Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Calculul corect al amortizarii fiscale si contabile a unui imobil dupa doua reevaluari

14-Mar-2013
22129
O societate comerciala detine in patrimoniu un imobil a carui valoare de intrare a fost de 798.510 lei, achizitionata in luna noiembrie 2004. In luna decembrie 2007 are loc prima reevaluare, iar valoare dupa reevaluare a fost de 997.129 lei. In luna decembrie 2010 a avut loc cea de a doua reevaluare, iar valoarea de reevaluare a fost de 727.230 lei, rezultand astfel o diminuare de valoare. Durata ramasa de amortizat dupa cea de a doua reevaluare este de 527 luni.

Vom vedea care este valoarea lunara, atat a amortizarii fiscale, cat si contabile, incepand cu ianuarie 2011, precum si in ce mod se procedeaza in acest caz in care au avut loc doua reevaluari ale imobilului, tinand cont de precizarile Codului fiscal conform carora, atunci cand are loc o diminuare de valoare, amortizarea fiscala se calculeaza pornind de la valoarea de intrare a activului.

Se observa ca achizitia are loc in luna noiembrie 2004, fapt ce conduce la opinia ca luna decembrie 2014 este prima luna de calcul a amortizarii.

Deoarece in luna ianuarie 2011 mai sunt de amortizat 527 luni, prin insumarea perioadelor decembrie 2004 - decembrie 2010 cu cele 527 luni, observam ca durata normata de amortizare este 600 de luni ce corespunde unei perioade de 50 ani.

Astfel, prima amortizare are valoarea lunara de 798510 lei /600 luni = 1330,85 lei. Inregistrare contabila lunara:
6811 = 2812 1330,85 lei
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii

"Cheltuieli cu amortizarea cladirilor" "Amortizarea cladirilor"

Aceasta este suma la care se inregistreaza amortizarea fiscala, avand in vedere notiunea de valoare fiscala a activelor, pe care o avem in vedere inclusiv in cazul unei reevaluari mai mici decat costul istoric de achizitie, conform art. 7 alin. (1) pct. 33 din Codul fiscal, situatie de altfel observata corect si in descrierea intrebarii.

De asemenea, consideram ca procedura de inregistrare in contabilitate, adopta in 2007 si 2010 este metoda de evaluare de piata a imobilului fapt ce conduce la eliminarea amortizarii din valoarea imobilului, conform art. 109 alin. (2) lit. b) din O.M.F.P. nr. 1.752/2005 privind contabilitatea, cu aplicare in anul 2007 si art 122 alin. (2) lit. b) din O.M.F.P. nr. 3.055/2009 privind contabilitatea, cu aplicare in 2010, fapt pentru care prezentam inregistarile contabile, deoarece tratamentul contabil ales este definitoriu in emitere solutiei la intrebare.

La data de 31.12.2007 cand are loc prima reevaluare, amortizarea este calculata pentru 37 luni (01.12.2004 - 31.12.2007) si are valoarea de 37 x 1330,85 lei = 49241, 45 lei.

Inregistrare reevaluare decembrie 2007:
A) eliminare amortizare din valoarea imobilului:
2812 = 212 49241, 45 lei
"Amortizare cladiri" "Cladiri"
B) inregistrare diferente din reevaluare:
212 = 105 247860,45 lei
"Cladiri" "Diferente din reevaluare"

Perioda ramasa de amortizare este 600 - 37 luni = 563 luni. Amortizarea lunara in urma reevaluarii din 2007 este 997.129 lei / 563 luni = 1.771,09 lei.

Aceasta suma este amortizarea contabila lunara ce se inregistreaza in contabilitate prin articolul:
6811 = 281 1771,09 lei
"Cheltuieli cu amortizarea cladirilor" "Amortizarea cladirilor"

Din punct de vedere fiscal, diferenta de amortizare provenita pe seama reevaluarii este o suma nedeductibila la calculul impozitului pe profit, conform art. 22 alin. (51) din Codul fiscal. Prevederea este valabila incepand cu mai 2009, prin intrarea in vigoare a O.U.G. nr. 34/2009 privind modificarea Codului fiscal.

Practic, incepand cu luna mai 2009 suma de 440,64 lei, (1.771,09, amortizare dupa reevaluare - 1330,85 lei, amortizare inainte de reevaluare) este o suma lunara impozabila la calculul impozitului pe profit si se inregistreaza in declaratia 101 privind impozitul pe profit anual, la rubrica "alte sume similare veniturilor".

La data reevaluarii din decembrie 2010, cunoastem datele: Valoarea de intrare in urma reevaluarii din 2007 este suma de 997.129 lei. Valoare reevaluata in 2010, conform raportului de reevaluare suma de 727.230 lei.

