Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Care sunt obligatiilor fiscale ale asociatiilor de proprietari in 2014?

28-Feb-2014
11127
In randurile de mai jos veti regasi ghidul complet cu obligatiile fiscale ale asociatiilor de proprietari pentru anul 2014.


Ghidul obligatiilor fiscale ale asociatiilor de proprietari

1. INREGISTRAREA FISCALA

Orice persoana sau entitate care este subiect intr-un raport juridic fiscal are obligatia sa se inregistreze fiscal primind un cod de identificare fiscala[1].

1.1. Depunerea declaratiei de inregistrare fiscala
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Vezi detalii
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii
Contabilitatii microintreprinderilor
Contabilitatii microintreprinderilor
Vezi detalii


in cazul asociatiilor de proprietari, constituite potrivit legii[2], codul de identificare fiscala va fi codul de inregistrare fiscala atribuit de organul fiscal competent din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

in vederea atribuirii codului de inregistrare fiscala si eliberarii certificatului de inregistrare fiscala, asociatiile de proprietari au obligatia sa depuna la organul fiscal competent formularul 010 "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica[3]".

Declaratia de inregistrare fiscala se depune in termen de 30 de zile de la data infiintarii asociatiei, potrivit legii.

Modificarile ulterioare ale datelor din declaratia de inregistrare fiscala trebuie aduse la cunostinta organului fiscal competent din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in termen de 30 de zile de la data producerii acestora, prin depunerea declaratiei de mentiuni, completand acelasi formular 010, dar bifand casuta corespunzatoare mentiunilor.

1.2. Eliberarea certificatului de inregistrare fiscala[4]

Pe baza declaratiei de inregistrare fiscala, organul fiscal competent din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala elibereaza certificatul de inregistrare fiscala, in termen de 10 zile de la data depunerii declaratiei. Prin certificatul de inregistrare fiscala se atribuie codul de identificare fiscala, ce va fi inscris de asociatie in cadrul documentelor elaborate.

Eliberarea certificatelor de inregistrare fiscala nu este supusa taxelor de timbru.

La incetarea conditiilor care au generat inregistrarea fiscala, asociatia are obligatia de a preda organelor fiscale, in vederea anularii, certificatul de inregistrare fiscala, odata cu depunerea declaratiei de mentiuni.

1.3. Obligatia inscrierii codului de identificare fiscala pe documente

Asociatiile de proprietari au obligatia de a inscrie pe facturi, scrisori, oferte, comenzi sau pe orice alte documente emise codul de identificare fiscala propriu.


2. CONDUCEREA CONTABILITATII SI A EVIDENTEI FISCALE

Asociatiile de proprietari organizeaza si conduc contabilitatea in partida simpla[5].

in vederea stabilirii starii de fapt si a obligatiilor fiscale de plata, asociatiile de proprietari sunt obligate sa conduca evidente fiscale, potrivit actelor normative in vigoare. Evidentele sunt tinute in limba romana si in moneda nationala.

Asociatiile de proprietari au obligatia de a calcula si de a inregistra in evidente impozitele, taxele, contributiile si alte sume datorate bugetului general consolidat, precum si obligatia de a calcula, de a retine si de a inregistra in evidentele contabile si de plata, la termenele legale, impozitele si contributiile care se realizeaza prin stopaj la sursa.

Evidentele vor fi pastrate la domiciliul fiscal al asociatiei, inclusiv pe suport electronic, sau pot fi incredintate spre pastrare unei societati autorizate, potrivit legii, sa presteze servicii de arhivare.

Pentru exercitiul financiar in curs evidentele se pastreaza la domiciliul fiscal al contribuabililor.

in cazul in care evidentele contabile/fiscale sunt tinute cu ajutorul sistemelor electronice de gestiune, pe langa datele arhivate in format electronic, asociatia este obligata sa pastreze si sa prezinte aplicatiile informatice cu ajutorul carora le-a generat.

Asociatiile de proprietari sunt obligate sa evidentieze veniturile realizate si cheltuielile efectuate aferente activitatilor economice desfasurate, prin intocmirea registrelor sau a oricaror alte documente prevazute de lege.

