Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Birou notarial. Contributii sociale

04-Nov-2010
6205
Intrebare:

Va rog sa ma lamuriti daca un birou notarial trebuie sa declare si sa platesca contributiile la CAS, somaj, CASS conform noilor modificari legislative aferente PFA-urilor (aceeasi intrebare daca persoana este avocat, in conditiile in care acestia au casa proprie de asigurari sociale, unde cotizeaza prin prisma baroului avocatilor).

In acelasi context ma intereseaza cum trebuie abordata problema impartirii cheltuielilor spatiului comun in conditiile in care mai multi notar stau in acelasi spatiu si doar unul face platile prin banca, unele venind cu factura pe acest birou notarial altele pe numele proprietarului de drept, altul decat notarul).

Conform legii notarii nu sunt obligati la detinerea casei de marcat, dar sunt obligati la emiterea facturilor si chitantelor aferente onorariilor incasate. Unde se va evidentia TVA aferenta acestor servicii?

Raspuns:
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Vezi detalii
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii


I. A) Notarii nu beneficiaza de un sistem propriu de asigurari sociale fiind intergati in sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale.

1) Pentru veniturile realizate pana la data de 1 iulie 2010 si ulterior datei de 10 septembrie 2010, notarii vor datora:

- contributia la asigurarile sociale, potrivit legislatiei in vigoarea, respectiv art. 5 alin. (1) pct. IV. Lit. d) si art. 61 alin. (1) din Legea nr. 19/2000;
Sunt obligate sa depuna declaratie de asigurare persoanele care realizeaza venituri ca urmare a incadrarii in una sau mai multe dintre situatiile prevazute la art. 5 alin. (1) pct. IV din Legea nr. 19/2000, indiferent de nivelul veniturilor realizate anual.

Venitul lunar asigurat este cel stabilit prin declaratia de asigurare.
Persoane autorizate sa desfasoare activitati independente datoreaza integral cota de contributie de asigurari sociale corespunzatoare conditiilor de munca in care isi desfasoara activitatea.

Cu toate acestea, Legea nr. 19/2000 reglementeaza prin art. 61 alin. (2) exceptia de la obligativitatea depunerii acestei declaratii de asigurare pentru persoanele fizice autorizare sa desfasoare activitati independente, daca beneficiaza de una dintre categoriile de pensii prevazute de Legea nr. 19/2000.

- contributia la asigurarile sociale de sanatate, in temeiul art. 257 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in sanatate, ?contributia lunara a persoanei asigurate se stabileste sub forma unei cote [?],se aplica asupra veniturilor impozabile realizate de persoane care desfasoara activitati independente care se supun impozitului pe venit; daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia, aceasta nu poate fi mai mica decat cea calculata la un salariu de baza minim brut pe tara, lunar.

Persoanele care nu sunt salariate, dar au obligatia sa isi asigure sanatatea potrivit prevederilor prezentei legi, sunt obligate sa comunice direct casei de asigurari alese veniturile, pe baza contractului de asigurare, in vederea stabilirii si achitarii contributiei de 5,5%. Asadar, pentru veniturile realizate din activitati independente, contributia se plateste de persoana care le realizeaza.

- contributia pentru concedii si indemnizatii reglementata de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2006 da dreptul persoanelor asigurate pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate in sistemul asigurarilor sociale de sanatate sa beneficieze de concedii medicale si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate. Asigurarea in situatia in care nu desfasoara si activitati pe baza de contract individual de munca se constituie drept o asigurare facultativa, atat timp cat prevederile legale permit retragerea declaratiei de asigurare pentru concedii si indemnizatii prevazuta de Ordinul nr. 60/32/2006 prin depunerea unui formular tip de solicitare de retragere a declaratiei de asigurare pentru concedii si indemnizatii.

- contributia pentru somaj - asigurarea facultativa este posibila, potrivit art. 20 din Legea nr. 76/2002.

2) In perioada 1 iulie ? 10 septembrie 2010, au fost aplicate prevederile art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 si cele ale anexei 2 din Hotararea Guvernului nr. 791/2010 care au introdus pentru veniturile de natura profesionala obligatia platii contributiei individuale de asigurari sociale, de asigurari pentru somaj si de asigurari sociale de sanatate aplicate la venitul net realizat.

