Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cate ceva despre justificarea averilor in raport de veniturile fiscalizate

24-Feb-2011
3826

dr. Dragos Patroi

specialist D.N.A. si doctor in stiinte economice

membru al Camerei Consultantilor Fiscali


Respectand principiul predictibilitatii reglementat in Codul fiscal, a fost publicata in Monitorul Oficial O.U.G. nr.117/2010, cu 6 luni inainte de aplicarea sa efectiva in practica. Am zis 6 luni? Sau 6 ore (actul normativ a fost publicat in 30 decembrie 2010 si se aplica de la 01 ianuarie 2011!)? Dar ce mai conteaza, luni, zile, ore, in fond nu ne incurcam in astfel de chestii teoretice, ce pot fi incadrate la categoria ?amanunte nesemnificative??


In acest sens, unul din aspectele legislative nou introduse (conform art.791 Cod fiscal si Titlului VII Cap.III Cod procedura fiscala), incepand cu 01 ianuarie 2011, se refera la justificarea situatiei fiscale a unei persoane fizice in raport de veniturile fiscalizate ale acesteia. Textele de lege in cauza au fost deja supuse unor numeroase si aprinse dezbateri, mai mult sau mai putin emotionale; pe fond, este de retinut ca declansarea actiunii efective de verificare a persoanelor fizice are la baza o verificare fiscala prealabila documentara si presupune exista ?pragului de semnificatie? (in speta, o diferenta de minim 10%, dar nu mai putin de 50.000 lei).


Un demers legislativ necesar? Din punctul meu de vedere, indiscutabil da. Dar echitabil? Raspund, din nou si fara ezitare, da, deoarece nu mi se pare normal ca, de exemplu, un vames, functionar public fiind, sa fie obligat sa-si justifice averea detinuta (stransa cu atata truda, sudoare si emotii), pe cand un camatar nu. Partea ?nasoala? e ca, odata cu noile reglementari legale, vor trebui sa-si justifice averea detinuta si parintii, socrii, cumnatii sau verisorii vamesului respectiv.
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii
Cartea Verde a Contabilitatii
Vezi detalii
Consilier Achizitii Publice
Consilier Achizitii Publice
Vezi detalii


Ce efecte concrete va genera insa aplicarea in practica a textelor de lege in cauza? In primul rand, raportat la cele mentionate in paragraful anterior, apare o prima ?disensiune?, legata de competenta materiala a organului constatator, deoarece Agentia Nationala de Integritate poate verifica numai persoanele fizice care au obligatia depunerii declaratiei de avere (vamesul in exemplul nostru), nu si persoanele aflate in ?anturajul patrimonial? al acestora. Dar fiscul nu-l poate verifica, in baza noilor prevederi legale, si pe vamesul nostru, ?la pachet? cu rudele sale? Si daca constata diferente nejustificate ce va face: le va impozita cu 16% sau va informa A.N.I. care, la randul ei, trebuie sa sesizeze Curtea de Apel (in vederea confiscarii acestora)? Destul de neclar?


In al doilea rand, spre exemplu, daca obtin venituri fiscalizate de 10.000 euro si cumpar o proprietate de 100.000 euro. Diferenta de 90.000 euro o ?justific? prin vanzarea anterioara, la nivelul sumei respective, a unei alte proprietati, valoarea la care si achit impozitul aferent pe tranzactiile imobiliare. La o prima vedere, fiscul nu poate sa constate decat ca totul e in regula. Apare insa urmatoarea intrebare: se poate reconsidera pretul de piata - notiune definita formal la art.7 alin.(1) pct.26 Cod fiscal ? referitor la comercializarea proprietatii detinute anterior, cu atat mai mult cu cat acesta a fost autentificat de un notar public? Poate fiscul sa spuna: nu, propietatea ta avea o valoare de piata de numai 60.000 euro si, ca atare, diferenta de 30.000 euro (respectiv 90.000 euro ? 60.000 euro) nu o justifici si ti-o impozitez cu 16%? Sau, daca obtin venituri fiscalizate de 10.000 euro, vand o propietate pentru suma de 30.000 euro (valoare ei reala de piata) si cumpar o proprietate care e trecuta ?in acte? la 40.000 euro (care corespunde sumei minime din grila notariala), dar care in fapt are o valoare de piata de, sa zicem, 60.000 euro, poate fiscul sa considere ca baza valoarea reala de 60.000 euro si sa aprecieze ca suma de 20.000 euro nu se justifica, iar, pe cale de consecinta, sa o impoziteze cu 16%?