Asociatiile de proprietari sunt obligate sa utilizeze pentru activitatea desfasurata documente primare si de evidenta contabila stabilite prin lege, si sa completeze integral rubricile formularelor, corespunzator operatiunilor inregistrate. in situatia utilizarii sistemelor informatice financiar-contabile, este necesar sa fie respectate criteriile minimale privind programele informatice utilizate in domeniul financiar - contabil, prevazute de normele metodologice de intocmire si utilizare a registrelor si formularelor comune pe economie privind activitatea financiara si contabila, elaborate de Ministerul Finantelor Publice.

Organul fiscal poate lua in considerare orice evidente tinute de contribuabil pe care le considera relevante pentru impunere.


3. INDEPLINIREA OBLIGATIILOR FISCALE

Pentru indeplinirea obligatiilor fiscale de catre asociatiile de proprietari, se disting urmatoarele situatii:

3.1. Asociatia are angajati cu contract de munca;

3.2. Asociatia incheie contracte/conventii potrivit Codului civil;

3.3. Asociatia angajeaza zilieri;

3.4. Asociatia obtine venituri din activitati economice.

3.1. Asociatia are angajati cu contract de munca

Obligatiile asociatiei constau in:

3.1.1. Determinarea impozitului pe venitul din salarii si a contributiilor sociale obligatorii[6]

Impozitul lunar pe venitul din salarii este un impozit final, care se calculeaza si se retine la sursa de catre asociatie.

Impozitul lunar se determina astfel: > pentru angajatii care au functia de baza la asociatie, prin aplicarea cotei de 16% asupra bazei de calcul determinate ca diferenta intre venitul net din salarii, calculat prin deducerea din venitul brut a contributiilor obligatorii aferente unei luni, si urmatoarele:

- deducerea personala acordata pentru luna respectiva;

- cotizatia sindicala platita in luna respectiva (in situatia in care salariatii asociatiei sunt membrii ai unei organizatii sindicale);

- contributiile la fondurile de pensii facultative, astfel incat la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei a 400 euro;

> pentru celelalte cazuri, prin aplicarea cotei de 16% asupra bazei de calcul determinate ca diferenta intre venitul brut si contributiile obligatorii pe fiecare loc de realizare a acestora (spre exemplu, in cazul indemnizatiilor, primelor si altor asemenea sume acordate membrilor alesi ai asociatiilor de proprietari/chiriasi, drepturilor de natura salariala acordate persoanelor fizice ulterior incetarii raporturilor de munca, salariilor, diferentelor de salarii, dobanzilor acordate in legatura cu acestea, precum si actualizarea lor cu indicele de inflatie, stabilite in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile); Platitorul este obligat sa determine valoarea totala a impozitului anual pe veniturile din salarii, pentru fiecare contribuabil.

3.1.1.1. Acordarea deducerilor personale la functia de baza

Deducerea personala se acorda la functia de baza, pentru persoanele fizice care au un venit lunar brut de pana la 1.000 lei inclusiv, astfel:

- pentru contribuabilii care nu au persoane in intretinere - 250 lei;

- pentru contribuabilii care au o persoana in intretinere - 350 lei;

- pentru contribuabilii care au doua persoane in intretinere - 450 lei;

- pentru contribuabilii care au trei persoane in intretinere - 550 lei;

- pentru contribuabilii care au patru sau mai multe persoane in intretinere - 650 lei.

Pentru contribuabilii care realizeaza venituri brute lunare din salarii cuprinse intre 1.000,01 lei si 3.000 lei, inclusiv, deducerile personale sunt degresive fata de cele de mai sus[7].

Pentru contribuabilii care realizeaza venituri brute lunare din salarii de peste 3.000 lei nu se acorda deducerea personala.

* Persoana in intretinere poate fi sotia/sotul, copiii sau alti membri de familie, rudele contribuabilului sau ale sotului/sotiei acestuia pana la gradul al doilea inclusiv, ale carei venituri, impozabile si neimpozabile, nu depasesc 250 lei lunar.

* Nu sunt considerate persoane aflate in intretinere:

- persoanele fizice care detin terenuri agricole si silvice in suprafata de peste 10.000 mp in zonele colinare si de ses si de peste 20.000 mp in zonele montane;

* Regulile de impunere proprii veniturilor din salarii se aplica si urmatoarelor tipuri de venituri, considerate asimilate salariilor:

- remuneratia primita de presedintele asociatiei de proprietari sau alte persoane, in baza contractului de mandat, potrivit legii privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari;

- indemnizatiilor, primelor si altor asemenea sume acordate membrilor alesi ai asociatiilor de proprietari/chiriasi.

