Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Ce ar trebui sa stie toti platitorii si beneficiarii de venituri cu regim de retinere la sursa

02-Aug-2011
1509
Persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente prevazute la art. 52 din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal (CF), cu modificarile si completarile ulterioare - drepturi de proprietate intelectuala; vanzarea bunurilor in regim de consignatie; activitati desfasurate in baza contractelor de agent, comision, sau mandat comercial; activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului Civil; activitatea de expertiza contabila si tehnica, judiciara si extrajudiciara - ca, incepand cu 1 ianuarie 2011, au dreptul sa opteze pentru impunerea venitului brut cu cota de 16%, impozitul fiind final, potrivit art. 52 indice 1 din CF.

Optiunea pentru cota de 16% se exercita in scris in contractul/raportul juridic incheiat intre persoanele fizice si persoanele juridice platitoare de venituri. Impozitele pe veniturile prezentate mai sus sunt calculate, retinute, virate si declarate de platitorii de astfel de venituri.

Declarare si plata

1. Indiferent de cota pentru care au optat, 10 sau 16%, declararea acestor impozite se face de catre platitorii de venituri prin completarea formularului 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat", lunar, astfel:

- randul 8 "
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Vezi detalii
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii
Impozit pe venituri din drepturi de proprietate intelectuala";

- randul 9 "Impozit pe venituri din activitatea de expertiza contabila si tehnica, judiciara si extrajudiciara";

- randul 10 "Impozit pe venituri din contracte/conventii civile incheiate potrivit Codului Civil";

- randul 11 "Impozit pe venituri din consignatie, contract, agent, comision, mandat comercial".

De asemenea, platitorii de venituri cu regim de retinere au obligatia sa depuna la unitatea fiscala de domiciliu formularul 205 "Declaratie informativa privind impozitul retinut pe veniturile cu regim de retinere la sursa, pe beneficiari de venit" pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului urmator, pentru anul expirat.

De retinut ca persoanele fizice beneficiari ai veniturilor obtinute din sursele mentionate mai sus, carora li s-a retinut impozit anticipat in cota de 10% , au obligatia sa depuna formularul 200 "Declaratie privind veniturile realizate din Romania", pana la 15 mai a anului urmator, pentru anul expirat.

Persoanele fizice care au optat pentru impunerea veniturilor mentionate mai sus cu cota de 16%, nu au obligatia sa depuna formularul 200.

2. Persoanele fizice care realizeaza venituri de natura profesionala definite la art. II din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 82/2010 (drepturi de autor si drepturi conexe definite potrivit art. 7 alin. (1) pct. 13 indice 1 din CF - venituri rezultate din activitati profesionale desfasurate in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului Civil) datoreaza contributiile individuale de asigurari sociale - 10,5%; asigurari pentru somaj - 0,5% - si impozit pe venituri de natura profesionala.

Contributiile se calculeaza, se retin si se vireaza lunar la bugetul statului si bugetul asigurarilor sociale de stat pana la data de 25, inclusiv, a lunii urmatoare celei in care se obtin veniturile si se declara in formularul 112, sectiunea C, de platitorul de venit.

Persoanele fizice care obtin astfel de venituri si sunt asigurate in alte sisteme, neintegrate sistemului public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, si persoanele care au calitatea de pensionari nu datoreaza contributiile individuale de asigurari sociale si asigurari pentru somaj. Pentru aceste venituri se plateste impozit in cota de 10% sau 16%.

Impozitul se declara lunar in formularul 100, la randurile 8 "Impozit pe venituri din drepturi de proprietate intelectuala" si 10 "Impozit pe venituri din contracte/conventii civile incheiate potrivit Codului Civil", pana la data de 25, inclusiv, a lunii urmatoare celei in care se obtin veniturile.

Persoanele fizice care, in mod ocazional, realizeaza, pe langa veniturile de natura salariala si venituri de natura profesionala (drepturi de autor si drepturi conexe definite potrivit art. 7 alin. (1) pct. 13 indice 1 din CF) nu datoreaza contributiile individuale si pentru aceste venituri de natura profesionala.