Deoarece, la ora la care scriu aceste randuri nu au fost inca publicate Normele metodologice de aplicare, e greu de dat un raspuns intr-o directie sau alta. Trebuie sa admitem insa ca valoarea de impozitare stabilita la primarie ? in baza careia, de altfel, se stabilesc si se achita si impozitele locale aferente ? poate reprezenta un ?punct de sprijin?.


In sens contrar, in cazul celor doua exemple de mai sus, ma intreb daca organul fiscal are competenta in evaluarea proprietatilor imobiliare; sincer, ma cam indoiesc?fara a mai pune la socoteala cazul in care proprietatea in cauza este situata in afara granitelor nationale.


Ca si varianta ?ajutatoare? de raspuns la intrebarile de mai sus, precizez ca notiunea de ?valoarea patrimoniului net la inceputul perioadei si la sfarsitul perioadei? ? la care se face trimitere in cuprinsul art.1091 alin.(6) lit.c Cod procedura fiscala ? nu este definita in legislatia fiscala, iar textul de lege nu vorbeste nimic de o eventuala declaratie de patrimoniu la nivelul persoanelor fizice. In acest sens, nu putem decat spera ca hotararea de guvern, care urmeaza a fi emisa pentru aprobarea procedurii efective de aplicare a metodelor indirecte de control (si aici am in vedere, in special, metoda patrimoniului), va aduce clarificari suplimentare in acest sens.


In sensul celor expuse anterior, cu toate ca nu s-a avut in vedere stabilirea in mod explicit a unui ? moment zero ?, cred totusi ca acesta poate fi asimilat cu momentul intrarii in vigoare a textelor de lege in cauza (respectiv, data de 01 ianuarie 2011), desi de aici pot rezulta implicatii majore (spre exemplu, ?fortand? un pic textul de lege, achizitiile de bunuri ulterioare datei de 01 ianuarie 2011 pot fi ?justificate? prin veniturile obtinute anterior datei respective).


In plus, am impresia ca se pierde din vedere un fapt esential: despre ce avere discutam? Despre cea scriptica, ?din hartii? (asa cum rezida din continutul semantic al textului de lege ? ?situatia fiscala personala?) sau despre cea ?afisata? (?bogatia reala?, cam cum e prin tarile nordice)? Ce facem cu cei fara venituri, fara avere (?pe numele lor?), dar care folosesc in fapt bunuri considerabile, cat se poate de palpabile, apartinand scriptic unor firme. Punem pariu ca in perioada urmatoare ne vom confrunta cu o serie de societati comerciale nou-infiintate ? Desigur, acesta e un fapt imbucurator si poate fi raspunsul ?natural? al iesirii din criza economica, dar poate ca ar fi bine ca fiscul sa analizeze cu mare atentie rulajele anumitor conturi contabile din clasa 2 si clasa 4 in cazul respectivelor firme, de preferat in mod corelativ cu ?miscarile? din clasa 6 si, mai ales, clasa 7 ? sa nu uitam ca metodele de reconstituire a veniturilor si cheltuielilor, la nivelul persoanelor juridice, au fost introduse de peste o jumatate de an. Mai greu un pic cu practica daca bunurile apartin unor firme de tip off-shore din paradisurile fiscale, avand in vedere ca legislatia specifica multor paradisuri fiscale permite infiintarea societatilor comerciale pe actiuni nu nominale, ci la purtator!


Exemplele pe care le-am dat mai sus pot parea puerile (si asa si sunt!); deoarece ?baietii destepti? nu se vor ?localiza? pe o casa si doua terenuri, ci cred ca vor actiona in directia justificarii (sau, mai corect spus, a disimularii provenientei!) sumelor de bani detinute si utilizate in cazul unor spectaculoase operatiuni de achizitii, reorganizare sau fuziuni de pe piata de capital. Practic, nu mai cumpar proprietatea in sine, cumpar firma cu totul (exploatand cu abilitate si in mod conjugat inconsistentele legislative si ?jocul? dintre valoarea de tranzactionare si valoarea nominala a partilor sociale sau actiunilor, dupa caz).


