Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cate ceva despre justificarea averilor in raport de veniturile fiscalizate

24-Feb-2011
3759

dr. Dragos Patroi

specialist D.N.A. si doctor in stiinte economice

membru al Camerei Consultantilor Fiscali


Respectand principiul predictibilitatii reglementat in Codul fiscal, a fost publicata in Monitorul Oficial O.U.G. nr.117/2010, cu 6 luni inainte de aplicarea sa efectiva in practica. Am zis 6 luni? Sau 6 ore (actul normativ a fost publicat in 30 decembrie 2010 si se aplica de la 01 ianuarie 2011!)? Dar ce mai conteaza, luni, zile, ore, in fond nu ne incurcam in astfel de chestii teoretice, ce pot fi incadrate la categoria ?amanunte nesemnificative??


In acest sens, unul din aspectele legislative nou introduse (conform art.791 Cod fiscal si Titlului VII Cap.III Cod procedura fiscala), incepand cu 01 ianuarie 2011, se refera la justificarea situatiei fiscale a unei persoane fizice in raport de veniturile fiscalizate ale acesteia. Textele de lege in cauza au fost deja supuse unor numeroase si aprinse dezbateri, mai mult sau mai putin emotionale; pe fond, este de retinut ca declansarea actiunii efective de verificare a persoanelor fizice are la baza o verificare fiscala prealabila documentara si presupune exista ?pragului de semnificatie? (in speta, o diferenta de minim 10%, dar nu mai putin de 50.000 lei).


Un demers legislativ necesar? Din punctul meu de vedere, indiscutabil da. Dar echitabil? Raspund, din nou si fara ezitare, da, deoarece nu mi se pare normal ca, de exemplu, un vames, functionar public fiind, sa fie obligat sa-si justifice averea detinuta (stransa cu atata truda, sudoare si emotii), pe cand un camatar nu. Partea ?nasoala? e ca, odata cu noile reglementari legale, vor trebui sa-si justifice averea detinuta si parintii, socrii, cumnatii sau verisorii vamesului respectiv.
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Vezi detalii
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii


Ce efecte concrete va genera insa aplicarea in practica a textelor de lege in cauza? In primul rand, raportat la cele mentionate in paragraful anterior, apare o prima ?disensiune?, legata de competenta materiala a organului constatator, deoarece Agentia Nationala de Integritate poate verifica numai persoanele fizice care au obligatia depunerii declaratiei de avere (vamesul in exemplul nostru), nu si persoanele aflate in ?anturajul patrimonial? al acestora. Dar fiscul nu-l poate verifica, in baza noilor prevederi legale, si pe vamesul nostru, ?la pachet? cu rudele sale? Si daca constata diferente nejustificate ce va face: le va impozita cu 16% sau va informa A.N.I. care, la randul ei, trebuie sa sesizeze Curtea de Apel (in vederea confiscarii acestora)? Destul de neclar?


In al doilea rand, spre exemplu, daca obtin venituri fiscalizate de 10.000 euro si cumpar o proprietate de 100.000 euro. Diferenta de 90.000 euro o ?justific? prin vanzarea anterioara, la nivelul sumei respective, a unei alte proprietati, valoarea la care si achit impozitul aferent pe tranzactiile imobiliare. La o prima vedere, fiscul nu poate sa constate decat ca totul e in regula. Apare insa urmatoarea intrebare: se poate reconsidera pretul de piata - notiune definita formal la art.7 alin.(1) pct.26 Cod fiscal ? referitor la comercializarea proprietatii detinute anterior, cu atat mai mult cu cat acesta a fost autentificat de un notar public? Poate fiscul sa spuna: nu, propietatea ta avea o valoare de piata de numai 60.000 euro si, ca atare, diferenta de 30.000 euro (respectiv 90.000 euro ? 60.000 euro) nu o justifici si ti-o impozitez cu 16%? Sau, daca obtin venituri fiscalizate de 10.000 euro, vand o propietate pentru suma de 30.000 euro (valoare ei reala de piata) si cumpar o proprietate care e trecuta ?in acte? la 40.000 euro (care corespunde sumei minime din grila notariala), dar care in fapt are o valoare de piata de, sa zicem, 60.000 euro, poate fiscul sa considere ca baza valoarea reala de 60.000 euro si sa aprecieze ca suma de 20.000 euro nu se justifica, iar, pe cale de consecinta, sa o impoziteze cu 16%?