Prin prevederile Normelor metodologice de aplicare a prevederilor art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 791/2010, obligatia platitorului privind declararea, calculul, retinerea si plata contributiilor a fost transferta asupra persoanei fizice. Asadar desi prin art. III alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010, aceste obligatii cadeau in sarcina platitorului de venit, prin normele de aplicare s-a dispus transferarea acestor obligatii pe seama persoanei fizice, platitorul de venit nemaiavand obligatii privind contributiile sociale obligatorii datorate de persoana fizica.

Persoanele care, realizeaza exclusiv venituri de natura profesionala cu caracter repetitiv ? lunar, trimestrial sau semestrial ? datoreaza contributiile individuale si pentru aceste venituri de natura profesionala pentru acesta perioada.

In acest sens, pentru veniturile din activitati independente, notarul va datora contributiile individuale, baza de calcul a contributiei la asigurarile sociale individuala de 10,5% si contributiei la asigurarile pentru somaj individuala de 0,5% fiind stabilita potrivit art. 6 alin. (1) lit. a) din HG 791/2010, iar pentru contributia la asigurarile sociale de sanatate individuala de 5,5% fiind aplicabile prevederile privind declararea si plata potrivit Legii nr. 95/2006 si OPCNAS nr. 617/2007.

Precizam faptul ca art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 a fost modificat, in timp ce prevederile anexei 2 la Hotararea Guvernului nr. 791/2010 au fost abrogate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/2010, incepand cu data de 10 septembrie 2010.

B) Avocatii, in schimb, in temeiul art. 32 din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, au propriul sistem de asigurari sociale reglementat prin lege care se bazeaza in principal pe contributia acestora. In acest sens, in cadrul U.N.B.R. este organizata si functioneaza Casa de Asigurari a Avocatilor, care are scopul stabilirii si acordarii pensiilor si ajutoarelor sociale cuvenite avocatilor si urmasilor acestora cu drepturi proprii la pensie, in conditiile prevazute de legea speciala. Din coroborarea dispozitiilor art. 75-80 din Legea nr. 51/1995 si art. 304 ? 314 din Statutul profesiei de avocat, rezulta ca avocatii beneficiaza de pensii si ajutoare sociale cu baza de calcul exclusiv stagiile de cotizare si cuantumul contributiilor pentru fondul de pensii si ajutoare sociale achitate de avocatul asigurat.

Cu toate aceste, in sistemul asigurarilor sociale trebuie facuta diferenta intre:

1) pe de o parte sistemul asigurarilor sociale pentru pensii si alte drepturi de asigurari sociale, care pentru avocati este reglementat de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 221/2000 si gestionat de Casa de Asigurari a Avocatilor din Romania
Urmare contribuirii la sistemul de pensii special al avocatilor, avocatii au dreptul la categorii de drepturi de asigurari sociale:
a) pensii, conform art. 6 si urmatoarele din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 221/2000:
- pensia pentru limita de varsta;
- pensia de retragere definitiva din profesie;
- pensia de retragere anticipata definitiva din profesie;
- pensia de invaliditate;
- pensia de urmas.
b) alte drepturi de asigurari sociale, conform art. 11 si urmatoarele din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 221/2000:
- indemnizatie pentru incapacitate temporara de munca, cauzata de boli obisnuite, accidente de munca sau accidente in afara muncii;
- indemnizatii pentru maternitate;
- alte indemnizatii prevazute de Statutul Casei de Asigurari a Avocatilor;
- ajutor de deces.
Incepand cu data de 1 iulie 2010, a fost introdusa obligatia privind calculul, retinerea si virarea contributiilor individuale obligatorii de asigurari sociale, de asigurari pentru somaj si de asigurari sociale de sanatate aplicat si veniturilor din activitati independente incluse in categoria veniturilor definite drept venituri de natura profesionala prin Hotararea Guvernului nr. 791/2010.
In temeiul art. 2 din Hotararea Guvernului nr. 791/2010, persoane asigurate in alte sisteme, neintegrate sistemului public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale nu intrau sub incidenta prevederilor art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010. Intra in categoria sistemelor de pensii neintegrate sistemului public si sistemul de pensii prevazut de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 221/2000 privind pensiile si alte drepturi de asigurari sociale ale avocatilor. Asadar avocatii care, potrivit Hotararea Guvernului nr. 791/2010 realizeaza venituri profesionale carora nu sunt supusi prevederilor art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 fiind asigurati in alt sistem neintegrat sistemului public de pensii.

