Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Biletul la ordin, cecul si cambia. Punct si de la capat

08-Iul-2008
5456

Noutate


Recent au intrat in vigoare doua acte normative care permit procesarea cecului, cambiei si biletului la ordin prin mijloace electronice. Este vorba despre O.U.G. nr. 38/2008 pentru modificarea si completarea Legii nr. 59/1934 asupra cecului si O.U.G. nr. 39/2008 pentru modificarea si completarea Legii nr. 58/1934 asupra cambiei si biletului la ordin. Alaturi de dispozitiile referitoare la procesarea prin mijloace electronice, actele normative mai contin si alte dispozitii care perfectioneaza regimul efectelor de comert, in raport cu problemele observate in practica.

1. Cum se semneaza un cec

Noua reglementare explica pe larg si fara echivocuri ce trebuie sa cuprinda semnatura unui cec:

■ in clar, numele si prenumele persoanei fizice sau denumirea persoanei juridice ori a entitatii care se obliga;

■ semnatura olografa a persoanei fizice, respectiv a reprezentantilor legali sau a imputernicitilor persoanelor juridice care se obliga ori a reprezentantilor sau a imputernicitilor altor categorii de entitati care utilizeaza astfel de instrumente.

2. Cum se da un gir

Se clarifica si dispozitiile referitoare la gir. Astfel, girul trebuie scris pe cec si semnat de girant. Girul este valabil chiar daca beneficiarul nu este mentionat sau girantul a pus numai semnatura (gir in alb). In acest din urma caz, girul, pentru a fi valabil, trebuie sa fie scris pe cec.

3. Cum se da un aval

Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii

Avalul se da pe cec. El se exprima prin cuvintele: ?pentru aval? sau orice forma echivalenta; el este semnat de avalist.

4. Cand se prezinta la plata un cec

Se instituie un sigur termen pentru prezentarea la plata a cecului emis si platibil in Romania. Astfel, cecul emis si platibil in Romania trebuie (sub sanctiunea pierderii dreptului de regres impotriva girantilor si garantilor) sa fie prezentat la plata in termen de 15 zile, indiferent daca este platibil sau nu in localitatea unde a fost emis.

5. Cum se prezinta un cec la plata

Prezentarea unui cec la plata se poate face astfel:

■ in original;
■ prin trunchiere.

6. Ce este trunchierea

Prin trunchiere se intelege procedeul informatic care consta in urmatoarele operatiuni succesive:

■ transpunerea in format electronic a informatiilor relevante de pe cecul original;

■ reproducerea imaginii cecului original in format electronic;

■ transmiterea informatiei electronice catre institutia de credit platitoare.

Prezentarea la plata a unui cec prin trunchiere produce aceleasi efecte juridice ca si prezentarea la plata a cecului original.

Institutiile de credit pot recurge la procedeul trunchierii, cu conditia ca intre ele sa existe o conventie prealabila in contextul unui aranjament de plata sau o conventie constand in aderarea lor la un sistem de plati.

Imaginea cecului original reprezinta copia electronica a cecului original.

7. Care este momentul prezentarii la plata in cazul trunchierii

Momentul prezentarii la plata este momentul receptionarii de catre institutia de credit platitoare, respectiv de catre un sistem de plati, a informatiilor relevante pentru trunchiere si a imaginii electronice a respectivului cec.

Transmiterea catre institutia de credit platitoare a informatiilor relevante si a imaginii cecului, prin trunchiere, trebuie realizata astfel incat sa se asigure autenticitatea si integritatea acestora, prin utilizarea oricaror procedee tehnice admise de
lege.

8. Ce verifica institutia de credit in cazul trunchierii

Cand prezinta la plata un cec prin trunchiere, institutia de credit este obligata:

■ sa verifice daca cecul original respecta in forma si continut prevederile legale, inclusiv regularitatea succesiunii girurilor, cu exceptia autenticitatii semnaturilor tragatorului si girantilor;

■ sa garanteze acuratetea si conformitatea informatiilor relevante pentru trunchiere transmise electronic cu datele din cecul original, precum si conformitatea imaginii cecului cu cecul original.

Institutia de credit raspunde de orice pierdere suferita prin nerespectarea acestor obligatii.

9. Cum se refuza la plata un cec in cazul trunchierii

Refuzul total sau partial al unui cec prezentat la plata prin trunchiere se face in forma electronica, de catre institutia de credit platitoare. Astfel, in baza refuzului, institutia de credit care detine cecul original va inscrie pe acesta:

■ data prezentarii acestuia la plata, spre a se constata daca prezentarea s-a efectuat in termen legal;

■ declaratia de refuz, datata si semnata de catre reprezentanti legali sau imputerniciti ai acestora.

Aceste mentiuni inscrise pe cecul original constituie dovada refuzului de plata.

10. Cum se inregistreaza in contabilitate emiterea si acceptarea efectelor de comert:

a) In contabilitatea unitatii ce emite efectele de comert:

● Emiterea efectelor de comert:

401 ?Furnizori? = 403 ?Efecte de platit?

