Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cat de legala este modificarea Codului fiscal

05-Iul-2010
1467


Exista prevederi in legislatie supuse unei perpetue derogari, niciodata aplicabile. Fie ca sunt pierdute in noianul de legi care reglementeaza domenii in detaliu, fie ca sunt considerate niste deziderate enuntate frumos fara ca nimeni sa le ia in calcul.

Situatia se schimba atunci cand incalcarea prevederilor uitate ne afecteaza. Nu a fost invocata incalcarea reglementarilor privind modificarea Codului fiscal atunci cand a fost introdusa cota unica in ultimele zile ale anului 2003 dar este subliniata in contextul in care sunt majorate impozitele directe si taxa pe valoarea adaugata in cateva zile.

Rigorile stabilite in art. 4 din Codul fiscal se incadreaza in aceasta ultima categorie. Textul este generos si precizeaza ca ?Prezentul cod se modifica si se completeaza numai prin lege, promovata, de regula, cu 6 luni inainte de data intrarii in vigoare a acesteia. Orice modificare sau completare la prezentul cod intra in vigoare cu incepere din prima zi a anului urmator celui in care a fost adoptata prin lege.?

Aceasta prevedere cunoscut doar o singura palida incercare de aplicare de la momentul intrarii in vigoare a Codului fiscal si a esuat in totalitate ? Ordonanta Guvernului nr. 83/2004 a fost adoptata in august afost aprobata prin Legea nr. 494/2004 in noiembrie dar a fost inlocuita in ultimazi a anului cu Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 138/2004. Aceeasi situatie este intalnita si in Codul de procedura fiscala la art. 3. Aceeasi prevedere, in egala masura neaplicata.

Aceasta prevedere vine in corelare cu principiile enuntate la art. 3 din Codul fiscal si in special cu principiul eficientei impunerii. Acesta este destinat sa asigurare stabilitatea pe termen lung a prevederilor Codului fiscal, astfel incat aceste prevederi sa nu conduca la efecte retroactive defavorabile pentru persoane fizice si juridice, in raport cu impozitarea in vigoare la data adoptarii de catre acestea a unor decizii investitionale majore. Pe cat de generos enuntate pe atat de usor sunt depasite.

Temeiul legal al cerintei Codului fiscal nu reprezinta o generozitate a legiuitorului ci transpune o dispozitie constitutionala respectiv art. 139 alin. (1) potrivit caruia impozitele, taxele si orice alte venituri ale bugetului de stat si ale bugetului asigurarilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege.

Incalcarea prevederilor art. 4 din Codul fiscal nu este neconstitutionala si nici nelegala. Mai intai pentru ca art. 115 din Constitutia Romaniei reglementeaza delegarea legislativa. In cadrul acestui mecanism opereaza ordonanta de urgenta pentru care Guvernul nu are nevoie de nici o abilitare din partea Parlamentului.

Invocand situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata Guvernul se substituie Parlamentului emitand acte normative cu putere de lege inclusiv in domeniul legilor organice. Asadar o modificare a Codului fiscal prin ordonanta de urgenta cu nerespectarea principiilor enuntate de predictibilitate a legislatiei fiscale se considera ca reprezinta in sine si o derogare implicita de la regulile de adoptare a modificarilor.

Manualul de politici contabile, 100% editabil
Manualul de politici contabile, 100% editabil
Vezi detalii
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Vezi detalii

Trebuie subliniat si faptul ca nu exista nici o sanctiune pentru nerespectarea art. 4 din Codul fiscal. Aceasta ar fi trebuit inscrisa in Constitutie si ar fi trebuit sa constea in incetarea valabilitatii actului normativ. In schimb, dimpotriva, art. 115 alin. (5) din Constitutie stabileste ca daca in termen de cel mult 30 de zile de la depunere, Camera sesizata nu se pronunta asupra ordonantei, aceasta este considerata adoptata.

In multe cazuri mecanismul de intrare in vigoare de la 1 ianuarie a anului urmator are in vedere si solutia fireasca de aplicare a modificarilor neretroactiv in contextul in care exista impozite anuale. Modificarea regimului de aplicare a acestuia in cursul anului schimba regulile in cadrul perioadei fiscale ceea ce ridica semne suplimentare de intrebare asupra legalitatii masurii.