Amortizare calculata 1.771,09 x 36 luni = 63.759,24 lei

Inregistrare reevaluare la decembrie 2010:

A) eliminare amortizare din valoarea imobilului:
2812 = 212 63.759,24 lei
"Amortizare cladiri" "Cladiri"
B) stornare partiala din diferenta de reevaluare constituita in 2007:
105 = 212 206139,76 lei
"Diferente din reevaluare" "Cladiri"
Verificare: 997.129 - 63.759,24 - 206.139,76 = 727.230 lei

Amortizarea lunara calculata in urma reevaluarii din decembrie 2010 este suma de 727.230 lei / 527 luni = 1.379,94 lei. Suma ce reprezinta amortizarea contabila lunara ce se inregistreaza in contabilitate prin articolul:
6811 = 2812 1379,94 lei
"Cheltuieli cu amortizarea cladirilor" "Amortizarea cladirilor"

Se observa ca in acest caz, valoarea amortizarii lunare este mai mare decat amortizarea corespunzatoare costului initial de achizitie cu suma de 49, 09 lei. Din punct de vedere fiscal, pana la noi reglementari si aceasta suma lunara de 49,09 lei, diferenta de amortizare provenita pe seama reevaluarii este o suma nedeductibila la calculul impozitului pe profit conform art. 22 alin. (51) din Codul fiscal.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Calculul corect al amortizarii fiscale si contabile a unui imobil dupa doua reevaluari":
Rating:

Nota: 4 din 12 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Modificarile valabile in 2017 pentru Declaratia 300 decont TVA
    • OPANAF 591/2017 a modificat la acest inceput de an modelul si continutul pentru Declaratia 300 (Decont TVA). De retinut ca se utilizeaza noul model de formular 300 „Decont de taxa pe valoarea adaugata” in varianta impusa de OPANAF nr. 591/27 ianuarie 201 pentru obligatiile fiscale valabile incepand cu 1 ianuarie 2017. Principalele modificari aduse in ce priveste Declaratia 300 decont TVA in 2017: Click aici pentru D 300 model 2017! - s-a introdus randul 26: Compensatia in cota...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • In ce conditii se poate incheia un contract de antrepriza reglementat de Codul civil?
    • Regasiti mai jos conditiile in care se poate incheia un contract de antrepriza, reglementat de Codul Civil, art. 1851-1873, cu o persoana fizica, cu exceptia persoanei fizice autorizate. Iata raspunsul oferit de specialist: In functie de tipul activitatii, se va putea incheia fie un contract individual de munca, fie un contract de antrepriza incheiat in baza Codului civil. Daca activitatea este dependenta se va incheia contract individual de munca cu timp partial sau norma intreaga. Daca...» citeste mai departe aici

  • Sinteza Fiscalitatea.ro: Noutati din legislatia fiscala si modificari TVA
    • In ultima perioada au fost propuse mai multe modificari legislative si au fost adoptate masuri noi care schimba din nou reglementarile din domeniul fiscal. Avem astfel o procedura clarificata de ANAF in ce priveste anularea codului de TVA, beneficii noi pentru bugetari, un termen-limita de depunere pentru unele declaratii si, totodata, se va aplica TVA zero pentru vanzarea de cladiri si alte tranzactii. ANAF aduce lamuriri privind modul de anulare a codului de TVA ANAF a transmis recent...» citeste mai departe aici

  • Acordare tichete de incentivare. Care e regimul fiscal?
    • Stabilim prin cele de mai jos ce tratament fiscal se aplica la acordarea de tichete incentivare catre partenerii comerciali in vederea stimularii vanzarilor si care este cadrul legal. Tichetele de incentivare se acorda in cadrul campaniilor pentru fidelizarea clientilor care, pentru un numar de achizitii, beneficiaza de aceste tichete in locul reducerilor comerciale. Potrivit punctului 437 alin. (3) din OMFP 1802/2014, in cazul in care entitatea practica alte sisteme de fidelizare a clientilor...» citeste mai departe aici

  • Ce regim TVA se aplica pentru bunuri expediate in afara UE de catre furnizor in contul cumparatorului din UE?
    • In randurile de mai jos, stabilim cum se procedeaza in situatia unui contract cu un partener din Austria, iar marfa este transportata in Turcia in calitate de furnizor sau o persoana in contul meu (firma transportatoare). Stabilim daca factura emisa catre partenerul din statul strain UE va fi fara TVA, caz in care vom vedea daca se va mentiona pe factura locul livrarii (Turcia). De asemenea, stabilim ce documente sunt necesare pentru a justifica scutirea de TVA. Iata raspunsul specialistului:...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.