Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Calculul impozitului pe cladiri

12-Nov-2009
3663

Articol preluat din Newsletter-ul Taxe si Impozite Actual nr. 35/ octombrie 2009

Problema fiscala
Avem cladiri in patrimoniul unitatii, motiv pentru care datoramimpozit pentru acestea. Cine incaseaza impozitul pe cladiri? Cum calculam acest impozit?
Ce declaratii trebuie sa depunem? Cand platim impozitul pe cladiri?

1. Cine plateste impozitul pe cladiri?

Consilier Achizitii Publice
Consilier Achizitii Publice
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
Vezi detalii
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii

Impozitul pe cladiri este datorat de catre proprietarii cladirilor, indiferent de cladire si de locul unde sunt situate in Romania. Acestia datoreaza impozitul pe cladiri si in situatia in care cladirea este administrata sau folosita de alte persoane decat titularul dreptului de proprietate si pentru care locatarul sau concesionarul datoreaza chirie ori redeventa in baza unui contract de inchiriere, locatiune sau concesiune, dupa caz.

2. Cine incaseaza impozitul pe cladiri?
Impozitul pe cladiri se datoreaza bugetului local al unitatii administrativ- teritoriale unde este situata cladirea.

--------------------------------------------------------
Tornada Fiscala de toamna se indreapta spre tine?
Te vom ajuta sa-ti gasesti Conul de Liniste!

Taxe si Impozite Actual:
Newsletter-ul care face ordine in Marea Dezordine Fiscala!
---------------------------------------------------------

3. Cum calculam impozitul pe cladiri?
Impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote de impozitare asupra valorii de inventar a cladirii.

Valoarea de inventar a cladirii este valoarea de intrare a cladirii in patrimoniu, inregistrata in contabilitatea proprietarului cladirii.

Cota de impozit se stabileste prin hotarare a consiliului local. La nivelul municipiului Bucuresti, aceasta atributie revine Consiliului General al Municipiului Bucuresti.

La calculul impozitului pe cladiri aplicam urmatoarele reguli:

* cota de impozit poate fi cuprinsa intre 0,25% si 1,50% inclusiv si se aplica asupra valorii de inventar a cladirii;
* pentru cladirile ce nu au fost reevaluate in ultimii 3 ani, cota impozitului pe cladiri este intre 5% si 10%.

Cota astfel majorata se aplica pana la sfarsitul lunii in care se efectueaza prima reevaluare. Fac exceptie cladirile amortizate integral;

* pentru cladirile integral amortizate, valoarea impozabila se reduce cu 15%;
* pentru cladirile care fac obiectul unui contract de leasing financiar, impozitul se datoreaza de catre locatar. Insa in cazul in care contractul de leasing inceteaza altfel
decat prin ajungerea lui la scadenta, impozitul pe cladiri este datorat de catre locator;
* impozitul se datoreaza incepand cu data de intai a lunii urmatoare celei in care cladirea a fost dobandita sau construita;
* impozitul nu se mai datoreaza incepand cu data de intai a lunii urmatoare celei in care cladirea a fost instrainata, demolata sau distrusa.

4. Ce declaratii depunem?
Avem obligatia de a depune o declaratie fiscala la compartimentul de specialitate al autoritatii administratiei publice locale in a carei raza de competenta se afla cladirea, in termen de 30 de zile de la data dobandirii, instrainarii sau construirii.

5. Cand platim impozitul pe cladiri?
Impozitul pe cladiri se plateste anual, in doua rate egale, astfel:

* rata I, pana la data de 31 martie inclusiv;
* rata a II-a, pana la data de 30 septembrie inclusiv.

Calculul impozitului pe cladiri. Exemple
Avemcladiri in patrimoniul unitatii,motiv pentru care datoramimpozit pentru acestea. Cine incaseaza impozitul pe cladiri? Cum calculam acest impozit? Ce declaratii trebuie sa depunem? Cand platim impozitul pe cladiri?

Problema fiscala Se acorda o bonificatie de pana la 10% pentru plata cu anticipatie a impozitului pe cladiri, datorat pentru intregul an, pana la data de 31 martie
a anului respectiv. Bonificatia se stabileste prin hotarare a consiliului local.

La nivelul municipiului Bucuresti, aceasta atributie revine Consiliului General al Municipiului Bucuresti.