Persoanele care, in mod ocazional, realizeaza exclusiv venituri de natura profesionala din drepturi de autor si drepturi conexe definite potrivit art. 7 alin. (1) pct. 13 indice 1 din CF, dar si persoanele care realizeaza, cu caracter de regularitate, pe langa veniturile de natura salariala astfel de venituri, datoreaza contributiile individuale si pentru aceste venituri.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Ce ar trebui sa stie toti platitorii si beneficiarii de venituri cu regim de retinere la sursa":
Rating:

Nota: 2.5 din 2 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Cum se pot evita problemele generate de o acuzatie de aparenta evaziune fiscala
    • Noul Cod de Procedura Fiscala, intrat in vigoare pe 1 ianuarie 2016, permite "criminalizarea" litigiilor fiscale, adica posibilitatea ca organele fiscale sa considere evaziune fiscala sau frauda fiscala aplicarea unui tratament fiscal diferit fata de cel avut in vedere de organul fiscal. Practica judiciara recenta a organelor de urmarire penala confirma tendinta acestora de a considera ca s-a savarsit o infractiune de evaziune fiscala ori de cate ori regimul fiscal al unei cheltuieli...» citeste mai departe aici

  • 32 documente oficiale ANAF vor fi trimise electronic
    • Va informam ca Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice a aprobat ordinul nr. 3097/2016 pentru aplicarea prevederilor art. 46 alin. (8) si ale art. 47 alin. (9) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, potrivit caruia 32 de acte administrative si fiscale emise de Fisc pot fi primite de contribuabili prin e-mail, fax sau printr-o alta platforma online. De luni, 5 decembrie, contribualilii pot primi de la Fisc documente si in varianta electronica sau pe fax....» citeste mai departe aici

  • Se pregatesc noi masuri impotriva evaziunii fiscale
    • Ministrii de Finante din Uniunea Europeana au discutat saptamana aceasta, la Bruxelles, despre combaterea evaziunii fiscale, in special despre masurile de stopare a practicilor prin care societatile exploateaza neconcordantele dintre sistemele fiscale ale statelor membre si cele ale tarilor terte, pentru a se sustrage de la plata impozitelor. Subiectul va fi si pe agenda presedintiei malteze, pentru a se ajunge la un acord asupra propunerii de directiva. "Apreciem si sustinem propunerea Comisiei...» citeste mai departe aici

  • Imprumuturi acordate. Aflam de la un auditor financiar cu experienta care sunt implicatiile fiscale!
    • Avem urmatorul exemplu: o persoana fizica, asociat in cadrul unei societati comerciale, imprumuta suma de 175.000 euro pe care ii depune direct in contul unui creditor al societatii imprumutate. In contractul de imprumut se prevede ca durata imprumutului este de 6 ani, iar nivelul dobanzii este de 456.000 euro. Dobanda este foarte mare, ea depaseste cu mult nivelul dobanzii de pe piata. Vom vedea care sunt implicatiile fiscale pentru societate, cat si pentru persoana fizica (asociatul care a...» citeste mai departe aici

  • Reguli importante actuale privind deductibilitatea amortizarii fiscale
    • Retineti, in primul rand, ca pentru mijloacele fixe amortizabile, deducerile de amortizare se determina fara a lua in calcul amortizarea contabila. * Pentru mijloacele de transport de persoane care au cel mult 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, din categoria M1, astfel cum sunt definite in Reglementarile privind omologarea de tip si eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere, precum si omologarea de tip a produselor utilizate la acestea - RNTR 2, aprobate prin...» citeste mai departe aici

  • Infiintare punct de lucru. Ce regim fiscal se aplica si ce procedura urmam?
    • In randurile de mai jos, cazul pe care vi-l propunem azi se refera la o firma cu sediu social intr-un judet care efectueaza import de marfuri in alt judet unde nu are deschis punct de lucru, dar are incheiat un contract de prestari servicii cu o firma specializata in domeniu. Firma asigura efectuarea urmatoarelor servicii: formalitati vamale, descarcare, incarcare in mijloace auto. Toata marfa care se importa in respectiva locatie este livrata la un singur client in baza unui contract de...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.