Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Care este regimul TVA aplicabil in cazul unei asocieri de firme?

03-Ian-2013
1579
O firma, denumita in continuare "A", urmeaza sa incheie cu o entitate inregistrata in scopuri de TVA in Romania, denumita in continuare Asociatul, un contract privind efectuarea prin asociere a unor operatiuni in Romania. Scopul parteneriatului consta in exploatarea, evaluarea, dezvoltarea, extractia/productia si cedarea ulterioara a unor produse specifice, denumite in continuare "produse". In cele ce urmeaza, Firma A si Asociatul sunt denumite Parti.

Fiecare din Parti are o cota determinata de participare in asociere. Contributia partilor se va face sub forma de lichiditati in conturile bancare constituite in scopul asocierii. Disponibilitatile din conturi vor putea fi folosite numai in scopul operatiunilor desfasurate de catre asociere. Firma A va gestiona aceste resurse si operatiunile asocierii.

Achizitiile necesare in scopul activitatilor desfasurate de asociere vor fi efectuate de Firma A in contul asocierii (facturile de bunuri si servicii vor fi emise pe numele Firma A), sumele aferente fiind achitate de Firma A din conturile asocierii. In continuare, Firma A va tine evidenta contabila aferenta operatiunilor desfasurate de asociere si va trimite periodic Asociatului o situatie a cheltuielilor efectuate de asociere, precum si a cotei-parti din costuri care ii revin fiecarei Parti (proportional cu cotele de participare in asociere).

Potrivit contractului, drepturile privind produsele obtinute de asociere vor fi atribuite Partilor conform cotelor de participare in asociere. Astfel, la momentul obtinerii produselor, acestea se vor afla in gestiunea comuna a asocierii, fiind (in mod proportional) proprietatea celor doua Parti. Fiecare Parte va dispune in mod individual de propria cota de produse.

Avand in vedere cele de mai sus, Firma A solicita clarificari cu privire la incadrarea asocierii prezentate in prevederile legale in materie de TVA.
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii

Tratament fiscal:

In limita informatiilor transmise, intelegem ca Partile se vor asocia pentru desfasurarea activitatilor de exploatare, evaluare, dezvoltare, extractie/productie, dupa care fiecare Parte va actiona in nume propriu. De asemenea, intelegem ca Firma A va aloca asociatului sau numai cote-parti din costurile inregistrate in scopul asocierii, nu si cote-parti de venituri, intrucat, in baza contractului de asociere, fiecare asociat va dispune de cote-parti din produsele obtinute, pe care le va valorifica in mod individual. In acest context, din punct de vedere al legislatiei in domeniul TVA, precizam urmatoarele:

Potrivit dispozitiilor art. 127 alin. (10) din Codul fiscal, asocierile in participatiune nu dau nastere unei persoane impozabile separate. Asocierile de tip joint venture, consortium sau alte forme de asociere in scopuri comerciale, care nu au personalitate juridica si sunt constituite in temeiul legii, sunt tratate drept asocieri in participatiune.

In conformitate cu prevederile pct. 5 din Norme, obligatiile si drepturile din punct de vedere al taxei pentru operatiunile derulate de asocierile prevazute la art. 127 alin. (10) din Codul fiscal sunt prevazute la pct. 79^1.

Astfel, la pct. 79^1 alin. (1) din Norme se mentioneaza ca, in cazul asocierilor in participatiune sau al altor asocieri tratate drept asocieri in participatiune conform art. 127 alin. (10) din Codul fiscal, denumite in continuare asocieri, drepturile si obligatiile legale privind taxa pe valoarea adaugata prevazute de titlul VI al Codului fiscal revin asociatului desemnat in acest scop potrivit contractului incheiat intre parti, care contabilizeaza veniturile si cheltuielile, denumit in continuare asociatul administrator. Prin drepturi si obligatii legale se intelege, printre altele, dreptul de a exercita deducerea taxei pentru achizitii conform prevederilor art. 145 - 147^1 din Codul fiscal, obligatia de a emite facturi catre beneficiar si de a colecta taxa in cazul operatiunilor taxabile, dreptul/obligatia de ajustare a taxei conform art 148, 149 sau 161 din Codul fiscal.

La alin. (4) al aceluiasi punct din Norme se precizeaza ca asociatul administrator efectueaza achizitiile asocierii pe numele sau si emite facturi in nume propriu catre terti pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii realizate de asociere, urmand ca veniturile si cheltuielile sa fie atribuite fiecarui asociat corespunzator cotei de participare in asociere.