Deoarece, la ora la care scriu aceste randuri nu au fost inca publicate Normele metodologice de aplicare, e greu de dat un raspuns intr-o directie sau alta. Trebuie sa admitem insa ca valoarea de impozitare stabilita la primarie ? in baza careia, de altfel, se stabilesc si se achita si impozitele locale aferente ? poate reprezenta un ?punct de sprijin?.


In sens contrar, in cazul celor doua exemple de mai sus, ma intreb daca organul fiscal are competenta in evaluarea proprietatilor imobiliare; sincer, ma cam indoiesc?fara a mai pune la socoteala cazul in care proprietatea in cauza este situata in afara granitelor nationale.


Ca si varianta ?ajutatoare? de raspuns la intrebarile de mai sus, precizez ca notiunea de ?valoarea patrimoniului net la inceputul perioadei si la sfarsitul perioadei? ? la care se face trimitere in cuprinsul art.1091 alin.(6) lit.c Cod procedura fiscala ? nu este definita in legislatia fiscala, iar textul de lege nu vorbeste nimic de o eventuala declaratie de patrimoniu la nivelul persoanelor fizice. In acest sens, nu putem decat spera ca hotararea de guvern, care urmeaza a fi emisa pentru aprobarea procedurii efective de aplicare a metodelor indirecte de control (si aici am in vedere, in special, metoda patrimoniului), va aduce clarificari suplimentare in acest sens.


In sensul celor expuse anterior, cu toate ca nu s-a avut in vedere stabilirea in mod explicit a unui ? moment zero ?, cred totusi ca acesta poate fi asimilat cu momentul intrarii in vigoare a textelor de lege in cauza (respectiv, data de 01 ianuarie 2011), desi de aici pot rezulta implicatii majore (spre exemplu, ?fortand? un pic textul de lege, achizitiile de bunuri ulterioare datei de 01 ianuarie 2011 pot fi ?justificate? prin veniturile obtinute anterior datei respective).


In plus, am impresia ca se pierde din vedere un fapt esential: despre ce avere discutam? Despre cea scriptica, ?din hartii? (asa cum rezida din continutul semantic al textului de lege ? ?situatia fiscala personala?) sau despre cea ?afisata? (?bogatia reala?, cam cum e prin tarile nordice)? Ce facem cu cei fara venituri, fara avere (?pe numele lor?), dar care folosesc in fapt bunuri considerabile, cat se poate de palpabile, apartinand scriptic unor firme. Punem pariu ca in perioada urmatoare ne vom confrunta cu o serie de societati comerciale nou-infiintate ? Desigur, acesta e un fapt imbucurator si poate fi raspunsul ?natural? al iesirii din criza economica, dar poate ca ar fi bine ca fiscul sa analizeze cu mare atentie rulajele anumitor conturi contabile din clasa 2 si clasa 4 in cazul respectivelor firme, de preferat in mod corelativ cu ?miscarile? din clasa 6 si, mai ales, clasa 7 ? sa nu uitam ca metodele de reconstituire a veniturilor si cheltuielilor, la nivelul persoanelor juridice, au fost introduse de peste o jumatate de an. Mai greu un pic cu practica daca bunurile apartin unor firme de tip off-shore din paradisurile fiscale, avand in vedere ca legislatia specifica multor paradisuri fiscale permite infiintarea societatilor comerciale pe actiuni nu nominale, ci la purtator!


Exemplele pe care le-am dat mai sus pot parea puerile (si asa si sunt!); deoarece ?baietii destepti? nu se vor ?localiza? pe o casa si doua terenuri, ci cred ca vor actiona in directia justificarii (sau, mai corect spus, a disimularii provenientei!) sumelor de bani detinute si utilizate in cazul unor spectaculoase operatiuni de achizitii, reorganizare sau fuziuni de pe piata de capital. Practic, nu mai cumpar proprietatea in sine, cumpar firma cu totul (exploatand cu abilitate si in mod conjugat inconsistentele legislative si ?jocul? dintre valoarea de tranzactionare si valoarea nominala a partilor sociale sau actiunilor, dupa caz).


