Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Bonus pentru achizitii intracomunitare. Cum tratam factura emisa de cumparator in numele furnizorului?

09-Sep-2014
2577
Analiza de mai jos porneste de la situatia in care o firma din Romania achizitioneaza din UE marfa. Trimestrial, firma din Romania factureaza catre firma din UE un bonus achizitii. Vom vedea cum se emite factura din punct de vedere TVA.

Bonus-ul este o reducere comerciala acordata de furnizor cumparatorului, ulterior vanzarii bunurilor, respectand anumite criterii de acordare, stabilite prin contractul de vanzare cumparare. De regula, pentru reducerea comerciala acordata, furnizorul intracomunitar emite un document denumit "credit-note" conform prevederilor legislatiei fiscale aplicabile in statul sau. Prin acest document, se reduce suma de plata datorata de cumparator furnizorului sau. Documentul "credit-note" trebuie sa cuprinda, cel putin urmatoarele informatii:
- valoarea bunurilor livrate intr-o anumita perioada ca baza de calcul a reducerii comerciale acordate;
- factura sau facturile initiale;
- motivul acordarii reducerii.
Documentul credit note este similar unei facturi de stornare, totala sau partiala a valorii facturii/facturilor emise anterior. In lipsa acestui document emis de furnizor, cumparatorul poate emite factura de reducere comerciala in numele furnizorului sau, daca prin contract sau printr-un mesaj se prevede astfel.

Posibilitatea de emitere a facturii de catre un cumparator din Romania in numele furnizorului sau prestatorului este reglementata in mod expres prin art. 155 alin. (17) din Codul fiscal
" Pot fi emise facturi de catre beneficiar in numele si in contul furnizorului/prestatorului in conditiile stabilite prin norme;" si punctul 73 alin. (1) din normele de aplicare ale Codului
Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii

Astfel, factura se poate intocmi de catre cumparatorul din Romania numai daca sunt respectate urmatoarele conditii reglementate prin normele de aplicare ale art. 155 alin. (17) de la pct. 73:

1) partile incheie un acord prealabil prin care se prevede aceasta procedura de facturare. Acordul prealabil este acordul incheiat inainte de inceperea emiterii de facturi de catre client in numele si in contul furnizorului/prestatorului;
2) sa existe o procedura scrisa de acceptare a fiecarei facturi. Procedura de acceptare poate fi convenita si descrisa prin acordul prealabil incheiat ori poate fi reprezentata de primirea si prelucrarea facturii;
3) factura sa cuprinda informatiile obligatorii de la art. 155 alin. (19) sau alin. (20) din Codul fiscal
;
4) factura sa fie emisa in numele si in contul furnizorului/prestatorului de catre cumparator si trimisa furnizorului/prestatorului;
5) factura sa fie inregistrata in jurnalul de vanzari de catre furnizor/prestator, daca este inregistrat in Romania conform art. 153 din Codul fiscal
.

In situatia in care reducerea se acorda pentru mai multe achizitii efectuate in cadrul unei perioade determinate de timp (o luna, trimestru, semestru, an), este recomandabil sa atasati facturii emise, modul de calcul al reducerii comerciale primite din partea furnizorului.

Avand in vedere faptul ca factura astfel emisa este destinata diminuarii valorii achizitiilor efectuate, este recomandabil ca numarul facturii/facturilor respective sa fie alocat din alta plaja de numere decat plaja de numere destinata operatiunilor de vanzare, specifice obiectului de activitate al cumparatorului. Acest aspect trebuie precizat in procedura interna proprie de emitere a facturilor la care se face referire prin O.M.F.P. nr. 2226 din 27 decembrie 2006 privind utilizarea unor formulare financiar-contabile de catre persoanele prevazute la art. 1 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata. Fiind o factura emisa de cumparator in numele furnizorului, cumparatorul trebuie sa inscrie la rubrica "furnizor", in stanga sus, denumirea si datele de identificare ale acestuia, iar la cumparator, in dreapta sus, denumirea si datele sale de identificare, similar unei facturi emise de furnizorul sau. Pe factura astfel emisa se inscrie:

- valoarea reducerii primite de la furnizor, cu acordul acestuia, valoare determinata pe baza de calcule, conform unei situatii atasate. Suma se inscrie cu semnul minus;
- valoarea TVA, zero;
- motivul acordarii reducerii;
- o referire la factura initiala sau la facturile anterioare in situatia in care acestea nu sunt enumerate in situatia privind modul de calcul al reducerilor;
- contractul de vanzare-cumparare incheiat cu furnizorul.

Factura poate fi emisa si in euro, caz in care pentru inregistrarea in evidenta contabila se utilizeaza cursul valutar in vigoare la data emiterii facturii daca bonusul este acordat, de exemplu, in procente, pentru volumul total al tranzactiilor efectuate intr-o perioada determinata, de exemplu 3 luni. Daca bonusul este acordat pentru stingerea unei reclamatii calitative cu privire la bunuri defecte, se utilizeaza cursul valutar in vigoare la data facturii care a stat la baza livrarii bunurilor respective.

