Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Care sunt obligatiile de inregistrare pentru administratorul nerezident?

04-Nov-2014
1878
In analiza de mai jos, pornim de la o societate pe actiuni din Romania care are incheiat un contract de management cu o persoana fizica nerezidenta (din Anglia). Persoana fizica nerezidenta isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei si detine Certificat de Inregistrare eliberat de O.R.I. - Bucuresti, avand CNP.

Societatea retine si plateste toate impozitele si contributiile specifice legislatiei din Romania. Vom vedea daca acest contract de management incheiat cu persoana fizica nerezidenta se inregistreaza la Autoritatea fiscala din Romania si daca este obligatorie obtinerea NIF pentru persoana nerezidenta.

Cetatenii Uniunii Europene care intra pe teritoriul Romaniei beneficiaza de drept de rezidenta pentru o perioada de pana la 3 luni de la data intrarii in tara, fara indeplinirea vreunei conditii suplimentare. Daca au insa statutul de lucrator (desfasoara pe teritoriul Romaniei activitati dependente sau activitati independente, in conditiile legii), au dreptul de rezidenta in Romania pentru o perioada mai mare de 3 luni.

Astfel, in temeiul art. 41 alin. (1) din OUG 102/2005, fiecarui cetatean al Uniunii Europene, precum si oricarui membru de familie care a fost luat in evidentele Oficiului Roman pentru Imigrari i se atribuie un cod numeric personal care se inscrie in documentul care atesta rezidenta pe teritoriul Romaniei.

In materie fiscala, in vederea identificarii persoanei in vederea raportarii obligatilor fiscale datorate, legislatia fiscala permite atribuirea codui de identificare fiscala, care poate fi codul numeric personal dobandit sau pentru persoanele fizice care nu detin cod numeric personal, numarul de identificare fiscala atribuit de organul fiscal.
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
Vezi detalii
Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii

De asemenea, in scopul administrarii impozitului pe venit, in cazul persoanelor fizice care sunt contribuabili potrivit Titlului III privind impozitul pe venit din Codul fiscal, codul de identificare fiscala este codul numeric personal, pentru persoanele fizice fiind asadar necesara atribuirea codului de identificare fiscala de catre organul fiscal pe baza declaratiei de inregistrare fiscala doar daca desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere sau nu detin cod numeric personal (art. 72 alin.(1) lit. c) si e) din Codul de procedura fiscala).

Pentru persoanele fizice care nu detin cod numeric personal si realizeaza numai venituri supuse regulilor de impunere la sursa, iar impozitul retinut este final, atribuirea de catre organul fiscal a codului de identificare fiscala se poate face si la solicitarea platitorului de venit.
In cazul prezentat, intrucat persoana fizica detine un cod numeric personal, obtinut ca urmare a depunerii documentatiei la Oficiul Roman pentru Imigrari in vederea luarii in evidenta si eliberarii certificatului de inregistrare a rezidentei, consideram ca acesta va putea fi folisit pentru declararea obligatiilor fiscale retinute la sursa de catre societate.
 
In ceea ce priveste inregistrarea contractelor la administratia fiscala de catre persoanele juridice romane, prevederile art. 8 alin. (7 indice 1) din Codul fiscal,
pct. 21 indice 1 din Normele metodologice pentru aplicarea acestui articol reglementeaza aceasta obligatie pentru prestari de servicii de natura activitatilor de lucrari de constructii, montaj, supraveghere, consultanta, asistenta tehnica si orice alte activitati executate de persoane fizice nerezidente pe teritoriul Romaniei. Astfel, daca persoanele juridice romane sunt beneficiare ale unor prestari de servicii de natura activitatilor de lucrari de constructii, montaj, supraveghere, consultanta, asistenta tehnica si orice alte activitati in sensul de servicii prestate in Romania, care genereaza venituri impozabile, executate de persoane fizice nerezidente pe teritoriul Romaniei, acestea au obligatia sa inregistreze contractele incheiate cu acesti parteneri la organele fiscale competente, potrivit procedurii instituite prin OPANAF 1400/2012.

Totodata, consideram ca trebuie analizate si aspectele legate de obtinerea rezidentei fiscale in contextul art. 40 alin. (2) si urmatoarele din Codul fiscal coroborate cu cele ale art. 7 alin. (1) pct. 23 din Codul fiscal. In acest sens, trebuie respectate prevederile OMFP 74/2012 dat in aplicarea prevederile art. 40 alin. (2)-(7) si ale art. 118 alin.(5) din Codul fiscal.

