Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cat va costa daca dati banca in judecata

22-Sep-2010
8492

* In timp ce plangerea la banca nu costa nimic, un proces ar putea echivala cu o cheltuiala de la 200 pana la cateva mii de euro, daca reclamantul nu are castig de cauza

Numarul clientilor care au apelat la avocati pentru a da in judecata bancile din cauza diverselor nereguli din relatia contractuala cu acestea a ajuns deja la peste 2.000, iar alte mii de persoane li s-ar putea alatura, dupa cum sustin avocatii.

Majoritatea neregulilor semnalate de clienti privesc nerespectarea OUG 50/2010 de catre unele banci. Drumul de la analizarea actelor aditionale pana la procesul in urma caruia instanta va decide cine are dreptate, clientul sau bancherul, este insa unul lung si nu neaparat ieftin. gandul va prezinta, pas cu pas, etapele care trebuie parcurse si costurile aferente acestui demers.

* Rezolvarea amiabila. Primul pas recomandat de Protectia Consumatorilor pentru rezolvarea unui diferend cu o banca este rezolvarea amiabila. Astfel, in momentul in care clientul descopera anumite prevederi cu care nu este de acord sau care sunt neclare, el este sfatuit de ANPC sa depuna o notificare la banca. Aceasta trebuie, pentru a avea valoare legala intr-un eventual proces sau plangere la Protectia Consumatorilor, sa aiba numar de inregistrare sau confirmari de primire. Conform legii, banca este obligata sa raspunda la notificare in 30 de zile.

* In timp ce plangerea la banca nu costa nimic, un proces ar putea echivala cu o cheltuiala de la 200 pana la cateva mii de euro, daca reclamantul nu are castig de cauza

Numarul clientilor care au apelat la avocati pentru a da in judecata bancile din cauza diverselor nereguli din relatia contractuala cu acestea a ajuns deja la peste 2.000, iar alte mii de persoane li s-ar putea alatura, dupa cum sustin avocatii. Majoritatea neregulilor semnalate de clienti privesc nerespectarea OUG 50/2010 de catre unele banci.

Drumul de la analizarea actelor aditionale pana la procesul in urma caruia instanta va decide cine are dreptate, clientul sau bancherul, este insa unul lung si nu neaparat ieftin. gandul va prezinta, pas cu pas, etapele care trebuie parcurse si costurile aferente acestui demers.

* Rezolvarea amiabila. Primul pas recomandat de Protectia Consumatorilor pentru rezolvarea unui diferend cu o banca este rezolvarea amiabila. Astfel, in momentul in care clientul descopera anumite prevederi cu care nu este de acord sau care sunt neclare, el este sfatuit de ANPC sa depuna o notificare la banca.

Aceasta trebuie, pentru a avea valoare legala intr-un eventual proces sau plangere la Protectia Consumatorilor, sa aiba numar de inregistrare sau confirmari de primire. Conform legii, banca este obligata sa raspunda la notificare in 30 de zile.

PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
Vezi detalii
Preturi de Transfer - Curs video
Preturi de Transfer - Curs video
Vezi detalii
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii

* Plangerea la Protectia Consumatorilor.In cazul in care banca nu ofera un raspuns in termenul legal, clientul este sfatuit sa depuna o plangere la Comisariatul Judetean pentru Protectia Consumatorilor (CJPC). Plangerea trebuie sa contina, pentru a putea fi analizata de catre inspectorii Protectiei Consumatorilor, documentele de credit (contractul si eventualele acte aditionale) dar si corespondenta (notificarile) dintre client si banca. Banca respectiva se poate adresa ulterior instantei pentru a contesta masura CJPC.

* Chemarea bancii in instanta. Daca niciunul dintre pasii de mai sus nu conduce la rezolvarea situatiei, clientul nemultumit poate actiona banca in instanta. In mod normal, un proces de protectia consumatorilor poate dura pana la 20 de luni, in timp ce costurile efective pot varia de la 500 la 5.000 de euro, daca este vorba despre un caz individual, dupa cum a declarat pentru gandul Gheorghe Piperea, profesor de Drept la Facultatea de Drept din Bucuresti, unul dintre avocatii care a preluat astfel de cazuri.

