Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Calculul indemnizatiei de concediu

06-Oct-2011
8455

Situatie:


Salariatul X a avut 9 zile CO in luna aug; salariu de baza 1050 ron.
Ca sa calculez media zilnica pe ultimele 3 luni anterioare lunii aug cand a avut CO trebuie sa tin cont de salariul de baza sau de venitul brut din lunile mai, iunie, iulie?
In mai a avut un salariu de baza 1050 si un TVB de 1066 ron pentru ca a avut CO In lunile iunie si iulie salariu de baza = TVB = 1050 ron

Sit 1:

(1066+1050+1050)/(22+21+21)= 49,46875
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii
Marea Carte Verde a  Monografiilor Contabile 2016
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2016
Vezi detalii

Sit.2:

(1050+1050+1050)/(22+21+21)= 49,21875

Cum este corect? Sit 1 sau sit 2?

Codul muncii:
Art. 150. - (1) Pentru perioada concediului de odihna salariatul beneficiaza de o indemnizatie de concediu, care nu poate fi mai mica decat salariul de baza, indemnizatiile si sporurile cu caracter permanent cuvenite pentru perioada respectiva, prevazute in contractul individual de munca.

(2) Indemnizatia de concediu de odihna reprezinta media zilnica a drepturilor salariale prevazute la alin. (1) din ultimele 3 luni anterioare celei in care este efectuat concediul, multiplicata cu numarul de zile de concediu.

Rezolvare:
Potrivit art. 150 din Codul muncii republicat, pentru perioada concediului de odihna salariatul beneficiaza de o indemnizatie de concediu, care nu poate fi mai mica decat salariul de baza, indemnizatiile si sporurile cu caracter permanent cuvenite pentru perioada respectiva, prevazute in contractul individual de munca.

Prevederile Codului muncii stabilesc si o baza de calcul a indemnizatiei aferente concediului de odihna. Astfel, valoarea indemnizatiei de concediu de odihna va fi stabilita ca medie zilnica a drepturilor salariale din ultimele 3 luni anterioare celei in care este efectuat concediul, multiplicata cu numarul de zile de concediu.

Din reglementarile amintite desprindem urmatoarele concluzii:

Valoarea indemnizatiei are un prag minimal, raportat la cuantumul unor venituri salariale stabilite cum ar fi salariul de baza, indemnizatiile si sporurile cu caracter permanent.

Acestea sunt venituri stabilite contractual, pe calea negocierilor colective sau individuale, si nu sunt supuse, de regula, unor fluctuatii lunare care sa genereze dificultati in stabilirea bazei de calcul.

In categoria veniturilor mentionate mai sus intra urmatoarele sume de bani (considerate sporuri cu caracter permanent):
- salariile de merit;
- indemnizatiile de conducere;
- sporul de vechime;
- sporul de izolare.

Nu sunt considerate sporuri cu caracter permanent si nu intra in baza de calcul a indemnizatiei de concediu, decat in masura in care partile convin in mod expres in acest sens, urmatoarele categorii de sporuri:
- sporul aferent orelor suplimentare;
- sporul pentru munca desfasurata in timpul noptii.

Premiile acordate de angajator, diferentele de venituri realizate in plus sau in minus de salariati nu afecteaza, de regula, cuantumul indemnizatiei, Partile pot conveni, prin negociere, ca in baza de calcul a indemnizatiei sa fie introduse si alte sume acordate aleator, intrucat prevederile Codului muncii au un caracter minimal in ceea ce priveste drepturile salariatilor. Partile nu vor putea negocia mai putin decat prevede art. 150 alin. (1) din Codul muncii, republicat.

Drepturile luate in calcul sunt cele cuvenite prin negociere colectiva sau individuala si nu pot fi mai mici decat salariul de baza, indemnizatiile si sporurile cu caracter permanent.

Stabilirea bazei de calcul prin fixarea criteriilor de alcatuire poate fi utila in cazul in care in lunile anterioare celei in care se efectueaza concediul de odihna salariatul s-a aflat in situatii care ii afecteaza nivelul si natura juridica a veniturilor, cum ar fi, spre exemplu:
- salariul diminuat pe motive disciplinare;
- concediul pentru incapacitate temporara de munca;
- concediu fara salariu;
- concediu pentru formare profesionala cu scoatere din productie pe durata caruia salariatul beneficiaza de o indemnizatie.

Pentru stabilirea cuantumului indemnizatiei se calculeaza media zilnica a drepturilor cu caracter permanent mentionate din ultimele 3 luni anterioare celei in care se efectueaza concediul si se inmulteste cu numarul de zile de concediu.

Se compara cuantumul indemnizatiei astfel stabilit cu salariul de baza, sporurile si indemnizatiile permanente cuvenite pentru perioada concediului, potrivit contractului de munca. Valoarea indemnizatiei acordate va fi cea mai favorabila dintre cele comparate.

