Fiscalitatea.ro cauta meniu

Ce contributii trebuie platite pentru veniturile obtinute de cenzori?

15-Mar-2010
9944

Suntem o societate pe actiuni , care cf legii societatilor comerciale, avem 3 cenzori externi. La vremea respectiva ei au fost alesi prin aga si s-au facut conventii civile.

Va rog sa-mi spuneti in opinia dumneavoastra care sunt taxele si impozitele care trebuie achitate de firma si respectiv de cenzori?

Cenzorii trebuie declarati in Revisal ?
Si fac parte din statul care trebuie dus la ITM sau au stat separat?

Solutie oferita de Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili
Control de la Garda Financiara? Nu-ti bate capul! Codul Fiscal - Consilier
Manual de Politici Contabile 2015 editabil
Manual de Politici Contabile 2015 editabil
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii 2015
Cartea Verde a Contabilitatii 2015
Vezi detalii
Solutii practice legale pentru contabilitatea HoReCa
Solutii practice legale pentru contabilitatea HoReCa
Vezi detalii
Taxe si Impozite pentru Contabili 2010 elimina definitiv din registrele tale contabile orice eroare!
.. detalii aici

Cenzorii intr-o societate comerciala nu sunt angajati ai acesteia, activitatea lor fiind guvernata de dispozitiile speciale ale Legii nr. 31/1990. Cenzorii sunt obligati sa supravegheze gestiunea societatii, sa verifice daca situatiile financiare sunt legal intocmite si in concordanta cu registrele, daca acestea din urma sunt tinute regulat si daca evaluarea elementelor patrimoniale s-a facut conform regulilor stabilite pentru intocmirea si prezentarea situatiilor financiare.

Desfasurand o activitate continua si calificata, in beneficiul societatii, cenzorii sunt remunerati cu o indemnizatie fixa determinata prin actul constitutiv sau de adunarea generala care i-a numit (art. 161 alin. (3) din Legea nr. 31/1990, cu modificarile si completarile ulterioare).

Astfel cenzorii neavand statutul de salariati ? nu se declara in Revisal si nu fac parte din statul care se depune la ITM. Va recomandam sa intocmiti pentru acestia stat de plata separat. Nu este gresit de altfel nici daca sunt trecuti pe acelasi stat.

Referitor la taxele, impozitele si contributiile care se platesc pentru cenzori.

Impozitul pe venit
In conformitate cu art.55 alin 2 lit f din Codul fiscal ? remuneratia cenzorilor reprezinta un venit asimilat salariilor :?(2) Regulile de impunere proprii veniturilor din salarii se aplica si urmatoarelor tipuri de venituri, considerate asimilate salariilor: f) sumele primite de reprezentantii in adunarea generala a actionarilor, in consiliul de administratie, membrii directoratului si ai consiliului de supraveghere, precum si in comisia de cenzori;?

Remuneratia cenzorilor este asimilata prin urmare veniturilor din salarii si se retine de catre platitorul de venit impozit pe venit de 16%

Referitor la contribuitia de asigurari sociale de sanatate

In conformitate cu art. 257 din Legea 95/ 2006 - platitorul de venit are obligatia sa retina contributie de asigurari de sanatate in procent de 5,5% pentru toate veniturile asimilate salariilor ? si in consecinta remuneratia cenzorilor este un venit asimilat salarilor pentru care sunteti obligati ? ca societate sa retineti cota de 5,5% din remuneratia bruta.

