Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Ce contributii trebuie platite pentru veniturile obtinute de cenzori?

15-Mar-2010
12884

Suntem o societate pe actiuni , care cf legii societatilor comerciale, avem 3 cenzori externi. La vremea respectiva ei au fost alesi prin aga si s-au facut conventii civile.

Va rog sa-mi spuneti in opinia dumneavoastra care sunt taxele si impozitele care trebuie achitate de firma si respectiv de cenzori?

Cenzorii trebuie declarati in Revisal ?
Si fac parte din statul care trebuie dus la ITM sau au stat separat?

Solutie oferita de Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2016
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2016
Vezi detalii
Manual Politici contabile pentru ONG
Manual Politici contabile pentru ONG
Vezi detalii
Control de la Garda Financiara? Nu-ti bate capul! Codul Fiscal - Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 2010 elimina definitiv din registrele tale contabile orice eroare!
.. detalii aici

Cenzorii intr-o societate comerciala nu sunt angajati ai acesteia, activitatea lor fiind guvernata de dispozitiile speciale ale Legii nr. 31/1990. Cenzorii sunt obligati sa supravegheze gestiunea societatii, sa verifice daca situatiile financiare sunt legal intocmite si in concordanta cu registrele, daca acestea din urma sunt tinute regulat si daca evaluarea elementelor patrimoniale s-a facut conform regulilor stabilite pentru intocmirea si prezentarea situatiilor financiare.

Desfasurand o activitate continua si calificata, in beneficiul societatii, cenzorii sunt remunerati cu o indemnizatie fixa determinata prin actul constitutiv sau de adunarea generala care i-a numit (art. 161 alin. (3) din Legea nr. 31/1990, cu modificarile si completarile ulterioare).

Astfel cenzorii neavand statutul de salariati ? nu se declara in Revisal si nu fac parte din statul care se depune la ITM. Va recomandam sa intocmiti pentru acestia stat de plata separat. Nu este gresit de altfel nici daca sunt trecuti pe acelasi stat.

Referitor la taxele, impozitele si contributiile care se platesc pentru cenzori.

Impozitul pe venit
In conformitate cu art.55 alin 2 lit f din Codul fiscal ? remuneratia cenzorilor reprezinta un venit asimilat salariilor :?(2) Regulile de impunere proprii veniturilor din salarii se aplica si urmatoarelor tipuri de venituri, considerate asimilate salariilor: f) sumele primite de reprezentantii in adunarea generala a actionarilor, in consiliul de administratie, membrii directoratului si ai consiliului de supraveghere, precum si in comisia de cenzori;?

Remuneratia cenzorilor este asimilata prin urmare veniturilor din salarii si se retine de catre platitorul de venit impozit pe venit de 16%

Referitor la contribuitia de asigurari sociale de sanatate

In conformitate cu art. 257 din Legea 95/ 2006 - platitorul de venit are obligatia sa retina contributie de asigurari de sanatate in procent de 5,5% pentru toate veniturile asimilate salariilor ? si in consecinta remuneratia cenzorilor este un venit asimilat salarilor pentru care sunteti obligati ? ca societate sa retineti cota de 5,5% din remuneratia bruta.

Totodata aveti obligatia calcularii si platii si contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de angajator in procent de 5,2% conform art. 258.
Redam mai jos prevederile din Legea 95/2006:

?ART. 257 din Legea 95/2006
(1) Persoana asigurata are obligatia platii unei contributii banesti lunare pentru asigurarile de sanatate, cu exceptia persoanelor prevazute la art. 213 alin. (1).
(2) Contributia lunara a persoanei asigurate se stabileste sub forma unei cote de 5,5%, care se aplica asupra:
a) veniturilor din salarii sau asimilate salariilor care se supun impozitului pe venit;
b) veniturilor impozabile realizate de persoane care desfasoara activitati independente care se supun impozitului pe venit; daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia, aceasta nu poate fi mai mica decat cea calculata la un salariu de baza minim brut pe tara, lunar;
c) veniturilor din agricultura supuse impozitului pe venit si veniturilor din silvicultura, pentru persoanele fizice care nu au calitatea de angajator si nu se incadreaza la lit. b);
d) indemnizatiilor de somaj;
e) veniturilor din pensiile care depasesc limita supusa impozitului pe venit;
f) veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, veniturilor din dividende si dobanzi, veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere si altor venituri care se supun impozitului pe venit numai in cazul in care nu realizeaza venituri de natura celor prevazute la lit. a) ? e), alin. 2^1 si art. 213 alin. (2) lit. h), dar nu mai putin de un salariu de baza minim brut pe tara, lunar.
(2^1) ?n situatia in care o persoana realizeaza venituri care sunt neimpozabile, contributia se calculeaza asupra veniturilor realizate.
(3) ?n cazul persoanelor care realizeaza in acelasi timp venituri de natura celor prevazute la alin. (2) lit. a) ? e), alin. (2^1) si la art. 213 alin. (2) lit. h), contributia se calculeaza asupra tuturor acestor venituri.