● Achitarea efectelor de comert:

403 ?Efecte de platit? = 5121 ?Conturi la banci in lei?

b) In contabilitatea unitatii ce accepta efectele de comert:

● Acceptarea efectelor comerciale:

413 ?Efecte de primit de la clienti? = 4111 ?Clienti?

● Primirea efectelor de comert:

5113 ?Efecte de incasat? = 413 ?Efecte de primit de la clienti?

● Incasarea efectelor de comert:

5121 ?Conturi la banci in lei? = 5113 ?Efecte de incasat?

Institutiile de credit si utilizatorii au nevoie de timp de pregatire pentru noul mod de procesare preconizat, dupa intrarea in vigoare a cadrului legislativ modificat, data dorita si agreata de sistemul bancar pentru intrarea in functiune a noului sistem (1 aprilie 2008) fiind in acest moment imposibil de atins.

Din momentul asigurarii cadrului legal este necesara o perioada de tranzitie de la modul de procesare actual, manual, la modul de lucru bazat pe transmiterea de imagini, estimata la cel putin 4 luni.

Atentie
Modificarile si completarile privitoare la cambie si la biletul la ordin sunt similare cu cele incidente cecului.

Concluzie
Solutia de decontare automata este conforma cu tendinta europeana in domeniul platilor, initiativa de modernizare fiind considerata salutara de Banca Centrala Europeana.

Acte normative aplicabile:
Legea nr. 59/1934 asupra cecului, asa cum a fost modificata de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 38/2008
Legea nr. 58/1934 asupra cambiei si biletului la ordin, astfel cum a fost modificata de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 39/2008

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Biletul la ordin, cecul si cambia. Punct si de la capat":
Rating:

Nota: 4.5 din 3 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • 28 februarie e ultima zi de depunere pentru mai multe obligatii fiscale. Se depune si D 394
    • Va reamintim ca pana marti, 28 februarie 2017, trebuie depuse, dupa caz, la unitatile fiscale, urmatoarele: - Declaratia informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit pentru anul precedent - formularul 205 - Declaratia informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti - formularul 207 - Declaratia informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF: Ce formulare se depun in martie 2017?
    • Regasiti mai jos principalele obligatii declarative si de plata cu termen in luna martie 2017. Acestea sunt formularele pe care trebuie sa le depuneti la organul fiscal competent, dupa caz, la termenele limita precizate mai jos, in luna martie 2017 si in privinta platilor pe care trebuie sa le efectuati, dupa caz, pana la data de 27 martie 2017. I. Obligatii declarative 30 zile de la data infiintarii/ data eliberarii actului legal de functionare/ data inceperii activitatii/ data eliberarii...» citeste mai departe aici

  • Platile anticipate la impozitul pe venit si contributiile sociale aferente Trim. I din 2017. Data-limita e la 27 martie
    • Informam contribuabilii - persoane fizice ca, in conformitate cu prevederile art. 74, ale art. 151 si ale art. 174 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt obligati sa efectueze in cursul anului plati anticipate cu titlu de impozit, contributii de asigurari sociale si contributii de asigurari sociale de sanatate, exceptandu-se cazul veniturilor pentru care platile anticipate se stabilesc prin retinere la sursa. Platile anticipate aferente...» citeste mai departe aici

  • 15 martie 2017: Termen pentru depunerea formularului 204 de catre asocierile fara personalitate juridica
    • Va informam ca miercuri, 15 martie 2017, este termenul-limita pentru depunerea declaratiei anuale de venit aferente anului 2016 pentru asocieri (formularul 204), cu exceptia celor care realizeaza venituri din activitati agricole impuse pe baza normelor de venit. Cine depune declaratia Declaratia 204 se completeaza si se depune in cazul asocierilor fara personalitate juridica, constituite intre persoane fizice care realizeaza venituri din activitati independente - activitati de productie, comert,...» citeste mai departe aici

  • Nu ai inca Gestiunea in cloud? Mai gandeste-te! 37 de motive ca sa folosesti aplicatia Smart Bill
    • Dragi contabili, cu siguranta cunoasteti deja aplicatia Smart Bill. Daca nu o folositi in mod direct, unul dintre colegii sau cunoscutii dvs. o foloseste cu siguranta. De aceea am decis sa va prezentam sucint cele mai importante facilitati ale aplicatiei de gestiune, facturare si contabilitate primara. Gestiunea - elementul cheie Puncte forte - Iti permite sa lucrezi atat cu gestiuni cantitativ-valorice, cat si cu cele global -valorice; - Rezolva toate problemele legate de stocuri: modalitatile...» citeste mai departe aici

  • Franciza stat strain. Cand trebuie sa retinem impozit pe venituri nerezidenti?
    • In randurile de mai jos, analiza noastra are ca subiect o societate din Romania care inchiriaza imprimante si care plateste franciza catre o firma straina. Vom vedea daca societatea romana trebuie sa retina impozit pe venituri nerezidenti, cu mentiunea ca exista conventie intre cele doua tari. Redeventele obtinute de la un rezident constituie venituri impozabile obtinute din Romania, indiferent daca veniturile sunt primite in Romania sau in strainatate, in conformitate cu prevederile art. 223...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.