Practic, aceasta factura emisa de catre cumparator in numele furnizorului este un document pentru inregistrarea ajustarii bazei de impozitare a achizitiilor efectuate anterior. Aceasta ajustare a bazei de impozitare se inregistreaza contabil si se evidentiaza fiscal in luna calendaristica in care intervine exigibilitatea taxei aferenta acestei operatiuni, altfel spus, in luna in care primeste documentul "credit note" sau se emite factura in numele furnizorului. Inregistrarile contabile care se efectueaza sunt:

- in negru:
401 = 609
"Furnizori" "Reduceri comerciale primite"
- in rosu:
4426 = 4427
"TVA deductibila" "TVA colectata"

Declararea fiscala si informativa a unei ajustari de valoarea se efectueaza in luna in care intervine exigibilitatea taxei. Deci, la primirea sau la emiterea documentului de reducere, parcurgeti urmatoarele etape:

1. evidentiati operatiunea cu semnul minus in jurnalele specifice de TVA, corespunzator inregistrarilor contabile efectuate, astfel:
- in jurnalul pentru vanzari corespunzator rulajului creditor al contului 4427;
- in jurnalul pentru cumparari corespunzator rulajului debitor al contului 4426.

2. raportati cu semnul minus informatiile preluate din evidenta fiscala in:
- declaratia cod 390 cu simbolul A pentru furnizorul care a acordat reducerea;
- decontul de TVA cod 300 la urmatoarele randuri:

- randul 5 denumit "Achizitii intracomunitare de bunuri pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa)" cu preluarea sumei la randul 5.1 denumit "Achizitii intracomunitare de bunuri pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa)" iar furnizorul este inregistrat in scopuri de TVA in statul membru din care a avut loc livrarea intracomunitara. Baza de impozitare a TVA corespunde cu rulajul debitor al contului 401. "Furnizori" iar suma TVA corespunde cu rulajul creditor al contului 4427;
- randul 18 cu preluarea sumei la randul 18.1 . Baza de impozitare a TVA corespunde cu rulajul creditor al contului 609 "Reduceri comerciale primite" iar suma TVA corespunde cu rulajul debitor al contului 4426.


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro





Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Bonus pentru achizitii intracomunitare. Cum tratam factura emisa de cumparator in numele furnizorului?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Modificarile valabile in 2017 pentru Declaratia 300 decont TVA
    • OPANAF 591/2017 a modificat la acest inceput de an modelul si continutul pentru Declaratia 300 (Decont TVA). De retinut ca se utilizeaza noul model de formular 300 „Decont de taxa pe valoarea adaugata” in varianta impusa de OPANAF nr. 591/27 ianuarie 201 pentru obligatiile fiscale valabile incepand cu 1 ianuarie 2017. Principalele modificari aduse in ce priveste Declaratia 300 decont TVA in 2017: Click aici pentru D 300 model 2017! - s-a introdus randul 26: Compensatia in cota...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • In ce conditii se poate incheia un contract de antrepriza reglementat de Codul civil?
    • Regasiti mai jos conditiile in care se poate incheia un contract de antrepriza, reglementat de Codul Civil, art. 1851-1873, cu o persoana fizica, cu exceptia persoanei fizice autorizate. Iata raspunsul oferit de specialist: In functie de tipul activitatii, se va putea incheia fie un contract individual de munca, fie un contract de antrepriza incheiat in baza Codului civil. Daca activitatea este dependenta se va incheia contract individual de munca cu timp partial sau norma intreaga. Daca...» citeste mai departe aici

  • Sinteza Fiscalitatea.ro: Noutati din legislatia fiscala si modificari TVA
    • In ultima perioada au fost propuse mai multe modificari legislative si au fost adoptate masuri noi care schimba din nou reglementarile din domeniul fiscal. Avem astfel o procedura clarificata de ANAF in ce priveste anularea codului de TVA, beneficii noi pentru bugetari, un termen-limita de depunere pentru unele declaratii si, totodata, se va aplica TVA zero pentru vanzarea de cladiri si alte tranzactii. ANAF aduce lamuriri privind modul de anulare a codului de TVA ANAF a transmis recent...» citeste mai departe aici

  • Acordare tichete de incentivare. Care e regimul fiscal?
    • Stabilim prin cele de mai jos ce tratament fiscal se aplica la acordarea de tichete incentivare catre partenerii comerciali in vederea stimularii vanzarilor si care este cadrul legal. Tichetele de incentivare se acorda in cadrul campaniilor pentru fidelizarea clientilor care, pentru un numar de achizitii, beneficiaza de aceste tichete in locul reducerilor comerciale. Potrivit punctului 437 alin. (3) din OMFP 1802/2014, in cazul in care entitatea practica alte sisteme de fidelizare a clientilor...» citeste mai departe aici

  • Ce regim TVA se aplica pentru bunuri expediate in afara UE de catre furnizor in contul cumparatorului din UE?
    • In randurile de mai jos, stabilim cum se procedeaza in situatia unui contract cu un partener din Austria, iar marfa este transportata in Turcia in calitate de furnizor sau o persoana in contul meu (firma transportatoare). Stabilim daca factura emisa catre partenerul din statul strain UE va fi fara TVA, caz in care vom vedea daca se va mentiona pe factura locul livrarii (Turcia). De asemenea, stabilim ce documente sunt necesare pentru a justifica scutirea de TVA. Iata raspunsul specialistului:...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.