In concluzie, actualul demers legislativ era foarte necesar si, ca atare, merita tot respectul. Nu aceasta e problema, ci modul in care acesta va fi asimilat si transpus in practica de zi cu zi, printr-un set de reglementari legislative articulate si coerente; altfel, pot aparea actiuni discretionare si, pe alocuri, chiar abuzive ? fie din partea statului, fie a contribuabililor ? si atunci totul se rezuma la faptul de care parte a baricadei te afli la un moment dat...



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cate ceva despre justificarea averilor in raport de veniturile fiscalizate":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Sistemul TVA la incasare in 2017. Conditii de eligibilitate si prevederi
    • Retineti, inainte de toate, ca in ce priveste sistemul TVA la incasare, avem urmatoarele doua componente importante: - exigibilitatea TVA se amana pana la data incasarii contravalorii integrale/partiale a livrarii de bunuri/prestarii de servicii, iar - dreptul de deducere a TVA este amanat pana la data la care TVA aferenta bunurilor/serviciilor a fost platita furnizorului/prestatorului . Persoanele care sunt eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare: - persoanele impozabile...» citeste mai departe aici

  • Plafon microintreprindere. Care e regimul fiscal in 2017?
    • In cele ce urmeaza, tinem cont de faptul ca pentru incadrarea microintreprinderilor criteriul referitor la numarul salariatilor a fost eliminat din Codul fiscal. Asadar, stabilim in ce masura o societate cu peste 10 salariati poate plati cota de 1% daca respecta celelalte conditii. De asemenea, vom vedea ce plafon se ia in calcul pentru anul 2017 de la sfarsitul anului 2016 in vederea pastrarii cotei de impozitare pe veniturile microintreprinderilor sau a trecerii de la platitor de impozit pe...» citeste mai departe aici

  • Gestiunea furnizorilor si a clientilor: exemple si explicatii
    • Pentru orice firma, gestiunea furnizorilor este unul dintre elementele vitale ale companiei. Un fel de sistem circulator care trebuie sa oxigeneze la timp intregul organism pentru a putea functiona la parametrii corecti. Mai ales cand vorbim despre firme care detin stocuri, au activitate de productie si au achizitii sau vanzari frecvente, in cantitati mici si diferite. Intr-o astfel de companie, gestionarea furnizorilor este extrem de costisitoare, atat ca timp cat si ca volum de documente...» citeste mai departe aici

  • ANAF in control! Cei vizati au atestate de comercializare produse accizabile
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala, prin Directia Generala a Vamilor, efectueaza in perioada 03.01.2017-31.01.2017, o operatiune de identificare si avertizare a agentilor economici asupra consecintelor nedepunerii, pana la data de 15.02.2017, a cererilor pentru obtinerea noilor atestate pentru comercializare si distributie in sistem angro/en detail de produse energetice, bauturi alcoolice si tutun prelucrat. Astfel, cei ce detin atestate pentru desfasurarea activitatii de distributie si...» citeste mai departe aici

  • Despre microintreprinderi si economia Romaniei. Ce cred specialistii
    • Mai multi specialisti si oameni de afaceri sunt de parere ca economia Romaniei isi continua trendul ascendent si ca unele masuri lipsite de predictibilitate fiscala nu vor influenta semnificativ dezvoltarea economica. Intr-un interviu pentru Capital.ro, consultantul fiscal Adrian Benta a precizat ca, in opinia sa, stabilitea economica a Romaniei, per ansamblu, "nu poate fi amenintata prin masurile propuse de noua putere politica din Romania. Cu siguranta vor fi masuri care afecteaza echilibrul...» citeste mai departe aici

  • Refacturarea cheltuielilor. Cum procedam pentru o microintreprindere?
    • Stabilim mai jos care este tratamentul fiscal pentru o societate platitoare de impozit pe venit (microintreprindere) pentru veniturile realizate din refacturarea cheltuielilor cu utilitatile (curent, apa, intretinere etc). Societatea detine un spatiu comercial pe care il inchiriaza unei alte societati, iar refacturarea cheltuielilor de utilitati se face exact la valoarea acestora (fara a se adauga nimic in plus). Vom vedea daca societatea datoreaza impozit pe venit pentru sumele incasate din...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.