Totodata aveti obligatia calcularii si platii si contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de angajator in procent de 5,2% conform art. 258.
Redam mai jos prevederile din Legea 95/2006:

?ART. 257 din Legea 95/2006
(1) Persoana asigurata are obligatia platii unei contributii banesti lunare pentru asigurarile de sanatate, cu exceptia persoanelor prevazute la art. 213 alin. (1).
(2) Contributia lunara a persoanei asigurate se stabileste sub forma unei cote de 5,5%, care se aplica asupra:
a) veniturilor din salarii sau asimilate salariilor care se supun impozitului pe venit;
b) veniturilor impozabile realizate de persoane care desfasoara activitati independente care se supun impozitului pe venit; daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia, aceasta nu poate fi mai mica decat cea calculata la un salariu de baza minim brut pe tara, lunar;
c) veniturilor din agricultura supuse impozitului pe venit si veniturilor din silvicultura, pentru persoanele fizice care nu au calitatea de angajator si nu se incadreaza la lit. b);
d) indemnizatiilor de somaj;
e) veniturilor din pensiile care depasesc limita supusa impozitului pe venit;
f) veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, veniturilor din dividende si dobanzi, veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere si altor venituri care se supun impozitului pe venit numai in cazul in care nu realizeaza venituri de natura celor prevazute la lit. a) ? e), alin. 2^1 si art. 213 alin. (2) lit. h), dar nu mai putin de un salariu de baza minim brut pe tara, lunar.
(2^1) ?n situatia in care o persoana realizeaza venituri care sunt neimpozabile, contributia se calculeaza asupra veniturilor realizate.
(3) ?n cazul persoanelor care realizeaza in acelasi timp venituri de natura celor prevazute la alin. (2) lit. a) ? e), alin. (2^1) si la art. 213 alin. (2) lit. h), contributia se calculeaza asupra tuturor acestor venituri.

(4) In cazul persoanelor care realizeaza venituri de natura celor prevazute la alin. (2) lit. c) sub nivelul salariului de baza minim brut pe tara si care nu fac parte din familiile beneficiare de ajutor social, contributia lunara de 5,5%*) datorata se calculeaza asupra sumei reprezentand o treime din salariul de baza minim brut pe tara.

(5) Contributiile prevazute la alin. (2) si (4) se platesc dupa cum urmeaza:
a) lunar, pentru cele prevazute la alin. (2) lit. a), d) si f);
b) trimestrial, pentru cele prevazute la alin. (2) lit. b) si la alin. (4);
c) anual, pentru cele prevazute la alin. (2) lit. c) si f).

(7) Obligatia virarii contributiei de asigurari sociale de sanatate revine persoanei juridice sau fizice care plateste asiguratilor veniturile prevazute la alin. (2) lit. a), d) si e), respectiv asiguratilor pentru veniturile prevazute la alin. (2) lit. b), c) si f).

(8) Termenul de prescriptie a platii contributiei de asigurari sociale de sanatate se stabileste in acelasi mod cu cel prevazut pentru obligatiile fiscale.

ART. 258
(1) Persoanele juridice sau fizice la care isi desfasoara activitatea asiguratii au obligatia sa calculeze si sa vireze la fond o contributie de 5,2% asupra fondului de salarii, datorata pentru asigurarea sanatatii personalului din unitatea respectiva.
(2) Prin fond de salarii realizat, in sensul prezentei legi, se intelege totalitatea sumelor utilizate de o persoana fizica si juridica pentru plata drepturilor salariale sau asimilate salariilor.

(3) Nerespectarea prevederilor art. 257 alin. (1) duce la diminuarea pachetului de servicii de baza, potrivit prevederilor art. 220. Diminuarea pachetului de servicii de baza are loc dupa 3 luni de la ultima plata a contributiei.
(4) Pentru perioada in care angajatorii suporta indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, acestia au obligatia de a plati contributia de 5,2% raportata la fondul de salarii, pentru salariatii aflati in aceasta situatie.

Referitor la contributia de asigurari sociale de stat
Conform Legii 19/2000 actualizata privind Legea pensiilor ? dvs. ca si platitor de venituri nu aveti obligatia retinerii contributiei de asigurari sociale de stat. Daca remuneratia cenzorului este singurul venit pe care acesta il obtine ? atunci cenzorul ca persoana fizica are obligatia sa isi declare si sa isi plateasca singur contributia la asigurari sociale de stat.