3.1.2. Documentul eliberat angajatului de catre asociatia de proprietari

Asociatia de proprietari este obligata sa elibereze contribuabilului, la cererea acestuia, un document care sa cuprinda cel putin informatii privind: datele de identificare ale contribuabilului, venitul realizat in cursul anului, deducerile personale acordate, impozitul calculat si retinut. Documentul eliberat contribuabilului, la cererea acestuia, nu reprezinta un formular tipizat[8].

3.1.3. Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit - formularul 205

Platitorii veniturilor cu regim de retinere la sursa a impozitului au obligatia sa completeze si sa depuna, pana in ultima zi a lunii februarie a anului curent pentru anul expirat, declaratia privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit - formularul 205[9].

3.1.4. Declararea si plata impozitelor si contributiilor aferente veniturilor din salarii

Asociatiile de proprietari, in calitate de platitori de venituri din salarii si venituri asimilate salariilor, care au inregistrat in anul anterior un numar mediu mai mic de 3 salariati, precum si venituri de pana la 100.000 euro (in cazul asociatiilor platitoare de impozit pe profit), sunt obligate sa depuna trimestrial, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului, formularul 112 "Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate[10]", in care declara impozitul pe veniturile din salarii, contributiile sociale obligatorii calculate si retinute, precum si evidenta nominala a persoanelor asigurate.

Depunerea trimestriala a declaratiei mentionate anterior consta in completarea si depunerea a cate unei declaratii pentru fiecare luna din trimestru.

Numarul mediu de salariati se calculeaza ca medie aritmetica a numarului de salariati din declaratia mentionata depusa pentru fiecare luna din anul anterior.

Venitul total se stabileste pe baza informatiilor din situatiile financiare ale anului anterior.

Asociatiile de proprietari pot opta pentru declararea si plata lunara, pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului fiscal, prin depunerea declaratiei de mentiuni.

Stabilirea venitului total in vederea verificarii conditiei pentru depunerea trimestriala a formularului 112, se face pe baza informatiilor din situatiile financiare ale anului anterior.

Ori de cate ori in cursul trimestrului inceteaza calitatea de asigurat a unei persoane, platitorii de venituri din salarii si asimilate salariilor , in calitate de angajatori sau de persoane asimilate angajatorului, depun declaratia pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a intervenit incetarea calitatii de asigurat. in acest caz, declaratia/declaratiile aferenta/aferente perioadei ramase din trimestru se depune/se depun pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului.

In cazul in care incetarea calitatii de asigurat are loc in luna a doua a trimestrului, se vor depune atat declaratia pentru prima luna a trimestrului, cat si cea pentru luna a doua, urmand ca dupa incheierea trimestrului sa se depuna numai declaratia pentru luna a treia.

Formularul 112 se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanta, pe portalul "www.e-guvernare.ro,, depunerea in format electronic se face sub forma unui fisier PDF, care are atasat fisierul XML.

Pentru depunerea electronica a declaratiei, asociatia trebuie sa detina un certificat calificat, eliberat in conditiile Legii nr. 455/2001 privind semnatura electronica.

NOTa!

Pentru remuneratia primita de presedintele asociatiei de proprietari, membrii comitetului executiv si cenzorii, in baza contractului de mandat, nu se datoreaza urmatoarele contributii:

- contributia de asigurari pentru somaj;

- contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate;

- contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale;

- contributia la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale.

3.2. Asociatia incheie contracte/conventii potrivit Codului civil

Obligatiile asociatiei difera in functie de urmatoarele situatii:

3.2.1. Daca persoana fizica prestatoare de servicii, cu care se incheie contractul/ conventia in baza Codului civil, nu este persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati independente:

Platitorul veniturilor, respectiv asociatia de proprietari, are obligatia de a calcula, de a retine si vira in cursul anului fiscal impozitul reprezentand plata anticipata in contul impozitului anual datorat de prestatorul de servicii. Plata anticipata se calculeaza prin aplicarea cotei de 10% la diferenta dintre venitul brut si contributiile sociale obligatorii retinute la sursa. Retinerea impozitului reprezentand plata anticipata se efectueaza din veniturile platite in baza contractului civil incheiat in forma scrisa intre platitorul de venit si beneficiarul venitului.

