Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cand e obligatorie stabilirea unui sediu permanent de catre un nerezident in Romania?

31-Aug-2016
305

In analiza de mai jos, avem ca exemplu situatia in care, in prezent, fluxul intre o societate romana si societatea din Italia este urmatorul: societatea din Italia vinde materia prima societatii romane, societatea din Romania efectueaza procesarea materiei prime si revinde produsele finite prelucrate catre societatea din Italia.

Incepand cu 1 ianuarie 2017 se evalueaza posibilitatea implementarii unui nou model de vanzare, respectiv lohn. Astfel, pentru a avea o activitate unitara incepand cu 2017 toate stocurile de materii prime si produse finite aflate in depozit la decembrie 2016 se vor vinde societatii din Italia, acestea ramanand in depozitul societatii.

In conditiile in care aceste stocuri (proprietatea societatii din Italia), raman in depozitul din Romania urmand sa fie vandute si livrate de catre societatea din Italia catre clientii finali, vom vedea daca societatea din Italia va trebui sa infiinteze obligatoriu un sediu permanent in Romania.

 

Iata raspunsul specialistului:

Sediul permanent este definit de legislatia romaneasca la art. 8 din Codul fiscal. Astfel, la alin. (1) al art. 8 este stabilita regula generala privind considerarea unui loc dintr-un stat apartinand unui nerezident drept sediu permanent al acestuia in acel stat:

"(1) In intelesul prezentului cod, sediul permanent este un loc prin care se desfasoara integral sau partial activitatea unui nerezident, fie direct, fie printr-un agent dependent. La definirea sediului permanent se au in vedere comentariile de la art. 5 "Sediul permanent" din modelul conventiei de evitare a dublei impuneri al Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica."

Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii

Ca orice regula generala, are si exceptii, prevazute la alin. (4) al art. 8, intre care mentionam:
(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) - (3), un sediu permanent nu presupune urmatoarele:
a) folosirea unei instalatii numai in scopul depozitarii sau al expunerii produselor ori bunurilor ce apartin nerezidentului;
b) mentinerea unui stoc de produse sau bunuri ce apartin unui nerezident numai in scopul de a fi depozitate sau expuse;

Conventia de evitarea dublei impuneri dintre Romania si Italia stabileste, la randul sau, la art. 5 paragraful 1 regula generala privind definirea unui sediu stabil (permanent), si anume:

"ART. 5
Sediu stabil
1. In sensul prezentei conventii, expresia sediu stabil indica un sediu fix de afaceri in care intreprinderea exercita in total sau in parte activitatea sa."
La paragraful 3 al art. 5 din conventie sunt preevazute anumite exceptii ale anumitor activitati / locuri de a fi considerate sedii permanente, si anume:
"3. Nu se considera un sediu stabil daca:
a) se folosesc instalatii numai in scopul depozitarii, expunerii sau livrarii, in urma unui contract de vanzare, a marfurilor apartinand intreprinderii;
b) marfurile apartinand intreprinderii sunt inmagazinate numai in scopul depozitarii, expunerii sau livrarii;"

Prevederile paragrafului 3 din Conventia cu Italia corespund identic cu prevederile punctului 4 al art. 5 din Conventia model a OECD.

La punctul 22 - aferent paragrafului 4 al art. 5 - de la partea destinata Comentariilor la art. 5 referitoare la definitia sediului permanent din Conventia model a OECD se arata:

"22. Subparagraful a) se refera numai la cazul in care o intreprindere achizitioneaza utilizarea facilitatilor pentru depozitarea, expunerea sau livrarea propriilor marfuri sau produse. Subparagraful b) se refera la stocul de produse in sine si prevede ca stocul, ca atare, nu va fi tratat ca o reprezentanta permanenta, daca este mentinut in scopul depozitarii, expunerii sau livrarii."