Pentru a diminua cheltuielile, dar si pentru a scurta durata procesului, Piperea recomanda procesele colective, in care mai multi clienti dau in judecata aceeasi banca din aceleasi motive.

"Am dat de un filon de aur cu aceste procese. Taxa de preluarea a unui dosar, in cazul meu, este de 50 de euro, pentru procesele colective, la care se adauga 100-200 de euro - alte costuri in timpul procesului, precum si un comision de succes, care este insa suportat de catre banci", ne-a declarat Piperea.

"Ţinand cont ca sunt peste patru milioane de contracte de credit, daca toti clientii care se simt inselati de banci ar deschide procese, chiar si colective, s-ar putea ca numarul total de avocati din Romania, de 22.000, sa nu fie de ajuns", a adaugat el.

Un proces colectiv, in care sunt implicate cateva sute de persoane, dureaza circa sase luni. Exista insa si un revers al medaliei.

In cazul in care clientii pierd procesul cu banca, acestia sunt obligati, conform legii, sa plateasca cheltuielile de judecata, in care sunt incluse si onorariile avocatilor angajati de catre bancheri.

Iar acestia nu sunt deloc ieftini, dupa cum sustine Piperea.

"Putem vorbi si despre un onorariu de 500.000 de euro platit de bancheri pentru a fi aparati. Bancile angajeaza casele de avocatura de top, care nu sunt deloc ieftine", spune profesorul de drept.

Astfel, in cazul unui grup de 100 de persoane, de exemplu, doar onorariul avocatilor bancii ar echivala cu plata a cate 1.000 de euro de catre clienti. Mii de plangeri primite de ANPC De la inceputul anului pana in iulie Protectia Consumatorilor a primit, la nivel national, aproape 2.100 de plangeri.

Cel mai intalnit motiv care a stat la baza lor este introducerea de catre banci in contracte a unor clauze abuzive, dupa cum sustin clientii. In urma acestor sesizari, inspectorii au aplicat 139 de amenzi in valoare de aproape 370.000 de euro. Avalansa de plangeri a pornit imediat dupa adoptarea OUG 50/2010 privind noile contracte de creditare.

Astfel, conform datelor ANPC furnizate gandul, de la publicarea acestei ordonante, pe 11 iunie, pana in august, au fost depuse 1.428 de reclamatii, dintre care 453 au vizat creditele iar 89 la perceperea comisionului de risc.

De la inceputul acestei luni, cand unele banci si-au intensificat campania de aducere la ghisee a clientilor, numarul plangerilor a crescut la cateva zeci pe zi.

De la inceputul lui septembrie pana in saptamana aceasta in Hunedoara, de exemplu, au fost depuse peste 100 de plangeri, in timp ce in Cluj numarul a fost de 80.

Numarul plangerilor depuse la ANPC de la inceputul acestei luni

Satu Mare 17
Arad 30
Harghita 13
Salaj 70
Cluj 80
Timis 60
Hunedoara 100
Mures 50

Sursa: ANPC

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cat va costa daca dati banca in judecata":
Rating:

Nota: 4.08 din 6 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (1)

