Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Caz Practic: Organul de control fiscal si nerespectarea rolul activ

01-Feb-2011
4119
Rolul activ al organului de control e un imperativ jalonat astfel de Codul de procedura fiscala:

  • Organul fiscal instiinteaza contribuabilul asupra drepturilor si obligatiilor ce ii revin in desfasurarea procedurii potrivit legii fiscale.

  • Organul fiscal este indreptatit sa examineze, din oficiu, starea de fapt, sa obtina si sa utilizeze toate informatiile si documentele necesare pentru determinarea corecta a situatiei fiscale a contribuabilului. In analiza efectuata organul fiscal va identifica si va avea in vedere toate circumstantele edificatoare ale fiecarui caz.

  • Organul fiscal are obligatia sa examineze in mod obiectiv starea de fapt, precum si sa indrume contribuabilii pentru depunerea declaratiilor si a altor documente, pentru corectarea declaratiilor sau a documentelor, ori de cate ori este cazul.

  • Organul fiscal decide asupra felului si volumului examinarilor, in functie de circumstantele fiecarui caz in parte si de limitele prevazute de lege.
    Preturi de Transfer - Curs video
    Preturi de Transfer - Curs video
    Vezi detalii
    Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
    Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
    Vezi detalii
    PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
    PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
    Vezi detalii

  • Organul fiscal indruma contribuabilul in aplicarea prevederilor legislatiei fiscale. Indrumarea se face fie ca urmare a solicitarii contribuabililor, fie din initiativa organului fiscal.

Nerespectarea rolului activ al organului fiscal conduce la consecinte patrimoniale, asa cum se vede din cazul de mai jos.

Colegiul Reformat din Debretin detinea in proprietate imobile din inchirierea carora obtine venituri si este platitor de impozit pe veniturile realizate din chirii.

In perioada 1995 - 1996 si 1997 -1998 reclamantul a platit in termen impozitele in contul bugetului local ca impozit inchirieri si nu ca impozit pe profit care ar fi trebuit depus la bugetul statului.

Prin procesul verbal din 1 februarie 2000, Administratia Financiara a municipiului Cluj-Napoca a retinut in sarcina reclamantului obligatia de plata a sumei de 248.164.930 lei, reprezentand majorari de intarziere, pentru faptul ca suma de 37.202.944 lei nu a fost virata la bugetul statului, ca impozit pe profit.

Curtea de Apel Cluj - Sectia contencios administrativ, prin sentinta civila nr. 266/11.07.2001, a admis actiunea formulata de reclamant si, pe cale de consecinta, a desfiintat dispozitia nr. 126/2000 emisa de DGFPCFS Cluj, precum si actele administrative anterioare, cu privire la plata sumei de 248.164.930 lei, reprezentand majorari de intarziere si a exonerat reclamantul de plata acestei sume.

Ajuns la instanta suprema, aceasta a dat castig de cauza contribuabilului, aratand:

?Din actele dosarului, inclusiv din dispozitia nr. 126/2000, rezulta ca, intr-adevar, reclamantul a depus, in fiecare an, la Administratia Financiara a municipiului Cluj-Napoca, adrese prin care a instiintat aceasta unitate cu privire la veniturile pe care le obtine din inchiriere si, totodata, a achitat la timp impozitul datorat.

Dar, desi reclamantul si-a declinat calitatea si sursa de venit, Administratia Financiara a municipiului Cluj-Napoca a stabilit obligatia de plata a reclamantului, cu titlu de impozit pe venit, la bugetul local, unde s-au depus sumele incasate la timp, in loc de impozit pe profit, care se vireaza la bugetul de stat.

Or, potrivit prevederilor legale privind impozitul pe profit, stabilirea impozitului pe profit se face de organul fiscal, chiar si in cazul in care contribuabilul nu a completat declaratia de impunere sau nu a furnizat informatiile necesare pentru a determina obligatia fiscala.

Asadar, Administratia Financiara a municipiului Cluj-Napoca, care detinea toate datele privind calitatea reclamantului si sursa de venit, avea obligatia sa stabileasca, in cauza, impozitul pe profit, nu impozitul pe venit, asa cum gresit a facut? .

Organele fiscale care participa la desfasurarea unei anumite proceduri fiscale trebuie sa manifeste rol activ in sensul de a instiinta contribuabilul asupra drepturilor si obligatiilor ce ii revin in procedura aflata in derulare .