Avand in vedere ca venitul de 1.066 lei din luna mai nu se datoreaza unui spor cu caracter permanent pentru calculul indemnizatiei ne vom raporta la salariul de baza.

Model de calcul:
Pentru acordarea unui numar de 9 zile lucratoare de CO in luna august si stabilirea cuantumului indemnizatiei pentru concediu, angajatorul va proceda la identificarea lunilor care intra in calcul, astfel:

Iulie - 22 zile lucratoare - 1.050 lei
Iunie - 21 zile lucratoare - 1.050 lei
Mai - 21 zile lucratoare - 1.050 lei

TOTAL
64 zile lucratoare
3.150 lei

I = 9 x (3.150 : 64) = 9 x 49,21 = 443 lei

I final = 443 lei

In concluzie, avand in vedere ca venitul de 1.066 lei din luna mai nu se datoreaza unui spor cu caracter permanent, pentru calculul indemnizatiei CO va veti raporta la salariul de baza si nu la venitul brut total rezultat din acordarea unor zile de concediu de odihna. Prin urmare salariatul va beneficia de o indemnizatie de concediu de odihna in suma echivalenta cu suma ce i s-ar fi cuvenit daca in perioada celor 9 zile de CO ar fi lucrat.

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Calculul indemnizatiei de concediu":
Rating:

Nota: 4.83 din 3 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Subiectele saptamanii

  • Ce aduce nou OANAF 1503/2016 in ce priveste sistemul TVA la incasare?
    • Intr-o noua editie de buletin informativ, ANAF prezinta si noul Ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1503/2016 - OpANAF 1503/2016 care modifica unele aspecte privind inregistrarea in Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare sau, dupa caz, radierea din Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare. Iata care sunt, asadar, noutatile aferente Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr....» citeste mai departe aici

  • Zoom fiscal: Ajustarea bazei de impozitare a TVA dupa emiterea unei facturi. Cand si cum se efectueaza?
    • In anumite situatii baza de impozitare a taxei pe valoare adaugata colectata de catre furnizori/prestatori precum si baza de impozitare aferenta achizitiilor intracomunitare se modifica dupa emiterea unei facturi/efectuarea achizitiei intracomunitare. Aceste situatii sunt prevazute la art. 287 din Codul fiscal. Astfel, baza de impozitare a TVA se modifica: 1. in cazul desfiintarii totale sau partiale a contractului pentru livrarea de bunuri sau prestarea de servicii, inainte de efectuarea...» citeste mai departe aici

  • Care e regimul accizelor in cazul achizitiilor intracomunitare si al importului de bauturi alcoolice?
    • In analiza de mai jos, vom stabili in ce conditii o firma din Romania poate efectua o achizitie intracomunitara din Bulgaria de vinuri linistite de la un producator in vederea degustarii si vanzarii in cadrul unei expozitii/targ de profil (autorizatii, cod CAEN, declaratii ANAF, vama). In urma expozitiei daca firma ramane pe stoc cu o anumita cantitate de sticle, vom vedea cum le poate comercializa en-gros si daca trebuie sa obtina atestatul de distributie inainte pentru a le putea vinde....» citeste mai departe aici

  • ONG si plata impozit pe profit. Ce obligatii prevede legea?
    • Vom vedea in ce conditii se plateste impozitul pe profit de catre un ONG si care sunt prevederile actuale referitoare la organizatiile nonprofit. Conform prevederilor de la art. 15 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare si a prevederilor de la pct. 3 alin. (1) din Normele metodologice, in cazul organizatiilor nonprofit, la calculul rezultatului fiscal, urmatoarele tipuri de venituri sunt venituri neimpozabile: a) cotizatiile si taxele de...» citeste mai departe aici

  • Procedura de autorizare pentru comercializarea tutunului brut si tutunului partial prelucrat
    • Prin OANAF 1510/2016 a fost aprobata Procedura de autorizare pentru comercializarea tutunului brut si tutunului partial prelucrat. Actul a intrat in vigoare la 20 mai 2016. Operatorii economici care detin autorizatii valabile, emise anterior, au la dispozitie un termen de 180 de zile de la intrarea in vigoare a acestui ordin, sa depuna la autoritatea competenta o noua cerere de inregistrare si documentele aferente, potrivit noilor reglementari. La expirarea termenului de 180 de zile...» citeste mai departe aici

  • MFP: Executia bugetului general consolidat in perioada 1.01 - 30.04.2016
    • Executia bugetului general consolidat pe primele patru luni ale anului 2016 s-a incheiat cu un excedent de 130 milioane de lei, respectiv 0,02% din PIB, fata de 5,96 miliarde de lei, respectiv 0,84% din PIB, inregistrat la aceeasi perioada a anului 2015. 1. Veniturile bugetului general consolidat, in suma de 73,9 miliarde de lei, reprezentand 9,8% din PIB, au fost cu 2,8% mai mici in termeni nominali fata de aceeasi perioada a anului precedent, din care veniturile bugetare colectate de Agentia...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.