(4) In cazul persoanelor care realizeaza venituri de natura celor prevazute la alin. (2) lit. c) sub nivelul salariului de baza minim brut pe tara si care nu fac parte din familiile beneficiare de ajutor social, contributia lunara de 5,5%*) datorata se calculeaza asupra sumei reprezentand o treime din salariul de baza minim brut pe tara.

(5) Contributiile prevazute la alin. (2) si (4) se platesc dupa cum urmeaza:
a) lunar, pentru cele prevazute la alin. (2) lit. a), d) si f);
b) trimestrial, pentru cele prevazute la alin. (2) lit. b) si la alin. (4);
c) anual, pentru cele prevazute la alin. (2) lit. c) si f).

(7) Obligatia virarii contributiei de asigurari sociale de sanatate revine persoanei juridice sau fizice care plateste asiguratilor veniturile prevazute la alin. (2) lit. a), d) si e), respectiv asiguratilor pentru veniturile prevazute la alin. (2) lit. b), c) si f).

(8) Termenul de prescriptie a platii contributiei de asigurari sociale de sanatate se stabileste in acelasi mod cu cel prevazut pentru obligatiile fiscale.

ART. 258
(1) Persoanele juridice sau fizice la care isi desfasoara activitatea asiguratii au obligatia sa calculeze si sa vireze la fond o contributie de 5,2% asupra fondului de salarii, datorata pentru asigurarea sanatatii personalului din unitatea respectiva.
(2) Prin fond de salarii realizat, in sensul prezentei legi, se intelege totalitatea sumelor utilizate de o persoana fizica si juridica pentru plata drepturilor salariale sau asimilate salariilor.

(3) Nerespectarea prevederilor art. 257 alin. (1) duce la diminuarea pachetului de servicii de baza, potrivit prevederilor art. 220. Diminuarea pachetului de servicii de baza are loc dupa 3 luni de la ultima plata a contributiei.
(4) Pentru perioada in care angajatorii suporta indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, acestia au obligatia de a plati contributia de 5,2% raportata la fondul de salarii, pentru salariatii aflati in aceasta situatie.

Referitor la contributia de asigurari sociale de stat
Conform Legii 19/2000 actualizata privind Legea pensiilor ? dvs. ca si platitor de venituri nu aveti obligatia retinerii contributiei de asigurari sociale de stat. Daca remuneratia cenzorului este singurul venit pe care acesta il obtine ? atunci cenzorul ca persoana fizica are obligatia sa isi declare si sa isi plateasca singur contributia la asigurari sociale de stat.

Redam mai jos prevederile din Legea pensiilor:
?Art. 5. - (1) ?n sistemul public sunt asigurate obligatoriu, prin efectul legii:
I. persoanele care desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca si functionarii
publici;
II. persoanele care isi desfasoara activitatea in functii elective sau care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului, precum si membrii cooperatori dintr-o organizatie a cooperatiei mestesugaresti, ale caror drepturi si obligatii sunt asimilate, in conditiile prezentei legi, cu ale persoanelor prevazute la pct. I;
III. persoanele care beneficiaza de drepturi banesti lunare, ce se suporta din bugetul
asigurarilor pentru somaj, in conditiile legii, denumite in continuare someri;
IV. persoanele care realizeaza un venit brut pe an calendaristic, echivalent cu cel putin 3
salarii medii brute, si care se afla in una dintre situatiile urmatoare:
IV. persoanele care se afla in una dintre situatiile urmatoare:"
a) asociat unic, asociati, comanditari sau actionari;
b) administratori sau manageri care au incheiat contract de administrare sau de management;
c) membri ai asociatiei familiale;
d) persoane autorizate sa desfasoare activitati independente;
e) persoane angajate in institutii internationale, daca nu sunt asiguratii acestora;
f) alte persoane care realizeaza venituri din activitati profesionale;
"Art. 61 ? (1) Persoanele prevazute la art. 5 alin. (1) pct. IV si V care au cel putin v?rsta de 18 ani sunt obligate sa se asigure pe baza declaratiei de asigurare. Declaratia de asigurare se depune in termen de 30 de zile de la data incadrarii in situatia respectiva la casa teritoriala de pensii din raza de domiciliu sau de resedinta. Venitul lunar asigurat este cel stabilit prin declaratia de asigurare.
(2) Se excepteaza de la obligativitatea depunerii declaratiei de asigurare persoanele prevazute la art. 5 alin. (1) pct. IV si V, daca beneficiaza de una dintre categoriile de pensii prevazute de prezenta lege sau daca se regasesc in situatiile prevazute la art. 5 alin. (1) pct. I, II si III.?
Referitor la contributia pentru somaj - nu aveti obligatia retinerii si platii acestei contributii (angajat sau angajator). Redam mai jos din Legea 76/2002 ? prevederile in care se mentioneaza care sunt persoanele asigurate in mod obligatoriu.
Legea 76 /2002
?Art. 19. - In sistemul asigurarilor pentru somaj sunt asigurate obligatoriu, prin efectul legii:
a) persoanele care desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca sau pe baza de contract de munca temporara, in conditiile legii, cu exceptia persoanelor care au calitatea de pensionari;
b) functionarii publici si alte persoane care desfasoara activitati pe baza actului de numire;
c) persoanele care isi desfasoara activitatea in functii elective sau care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului;
d) militarii angajati pe baza de contract;
e) persoanele care au raport de munca in calitate de membru cooperator;
f) alte persoane care realizeaza venituri din activitati desfasurate potrivit legii si care nu se regasesc in una dintre situatiile prevazute la lit. a)-e).?