Pe de alta parte, obligatia cea mai importanta din perspectiva contribuabilului si care are gradul de generalitate cel mai ridicat este aceea de indrumare in aplicarea prevederilor legislatiei fiscale. In temeiul acestei obligatii, organele fiscale vor trebui sa indice contribuabilului, la cererea acestuia sau chiar din oficiu, modul de aplicare a legii la un caz concret. Desigur insa ca NU poate fi vorba de prestarea unor servicii de consultanta fiscala de catre autoritatile publice implicate, deoarece aceasta ar excede sfera lor de competenta .

Nu. E vorba pur si simplu de respectarea legii (in acest caz a Codului de procedura fiscala), care cere rol activ in relatia cu contribuabilul.

Fata de coordonatele de mai sus, am aratat ca nerespectarea acestui principiu este cenzurata de instanta.

Nu e rau sa amintim organului de control ca stim...

Horatiu Sasu,
Jurist si economist
Consultant in afaceri

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Caz Practic: Organul de control fiscal si nerespectarea rolul activ":
Rating:

Nota: 3 din 2 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noutati ANAF: Inregistrarea fiscala a nerezidentilor de catre platitorii de venit
    • Va reamintim prevederile legale referitoare la inregistrarea fiscala a nerezidentilor de catre platitorii de venit, pentru veniturile supuse regulilor de impunere la sursa, pentru care impozitul retinut este final: Pentru nerezidentii care obtin venituri impozabile din Romania, platitorul de venit are obligatia de a calcula, retine,declara si plati bugetului de stat impozit pe venit sau impozit pe profit, dupa caz. Potrivit art.82 alin.1 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala,...» citeste mai departe aici

  • Zoom fiscal: Toate modificarile aduse de OUG 3/2017
    • In Monitorul Oficial nr. 16/06.01.2017 a fost publicata OUG 3/2017 pentru modificare si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Va prezentam principalele modificari aduse de actul normativ mentionat anterior: >> Scutirea de impozit pe profit a contribuabililor care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare. - Contribuabilii care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare, definite potrivit O.G. nr. 57/2002, precum si activitati conexe...» citeste mai departe aici

  • Analiza zilei: Formularul 088 va fi eliminat de la 1 februarie 2017
    • Prin ordinul Agentiei de Administrare Fiscala nr. 210 din 13 ianuarie 2017 a fost abrogat Ordinul nr. 3841/2015 privind aprobarea modelului si continutului formularului (088) "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA". Astfel, incepand cu 01 februarie 2017 nu se mai depune Formularul 088. Formularul 088 a fost mult contestat de catre mediul de afaceri. De la introducerea acestuia, in...» citeste mai departe aici

  • Noul formular pentru declararea veniturilor nerezidentilor. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu
    • Incepand cu acest an, pentru veniturile nerezidentilor se depune formularul 207 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti", cod 14.13.01.13/v.n. Aceasta declaratie inlocuieste formularul fara numar utilizat in anii trecuti pentru declararea impozitului retinut la sursa/veniturilor scutite obtinute de nerezidenti din Romania. Formularul 207 si instructiunile de completare au fost aprobate prin OANAF 3695 din 30 decembrie...» citeste mai departe aici

  • Studiu de caz: Capital social mai mare de 45.000 lei si impozit pe profit in anul 2017
    • In analiza de mai jos, la 31.12.2016, o societate platitoare de impozit pe profit are venituri totale in suma de 308.321 lei si indeplineste si celelalte conditii de la art.47 Cod fiscal (Definitia microintreprinderii). Societatea are la 31.12.2016, capital social in suma de 200.000 lei. Incepand cu 01.01.2017, stabilm daca ar trebui sa treaca la impozit pe veniturile microintreprinderii. Fiind platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderii, vom vedea daca ar putea sa-si exercite...» citeste mai departe aici

  • Conditia cu privire la salariati in 2017. Impozit pe venit microintreprinderi
    • In randurile urmatoare, avem cazul unei societati care are in 2017 doi angajati cu timp partial de cate 4 ore/fiecare. Vom vedea daca se poate considera ca fiind un angajat cu 8 ore si sa se aplice astfel cota de impozit pe venit de 1%. Conform prevederilor de la art. 51 alin.(4) din Codul fiscal, prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare....» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.