Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cat va costa daca dati banca in judecata

22-Sep-2010
8592

* In timp ce plangerea la banca nu costa nimic, un proces ar putea echivala cu o cheltuiala de la 200 pana la cateva mii de euro, daca reclamantul nu are castig de cauza

Numarul clientilor care au apelat la avocati pentru a da in judecata bancile din cauza diverselor nereguli din relatia contractuala cu acestea a ajuns deja la peste 2.000, iar alte mii de persoane li s-ar putea alatura, dupa cum sustin avocatii.

Majoritatea neregulilor semnalate de clienti privesc nerespectarea OUG 50/2010 de catre unele banci. Drumul de la analizarea actelor aditionale pana la procesul in urma caruia instanta va decide cine are dreptate, clientul sau bancherul, este insa unul lung si nu neaparat ieftin. gandul va prezinta, pas cu pas, etapele care trebuie parcurse si costurile aferente acestui demers.

* Rezolvarea amiabila. Primul pas recomandat de Protectia Consumatorilor pentru rezolvarea unui diferend cu o banca este rezolvarea amiabila. Astfel, in momentul in care clientul descopera anumite prevederi cu care nu este de acord sau care sunt neclare, el este sfatuit de ANPC sa depuna o notificare la banca. Aceasta trebuie, pentru a avea valoare legala intr-un eventual proces sau plangere la Protectia Consumatorilor, sa aiba numar de inregistrare sau confirmari de primire. Conform legii, banca este obligata sa raspunda la notificare in 30 de zile.

* In timp ce plangerea la banca nu costa nimic, un proces ar putea echivala cu o cheltuiala de la 200 pana la cateva mii de euro, daca reclamantul nu are castig de cauza

Numarul clientilor care au apelat la avocati pentru a da in judecata bancile din cauza diverselor nereguli din relatia contractuala cu acestea a ajuns deja la peste 2.000, iar alte mii de persoane li s-ar putea alatura, dupa cum sustin avocatii. Majoritatea neregulilor semnalate de clienti privesc nerespectarea OUG 50/2010 de catre unele banci.

Drumul de la analizarea actelor aditionale pana la procesul in urma caruia instanta va decide cine are dreptate, clientul sau bancherul, este insa unul lung si nu neaparat ieftin. gandul va prezinta, pas cu pas, etapele care trebuie parcurse si costurile aferente acestui demers.

* Rezolvarea amiabila. Primul pas recomandat de Protectia Consumatorilor pentru rezolvarea unui diferend cu o banca este rezolvarea amiabila. Astfel, in momentul in care clientul descopera anumite prevederi cu care nu este de acord sau care sunt neclare, el este sfatuit de ANPC sa depuna o notificare la banca.

Aceasta trebuie, pentru a avea valoare legala intr-un eventual proces sau plangere la Protectia Consumatorilor, sa aiba numar de inregistrare sau confirmari de primire. Conform legii, banca este obligata sa raspunda la notificare in 30 de zile.

PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii

* Plangerea la Protectia Consumatorilor.In cazul in care banca nu ofera un raspuns in termenul legal, clientul este sfatuit sa depuna o plangere la Comisariatul Judetean pentru Protectia Consumatorilor (CJPC). Plangerea trebuie sa contina, pentru a putea fi analizata de catre inspectorii Protectiei Consumatorilor, documentele de credit (contractul si eventualele acte aditionale) dar si corespondenta (notificarile) dintre client si banca. Banca respectiva se poate adresa ulterior instantei pentru a contesta masura CJPC.

* Chemarea bancii in instanta. Daca niciunul dintre pasii de mai sus nu conduce la rezolvarea situatiei, clientul nemultumit poate actiona banca in instanta. In mod normal, un proces de protectia consumatorilor poate dura pana la 20 de luni, in timp ce costurile efective pot varia de la 500 la 5.000 de euro, daca este vorba despre un caz individual, dupa cum a declarat pentru gandul Gheorghe Piperea, profesor de Drept la Facultatea de Drept din Bucuresti, unul dintre avocatii care a preluat astfel de cazuri.