Prestatorii de servicii pot opta pentru stabilirea impozitului pe venit ca impozit final. Optiunea de impunere a venitului brut se exercita in scris in momentul incheierii fiecarui raport juridic/contract si este aplicabila veniturilor realizate ca urmare a activitatii desfasurate pe baza acestuia.

Impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul platii veniturilor de catre platitorii de venituri, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului brut. Impozitul calculat si retinut reprezinta impozit final.

Pentru contributiile sociale, baza de calcul al acestora, este venitul brut stabilit prin contractul/conventia incheiat/a intre parti.

ATENTIE!

Persoanele care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor si orice alte venituri din desfasurarea unei activitati dependente, venituri din pensii si venituri sub forma indemnizatiilor de somaj, asigurate in sistemul public de pensii, persoanele asigurate in sisteme proprii de asigurari sociale neintegrate in sistemul public de pensii, care nu au obligatia asigurarii in sistemul public de pensii, precum si persoanele care au calitatea de pensionari ai acestor sisteme, nu datoreaza contributia de asigurari sociale pentru veniturile obtinute in baza contractului/conventiei civile incheiat cu asociatia de proprietari[11].

Pentru persoanele fizice cu care asociatia de proprietari are incheiate contracte/conventii civile potrivit Codului civil, si care se incadreaza in conditiile mentionate anterior, aceasta nu va calcula si nu va tine contributia individuala de asigurari sociale.

> Asociatia de proprietari are obligatia depunerii, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei expirate/25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului - dupa caz, a formularului 112 "Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate".

> Asociatia de proprietari are obligatia depunerii, pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent, pentru anul expirat, a formularului 205 "Declaratie informativa privind impozitul retinut pe veniturile cu regim de retinere la sursa, pe beneficiari de venit", pentru impozitul retinut la sursa si virat la bugetul de stat. Se bifeaza casuta "Alte venituri" de la cap.I - "Natura veniturilor".

ATENTIE!

Activitatea prestata in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil, poate fi reconsiderata, de catre asociatia de proprietari, ca fiind o activitate dependenta, daca se indeplineste cel putin unul dintre urmatoarele criterii[12]:

a) beneficiarul de venit se afla intr-o relatie de subordonare fata de platitorul de venit, respectiv organele de conducere ale platitorului de venit, si respecta conditiile de munca impuse de acesta, cum ar fi: atributiile ce ii revin si modul de indeplinire a acestora, locul desfasurarii activitatii, programul de lucru;

b) in prestarea activitatii, beneficiarul de venit foloseste exclusiv baza materiala a platitorului de venit, respectiv spatii cu inzestrare corespunzatoare, echipament special de lucru sau de

protectie, unelte de munca sau altele asemenea si contribuie cu prestatia fizica sau cu capacitatea intelectuala, nu si cu capitalul propriu;

c) platitorul de venit suporta in interesul desfasurarii activitatii cheltuielile de deplasare ale beneficiarului de venit, cum ar fi indemnizatia de delegare-detasare in tara si in strainatate, precum si alte cheltuieli de aceasta natura;

d) platitorul de venit suporta indemnizatia de concediu de odihna si indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, in contul beneficiarului de venit.

in cazul reconsiderarii unei activitati ca activitate dependenta, impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii, stabilite potrivit legii, vor fi recalculate si virate, fiind datorate solidar de catre platitorul si beneficiarul de venit.

Veniturile obtinute de persoanele prestatoare de servicii in cadrul asociatiei de proprietari dintr-o activitate reconsiderata ca dependenta vor fi impozitate ca venituri salariale realizate in afara functiei de baza.