In situatia in care am platit cu anticipatie, pana la data de 31 martie inclusiv, impozitul pe cladiri pentru care am beneficiat de bonificatie, iar in cursul aceluiasi an fiscal instrainam cladirea, scaderea se face proportional cu perioada cuprinsa intre data de intai a lunii urmatoare celei in care s-a realizat instrainarea si sfarsitul anului fiscal, luandu-se in calcul suma efectiv incasata la bugetul local.

Calculul impozitului pe cladiri datorat pentru perioade mai mici de un an fiscal se face dupa cum urmeaza:

a) impozitul anual determinat se imparte la 12, respectiv la numarul de luni dintr-un an fiscal;
b) suma rezultata in urma impartirii se inmulteste cu numarul de luni pentru care se datoreaza impozitul pe cladiri.

Pentru cladirile dobandite in cursul anului, impozitul pe cladiri, datorat de la data de intai a lunii urmatoare celei in care aceasta a fost dobandita si pana la sfarsitul anului respectiv, se repartizeaza la termenele de plata ramase, iar ratele scadente se determina pentru impozitul anual, proportional cu numarul de luni pentru care se datoreaza impozitul pe cladiri

Articol adaugat la 12 noiembrie 2009

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Calculul impozitului pe cladiri":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noi prevederi legale privind impozitul pe veniturile microintreprinderilor valabile in anul 2017. OFICIAL ANAF
    • Incepem prin a va reaminti ca in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 16 din data de 06.01.2017 a fost publicata OUG 3/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Va recomandam si materialul cuprinzator: SISTEMUL TVA LA INCASARE IN 2017. Conditii de eligibilitate si prevederi Astfel, potrivit actului normativ anterior mentionat, incepand cu data de 1 februarie 2017, sunt obligate la plata impozitului pe veniturile microintreprinderilor, persoanele juridice romane...» citeste mai departe aici

  • Ce modificari face ANAF dupa eliminarea formularului 088
    • Potrivit programului de guvernare, unul dintre obiectivele Guvernului este reducerea sarcinilor administrative excesive ale contribuabililor, astfel Agentia Nationala de Administrare Fiscala a analizat oportunitatea eliminarii formularului (088) "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA" si a decis renuntarea la acesta. Din analiza procedurilor referitoare la inregistrarea in scopuri de...» citeste mai departe aici

  • Sistemul TVA la incasare in 2017. Conditii de eligibilitate si prevederi
    • Retineti, inainte de toate, ca in ce priveste sistemul TVA la incasare, avem urmatoarele doua componente importante: - exigibilitatea TVA se amana pana la data incasarii contravalorii integrale/partiale a livrarii de bunuri/prestarii de servicii, iar - dreptul de deducere a TVA este amanat pana la data la care TVA aferenta bunurilor/serviciilor a fost platita furnizorului/prestatorului . Persoanele care sunt eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare: - persoanele impozabile...» citeste mai departe aici

  • Atentie! Din februarie inregistrati firmele si PFA-urile gratuit
    • Incepand cu luna februarie 2017, ca urmare a eliminarii a 102 taxe nefiscale, veti putea inregistra in mod gratuit, la Registrul Comertului, o societate cu raspundere limitata (SRL) sau o forma de organizare de tip persoana fizica autorizata (P.F.A). Astfel, noile reglementari privind taxele eliminate se regasesc in Legea nr. 1/2017. In cuprinsul legii se mentioneaza astfel ca se elimina si taxele cerute pana in prezent de catre Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC) pentru...» citeste mai departe aici

  • PFA si baza de calcul contributii pensii. Ce includem la cheltuieli?
    • In randurile urmatoare, vom vedea cum se calculeaza baza pentru contributia la pensii datorata de un PFA: VENITURI - CHELTUIELI (exclusiv cheltuieli cu asigurarile sociale) si daca la cheltuieli includem si cheltuiala cu impozitul si cheltuiala cu sanatatea. Iata raspunsul specialistului: Conform art. 148 alin. (3) din Codul fiscal, pentru persoanele fizice fizice care realizeaza venituri din activitati independente si care determina venitul net anual in sistem real baza lunara de calcul al...» citeste mai departe aici

  • Cesiune parti sociale. Cum intocmim monografia contabila?
    • In cazul urmator, actionariatul societatii A este detinut de doua persoane fizice in proportii egale 50% X si 50% Y. Persoana X cedeaza partile sociale societatii B care devine actionar in A. Capitalul social al lui A este 200 lei. Vom vedea care este monografia contabila si ce declaratii trebuie depuse de cele doua societati A si B. Iata raspunsul specialistului: La nivelul societatii A, nu exista inregistrari contabile (schimbare asociatilor nu genereaza modificari). Daca partile sociale sunt...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.