Pentru a diminua cheltuielile, dar si pentru a scurta durata procesului, Piperea recomanda procesele colective, in care mai multi clienti dau in judecata aceeasi banca din aceleasi motive.

"Am dat de un filon de aur cu aceste procese. Taxa de preluarea a unui dosar, in cazul meu, este de 50 de euro, pentru procesele colective, la care se adauga 100-200 de euro - alte costuri in timpul procesului, precum si un comision de succes, care este insa suportat de catre banci", ne-a declarat Piperea.

"Ţinand cont ca sunt peste patru milioane de contracte de credit, daca toti clientii care se simt inselati de banci ar deschide procese, chiar si colective, s-ar putea ca numarul total de avocati din Romania, de 22.000, sa nu fie de ajuns", a adaugat el.

Un proces colectiv, in care sunt implicate cateva sute de persoane, dureaza circa sase luni. Exista insa si un revers al medaliei.

In cazul in care clientii pierd procesul cu banca, acestia sunt obligati, conform legii, sa plateasca cheltuielile de judecata, in care sunt incluse si onorariile avocatilor angajati de catre bancheri.

Iar acestia nu sunt deloc ieftini, dupa cum sustine Piperea.

"Putem vorbi si despre un onorariu de 500.000 de euro platit de bancheri pentru a fi aparati. Bancile angajeaza casele de avocatura de top, care nu sunt deloc ieftine", spune profesorul de drept.

Astfel, in cazul unui grup de 100 de persoane, de exemplu, doar onorariul avocatilor bancii ar echivala cu plata a cate 1.000 de euro de catre clienti. Mii de plangeri primite de ANPC De la inceputul anului pana in iulie Protectia Consumatorilor a primit, la nivel national, aproape 2.100 de plangeri.

Cel mai intalnit motiv care a stat la baza lor este introducerea de catre banci in contracte a unor clauze abuzive, dupa cum sustin clientii. In urma acestor sesizari, inspectorii au aplicat 139 de amenzi in valoare de aproape 370.000 de euro. Avalansa de plangeri a pornit imediat dupa adoptarea OUG 50/2010 privind noile contracte de creditare.

Astfel, conform datelor ANPC furnizate gandul, de la publicarea acestei ordonante, pe 11 iunie, pana in august, au fost depuse 1.428 de reclamatii, dintre care 453 au vizat creditele iar 89 la perceperea comisionului de risc.

De la inceputul acestei luni, cand unele banci si-au intensificat campania de aducere la ghisee a clientilor, numarul plangerilor a crescut la cateva zeci pe zi.

De la inceputul lui septembrie pana in saptamana aceasta in Hunedoara, de exemplu, au fost depuse peste 100 de plangeri, in timp ce in Cluj numarul a fost de 80.

Numarul plangerilor depuse la ANPC de la inceputul acestei luni

Satu Mare 17
Arad 30
Harghita 13
Salaj 70
Cluj 80
Timis 60
Hunedoara 100
Mures 50

Sursa: ANPC

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cat va costa daca dati banca in judecata":
Rating:

Nota: 4.08 din 6 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (1)

31-Oct-2012

Tofan va sfatueste Romani, nu va incredeti in banci! Peste 80% din clienti sunt inselati prin dezinformare cu rea credinta. Multi dintre consilierii bancari nici nu constientizeaza ca va inseala, mananca si ei o bucata de paine. Cateva sute de bancheri s-au coalizat impotriva propriilor clienti, si au infiintat biroul de credite, dar nici nu-si imagineaza ce ii asteapta. Bancile sunt cateva sute, noi suntem cateva milioane si soarta lor e in mainile noastre. Incercati sa nu traiti din creditare, si o sa constatati ca traiti mai bine, creditarea este ca un drog, ultima reusita a ispitei. Cetelemul este o banca? Nimeni din salariatii bancilor serioase nu a auzit de ea, doar niste amarati creduli, nu are filiale nici macar in marile resedinte de judet, doar cate un salariat cu un birou de 2mp in magazinele partenere de care trebuie sa va feriti. Aici ei racoleaza fraerii de buna credinta, stau o perioada de timp, dupa care se muta intr-o noua locatie, asa ca daca o sa aveti probleme, si o sa aveti, o sa alergati dupa niste stafii, si chiar daca nu o sa mai veti credite la ei de platit , o sa platiti comisioane toata viata.