Pe de alta parte, in normele de aplicare a art. 8 din codul fiscal, la punctul 3 alin. (7) se prevede conditia importanta ca un loc al unui nerezident sa fie considerat sediu permanent, si anume regularitatea de desfasurare a activitatii:

"(7) Pentru ca un loc de activitate sa constituie sediu permanent, societatea ce il utilizeaza trebuie sa isi desfasoare integral sau partial activitatile prin acel loc de activitate. Activitatea nu trebuie sa fie permanenta in sensul ca nu exista intreruperi ale operatiunilor, ci operatiunile trebuie desfasurate cu regularitate."

Din toate textele legale citate, apreciem faptul ca, daca marfurile actuale sunt depozitate doar in scopul vanzarii lor, pana la lichidare, locul respectiv nu poate fi considerat sediu permanent, mai cu seama ca, din prezentarea dvs, intelegem ca spatiul respectiv va fi utilizat de catre societatea din Italia doar pe perioada vanzarii stocului de marfa existent la acel moment.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman, expert contabil si Consultant fiscal

 

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cand e obligatorie stabilirea unui sediu permanent de catre un nerezident in Romania?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Modificarile valabile in 2017 pentru Declaratia 300 decont TVA
    • OPANAF 591/2017 a modificat la acest inceput de an modelul si continutul pentru Declaratia 300 (Decont TVA). De retinut ca se utilizeaza noul model de formular 300 „Decont de taxa pe valoarea adaugata” in varianta impusa de OPANAF nr. 591/27 ianuarie 201 pentru obligatiile fiscale valabile incepand cu 1 ianuarie 2017. Principalele modificari aduse in ce priveste Declaratia 300 decont TVA in 2017: Click aici pentru D 300 model 2017! - s-a introdus randul 26: Compensatia in cota...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • Sinteza Fiscalitatea.ro: Noutati din legislatia fiscala si modificari TVA
    • In ultima perioada au fost propuse mai multe modificari legislative si au fost adoptate masuri noi care schimba din nou reglementarile din domeniul fiscal. Avem astfel o procedura clarificata de ANAF in ce priveste anularea codului de TVA, beneficii noi pentru bugetari, un termen-limita de depunere pentru unele declaratii si, totodata, se va aplica TVA zero pentru vanzarea de cladiri si alte tranzactii. ANAF aduce lamuriri privind modul de anulare a codului de TVA ANAF a transmis recent...» citeste mai departe aici

  • In ce conditii se poate incheia un contract de antrepriza reglementat de Codul civil?
    • Regasiti mai jos conditiile in care se poate incheia un contract de antrepriza, reglementat de Codul Civil, art. 1851-1873, cu o persoana fizica, cu exceptia persoanei fizice autorizate. Iata raspunsul oferit de specialist: In functie de tipul activitatii, se va putea incheia fie un contract individual de munca, fie un contract de antrepriza incheiat in baza Codului civil. Daca activitatea este dependenta se va incheia contract individual de munca cu timp partial sau norma intreaga. Daca...» citeste mai departe aici

  • Ce regim TVA se aplica pentru bunuri expediate in afara UE de catre furnizor in contul cumparatorului din UE?
    • In randurile de mai jos, stabilim cum se procedeaza in situatia unui contract cu un partener din Austria, iar marfa este transportata in Turcia in calitate de furnizor sau o persoana in contul meu (firma transportatoare). Stabilim daca factura emisa catre partenerul din statul strain UE va fi fara TVA, caz in care vom vedea daca se va mentiona pe factura locul livrarii (Turcia). De asemenea, stabilim ce documente sunt necesare pentru a justifica scutirea de TVA. Iata raspunsul specialistului:...» citeste mai departe aici

  • Acordare tichete de incentivare. Care e regimul fiscal?
    • Stabilim prin cele de mai jos ce tratament fiscal se aplica la acordarea de tichete incentivare catre partenerii comerciali in vederea stimularii vanzarilor si care este cadrul legal. Tichetele de incentivare se acorda in cadrul campaniilor pentru fidelizarea clientilor care, pentru un numar de achizitii, beneficiaza de aceste tichete in locul reducerilor comerciale. Potrivit punctului 437 alin. (3) din OMFP 1802/2014, in cazul in care entitatea practica alte sisteme de fidelizare a clientilor...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.