Potrivit pct. 79^1 alin. (7) din Norme, alocarea cheltuielilor si veniturilor asocierii de catre asociatul administrator catre membrii asociati nu constituie operatiune impozabila in sensul art. 126 alin. (1) din Codul fiscal, daca alocarea se face proportional cu cota de participare a fiecarui membru al asocierii, astfel cum este stabilita in contractul de asociere.

De asemenea, potrivit pct. 79^1 alin. (8) din Norme, in cazul in care scopul asocierii este acela de a atinge obiective comune, dar membrii asociati actioneaza in nume propriu fata de terti, fiecare persoana va fi tratata drept o persoana impozabila separata in conformitate cu prevederile art. 127 alin. (9) din Codul fiscal si tranzactiile respective se impoziteaza distinct in conformitate cu regulile stabilite la titlul VI din Codul fiscal. In aceasta situatie nu se aplica prevederile alin. (1) - (7).
Avand in vedere faptul ca Firma A nu aloca asociatului sau cote parti de venituri, proportional cu cota de participare a acestuia, si ca, in vederea valorificarii cotelor de produse Firma A si Asociatul vor actiona in nume propriu fata de terti (viitorii cumparatori ai produselor), consideram ca, din punct de vedere al TVA, asocierea dintre cele doua societati nu poate fi tratata ca o asociere in participatiune in sensul art. 127 alin. (10) din Codul fiscal si pct. 79^1 din Norme.


Baza legala: Legea nr 571 / 2003 articolul 127 alin. (10)

Sursa: ANAF


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Care este regimul TVA aplicabil in cazul unei asocieri de firme?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Zoom fiscal: Modificarea formularelor de inregistrare fiscala
    • Prin OMFP 511/2017 au fost aduse modificari si completari Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.698/2015 pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor si a tipurilor de obligatii fiscale care formeaza vectorul fiscal. Prin acest ordin obligatiile fiscale de declarare cu caracter permanent au fost completate cu impozitul specific introdus prin Legea 170/2016 incepand cu 01 ianuarie 2017. Astfel, categoriile de obligatii fiscale de...» citeste mai departe aici

  • ANAF actualizeaza Nomenclatorul obligatiilor fiscale care se platesc in contul unic
    • Incepand cu anul 2017, prin Legea 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, publicata in Monitorul Oficial nr.812/14.10.2016, a fost prevazuta obligatia de plata a impozitului specific pentru persoanele juridice romane care desfasoara activitati corespunzatoare codurilor CAEN prevazute de legea mai sus mentionata. In acest sens, a fost efectuata actualizarea continutului nomenclatorului in baza caruia se declara obligatiile fiscale de plata la bugetul de stat utilizand formularul 100,...» citeste mai departe aici

  • Termenul limita pentru depunerea formularelor 402 si 403 este 28 februarie 2017
    • Data de 28 februarie 2017 este termen limita de depunere a declaratiilor informative - formularul 402 si formularul 403 pentru anul 2016. Declaratiile se completeaza cu informatiile necesare realizarii schimbului automat de informatii, cu privire la rezidentii din alte state membre ale Uniunii Europene. Platitorii de venituri de natura salariala precum si asiguratorii au obligatia completarii si depunerii formularului 402 - "Declaratie informativa privind veniturile de natura salariala sau...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • Vanzare cladire veche. Anulare cod TVA din oficiu. Ce regim fiscal se aplica?
    • Avem in analiza urmatoare ca subiect o societate comerciala in inactivitate fiscala din cauza expirarii duratei detinerii spatiului cu destinatia de sediu social. Firmei i se anuleaza din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA si parcurge formalitatile de reactivare, dar nu solicita si inregistrarea in scopuri de TVA in vederea obtinerii unui cod valabil de TVA. Societatea intentioneaza sa vanda o constructie veche. Stabilim cum trebuie procedat d.p.d.v. al TVA-ului la emiterea facturii si ce...» citeste mai departe aici

  • Schimbarea destinatiei de utilizare pentru autoturism in leasing. Care va fi regimul fiscal aplicat pentru deduceri?
    • In analiza de mai jos, avem o societate care a achizitionat anul trecut un autoturism in sistem de leasing si si-a exercitat integral dreptul de deducere a taxei, autoturismul fiind folosit in scopul activitatilor economice (fapt dovedit prin intocmirea foii de parcurs). Vom vedea daca este suficienta aceasta dovada, cu mentiunea ca in 2017 nu s-a mai folosit 100% pentru acest scop. In cazul in care se trecere la deducerea a 50% din cheltuielile aferente masinii (combustibil, reparatie,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.