Ulterior, prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/2010, sfera de cuprindere a veniturilor profesionale este limitata, astfel ca incepand cu 10 septembrie 2010, Hotararea Guvernului nr. 791/2010 anexa 2 este abrogata, iar veniturile din activitati independente, altele decat cele salariale nu mai includ si veniturile din activitati independente.

2) pe de alta parte sistemul asigurarilor sociale de sanatate, reglementat de Legea nr. 95/2006 privind reforma in sanatate gestionat de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate (CNAS) prin Casa de Asigurari de Sanatate a Municipiului Bucuresti (CASMB); drepturile asiguratilor urmare platii contributiei la asigurarile sociale de sanatate constau intr-un pachet de servicii medicale acordate in baza contractului cadru.
Avocatii in calitate de persoane fizice care realizeaza venituri din activitati independente fac parte din asiguratii obligatoriu in sistemul asigurarilor sociale de sanatate, persoana asigurata avand obligatia platii unei contributii pentru asigurarile de sanatate.

In aceste conditii, raman aplicabile, pentru perioada 1 iulie ? 10 septembrie 2010 și ulterior datei de 10 septembrie 2010, prevederile art. 257 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 95/2006. Asadar, in temeiul acestora, persoanele care realizeaza venituri impozabile din activitati independente care se supun impozitului pe venit potrivit Codului fiscal au obligatia platii unei contributii banesti lunare pentru asigurarile de sanatate. Daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia, aceasta nu poate fi mai mica decat cea calculata la un salariu de baza minim brut pe tara, lunar.
Precizari suplimentare sunt aduse si de Ordinul presedintelui CNAS nr. 617/ 2007 pentru aprobarea Normelor metodologice privind stabilirea documentelor justificative pentru dobandirea calitatii de asigurat, respectiv asigurat fara plata contributiei, precum si pentru aplicarea masurilor de executare silita pentru incasarea sumelor datorate la Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate, care clarifica in mod expres cu privire la includerea veniturilor realizate din profesii liberale in categoria veniturilor din activitati independente, prevazute de art. 257 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 95/2006. Aceste venituri sunt supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor Codului fiscal in categoria veniturilor din activitati independente.

Persoanele care nu sunt salariate, dar au obligatia sa isi asigure sanatatea, sunt obligate sa comunice direct casei de asigurari alese veniturile, pe baza contractului de asigurare, in vederea stabilirii si achitarii contributiei de 5,5%. Asadar, pentru veniturile realizate din activitati independente, contributia la asigurarile sociale de sanatate se plateste de persoana care le realizeaza.

Normele de aplicare a Legii nr. 95/2006 prevad, in cazul persoanelor care desfasoara activitati independente, obligatia acestora de a vira trimestrial contributia aplicata asupra venitului net determinat ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile efectuate in scopul realizarii venitului, conform prevederilor Codului fiscal, realizate de persoanele care desfasoara activitati independente ale caror venituri sunt determinate pe baza contabilitatii in partida simpla. In practica, persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente vireaza trimestrial contributia calculata la venitul net estimat din declaratia de venit estimativ, pana la data de 15 a ultimei luni din fiecare trimestru. Dupa obtinerea deciziei de impunere anuala, vor putea fi calculate diferentele ramase de achitat calculate in raport cu decizia de impunere anuala, si platite in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere.

