Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Calculul indemnizatiei de concediu

06-Oct-2011
9257

Situatie:


Salariatul X a avut 9 zile CO in luna aug; salariu de baza 1050 ron.
Ca sa calculez media zilnica pe ultimele 3 luni anterioare lunii aug cand a avut CO trebuie sa tin cont de salariul de baza sau de venitul brut din lunile mai, iunie, iulie?
In mai a avut un salariu de baza 1050 si un TVB de 1066 ron pentru ca a avut CO In lunile iunie si iulie salariu de baza = TVB = 1050 ron

Sit 1:

(1066+1050+1050)/(22+21+21)= 49,46875
Tratamente fiscal-contabile  pentru gestiunea corecta a trezorerie
Tratamente fiscal-contabile pentru gestiunea corecta a trezorerie
Vezi detalii
Marea Carte Verde a  Monografiilor Contabile 2016
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2016
Vezi detalii
Consilier Noul Cod fiscal 2016
Consilier Noul Cod fiscal 2016
Vezi detalii

Sit.2:

(1050+1050+1050)/(22+21+21)= 49,21875

Cum este corect? Sit 1 sau sit 2?

Codul muncii:
Art. 150. - (1) Pentru perioada concediului de odihna salariatul beneficiaza de o indemnizatie de concediu, care nu poate fi mai mica decat salariul de baza, indemnizatiile si sporurile cu caracter permanent cuvenite pentru perioada respectiva, prevazute in contractul individual de munca.

(2) Indemnizatia de concediu de odihna reprezinta media zilnica a drepturilor salariale prevazute la alin. (1) din ultimele 3 luni anterioare celei in care este efectuat concediul, multiplicata cu numarul de zile de concediu.

Rezolvare:
Potrivit art. 150 din Codul muncii republicat, pentru perioada concediului de odihna salariatul beneficiaza de o indemnizatie de concediu, care nu poate fi mai mica decat salariul de baza, indemnizatiile si sporurile cu caracter permanent cuvenite pentru perioada respectiva, prevazute in contractul individual de munca.

Prevederile Codului muncii stabilesc si o baza de calcul a indemnizatiei aferente concediului de odihna. Astfel, valoarea indemnizatiei de concediu de odihna va fi stabilita ca medie zilnica a drepturilor salariale din ultimele 3 luni anterioare celei in care este efectuat concediul, multiplicata cu numarul de zile de concediu.

Din reglementarile amintite desprindem urmatoarele concluzii:

Valoarea indemnizatiei are un prag minimal, raportat la cuantumul unor venituri salariale stabilite cum ar fi salariul de baza, indemnizatiile si sporurile cu caracter permanent.

Acestea sunt venituri stabilite contractual, pe calea negocierilor colective sau individuale, si nu sunt supuse, de regula, unor fluctuatii lunare care sa genereze dificultati in stabilirea bazei de calcul.

In categoria veniturilor mentionate mai sus intra urmatoarele sume de bani (considerate sporuri cu caracter permanent):
- salariile de merit;
- indemnizatiile de conducere;
- sporul de vechime;
- sporul de izolare.

Nu sunt considerate sporuri cu caracter permanent si nu intra in baza de calcul a indemnizatiei de concediu, decat in masura in care partile convin in mod expres in acest sens, urmatoarele categorii de sporuri:
- sporul aferent orelor suplimentare;
- sporul pentru munca desfasurata in timpul noptii.

Premiile acordate de angajator, diferentele de venituri realizate in plus sau in minus de salariati nu afecteaza, de regula, cuantumul indemnizatiei, Partile pot conveni, prin negociere, ca in baza de calcul a indemnizatiei sa fie introduse si alte sume acordate aleator, intrucat prevederile Codului muncii au un caracter minimal in ceea ce priveste drepturile salariatilor. Partile nu vor putea negocia mai putin decat prevede art. 150 alin. (1) din Codul muncii, republicat.

Drepturile luate in calcul sunt cele cuvenite prin negociere colectiva sau individuala si nu pot fi mai mici decat salariul de baza, indemnizatiile si sporurile cu caracter permanent.

Stabilirea bazei de calcul prin fixarea criteriilor de alcatuire poate fi utila in cazul in care in lunile anterioare celei in care se efectueaza concediul de odihna salariatul s-a aflat in situatii care ii afecteaza nivelul si natura juridica a veniturilor, cum ar fi, spre exemplu:
- salariul diminuat pe motive disciplinare;
- concediul pentru incapacitate temporara de munca;
- concediu fara salariu;
- concediu pentru formare profesionala cu scoatere din productie pe durata caruia salariatul beneficiaza de o indemnizatie.

Pentru stabilirea cuantumului indemnizatiei se calculeaza media zilnica a drepturilor cu caracter permanent mentionate din ultimele 3 luni anterioare celei in care se efectueaza concediul si se inmulteste cu numarul de zile de concediu.

Se compara cuantumul indemnizatiei astfel stabilit cu salariul de baza, sporurile si indemnizatiile permanente cuvenite pentru perioada concediului, potrivit contractului de munca. Valoarea indemnizatiei acordate va fi cea mai favorabila dintre cele comparate.