In cazul persoanelor fizice nerezidente, este instituita obligatia de inregistrare la administratia fiscala a formularului "Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in Romania" insotit de documentele justificative mentionate la art. 11 din ordin, in 30 de zile de la implinirea termenului de 183 de zile de prezenta in Romania, pentru a se stabili daca sunt supuse obligatiei fiscale integrale pentru veniturile din Romania si strainate sau doar pentru veniturile obtinute in calitate de administrator din Romania.



Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro




Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Care sunt obligatiile de inregistrare pentru administratorul nerezident?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Sistemul TVA la incasare in 2017. Conditii de eligibilitate si prevederi
    • Retineti, inainte de toate, ca in ce priveste sistemul TVA la incasare, avem urmatoarele doua componente importante: - exigibilitatea TVA se amana pana la data incasarii contravalorii integrale/partiale a livrarii de bunuri/prestarii de servicii, iar - dreptul de deducere a TVA este amanat pana la data la care TVA aferenta bunurilor/serviciilor a fost platita furnizorului/prestatorului . Persoanele care sunt eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare: - persoanele impozabile...» citeste mai departe aici

  • Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 9-15 ianuarie 2017
    • ANAF a transmis recent un nou buletin informativ in care a inclus cele mai importante noutati legislative cu incidenta fiscala din intervalul 9-15 ianuarie 2017. 1. Legea nr.2/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal si pentru modificarea Legii nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii (M.Of. nr.36 din 12 ianuarie 2017); 2. Ordinul comun al ministrului comunicatiilor si pentru societatea informationala, ministrului educatiei nationale si cercetarii...» citeste mai departe aici

  • MFP si ANAF extind spatiul privat virtual si pentru persoanele juridice
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala extinde serviciul SPATIUL PRIVAT VIRTUAL (SPV) pentru toti contribuabilii. Astfel, pe langa persoanele fizice, si contribuabilii persoane juridice si entitati fara personalitate juridica pot opta sa primeasca, prin mijloace electronice de transmitere la distanta, acte administrative fiscale emise in forma electronica de organul fiscal central, precum si alte documente, daca acceseaza serviciul SPATIUL PRIVAT VIRTUAL (SPV). La randul lor, contribuabilii...» citeste mai departe aici

  • ANAF: Scoaterea din evidenta vectorului fiscal a impozitului pe constructii se va face la nivel centralizat
    • Persoanele juridice romane, cu exceptia institutiilor publice, institutelor nationale de cercetare-dezvoltare, asociatiilor, fundatiilor si a celorlalte persoane juridice fara scop patrimonial, potrivit legilor de organizare si functionare; persoanele juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania; precum si persoanele juridice cu sediul social in Romania infiintate potrivit legislatiei europene au fost obligati la plata impozitului pe constructii...» citeste mai departe aici

  • Calculul si declararea impozitului pe profit pentru organizatiile nonprofit. Cum procedam?
    • Prin cele ce urmeaza, facem referire la o asociatie care are drept obiect de activitate practicarea medicinei alternative si care inregistreaza in anul 2016 atat venituri din cotizatii si donatii, cat si venituri din predarea cursurilor in domeniu. In cazul in care cheltuielile asociatiei sunt de 1500 lei respectiv veniturile din cotizatii 1000 lei, iar cele din predarea de cursuri de 4000 lei (activitate economica), stabilim daca asociatia datoreaza impozit pe profit pe anul 2016, precum si...» citeste mai departe aici

  • Cifra de afaceri pentru plafon perioada fiscala. Cum procedam privind includerea in plafon a vanzarii de mijloace fixe?
    • In analiza de mai jos, avem o societate care realizeaza venituri brute din: - incasari pe anul 2016 - aproximativ 200.000 lei - vanzari mijloace fixe (apartament) - aproximativ 300.000 lei - plafonul perioada TVA (lunar/trimestru) 2016 = 454.110 lei. Stabilim daca la calculul plafonului TVA de 100.000 euro se includ si veniturile din vanzarea mijloacelor fixe. De asemenea, cu precizarea ca in anul 2016 este cu TVA la trimestru, vom vedea daca pentru anul 2017 este cu TVA lunar. Potrivit art. 322...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.