Redam mai jos prevederile din Legea pensiilor:
?Art. 5. - (1) ?n sistemul public sunt asigurate obligatoriu, prin efectul legii:
I. persoanele care desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca si functionarii
publici;
II. persoanele care isi desfasoara activitatea in functii elective sau care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului, precum si membrii cooperatori dintr-o organizatie a cooperatiei mestesugaresti, ale caror drepturi si obligatii sunt asimilate, in conditiile prezentei legi, cu ale persoanelor prevazute la pct. I;
III. persoanele care beneficiaza de drepturi banesti lunare, ce se suporta din bugetul
asigurarilor pentru somaj, in conditiile legii, denumite in continuare someri;
IV. persoanele care realizeaza un venit brut pe an calendaristic, echivalent cu cel putin 3
salarii medii brute, si care se afla in una dintre situatiile urmatoare:
IV. persoanele care se afla in una dintre situatiile urmatoare:"
a) asociat unic, asociati, comanditari sau actionari;
b) administratori sau manageri care au incheiat contract de administrare sau de management;
c) membri ai asociatiei familiale;
d) persoane autorizate sa desfasoare activitati independente;
e) persoane angajate in institutii internationale, daca nu sunt asiguratii acestora;
f) alte persoane care realizeaza venituri din activitati profesionale;
"Art. 61 ? (1) Persoanele prevazute la art. 5 alin. (1) pct. IV si V care au cel putin v?rsta de 18 ani sunt obligate sa se asigure pe baza declaratiei de asigurare. Declaratia de asigurare se depune in termen de 30 de zile de la data incadrarii in situatia respectiva la casa teritoriala de pensii din raza de domiciliu sau de resedinta. Venitul lunar asigurat este cel stabilit prin declaratia de asigurare.
(2) Se excepteaza de la obligativitatea depunerii declaratiei de asigurare persoanele prevazute la art. 5 alin. (1) pct. IV si V, daca beneficiaza de una dintre categoriile de pensii prevazute de prezenta lege sau daca se regasesc in situatiile prevazute la art. 5 alin. (1) pct. I, II si III.?
Referitor la contributia pentru somaj - nu aveti obligatia retinerii si platii acestei contributii (angajat sau angajator). Redam mai jos din Legea 76/2002 ? prevederile in care se mentioneaza care sunt persoanele asigurate in mod obligatoriu.
Legea 76 /2002
?Art. 19. - In sistemul asigurarilor pentru somaj sunt asigurate obligatoriu, prin efectul legii:
a) persoanele care desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca sau pe baza de contract de munca temporara, in conditiile legii, cu exceptia persoanelor care au calitatea de pensionari;
b) functionarii publici si alte persoane care desfasoara activitati pe baza actului de numire;
c) persoanele care isi desfasoara activitatea in functii elective sau care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului;
d) militarii angajati pe baza de contract;
e) persoanele care au raport de munca in calitate de membru cooperator;
f) alte persoane care realizeaza venituri din activitati desfasurate potrivit legii si care nu se regasesc in una dintre situatiile prevazute la lit. a)-e).?

Astfel, fata de cele de mai sus, pentru remuneratia cenzorilor aveti obligatia retinerii:

- contributiei individuale de asigurari sociale de sanatate in procent de 5,5 %
- impozit pe venit -16%
- contributiei angajatorului privind asigurarile sociale de sanatate in procent de 5,2 %.

Totodata aveti obligatia completarii si depunerii:

- Declaratiei 100 completata la rubrica Impozit pe venit;
- Declaratiile nominale privind asigurarile sociale de sanatate ? anexele 2a, 2b si 2c.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Ce contributii trebuie platite pentru veniturile obtinute de cenzori?":
Rating:

Nota: 2.5 din 2 voturi
Modificari fiscal-contabile 2015

Atentie contabili!

MFP a anuntat modificari majore in 2015 in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit, TVA-ul si Accizele! Toate aceste se aplica deja, conform legii.