3.2.2. Daca persoana fizica prestatoare de servicii, cu care se incheie contractul/ conventia in baza Codului civil, este persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati independente sau exercita profesii libere si este inregistrata fiscal potrivit legislatiei in materie, asociatia de proprietari nu are obligatii de retinere la sursa nici a impozitului si nici a contributiilor sociale. Documentul care atesta inregistrarea fiscala a persoanelor fizice care desfasoara activitati independente este[13]:

a) pentru comercianti, care se inregistreaza potrivit legii speciale la registrul comertului, certificatul de inregistrare eliberat de Oficiul National al Registrului Comertului, in care este inscris codul unic de inregistrare atribuit potrivit legii speciale[14];

b) pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, cu exceptia celor prevazute la lit. a), certificatul de inregistrare fiscala in care este inscris codul de inregistrare fiscala atribuit de organul fiscal[15].

3.3. Asociatia angajeaza zilieri

In conditiile Legii nr. 52/2011, privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri, Asociatia de proprietari poate angaja zilieri, persoane fizice, cetateni romani sau straini, care desfasoara activitati necalificate de intretinere si curatenie, cu caracter ocazional.

Raportul dintre zilier si asociatie se stabileste fara incheierea unui contract de munca.

in aceasta situatie asociatia are urmatoarele obligatii:

a) sa infiinteze Registrul de evidenta a zilierilor, care se pastreaza la sediul asociatiei;

b) sa completeze Registrul de evidenta a zilierilor, inainte de inceperea activitatii;

c) sa prezinte Registrul de evidenta a zilierilor organelor de control abilitate.

* Asociatia, in calitate de angajator al zilierului, va prezenta lunar pana cel tarziu la data de 5 a fiecarei luni, catre inspectoratul de munca unde isi are sediu un extras al Registrului de evidenta al zilierilor.

d) sa asigure instruirea si informarea zilierului cu privire la activitatea pe care urmeaza sa o presteze, riscurile si pericolele la care poate fi expus in exercitarea activitatii, precum si cu privire la drepturile zilierului, in conditiile prevazute de lege. Instruirea are loc zilnic, inainte de inceperea activitatii;

d) sa plateasca zilierului, la sfarsitul fiecarei zile de lucru, remuneratia convenita;

* Cuantumul remuneratiei brute orare stabilite de parti nu poate fi mai mic de 2 lei/ora si nici mai mare de 10 lei/ora si se acorda la sfarsitul fiecarei zile de lucru, inainte de semnarea in Registrul de evidenta a zilierilor de catre zilier si asociatie.

e) sa asigure, pe propria cheltuiala, echipamente de lucru si de protectie care se impun datorita naturii si specificului activitatii desfasurate de zilier.

f) Plata impozitului pe venit datorat pentru activitatea prestata de zilier este in sarcina asociatiei.

g) Cuantumul impozitului este de 16% calculat la remuneratia bruta.

h) Plata si declararea impozitului calculat si retinut pentru veniturile achitate zilierilor se face potrivit regulilor mentionate la calculul, retinerea, virarea si declararea impozitului aferent veniturilor salariale/asimilate salariilor.

* Pentru veniturile realizate din activitatea prestata de zilieri nu se datoreaza contributiile sociale obligatorii nici de catre zilier, nici de catre asociatie.

NOTA!

In situatia in care asociatia are relatii de colaborare cu persoane fizice, respectiv relatii cu experti contabili, tehnici, judiciari pentru intocmirea unor lucrari de expertiza, sau cu persoane fizice altele decat cele cu contract de munca, conventii/contracte civile de prestari servicii, zilieri, si pentru care are obligatia, potrivit legii, sa retina la sursa impozitul aferent veniturilor platite acestor persoane fizice, va completa si depune pentru impozitul retinut in astfel de cazuri, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei expirate/25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului -dupa caz, formularul 112 "Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate".

3.4. Asociatia obtine venituri din activitati economice

Pot exista urmatoarele situatii:

* Daca veniturile urmeaza a fi utilizate pentru imbunatatirea utilitatilor si a eficientei cladirii, pentru intretinerea si repararea proprietatii comune, atunci asociatia este scutita de la plata impozitului pe profit[16].

De exemplu, sumele reprezentand venituri din inchirierea spatiilor detinute de asociatiile de proprietari constituite ca persoane juridice si de asociatiile de locatari recunoscute ca asociatii de proprietari, potrivit legii, aflate in conturile acestora, sunt exceptate de la plata impozitului pe profit, daca aceste sume sunt utilizate pentru imbunatatirea utilitatilor si a eficientei caldurii, pentru intretinerea si repararea proprietatii comune, si in anii urmatori anului in care acestea au fost inregistrate.