Avand in vedere ca venitul de 1.066 lei din luna mai nu se datoreaza unui spor cu caracter permanent pentru calculul indemnizatiei ne vom raporta la salariul de baza.

Model de calcul:
Pentru acordarea unui numar de 9 zile lucratoare de CO in luna august si stabilirea cuantumului indemnizatiei pentru concediu, angajatorul va proceda la identificarea lunilor care intra in calcul, astfel:

Iulie - 22 zile lucratoare - 1.050 lei
Iunie - 21 zile lucratoare - 1.050 lei
Mai - 21 zile lucratoare - 1.050 lei

TOTAL
64 zile lucratoare
3.150 lei

I = 9 x (3.150 : 64) = 9 x 49,21 = 443 lei

I final = 443 lei

In concluzie, avand in vedere ca venitul de 1.066 lei din luna mai nu se datoreaza unui spor cu caracter permanent, pentru calculul indemnizatiei CO va veti raporta la salariul de baza si nu la venitul brut total rezultat din acordarea unor zile de concediu de odihna. Prin urmare salariatul va beneficia de o indemnizatie de concediu de odihna in suma echivalenta cu suma ce i s-ar fi cuvenit daca in perioada celor 9 zile de CO ar fi lucrat.

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Calculul indemnizatiei de concediu":
Rating:

Nota: 3.2 din 5 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Atentie! Autorizatia de securitate la incendiu se va putea obtine pana la 30 iunie 2017
    • Persoanele care detin constructii si amenajari ce functioneaza fara autorizatie de securitate la incendiu vor putea obtine acest document pana cel tarziu 30 iunie 2017, potrivit unei Ordonante adoptata astazi de Guvern. Pana la data obtinerii autorizatiei de securitate la incendiu, raspunderea pentru functionarea constructiilor si amenajarilor din punct de vedere al asigurarii cerintei de securitate la incendiu ramane in exclusivitate beneficiarilor investitiilor. Prin prevederile Legii...» citeste mai departe aici

  • ANAF: Procedura pentru declararea veniturilor din pensii obtinute din strainatate
    • Persoanele fizice rezidente fiscal in Romania care realizeaza venituri din pensii provenite dintr-un alt stat, cu respectarea prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, au obligatia ca , in termen de 30 de zile de la data incadrarii in aceasta categorie de persoane, sa declare la organul fiscal la care sunt arondate cu domiciliul fiscal venitul lunar din pensie, prin...» citeste mai departe aici

  • Declaratia cod 394. E obligatoriu acordul de consultare a datelor?
    • In randurile de mai jos, stabilim daca pentru declaratia 394 aferenta lunii iulie cu termen de depunere pana la 30 august 2016 este necesara manifestarea acordului de consultare a datelor inscrise in ea referitoare la tranzactiile derulate cu fiecare client furnizor, precum si ce implicatii apar atat in caz de refuz, cat si in caz de acceptare. Acest acord se exprima in conformitate cu prevederile art. 11 "Secretul fiscal" alin. (3) lit. d) din legea nr. 207 din 20 iulie 2015 privind Codul de...» citeste mai departe aici

  • Facturi simplificate versus facturi incomplete. Cine le poate emite si cum se pot deosebi?
    • In ce priveste facturile simplificate, vom vedea unde anume se poate verifica dreptul agentului economic de a emite acest tip de document fiscal si cum se poate deosebi o factura simplificata de o factura fiscala incomplet intocmita. Facturile emise in sistem simplificat, trebuie sa contina informatiile de la art. 319 alin. (21) din Codul fiscal: a) data emiterii; b) identificarea persoanei impozabile care a livrat bunurile sau a prestat serviciile; c) identificarea tipului de bunuri sau...» citeste mai departe aici

  • Operatiunea Xenon: Prejudicii de 131 milioane de lei in domeniul achizitiilor intracomunitare de masini second-hand
    • In perioada aprilie-iunie 2016, in cadrul operatiunii XENON, inspectorii antifrauda au verificat 200 de firme care au efectuat achizitii intracomunitare de autoturisme second hand in valoare de peste 1 miliard de lei. Rezultatele preliminare au confirmat evaluarea initiala a riscului de frauda, intrucat doar 19 societati dintre cele verificate au avut un comportament fiscal adecvat. La 25 de societati, actiunile de verificare continua din cauza absentei administratorilor, refacerea evidentei...» citeste mai departe aici

  • Reglementarile in domeniul strainilor, aliniate la directivele europene in domeniu
    • Guvernul a modificat si completat, prin ordonanta, o serie de acte normative in domeniul strainilor in ceea ce priveste accesul lucratorilor straini sezonieri si al celor detasati in cadrul aceleiasi companii pe teritoriul Romaniei, asigurand astfel conformitatea cu legislatia Uniunii Europene in domeniu si cu alte instrumente juridice cu caracter international la care statul roman este parte. Ordonanta Guvernului nr. 25/2014 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.