31-Oct-2012

Tofan va sfatueste Romani, nu va incredeti in banci! Peste 80% din clienti sunt inselati prin dezinformare cu rea credinta. Multi dintre consilierii bancari nici nu constientizeaza ca va inseala, mananca si ei o bucata de paine. Cateva sute de bancheri s-au coalizat impotriva propriilor clienti, si au infiintat biroul de credite, dar nici nu-si imagineaza ce ii asteapta. Bancile sunt cateva sute, noi suntem cateva milioane si soarta lor e in mainile noastre. Incercati sa nu traiti din creditare, si o sa constatati ca traiti mai bine, creditarea este ca un drog, ultima reusita a ispitei. Cetelemul este o banca? Nimeni din salariatii bancilor serioase nu a auzit de ea, doar niste amarati creduli, nu are filiale nici macar in marile resedinte de judet, doar cate un salariat cu un birou de 2mp in magazinele partenere de care trebuie sa va feriti. Aici ei racoleaza fraerii de buna credinta, stau o perioada de timp, dupa care se muta intr-o noua locatie, asa ca daca o sa aveti probleme, si o sa aveti, o sa alergati dupa niste stafii, si chiar daca nu o sa mai veti credite la ei de platit , o sa platiti comisioane toata viata.





Subiectele saptamanii

  • Zoom fiscal: Toate modificarile aduse de OUG 3/2017
    • In Monitorul Oficial nr. 16/06.01.2017 a fost publicata OUG 3/2017 pentru modificare si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Va prezentam principalele modificari aduse de actul normativ mentionat anterior: >> Scutirea de impozit pe profit a contribuabililor care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare. - Contribuabilii care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare, definite potrivit O.G. nr. 57/2002, precum si activitati conexe...» citeste mai departe aici

  • Noutati ANAF: Inregistrarea fiscala a nerezidentilor de catre platitorii de venit
    • Va reamintim prevederile legale referitoare la inregistrarea fiscala a nerezidentilor de catre platitorii de venit, pentru veniturile supuse regulilor de impunere la sursa, pentru care impozitul retinut este final: Pentru nerezidentii care obtin venituri impozabile din Romania, platitorul de venit are obligatia de a calcula, retine,declara si plati bugetului de stat impozit pe venit sau impozit pe profit, dupa caz. Potrivit art.82 alin.1 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala,...» citeste mai departe aici

  • Studiu de caz: Capital social mai mare de 45.000 lei si impozit pe profit in anul 2017
    • In analiza de mai jos, la 31.12.2016, o societate platitoare de impozit pe profit are venituri totale in suma de 308.321 lei si indeplineste si celelalte conditii de la art.47 Cod fiscal (Definitia microintreprinderii). Societatea are la 31.12.2016, capital social in suma de 200.000 lei. Incepand cu 01.01.2017, stabilm daca ar trebui sa treaca la impozit pe veniturile microintreprinderii. Fiind platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderii, vom vedea daca ar putea sa-si exercite...» citeste mai departe aici

  • Analiza zilei: Formularul 088 va fi eliminat de la 1 februarie 2017
    • Prin ordinul Agentiei de Administrare Fiscala nr. 210 din 13 ianuarie 2017 a fost abrogat Ordinul nr. 3841/2015 privind aprobarea modelului si continutului formularului (088) "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA". Astfel, incepand cu 01 februarie 2017 nu se mai depune Formularul 088. Formularul 088 a fost mult contestat de catre mediul de afaceri. De la introducerea acestuia, in...» citeste mai departe aici

  • Noul formular pentru declararea veniturilor nerezidentilor. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu
    • Incepand cu acest an, pentru veniturile nerezidentilor se depune formularul 207 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti", cod 14.13.01.13/v.n. Aceasta declaratie inlocuieste formularul fara numar utilizat in anii trecuti pentru declararea impozitului retinut la sursa/veniturilor scutite obtinute de nerezidenti din Romania. Formularul 207 si instructiunile de completare au fost aprobate prin OANAF 3695 din 30 decembrie...» citeste mai departe aici

  • Conditia cu privire la salariati in 2017. Impozit pe venit microintreprinderi
    • In randurile urmatoare, avem cazul unei societati care are in 2017 doi angajati cu timp partial de cate 4 ore/fiecare. Vom vedea daca se poate considera ca fiind un angajat cu 8 ore si sa se aplice astfel cota de impozit pe venit de 1%. Conform prevederilor de la art. 51 alin.(4) din Codul fiscal, prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare....» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.