* Daca aceste venituri nu sunt utilizate in scopurile aratate mai sus, atunci asociatiei ii revin urmatoarele obligatii:

- sa calculeze impozitul pe profitul realizat, conform evidentelor, in cota de 16% si sa-l vireze la bugetul de stat;

- sa depuna, pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator, formularul 101 "Declaratie privind impozitul pe profit"[17];

3.5. Plata obligatiilor fiscale, mentionate in acest capitol, se va face la termenele prevazute de Codul fiscal sau de alte legi care le reglementeaza[18]

Astfel, obligatiile fiscale stabilite prin formularul 112 "Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate", au termen de plata la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei expirate/25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului -dupa caz.

in cazul obligatiilor de plata rezultate ca urmare a desfasurarii de catre asociatie a unor activitati economice, potrivit pct.-ului 3.4., impozitul pe profit anual se va achita pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator anului expirat.

4. SANCTIUNI

4.1. Contraventii[19]

> Se sanctioneaza cu amenda contraventionala 4.000 lei la 6.000 lei daca obligatiile fiscale sustrase la plata sunt de pana la 50.000 lei inclusiv,

> Se sanctioneaza cu amenda de la 12.000 lei la 14.000 lei, daca obligatiile fiscale sustrase la plata sunt cuprinse intre 50.000 lei si 100.000 lei inclusiv,

> Se sanctioneaza cu amenda de la 25.000 lei la 27.000 lei, daca obligatiile fiscale sustrase la plata sunt mai mari de 100.000 lei, urmatoarele contraventii:

- neretinerea, potrivit legii, de catre platitorii obligatiilor fiscale, a sumelor reprezentand impozite si contributii cu retinere la sursa;

- retinerea si nevarsarea in totalitate, de catre platitorii obligatiilor fiscale, a sumelor reprezentand impozite si contributii cu retinere la sursa, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii, sa fie considerate infractiuni;

> Se sanctioneaza cu amenda contraventionala de la 1.000 lei la 5.000 lei urmatoarele contraventii:

- nedepunerea la termenele prevazute de lege a declaratiilor de inregistrare fiscala sau de mentiuni;

- neindeplinirea la termen a obligatiilor de declarare prevazute de lege;

4.2. Infractiuni[20]

Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la un an la 6 ani retinerea si

nevarsarea, cu intentie, in cel mult 30 de zile de la scadenta, a sumelor reprezentand impozite

sau contributii cu retinere la sursa.


5. OBLIGATII DECLARATIVE ALE PERSONALULUI ANGAJAT IN CADRUL ASOCIATIILOR DE PROPRIETARI

Nu au obligatii declarative persoanele fizice care, in cadrul asociatiilor de proprietari, obtin:

- venituri din salarii;

- venituri asimilate salariilor;

- venituri in baza conventiilor/contractelor civile incheiate potrivit Codului Civil, in care s-a optat pentru impozitarea cu o cota de 16% aplicata la venitul brut;

- venituri ca zilieri.

Pentru veniturile obtinute in baza conventiilor/contractelor civile incheiate potrivit Codului Civil, la care s-a retinut impozit cu titlu anticipat in cota de 10% aplicata la venitul brut, precum si pentru veniturile la care, potrivit Codului fiscal, impozitul retinut la sursa de catre platitorii veniturilor respective nu este impozit final, se completeaza si se depune de catre persoanele fizice beneficiare ale veniturilor mentionate formularul 200[21] - "Declaratie privind veniturile realizate din Romania", pana la data de 25 mai inclusiv a anului curent pentru anul expirat.

6. CUM SE POT OBTINE INFORMATII SUPLIMENTARE?

Informatii detaliate se pot obtine la:

> accesand pagina de Internet a ANAF

> telefonic, la Biroul central de asistenta telefonica a contribuabililor, la nr. 031.403.91.60;

> birourile/compartimentele servicii pentru contribuabili din cadrul unitatilor fiscale teritoriale.