Cititi care dintre ele va afecteaza activitatea!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul "Modificari fiscal-contabile 2015"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Subiectele saptamanii

  • ANAF a emis un nou proiect privind Formularul 088
    • Regasiti mai jos informatiile prezentate de ANAF cu privire la un noul proiect de ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala pentru aprobarea modelului si continutului formularului 088 "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA". Potrivit dispozitiilor art. 153 alin. (7^1) din Codul fiscal, prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala se...» citeste mai departe aici

  • Ce consideram obligatii fiscale restante? Noutati fiscale si OG 17/2015
    • Prin OG 17/2015 privind reglementarea unor masuri fiscal-bugetare si modificarea si completarea unor acte normative, publicata in M.O. nr. 540/2015, se completeaza OG 92/2013 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv se introduce art. 113^1 care reglementeaza obligatiile fiscale restante, astfel: Prin obligatii fiscale restante se intelege: a) obligatii fiscale pentru care s-a implinit scadenta sau termenul de plata; b) diferentele de obligatii...» citeste mai departe aici

  • Noul cod de procedura fiscala: Stabilirea domiciliului fiscal in noua varianta
    • Noul Cod de procedura fiscala a fost publicat de ANAF, fiind astfel actualizate vechile prevederi. Puteti consulta integral noul Cod de procedura actualizat 2015 AICI. Incepand cu 1 ianuarie 2016, se vor aplica prevederile din Codul de procedura publicat in Monitorul Oficial 547/ 23.07.2015. In vechiul Cod de procedura fiscala, prevederile referitoare la domiciliul fiscal se regaseau la art. 31, sub titlul Domiciliul fiscal. Asa cum atrage atentia Contzilla.ro, noul cod de procedura fiscala...» citeste mai departe aici

  • Contract de creditare intre asociati. Cum se exercita raportarea?
    • In randurile de mai jos, avem situatia in care s-au incheiat contracte de creditare (in 2013 si 2014) intre asociat si societate, fiecare sub 15.000 euro, in luni diferite, iar incasarea a fost facuta in numerar. Totalul contractelor depaseste suma de 15.000 euro. Exista obligatia raportarii la Oficiul National De Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor? De asemenea, in ce masura se incadreaza la operatiuni ce par a avea legatura intre ele, chiar daca sunt contracte diferite si perioade de...» citeste mai departe aici

  • Declaratia informativa cod 394. Cum procedam in cazul operatiunilor supuse masurilor de simplificare?
    • In cazul urmator, stabilim cum se inregistreaza in D394 o factura REMAT de venituri de deseuri fara tva (taxare inversa) si daca este corect sa apara doar baza, fara TVA. Prin declaratia informativa cod 394 se raporteaza si valoarea operatiunilor pentru care se aplica regimul de taxare prin "masuri de simplificare" reglementate prin art. 160 alin. (2) lit. a) si lit. b). Lit. a) se refera la livrarea urmatoarelor categorii de bunuri: - deseuri feroase si neferoase, de rebuturi feroase si...» citeste mai departe aici

  • Codul fiscal va fi reanalizat. De data asta, se implica si BNR
    • Ministrul Finantelor urmeaza sa efectueze o noua analiza asupra Codului fiscal, tinand cont de aspectul sustenabilitatii. Aceasta analiza se va desfasura impreuna cu BNR, asa cum a anuntat la inceputul acestei saptamani presedintele interimar al PSD, Liviu Dragnea. Codul Fiscal va fi dezbatut in Parlament in sesiune extraordinara in intervalul 24-25 august, dupa ce Presedintele a respins Codul fiscal, retrimitandu-l catre Parlament. La finalul sedintei Biroului Permanent National al PSD, la care...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit, TVA-ul si Accizele anuntate de MFP!
Cititi care dintre ele va afecteaza activitatea! 

Modificari fiscal-contabile 2015

Alaturati-va celor peste 20.000 contabili informati!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special "Modificari fiscal-contabile 2015"!
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.