In concluzie, modificarea Codului fiscal in maniera neconforma cu mecanismul prevazut de art. 4 este posibila deoarece prin ordonanta de urgenta, act normativ avand aceeasi putere ca si legea, doar supus ulterior aprobarii de catre Parlament, se deroga implicit de la procedura de adoptare si intrare in vigoare.

Ramane insa o provocare a administratiei pentru viitor sa realizeze macar o data o procedura de modificare a Codului fiscal in concordanta cu principiul atat de rezonabil inscris in cuprinsul acestuia.

Justinian Cucu
Director general ? Global Tax Management

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cat de legala este modificarea Codului fiscal":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF: Care sunt modificarile Codului fiscal, aplicabile de la 1 ianuarie 2017?
    • Noul Cod fiscal a intrat in vigoare la inceputul anului in curs, insa unele prevederi devin aplicabile incepand cu prima zi a anului viitor. Totodata, exista si reglementari care vor disparea efectiv din 2017, precum impozitul pe constructii cunoscut mai bine ca "taxa pe stalp". Despre acestea, dar si despre celelalte noutati fiscale ce vor intra in vigoare la 1 ianuarie 2017, aflati din cele ce urmeaza. TVA standard de 19% Una dintre principalele prevederi aplicabile din prima zi a anului...» citeste mai departe aici

  • Noi reglementari privind Registrul general de evidenta a salariatilor
    • Prin HG 877/2016 au fost aduse modificari si completari Hotararii Guvernului nr. 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor, modificari ce au intrat in vigoare la data de 28 noiembrie 2016. Principalele modificari vizeaza: 1. Gestiunea separata a registrului general de evidenta a salariatilor care lucreaza in mediul privat si a registrului general de evidenta a personalului platit din fonduri publice. Astfel, incepand cu 28.11.2016 registrul general de evidenta a salariatilor...» citeste mai departe aici

  • Subventii noi pentru firme si salariati! Masurile luate de Guvern se aplica deja de la 3 decembrie!
    • Pachetul de masuri active pentru stimularea ocuparii fortei de munca va intra in vigoare incepand cu 3 decembrie 2016, dupa ce Guvernul a adoptat astazi normele de aplicare a OUG 60/2016, iar finantarea este asigurata din fonduri nationale si europene. Normele metodologice adoptate la 29 noiembrie stabilesc modalitatea practica de acordare a primelor de activare, incadrare, instalare de care beneficiaza la angajare persoanele fara un loc de munca, precum si documentele in baza carora se obtin...» citeste mai departe aici

  • Se modifica din nou legea evaziunii fiscale. Prejudiciul achitat ii scapa pe infractori de dosar penal
    • O sedinta din cursul acestei saptamani, organizata de Guvern, a avut ca subiect legea evaziunii fiscale si, spun unele surse, a vizat modificarea legii evaziunii fiscale prin aducerea mai multor completari referitoare la plata prejudiciilor cauzate de aceasta infractiune. O prima schita a proiectului emis de Ministerul de Finante si analizata de HotNews.ro arata ca una dintre prevederi propune ca, in cazul in care un faptuitor plateste integral prejudiciul provocat de o fapte de evaziune...» citeste mai departe aici

  • Campanie ANAF: Cum ne afecteaza coruptia in plan personal, economic si social
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala deruleaza o campanie nationala pentru constientizarea modului in care faptele de coruptie ne afecteaza in plan personal, economic si social. Campania este formata din doua componente, care se adreseaza publicului larg, pe de-o parte, si personalului ANAF pe de alta parte. 85% din finantare - 1,07 mil lei - provine din Granturi Norvegiene 2009-2014, in cadrul proiectului "Cresterea integritatii in Agentia Nationala de Administrare Fiscala prin cooperare...» citeste mai departe aici

  • Se declara in Declaratia 394 facturile unor livrari cu valoare individuala sub 10.000 lei?
    • In Declaratia 394 pana in ianuarie 2017 nu se declara livrarile catre persoane fizice care au valoarea individuala sub 10.000 lei. Stabilim daca seriile acestor facturi se declara sau in Declaratia 394. Conform prevederilor din Ghidul ANAF din 4.11.2016, pagina 27: Facturile emise catre persoanele fizice se raporteaza in Declaratia 394 la sectiunea D. Pentru perioada 1 octombrie 2016 -31 decembrie 2016, vor fi cuprinse in lista de detaliu, numai facturile emise cu valoare individuala mai mare de...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.