Modelul si continutul tuturor formularelor/declaratiilor mentionate in cuprinsul ghidului si/sau aplicatiile informatice ale acestora se gasesc pe pagina de internet a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

[1] Art. 72 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, coroborata cu Normele metodologice de aplicare a Codului de procedura fiscala, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1050/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, poate fi vizualizata pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala

[2] Legea nr. 230/ 2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari, cu modificarile si completarile ulterioare, coroborata cu Hotararea Guvernului nr. 1588/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 230/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari;

[3] Ordinul ministrului finantelor publice nr. 262/2007 pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor, cu modificarile si completarile ulterioare;

[4]Art. 76 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

[5] Anexa 2 din Ordinul ministrului economiei si finantelor nr.1969/2007 privind aprobarea reglementarilor contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial, cu modificarile si completarile ulterioare;

[6] Cotele de contributii sociale obligatorii, valabile in anul 2013, sunt urmatoarele:

a) pentru contributia de asigurari sociale:

aA1) 31,3% pentru conditii normale de munca, din care, 10,5% pentru contributia individuala si 20,8% pentru contributia datorata de angajator;

aA2) 36,3%> pentru conditii deosebite de munca, din care, 10,5%> pentru contributa individuala si 25,8%> pentru contributia datorata de angajator;

aA3) 41,3%> pentru conditii speciale de munca si pentru alte conditii de munca, din care 10,5%> pentru contributia individuala si 30,8%> pentru contributia datorata de angajator;

b) pentru contributia de asigurari sociale de sanatate: bA1) 5,5%o pentru contributia individuala;

bA2) 5,2%> pentru contributia datorata de angajator;

c) 0,85%> pentru contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate;

d) pentru contributia la bugetul asigurarilor de somaj: dA1) 0,5%o pentru contributia individuala;

dA2) 0,5%> pentru contributia datorata de angajator;

e) 0,15%o - 0,85%o pentru contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, diferentiata in functie de clasa de risc, conform legii, datorata de angajator;

f) 0,25%o pentru contributia la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale, datorata de angajator.

[7] Ordinul ministrului finantelor publice nr. 19/2005 privind aprobarea deducerilor personale lunare pentru contribuabilii care realizeaza venituri din salarii la functia de baza incepand cu luna ianuarie 2005, potrivit prevederilor art. 56 alin. (2) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal.

[8] Art. 59 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal cu modificarile si completarile ulterioare, coroborata cu Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, poate fi vizualizata pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala

[9] Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 52/2012 pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare prevazute la Titlul III din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;

[10] ORDIN comun al ministrului finantelor publice, ministrului muncii familiei si protectiei sociale si ministrului sanatatii nr. 1045/2084/793 din 2012 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a "Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate";

[11] Art.29623 alin.(4) din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;

[12] Art.7 alin.(1) pct.2.1 - 2.2 din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;

[13] Art.72 alin.(1) din Ordonanta Guvernului nr.92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;

[14] Art.8 si 9 din Legea nr.359/2004 privind simplificarea formalitatilor la inregistrarea in registrul comertului a persoanelor fizice, asociatiilor familiale si persoanelor juridice, inregistrarea fiscala a acestora, precum si la autorizarea functionarii persoanelor juridice, cu modificarile si completarile ulterioare.

[15]Art.72 alin.(1) lit.c) din Ordonanta Guvernului nr.92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

[16] Observatie!

Potrivit prevederilor art. 15, alin. (1) lit h) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt scutite de la plata impozitului pe profit asociatiile de proprietari constituite ca persoane juridice si asociatiile de locatari recunoscute ca asociatii de proprietari, potrivit Legii locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru veniturile obtinute din activitati economice si care sunt sau urmeaza a fi utilizate pentru imbunatatirea utilitatilor si a eficientei cladirii, pentru intretinerea si repararea proprietatii comune.

Conform prevederilor pct. 6 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, veniturile obtinute din activitati economice de catre contribuabilii prevazuti la art. 15 alin. (1) lit. h) din Codul fiscal si care sunt utilizate in alte scopuri decat cele expres mentionate la Uterele respective se supun impozitarii cu cota prevazuta la art. 17 din Codul fiscal. in vederea stabilirii bazei impozabile, din veniturile obtinute se scad cheltuielile efectuate in scopul realizarii acestor venituri.

[17] Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 101/2008 privind aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor, taxelor si contributiilor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa, cu modificarile si completarile ulterioare.