Subiectele saptamanii

  • Transfer dreptul de proprietate asupra bunurilor. Ce regim fiscal se aplica?
    • In analiza de mai jos, avem ca subiect o persoana fizica rezidenta in Romania care a vandut altei persoane fizice NON-UE bunuri facute in Romania. Vom vedea ce declaratii este obligata persoana fizica din Romania sa depuna si ce impozite trebuie sa plateasca pentru venitul obtinut din vanzarea acestor bunuri. In stabilirea obligatiilor fiscale trebuie identificata natura si scopul operatiunii, precum si provenienta bunurilor. Astfel in situatia in care vanzarea vizeaza un transfer a dreptului de...» citeste mai departe aici

  • ONG-urile trebuie sa declare si sa achite impozitul pe profit pana la 27 februarie 2017
    • Organizatiile nonprofit sunt obligate sa declare si sa achite impozitul pe profit aferent anului 2016 mai devreme decat alti contribuabili, potrivit Codului fiscal. Concret, desi obligatia de raportare si plata intervine, in general, in luna martie, organizatiile nonprofit trebuie sa faca aceste lucruri cu o luna mai devreme, adica in februarie. In caz contrar, amenzile pe care le risca acesti contribuabili sunt de pana la 5.000 de lei. Declararea si plata impozitului pe profit (in cota de 16%)...» citeste mai departe aici

  • UE elimina neconcordantele hibride de care profita unele companii pentru a plati mai putine taxe
    • Uniunea Europeana extinde masurile de combatere a evaziunii fiscale de catre marile companii. In concret, Consiliul Europei a decis sa aplice noi masuri prin care sa combata evitarea impozitelor prin intermediul tarilor care sunt membre ale Uniunii Europene. Inca de anul trecut au fost dezvoltate noi reguli sau au fost incheiate noi conventii care au ca obiectiv combaterea situatiilor prin care multinationalele profita de lacunele din legislatia europeana pentru a evita plata taxelor datorate....» citeste mai departe aici

  • Obligatii declarative privind veniturile platite nerezidentilor. Ce declaratii se depun?
    • In randurile de mai jos, analiza noastra de azi se refera la serviciile prestate de nerezidenti (din SUA, Singapore, Republica Moldova) in anul 2016 catre o societate din Romania pentru a stabili daca acestea trebuie declarate veniturile in declaratia D207 in cazul in care serviciile au fost efectuate pe teritoriul tarii nerezidente si nu in Romania. Se mentioneaza ca societatea platitoare nu a retinut impozit pe venituri aferente nerezidentilor tocmai pentru ca serviciile nu au fost prestate in...» citeste mai departe aici

  • Buletin informativ ANAF: Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 13-19 februarie 2017
    • In randurile de mai jos, regasiti o lista de acte normative noi din domeniul fiscal. ANAF a publicat astfel un nou buletin informativ care se refera la perioada 13-19 februarie 2017. 1. Legea bugetului de stat pe anul 2017 nr.6/2017 (M.Of. nr.127 din 17 februarie 2017); 2. Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2017 nr.7/2017 (M.Of. nr.128 din 17 februarie 2017); 3. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.15/2017 pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.51/2015 privind...» citeste mai departe aici

  • 6 categorii noi de operatiuni vor avea TVA zero de la 1 martie
    • Potrivit unui nou proiect de lege, mai multe operatiuni de livrare vor avea TVA zero de la 1 martie, in cazul in care proiectul va fi aprobat. Totodata, odata cu noul proiect, se propune si majorarea plafonului de TVA de la 220.000 lei la 300.000 lei (circa 85.000 euro). Iata care sunt categoriile de operatiuni pentru care ar urma sa se aplice TVA zero, conform proiectului: Cota redusa de 0% se aplica asupra bazei de impozitare pentru urmatoarele livrari de bunuri si prestari de servicii: a)...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.