In concluzie, actualul demers legislativ era foarte necesar si, ca atare, merita tot respectul. Nu aceasta e problema, ci modul in care acesta va fi asimilat si transpus in practica de zi cu zi, printr-un set de reglementari legislative articulate si coerente; altfel, pot aparea actiuni discretionare si, pe alocuri, chiar abuzive ? fie din partea statului, fie a contribuabililor ? si atunci totul se rezuma la faptul de care parte a baricadei te afli la un moment dat...



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cate ceva despre justificarea averilor in raport de veniturile fiscalizate":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • OUG 84/2016 si noul Cod fiscal: Firmele pot deduce TVA din 2017 pentru perioadele cu cod TVA anulat
    • Odata cu noile reglementari privind codul de TVA aduse de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 84/2016 (OUG 84/2016) pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal, va prezentam aspectele esentiale de care sa tineti cont din 2017. Astfel, ca modificare principala, retineti ca persoanele impozabile pot refactura, din 2017, cu TVA catre clienti vanzarile realizate in perioada in care codul de TVA era anulat. Astfel, se schimba regulile privind deducerea TVA in...» citeste mai departe aici

  • Plata impozit pe profit si CASS aferent: Termen-limita 15 decembrie
    • Pana joi, 15 decembrie 2016, contribuabilii obligatia sa efectueze plata celei de a doua rate de 50% din impozitul pe veniturile din activitati agricole impuse pe baza de norme de venit, precum si a contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS) aferente acestor venituri, pentru anul 2016. Contribuabilii care realizeaza venituri de aceasta natura datoreaza impozit de 16% si contributie de asigurari sociale de sanatate, in cota de 5,5% asupra venitului stabilit pe baza normelor anuale de...» citeste mai departe aici

  • Oficial ANAF: Executarea silita in cazul debitorilor care au de incasat sume de la stat
    • In Monitorul Oficial al Romaniei nr. 968/ 29.11.2016, a fost publicat OPANAF nr. 3.454/ 25.11.2016 pentru aprobarea Procedurii de executare silita in cazul debitorilor care au de incasat sume certe, lichide si exigibile de la autoritati sau institutii de stat. Acest ordin se aplica de la data aparitiei in Monitorul Oficial, respectiv 29.11.2016. Contribuabilii care au obligatii fiscale restante pentru care sunt in derulare masuri de executare silita pot beneficia de ridicarea masurilor de...» citeste mai departe aici

  • Buletin informativ ANAF: Noutati cu incidenta fiscala in perioada 28 noiembrie-4 decembrie 2016
    • ANAF, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili, publica lista si continutul noutatilor legislative cu incidenta fiscala. Iata cuprinsul numarului 47 (112) din 2016, care se refera la perioada 28 noiembrie-4 decembrie 2016. Regasiti mai jos lista acestor noutati legislative: 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.86/2016 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2016 (M.Of. nr.961 din 28 noiembrie 2016); 2. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.87/2016 pentru...» citeste mai departe aici

  • Un nou pas catre operationalizarea Agentiei Nationale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate
    • Guvernul a aprobat Regulamentul privind distribuirea sumelor incasate din valorificarea bunurilor confiscate in materie penala dupa ramanerea definitiva a hotararii de confiscare, unul din actele normative din legislatia secundara necesara operationalizarii Agentiei Nationale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI). Regulamentul stabileste modul in care sumele rezultate din valorificarea bunurilor mobile si imobile intrate prin confiscare in proprietatea privata a statului vor fi...» citeste mai departe aici

  • Tratament servicii turistice. Cum tratam cheltuielile sociale?
    • In randurile urmatoare, vom vedea care este modalitatea prin care se pot acorda salariatilor proprii contravaloarea de servicii turistice si/sau tratament inclusiv transportul acestora incadrate in categoria de cheltuieli sociale (5%). Contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament sunt neimpozabile din punct de vedere al impozitului pe venit si nu intra in baza de calcul a contributiilor sociale, doar daca posibilitatea de acordare a acestora este prevazuta prin contractul individual...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.