5% asupra diferenta dintre venitul brut si cheltuiala deductibila de 40%. Aceasta se retine si se plateste de catre platitorul de venit pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care au fost platite veniturile.

Obligatiile anuale de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate se determina de organul fiscal competent, prin decizie de impunere anuala pe fiecare sursa de venit, pe baza declaratiei privind venitul realizat, prin aplicarea cotei de 5,5% asupra diferentei dintre venitul brut si cheltuiala deductibila de 40%. Baza de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate se evidentiaza lunar in decizia de impunere. Baza lunara de calcul astfel evidentiata nu poate fi mai mica decat un salariu de baza minim brut pe tara, daca venitul pentru care se calculeaza contributia este singurul realizat.

Temeiul legal il reprezinta art. 171 alin. (1) lit. d), art. 174 alin. (1), (7) si (8) si art. 175 din Codul fiscal.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dani Cucu - Consultant fiscal, director al societatii de consultanta. Global Tax Management S.R.L.

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Baze calcul impozit pe venit si CAS pentru drepturi proprietate intelectuala. Cum procedam?":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Conditia cu privire la salariati in 2017. Impozit pe venit microintreprinderi
    • In randurile urmatoare, avem cazul unei societati care are in 2017 doi angajati cu timp partial de cate 4 ore/fiecare. Vom vedea daca se poate considera ca fiind un angajat cu 8 ore si sa se aplice astfel cota de impozit pe venit de 1%. Conform prevederilor de la art. 51 alin.(4) din Codul fiscal, prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare....» citeste mai departe aici

  • Zoom fiscal: Toate modificarile aduse de OUG 3/2017
    • In Monitorul Oficial nr. 16/06.01.2017 a fost publicata OUG 3/2017 pentru modificare si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Va prezentam principalele modificari aduse de actul normativ mentionat anterior: >> Scutirea de impozit pe profit a contribuabililor care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare. - Contribuabilii care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare, definite potrivit O.G. nr. 57/2002, precum si activitati conexe...» citeste mai departe aici

  • Studiu de caz: Capital social mai mare de 45.000 lei si impozit pe profit in anul 2017
    • In analiza de mai jos, la 31.12.2016, o societate platitoare de impozit pe profit are venituri totale in suma de 308.321 lei si indeplineste si celelalte conditii de la art.47 Cod fiscal (Definitia microintreprinderii). Societatea are la 31.12.2016, capital social in suma de 200.000 lei. Incepand cu 01.01.2017, stabilm daca ar trebui sa treaca la impozit pe veniturile microintreprinderii. Fiind platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderii, vom vedea daca ar putea sa-si exercite...» citeste mai departe aici

  • Noul formular pentru declararea veniturilor nerezidentilor. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu
    • Incepand cu acest an, pentru veniturile nerezidentilor se depune formularul 207 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti", cod 14.13.01.13/v.n. Aceasta declaratie inlocuieste formularul fara numar utilizat in anii trecuti pentru declararea impozitului retinut la sursa/veniturilor scutite obtinute de nerezidenti din Romania. Formularul 207 si instructiunile de completare au fost aprobate prin OANAF 3695 din 30 decembrie...» citeste mai departe aici

  • Analiza zilei: Formularul 088 va fi eliminat de la 1 februarie 2017
    • Prin ordinul Agentiei de Administrare Fiscala nr. 210 din 13 ianuarie 2017 a fost abrogat Ordinul nr. 3841/2015 privind aprobarea modelului si continutului formularului (088) "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA". Astfel, incepand cu 01 februarie 2017 nu se mai depune Formularul 088. Formularul 088 a fost mult contestat de catre mediul de afaceri. De la introducerea acestuia, in...» citeste mai departe aici

  • Noutati ANAF: Inregistrarea fiscala a nerezidentilor de catre platitorii de venit
    • Va reamintim prevederile legale referitoare la inregistrarea fiscala a nerezidentilor de catre platitorii de venit, pentru veniturile supuse regulilor de impunere la sursa, pentru care impozitul retinut este final: Pentru nerezidentii care obtin venituri impozabile din Romania, platitorul de venit are obligatia de a calcula, retine,declara si plati bugetului de stat impozit pe venit sau impozit pe profit, dupa caz. Potrivit art.82 alin.1 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.