II. Din cele prezentate in intrebare intelegem ca in cadrul unui birou notarial functioneaza mai multi notari publici asociati. In cazul asocierii, venitul net anual sau pierderea anuala realizate la nivelul asocierii se distribuie asociatilor proportional cu cota de participare conform contractului de asociere/acordului de constituire. In ceea ce priveste problema cheltuielilor spatiului folosit in comun, sunt considerate cheltuieli deductibile si cele efectuate pentru intretinerea si functionarea spatiilor folosite pentru desfasurarea afacerilor chiar daca documentele sunt emise pe numele proprietarului, si nu pe numele contribuabilului.
In situatia in care notarii nu sunt asociati in cadrul unui birou si functioneaza separat in cadrul unor birouri nnotariale individuale folosind acelasi spatiu, cheltuielile proportionale cu spatiul utilizat vor fi deductibile doar la nivelul biroului individual care poate justifica prin document efectuarea cheltuielii.

III. Persoanele fizice care obtin venituri din activitati independente sunt obligate, potrivit prevederilor art. 48 alin. (8) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, sa organizeze si sa conduca evidenta contabila in partida simpla, cu respectarea reglementarilor in vigoare privind evidenta contabila. Normele metodologice privind organizarea si conducerea evidentei contabile in partida simpla de catre persoanele fizice care au calitatea de contribuabil in conformitate cu prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal au fost aprobate prin OMFP nr. 1040/2004. Contabilitatea in partida simpla este o contabilitate bazata pe evidentierea incasarilor si platilor, venitul net anual din activitati independente determinandu-se ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri, deductibile, pe baza datelor din contabilitatea. La intocmirea si utilizarea documentelor financiar-contabile veti tine cont si de prevederile OMEF 3.512/2008 care contin dispozitii aplicabile persoanelor fizice care desfasoara activitati independente si conduc contabilitatea in partida simpla.
In acest context, contribuabilii care obtin venituri din activitati independente sunt obligati, astfel cum se mentioneaza la art. 48 alin. (8) din Codul fiscal sa completeze Registrul-jurnal de incasari si plati, Registrul-inventar si alte documente contabile prevazute de OMFP nr. 1040/2004.

Venitul net din activitati independente se determina ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri, deductibile, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla. In baza regulilor privind contabilitatea in partida simpla, venitul net sau pierderea fiscala se calculeaza astfel:

- din totalul sumelor incasate, evidentiate in coloana de incasari, din Registrul-jurnal de incasari si plati,
- se scad cheltuielile cu amortizarea fiscala a bunurilor si drepturilor, evidentiate in Fisa pentru operatiuni diverse, si
- se scad totalul sumelor platite, evidentiate in coloana plati, din Registrul-jurnal de incasari si plati, si
- se aduna sumele platite pentru cumpararea bunurilor amortizabile, si
- se aduna totalul cheltuielilor nedeductibile, care se preia din centralizatorul cheltuielilor nedeductibile, acest centralizator intocmindu-se cu ajutorul unui document cumulativ.
Pentru fiecare tip de activitate desfasurata se va intocmi Fisa pentru operatiuni diverse (cod 14-6-22/b) in care se vor inregistra toate documentele in ordine cronologica.

Totalurile lunare din Fisa pentru operatiuni diverse se vor inregistra in Jurnalul privind operatiuni diverse (cod 14-6-17/c), grupate pe feluri de activitati. Totalul veniturilor din Jurnalul privind operatiuni diverse reprezinta venitul contribuabilului.

In cazul contribuabililor care realizeaza venituri dintr-o singura activitate, totalul veniturilor se regaseste in Fisa pentru operatiuni diverse (cod 14-6-22/b), pe randul "Total", nemaifiind necesara deschiderea Jurnalului privind operatiuni diverse (cod 14-6-17/c).

Contribuabilii care incaseaza in numerar toate veniturile realizate pot sa evidentieze aceste venituri numai in Registrul-jurnal de incasari si plati, nemaifiind obligatorie intocmirea Fisei pentru operatiuni diverse si, implicit, a Jurnalului privind operatiuni diverse.

In cazul contribuabililor platitori de taxa pe valoarea adaugata, OMFP nr. 1040/2004 prevede ca veniturile, exclusiv taxa pe valoarea adaugata, se preiau pentru determinarea impozitului din coloanele corespunzatoare ale Jurnalului pentru vanzari (cod 14-6-12/a), nemaifiind obligatorie intocmirea Fisei pentru operatiuni diverse (cod 14-6-22/b) si, implicit, a Jurnalului privind operatiuni diverse pentru veniturile realizate (cod 14-6-17/c).