[18] Art.111 alin.(1) din Ordonanta Guvernului nr.92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;

[19] Art.219 din Ordonanta Guvernului nr.92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;

[20] Art.6 din Legea nr.241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, cu modificarile si completarile ulterioare;

[21] Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 52/2012 pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare prevazute la Titlul III din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.



Sursa: www.asistenta-contribuabili.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Care sunt obligatiilor fiscale ale asociatiilor de proprietari in 2014?":
Rating:

Nota: 3.5 din 4 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Cum se pot evita problemele generate de o acuzatie de aparenta evaziune fiscala
    • Noul Cod de Procedura Fiscala, intrat in vigoare pe 1 ianuarie 2016, permite "criminalizarea" litigiilor fiscale, adica posibilitatea ca organele fiscale sa considere evaziune fiscala sau frauda fiscala aplicarea unui tratament fiscal diferit fata de cel avut in vedere de organul fiscal. Practica judiciara recenta a organelor de urmarire penala confirma tendinta acestora de a considera ca s-a savarsit o infractiune de evaziune fiscala ori de cate ori regimul fiscal al unei cheltuieli...» citeste mai departe aici

  • Reguli importante actuale privind deductibilitatea amortizarii fiscale
    • Retineti, in primul rand, ca pentru mijloacele fixe amortizabile, deducerile de amortizare se determina fara a lua in calcul amortizarea contabila. * Pentru mijloacele de transport de persoane care au cel mult 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, din categoria M1, astfel cum sunt definite in Reglementarile privind omologarea de tip si eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere, precum si omologarea de tip a produselor utilizate la acestea - RNTR 2, aprobate prin...» citeste mai departe aici

  • Se pregatesc noi masuri impotriva evaziunii fiscale
    • Ministrii de Finante din Uniunea Europeana au discutat saptamana aceasta, la Bruxelles, despre combaterea evaziunii fiscale, in special despre masurile de stopare a practicilor prin care societatile exploateaza neconcordantele dintre sistemele fiscale ale statelor membre si cele ale tarilor terte, pentru a se sustrage de la plata impozitelor. Subiectul va fi si pe agenda presedintiei malteze, pentru a se ajunge la un acord asupra propunerii de directiva. "Apreciem si sustinem propunerea Comisiei...» citeste mai departe aici

  • Infiintare punct de lucru. Ce regim fiscal se aplica si ce procedura urmam?
    • In randurile de mai jos, cazul pe care vi-l propunem azi se refera la o firma cu sediu social intr-un judet care efectueaza import de marfuri in alt judet unde nu are deschis punct de lucru, dar are incheiat un contract de prestari servicii cu o firma specializata in domeniu. Firma asigura efectuarea urmatoarelor servicii: formalitati vamale, descarcare, incarcare in mijloace auto. Toata marfa care se importa in respectiva locatie este livrata la un singur client in baza unui contract de...» citeste mai departe aici

  • Imprumuturi acordate. Aflam de la un auditor financiar cu experienta care sunt implicatiile fiscale!
    • Avem urmatorul exemplu: o persoana fizica, asociat in cadrul unei societati comerciale, imprumuta suma de 175.000 euro pe care ii depune direct in contul unui creditor al societatii imprumutate. In contractul de imprumut se prevede ca durata imprumutului este de 6 ani, iar nivelul dobanzii este de 456.000 euro. Dobanda este foarte mare, ea depaseste cu mult nivelul dobanzii de pe piata. Vom vedea care sunt implicatiile fiscale pentru societate, cat si pentru persoana fizica (asociatul care a...» citeste mai departe aici

  • Romania Competitiva: 18 miliarde de euro pentru atingerea a 44 de obiective
    • Ministerul Economiei, Comertului si Relatiilor cu Mediul de Afaceri a publicat documentul final "Romania Competitiva - un proiect pentru o dezvoltare economica sustenabila 2016 - 2020", care integreaza comentariile si observatiile primite in urma sesiunilor consultative. "Romania competitiva" a inceput ca o initiativa a Guvernului Romaniei, care isi propune, ca printr-un plan de reforme economice pe termen mediu, sa ofere o varianta coerenta de dezvoltare si sa le redea romanilor increderea in...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.