Astfel, fata de cele de mai sus, pentru remuneratia cenzorilor aveti obligatia retinerii:

- contributiei individuale de asigurari sociale de sanatate in procent de 5,5 %
- impozit pe venit -16%
- contributiei angajatorului privind asigurarile sociale de sanatate in procent de 5,2 %.

Totodata aveti obligatia completarii si depunerii:

- Declaratiei 100 completata la rubrica Impozit pe venit;
- Declaratiile nominale privind asigurarile sociale de sanatate ? anexele 2a, 2b si 2c.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Ce contributii trebuie platite pentru veniturile obtinute de cenzori?":
Rating:

Nota: 2.5 din 2 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Subiectele saptamanii

  • Fiscul va avea acces la mai multe date financiare. Bancile, notarii si executorii judecatoresti, obligati sa furnizeze aceste informatii
    • Un nou proiect de lege publicat de Ministerul de Finante vine cu nenumarate modificari in cuprinsul Codului de procedura fiscala, pentru o mai buna intelegere a reglementarilor actuale si pentru o mai buna utilizare in practica a acestor prevederi. Printre aceste modificari se numara si imputernicirea Fiscului cu noi atributii in ce priveste accesarea de noi informatii de ordin financiar. Daca pana acum existau mai multe categorii care nu erau obligate sa furnizeze Fiscului datele cerute, dupa...» citeste mai departe aici

  • De ce modifica MFP intreg Codul de procedura fiscala?
    • Ministerul de Finante a publicat recent proiectul de Lege pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala. Care au fost insa motivele care au dus la crearea acestui nou proiect? Modificarile sunt nenumarate si vizeaza aspecte variate din procedurile continute de Codul de procedura. In Expunerea de motive sunt prezentate pe larg aceste contexte pe care noul proiect doreste sa le clarifice. Atentie insa, multe dintre aceste modificari aduc noi obligatii si...» citeste mai departe aici

  • Destocare creanta. Ce tratament fiscal se aplica?
    • In analiza de mai jos, societatea are de incasat de la un client o creanta in valoare de 10.500 lei. Firma a avut bilet la ordin de la client, neavalizat, dar care nu a fost decontat din lipsa disponibil. Firma nu poate sa deschida procedura pentru insolventa deoarece nu indepleste pragul de minim 40.000 lei "creanta". Avocatul a facut demersurile necesare: - adresa poprire, - adresa ANAF ca nu au depus declaratii pe anul 2015, - adresa de la politie, - nu au bunuri care ar putea fi...» citeste mai departe aici

  • MFP vrea sa aduca aminte contribuabililor ca au datorii prin afise lipite pe usa
    • O noua modalitate de a aduce la cunostinta contribuabililor faptul ca au datorii a fost recent anuntata de Ministerul de Finante. Autoritatile au decis sa afiseze pe usa contribuabililor actele fiscale care le amintesc acestora de obligatiile fiscale restante. Ministrul de resort, Anca Dragu, considera ca exista si contribuabili care au uitat ca au datorii. Astfel, potrivit Agerpres, aceasta a declarat: "Este vorba de persoanele carora nu li se poate inmana in alta maniera aceasta decizie....» citeste mai departe aici

  • Clienti in litigiu. Cand sunt deductibile provizioanele?
    • In cazul urmator, o firma inregistreaza cheltuieli de judecata pe care nu le-a inscris la masa credala si pe care le-a trecut ca venituri in eventualitatea castigarii procesului. Firma a decis sa faca si provizion pentru cheltuieli. Vom vedea daca potrivit Codului fiscal, e necesar sa fie declarata procedura de deschidere a falimentului pe baza hotararii judecatoresti. Juristii au pus la dispozitie doar sentinte civile ale Tribunalului Bucuresti prin care se dispune intrarea in faliment prin...» citeste mai departe aici

  • Industria bancara din Romania s-ar putea confrunta cu probleme din cauza cadrului juridic impredictibil
    • Sergiu Oprescu, presedintele Consiliului Director al Asociatiei Romane a Bancilor (ARB), a declarat recent ca industria bancara din Romania este supusa unui risc sistemic sever determinat de cadrul juridic incert si impredictibil in domeniul financiar-bancar. Printre consecintele acestui fenomen se numara afectarea stabilitatii sistemului bancar si perspectivei investitionale. Potrivit Agerpres, acesta a declarat: "Pe lista provocarilor industriei bancare, avem provocarea identificata inclusiv...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.