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Birou notarial. Contributii sociale":
Rating:

Nota: 3 din 3 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF: Care sunt modificarile Codului fiscal, aplicabile de la 1 ianuarie 2017?
    • Noul Cod fiscal a intrat in vigoare la inceputul anului in curs, insa unele prevederi devin aplicabile incepand cu prima zi a anului viitor. Totodata, exista si reglementari care vor disparea efectiv din 2017, precum impozitul pe constructii cunoscut mai bine ca "taxa pe stalp". Despre acestea, dar si despre celelalte noutati fiscale ce vor intra in vigoare la 1 ianuarie 2017, aflati din cele ce urmeaza. TVA standard de 19% Una dintre principalele prevederi aplicabile din prima zi a anului...» citeste mai departe aici

  • Se modifica din nou legea evaziunii fiscale. Prejudiciul achitat ii scapa pe infractori de dosar penal
    • O sedinta din cursul acestei saptamani, organizata de Guvern, a avut ca subiect legea evaziunii fiscale si, spun unele surse, a vizat modificarea legii evaziunii fiscale prin aducerea mai multor completari referitoare la plata prejudiciilor cauzate de aceasta infractiune. O prima schita a proiectului emis de Ministerul de Finante si analizata de HotNews.ro arata ca una dintre prevederi propune ca, in cazul in care un faptuitor plateste integral prejudiciul provocat de o fapte de evaziune...» citeste mai departe aici

  • Cum se pot evita problemele generate de o acuzatie de aparenta evaziune fiscala
    • Noul Cod de Procedura Fiscala, intrat in vigoare pe 1 ianuarie 2016, permite "criminalizarea" litigiilor fiscale, adica posibilitatea ca organele fiscale sa considere evaziune fiscala sau frauda fiscala aplicarea unui tratament fiscal diferit fata de cel avut in vedere de organul fiscal. Practica judiciara recenta a organelor de urmarire penala confirma tendinta acestora de a considera ca s-a savarsit o infractiune de evaziune fiscala ori de cate ori regimul fiscal al unei cheltuieli...» citeste mai departe aici

  • Procedura faliment. Se poate anula provizionul nedeductibil in 2016?
    • In analiza urmatoare, avem ca subiect situatia in care pentru creanta veche din anul 2012 s-a constituit in luna decembrie 2012 un provizion 30% deductibil, 70% nedeductibil. In cursul anului 2013, se declara deschiderea procedurii de faliment a clientului, procedura aflata inca in desfasurare (societatea este inscrisa la masa credala). Stabilim astfel daca se poate anula in 2016 provizionul nedeductibil de 70% si constitui provizion deductibil. Conform art. 26 alin. (1) lit. j) din Codul fiscal...» citeste mai departe aici

  • Dividende distribuite unei persoane nerezidente. Cum vom proceda corect?
    • Analiza de mai jos are ca subiect o societate care plateste dividende aferente anilor precedenti catre actionarul unic, persoana juridica rezidenta in Grecia, actionar al societatii din Romania in procent de 100%. Vom vedea cine achita ?i unde impozitul pe dividende, ce documente trebuie sa prezinte actionarul din Grecia si daca in declaratia 100 trebuie trecut impozitul la cod 631 "Impozit pe venituri din dividende obtinut din Romania de personane nerezidente". Conform art. 229 din Codul...» citeste mai departe aici

  • Sunt disponibile noua pozitii de membru in Consiliul de Administratie al CEC Bank
    • in conformitate cu prevederile OUG nr.109/2011 privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice, cu modificarile si completarile ulterioare, Ministerul Finantelor Publice, in calitate de autoritate publica tutelara, a selectat compania TRANSEARCH International S.R.L. pentru a-l asista in procesul de recrutare a noua pozitii de membru in Consiliul de Administratie la CEC BANK S.A. CEC BANK S.A. este persoana juridica româna, organizata in forma juridica a unei societati pe actiuni,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.